wanvik

110V i garasjen?

Da jeg kjøpte en 110V poleringsmaskin i går fikk je selvfølgelig en idé som jeg lurer på om er mulig å sette i live:)

Det er jo en kjensgjerning at endel elektrisk verktøy, f.eks Makita er vesentlig billigere i USA, men da med 110V..

Idéen min er rett og slett å legge opp et "nett" med stikkontakter for dette, men jeg orker ikke å montere en stor trafo f.eks..

Kikket litt på ebay i natt, og fant masse interessant, bl.a stikkontakter med USB, så har en plutselig masse ladere til telefon etc også :)

Spørsmålet blir vel ca slik:

Jeg har 3-fas i garasjen. (Gammel type, 25A stikk, tror sikringene er 25A også, men det er vel av mindre betydning i denne sammenheng..)

Har skjønt at en har ca 133A mellom en leder og jord på 230V 3-fas, er dette noe som går an å benytte seg av, eller snakker vi plutselig likestrøm da? (Og likestrøm er vel ubrukelig her??)

I tilfelle evt likestrøm ikke er noe problem, vil 133A være et problem, eller tåle utstyret dette? Evt finnes det noe "lureri" jeg kan bruke for å senke spenninga litt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du klarer å dra 133 ampere ut av jord og fase på en 25 ampere stikk er du dyktig. :) Volt er spenningen i anlegget, ampere er strømsyrken.

Kort svar... Nei. Det kan ikke brukes :)

Vekselstrøm blir ikke til likestrøm sånn helt uten videre :)

http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10508353

Det tryggeste, enkleste og mest fornuftige måten å fikse problemet ditt på :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, liten skrivefeil der ja :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I statene har de vel 60hz vekselstrøm, i motsetning til vår 50hz også om jeg ikke husker feil. Litt usikker på hvor mye det har å si i praksis, men er vel en ingeniør her som har svaret?

Men, du må til med en trafo for at dette skal fungere. Stikkontakter med usb selges forøvrig også i Norge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der høres tvilsomt ut... Å jobbe med strøm gjøres best av en elektriker. Tror ikke du får til noe slikt og godkjent?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker du fase - jord som strømforsyning til å få spenningen ned på 130V går det mikrosekunder før jordfeilbryteren ramler ut. Og har du ikke jordfeilbryter skaper du farlige spenninger på jordnettet som til og med naboen kan daue av!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stikkontakter med USB kan du få til 230v også

Endret av Braathen142
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville vurdert å høre i amcar-miljøer, har hørt om minst én entusiast som har 110V i garasjen her hjemme.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv 2 stk. roterende poleringsmaskiner som er kjøpt i USA som er i utgangspunktet på 110v. (en Makita 9227CB og en Flex 3404 vrg) På begge maskinene har jeg klippet av 110v kontakten og montert på vanlig 230v kontakt.

Jeg har nå kjørt ca. 200timer med Makitaen og ca. 100timer med Flexen. Jeg har opplevd noen ganger at sikringen har slått seg ut når jeg starter maskinene, men det skjer ikke så ofte. (gjerne 10 ganger totalt på begge maskinene)

Se gjerne på denne linken for bilder og fremgangsmåte om hvordan jeg har gjort dette.

http://www.detailersclub.no/forum/topic/13479-test-bruke-110v-maskin-i-norge-uten-omformer/

-Fredrik

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville vurdert å høre i amcar-miljøer, har hørt om minst én entusiast som har 110V i garasjen her hjemme.

Resturangen i toppen av Amcar-senteret i Trondheim har like mange 110V punkter som 230V, så det skal gå å få montert godkjent transformator og godkjent opplegg for dette i Norge ja :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil tro det finnes godkjente omformere ja,ikke prøv og bruke 110 v på 220v men det går sikkert om man bare har en sak som kan fikse strømmen. det dere må tenke på er at strøm kan føre til brann og død om det er feil. null utbetaling fra forsikringen o.s.v. sjekk med en seriøs elektriker. jeg er sikker på at dette kan ordnes.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan det er med elektroverktøy, men mye mindre elektronikk lønner det seg rett og slett ikke å produsere flere versjoner av, så da er det ofte bare ledningen som skiller og utstyret selv håndterer begge deler... Slik som jeg får inntrykk av at Lyssand har gjort med disse maskinene (men jeg tør ikke garantere noe, naturlig nok).

De fleste strømadaptere for laptop f.eks., der står det gjerne 100-240V og 50-60Hz

Har selv en Nespressomaskin fra 2008 på loftet som påstår den må ha 110V.. Support sa det ikke var mulig å bytte bare ledningen, men når jeg presset dem innrømmet de at de ikke hadde peiling :thumbdown: Har ikke somlet meg til å prøve å bare bytte pluggen enda, det var enklere å bare kjøpe ny norsk maskin :ph34r:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg kjøpte en 110V poleringsmaskin i går fikk je selvfølgelig en idé som jeg lurer på om er mulig å sette i live:)

Det er jo en kjensgjerning at endel elektrisk verktøy, f.eks Makita er vesentlig billigere i USA, men da med 110V..

Idéen min er rett og slett å legge opp et "nett" med stikkontakter for dette, men jeg orker ikke å montere en stor trafo f.eks..

Kikket litt på ebay i natt, og fant masse interessant, bl.a stikkontakter med USB, så har en plutselig masse ladere til telefon etc også :)

Spørsmålet blir vel ca slik:

Jeg har 3-fas i garasjen. (Gammel type, 25A stikk, tror sikringene er 25A også, men det er vel av mindre betydning i denne sammenheng..)

Har skjønt at en har ca 133A mellom en leder og jord på 230V 3-fas, er dette noe som går an å benytte seg av, eller snakker vi plutselig likestrøm da? (Og likestrøm er vel ubrukelig her??)

I tilfelle evt likestrøm ikke er noe problem, vil 133A være et problem, eller tåle utstyret dette? Evt finnes det noe "lureri" jeg kan bruke for å senke spenninga litt?

Det blir jo ikke likestrøm fordet om du hadde koblet fase og jord, men du hadde feilbelastet sikring og strøm nett. Å i tillegg laget jordfeil.

Eneste måte og få dette til på en skikkelig måte er med trafo, og da helst en med litt størrelse pga forbruk. Og det er som regel ikkje billigt, Prisen på det vil nok tilsvare nesten en ny maskin.

Men som det blir sagt flere plasser vil det nok funke og bytte kontakt og bruke 230v. Men ikkje sikkert det er optimalt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mange fine innspill! :)

Må poengtere at jeg selvfølgelig ikke akter å gjøre slike koblinger selv.

Har en veldig ok "avtale" med en elektriker som lar meg stå for det meste selv, men jeg nærmer meg ikke å faktisk koble på en fast installasjon.

I dette tilfellet kunne jeg f.eks strekt kabel og montert stikkontaktene, men latt han se over alt og koble det til nettet.

Grunnen til at jeg spurte var primært at jeg ønsker å planlegge alt best mulig før jeg setter i gang da dette bare er en liten del av alt som skal gjøres med garasjen i løpet av det neste året.

Interessant at det kjøres 110v-maskiner på 230v-nett! :)

Dersom jeg ikke går til anskaffelse av en stor trafo som jeg kan bruke ifm fast installasjon kommer jeg nok til å bruke en mindre en som klarer å dra maskina, men tanken her var jo vel så mye å kunne ha mulighet til å bruke/kjøpe "alt mulig" utstyr beregnet på 110v, og da er nok ikke slike "små" trafoer ideelt..

Jeg regner med jeg kommer til å få et prisoverslag fra elektrikeren,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive