Bols

Ser dette ut som en grei startpakke?

Er ny her og har lest gjennom mange nybegynnertråder og tenker å gå til innkjøp av litt produkter for å holde MC'en skinnende. Tar det for hånd siden det er mange små flater. Tenkte å ta utgangspunkt i Meguiars Deep Crystal settet, men kanskje bytte voksen til #16 som jeg har hørt mye bra om. Ønsker en voks som sitter godt og holder en stund. Noe slikt:

1. Avfetting.

2. Spyle godt av.

3. Vaske.

4. Tørke.

Så kommer det jeg er mer usikker på, og evt rekkefølge:

5. Meguiars Clay Bar kit

6. Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner

7. Meguiars Deep Crystal Polish

8. Meguiars #16 Wax

Ser dette greit ut? Er paint cleaneren et must eller går det greit å skippe denne og ta clay->polish->voks? Kom gjerne med forslag til bedre produkter i steg 5-8 i ca samme prisklasse.

Jeg er vel egentlig mest vant til polish og voks som får tørke før den jobbes av. Gir noen av delene bedre resultat?

Endret av Bols
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen!

Voks skal stort sett alltid størkne (trekk en fingertupp forsiktig gjennom vokslaget, det skal ikke ligge igjen fettspor eller rester i lakken når voksen er klar for avtørking) før den tørkes av igjen, noen av bestanddelene trenger å fordampe før man pusser bort overskuddet og gnir fram en blank fin flate igjen. Som regel har produsenten skrevet på boksen/krukka/flaska om det er wax on-wax off uten pause, eller om det skal være tørketid og muligens også noen ord om herdetid (herding er etter at voksoverskuddet er fjernet, dette for å få mest mulig utav produktets egenskaper og varighet, da må kjøretøyet stå tørt parkert og helst også nogenlunde temperert imens)

Obs med MG#16 er å legge tynt nok, på en MC har du riktignok små flater så problemet er ikke så ille som om det gjaldt taket på en stasjonsvogn, men det kan være hardt arbeid å få av igjen overskuddet etter et for raust lag med MG#16. Legg så du bare såvidt ser at det er kommet noe på overflaten, og gjør det heller to ganger med herdetid i mellom. Da bør du være sikret at alt har fått beskyttelse på seg. Jeg ser nesten alltid hvor på bilen jeg startet vokspåføringen, som regel får jeg altfor mye produkt i puta ved første dypp og da ender det opp som et område med veldig synlig mengde voks på seg. Som er tungt å fjerne ^_^

Polisher som skal tørke er som regel produkter i forbrukerklassen som inneholder fillere, dsv det meste av det du får av Autoglym og Meguiar's hos Torshov, Bilextra, Mekonomen osv. Unntak er bl.a Meguiar's Ultimate Compund og Scratch-X som faktisk har slipemidler i seg, mange her på forumet som bruker Scratch-X under dørhåndtak. Men det er fryktelig hardt arbeid å bruke slike midler uten maskin.. Siden de har slipemidler antar jeg at de bare tørkes av straks man er ferdig med gnikkingen.

Poleringsmiddel med slipemidler (både Autoglym og Meguiar's har produkter av denne sorten også, men de har jeg ikke ofte sett i butikk, vet de hadde i en av disse bilrekvisitabutikkene på Sørlandssenteret, kanskje noe med hvor stort kundegrunnlag som sogner til butikken) jobbes med av maskina og varmen og kraften som produseres, de skal gjerne "brytes ned", endre farge og konsistens, da ser man at den gjør jobben sin, og de færreste av dem jobber noe mer når maskina skrus av, bare å tørke bort, ferdig.

MG Clay bar kit, der har jeg for lenge siden kuttet ut å bruke den Quick Detaileren som følger med, MGs lakkleire fungerer utmerket med vann som smøring, mye billigere. Man får kjøpt leira løst. Om du faktisk trenger clay..

Eller så ville jeg beholdt oppsettet med både paint cleaner og polish. De gjør hver sin jobb. Du vet kanskje at disse er Steg 1 og 2 i et sett av 3? La nummer 3 stå igjen i butikken!!! Den flytende "voksen" er vrien å legge, masse rester på plastikk og inntil skjøter og sprekker mellom platene, og dårlig holdbarhet. Reine kinderegget..

Eventuelt, om du har ikke har handla allerede er Autoglym sine Paint Renovator, Super Resin Polish og HD Wax like gode valg. Usikker på om de har clay i sortimentet sitt og åssen den evt er.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! Ja jeg leste en plass at steg 3 voksen ikke var noe å satse på, derfor jeg tenkte å ta #16 istedenfor. Skal ta en kikk på disse Autoglym produktene og lese litt mer om de. :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive