Gå til innhold

Slitte framdekk, Forstilingskontroll? Volvo V50

Recommended Posts

Skrevet

Det er jo alltid en grunn til at dekket dit sliter skjevt. Bytter du dekk uten å avdekke feil vil bilen spise neste dekk også. Kan bli ganske dyrt i lengden :P Utbedre feilen og bytt begge dekkene foran ihvertfall.

Jeg tar 4hjulskontroller hos NAF da dem er nøytrale i enhver sammenheng. Jeg viser til en annen grunn:

"Hvis NAF testeren avdekker slakk eller mangler i hjuloppheng i forbindelse med en hjulstillingskontroll, så utfører NAF i stedet en slitasjekontroll av hjulopphenget og gir kunden et råd om hva som bør utbedres. Kunden må da reparere denne feilen på et verksted, før man kan utføre en hjulstillingskontroll (kunden blir da kun belastet for sjekk av hjuloppheng – kr 395,-)"

Jeg er usikker på om dette er medlemspris, men det finner du jo fort ut med en telefon.

Trekkstag har vel med caster å gjøre. Usikker på om du kan høre noe, muligens knirking. Om det er bilen i signaturen det er snakk om så er det vel ikke en umulighet at dette bør byttes, men det vil nok en evt forstillingskontroll avdekke ganske kjapt.

Får ofte inn biler hos oss som har vært på NAF, både garantisjekk hjulstillingskontroll, PKK osv.

Ser absolutt ingen fordel med å være "nøytrale" på noe slikt som en hjulstillingskontroll, men dog.

Problemet er at de er så "nøytrale" at de ikke besitter merkerelaterte kompetanser, som igjen gjør at NAF, hvertfall i Ålesund, alltid påpeker ting som "slitt", "bør byttes", "mangelfullt", "dårlig" osv, som aldri burde vært anmerket i det hele tatt.

kompetanse på hva som er slitt,vanlig slitasje - erfaringer på hvor lenge dette har igjen av livstiden og hva som bør taes hensyn til besitter de oftere/bedre på merkeverksted. Men en hjulstillingskontroll i seg selv er såpass enkelt at alle verksted kan utføre den.

Det er godt mulig NAF er bedre andre steder enn Ålesund, det kan jeg ikke uttale meg om.

freakshow87
Skrevet

Det vil vel alltid være sånn at både NAF og merkeverksted likeså har ulike nivåer av kompetanse på forskjellige verksteder. Her virker dem dyktige og serviceinnstilte med bred erfaring. Ting dem er usikre på sjekker dem opp før dem avlegger rapport ovenfor kunde.

Vil jo aller helst få reparert bilen hos noen med bred kompetanse innen mitt merke, men noen ting som PKK, 4hjulskontroller og tester i forhold til garanti holder jeg meg til NAF for.

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Etter å ha hatt en bil hos NAF for en såkalt "driftstest" der det ble påpekt mange ting de mente burde byttes (og som jeg byttet), fikk jeg beskjed fra verkstedet om at det var en del av dette som fint hadde vart i mange, mange år til før det ble utslitt og måtte byttes. Ingen skade skjedd dog, annet enn at jeg satt igjen med en regning på 31k som kunne vært 20k...

Har ikke så mye tiltro til NAF lenger, og kjenner jeg er skeptisk til veihjelpen deres også. Har man et problem tar det jo fort fire timer før det kommer noen, og sitter man i ingensteder i solsteiken med en to-åring i bilen blir det fort amper stemning... men det driter jo NAF i...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

freakshow87
Skrevet (endret)

Etter å ha hatt en bil hos NAF for en såkalt "driftstest" der det ble påpekt mange ting de mente burde byttes (og som jeg byttet), fikk jeg beskjed fra verkstedet om at det var en del av dette som fint hadde vart i mange, mange år til før det ble utslitt og måtte byttes. Ingen skade skjedd dog, annet enn at jeg satt igjen med en regning på 31k som kunne vært 20k...

Hadde jeg satt med en regning etter at verksted hadde byttet unødvendige ting istedenfor å ta en telefon til meg underveis så hadde jeg vært litt amper på det aktuelle verkstedet også.

Er litt overrasket over dette da jeg kun har gode opplevelser, og kun hørt gode ting. Men det kan jo være at jeg kun er heldig med min lokale avdeling da.

Hva veihjelp angår skal jeg ikke uttale meg da jeg egentlig ikke vet mer enn jeg har lest i bladet motor :P

Endret av freakshow87
  • Moderatorer
Christer
Skrevet

Det var jo ikke verre enn at jeg slapp å bytte de samme delene noen år senere, og akkurat der og da hadde jeg penger til å få det gjort. Hadde sikkert fint funnet noe annet å bruke 11k på, dog. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

• 1 month later...
Skrevet

Er det vanskelig å ta hjulkontroll/slitasjekontroll? Automester er lokalt her hvor jeg bor, men usikker på hvor flinke dem er? Hvis ikke må jeg reise til Stavanger, ut til NAF e.l.?

Magne/Otta Detailing
Skrevet

Har ikke så mye tiltro til NAF lenger, og kjenner jeg er skeptisk til veihjelpen deres også. Har man et problem tar det jo fort fire timer før det kommer noen, og sitter man i ingensteder i solsteiken med en to-åring i bilen blir det fort amper stemning... men det driter jo NAF i...

Dette virker være standarden hos NAF.

Er det ikke helt nytt/som nytt så får man "mangel".

Jeg har sluttet å bruke NAF etter at de gang på gang hevder at deler bør skiftes uten at det egentlig er nødvendig.

Det er veldig greit å få selger av bil til å ta en "test" hos NAF for å få prisen på bilen ned, for de finner så mye rart at det høres jo ut som en "ny" bil egentlig bør sendes på skroten ;)

Skrevet (endret)

Som sagt fant jeg i serviceheftet at det var funnet slakk i trekkstag, men kunde ville vente med å skifte dette. Etter litt googling fant jeg ut at dette skal ha med caster vinkelen på bilen. Kan dette da altså ha noe med at det ene dekket sliter skjevt? Er dette lett å bytte? Eller har dette kun med knirking i forstillingen å gjøre?

Endret av steff95

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår