Braathen142

Slitte framdekk, Forstilingskontroll? Volvo V50

33 innlegg i emnet

La merke til her om dagen atter fram dekka på begge sider har slitt noe veldig.
Er det spissinga?
Trur ikke det kan være luft trykk da jeg har alltid kjørt med det samme både foran og bak og ingen ting bak.
Og går spissing under 4hjulskontroll?
Eventuelt kan det være noe i forstilinga som trengs og byttes som kan ha gjort det sånn?
Har også begynnt og små riste i rattet ikke så veldig merkbart men ser det vis jeg slipper rattet.

Bilder:
20130714_105830_zps2276de6f.jpg
20130714_105835_zps108e4f72.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se, og skyt meg hvis jeg tar feil her, er de også mer slitt på innsiden enn utsiden? I så fall kan det tyde på at spissingen peker for mye utover (toe out), evt. negativ camber. Nå har jeg aldri vært på 4hjulskontroll men vil absolutt tro at spissingen er med - det er jo en av de viktigste :)

Merker du at den trekker til høyre eller venstre under aks. eller nedbremsing?

Endret av EspenL
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at begge er slitt på venstre side av dekket. Det var da merkelig?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at begge er slitt på venstre side av dekket. Det var da merkelig?

Hvorfor er det merkelig ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik hadde jeg det på GTIen, og hjulstillingen var helt OK.

Etter å ha fått bilen opp på bukken fant vi ut at den bakre foringen på bærearmen foran var gåen, samt noen andre foringer i forstillingen.

Konklusjonen var den gang at hjulstilling var OK når bilen stod stille, men ble litt "feil" når en kjørte.

Jeg endte opp med å bytte endel foringer i forstillingen, og har ikke hatt problemer siden da.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være hjulstillingen som er feil, camber, spissing osv. Det kan være foringer, og det kan være slitte dempere/kulelager (vises som regel som "trapp" på dekket da) Bør ordnes før en setter på nye dekk, for dekk som har begynt å slites feil, vil normalt sett ikke rette seg opp, selv om feilen er rettet. Blir bare ekstra slitasje til syvende og sist.

Endret av Vårhus
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor er det merkelig ?

Hvorfor skrev jeg et '?' etter utsagnet mitt tror du? Poenget mitt var å poengtere for EspenL at dekkene var slitt på samme side på begge sider fremme, ikke på innsiden av begge.

Det kan være hjulstillingen som er feil, camber, spissing osv. Det kan være foringer, og det kan være slitte dempere/kulelager (vises som regel som "trapp" på dekket da) Bør ordnes før en setter på nye dekk, for dekk som har begynt å slites feil, vil normalt sett ikke rette seg opp, selv om feilen er rettet. Blir bare ekstra slitasje til syvende og sist.

Å? Kommer ikke gummien på magisk vis tilbake? :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor skrev jeg et '?' etter utsagnet mitt tror du? Poenget mitt var å poengtere for EspenL at dekkene var slitt på samme side på begge sider fremme, ikke på innsiden av begge.

Å? Kommer ikke gummien på magisk vis tilbake? :P

Det er ikke så uvanlig at de slites slik, om du ser bort ifra innside slitasjen. Vanskelig å se skikkelig på bilder hvordan slitasjen faktisk utarter seg. Om vi kunne fått bilder som viser "toppen" av dekket mens det er tverrstillt, så vises slitasjmønsteret bedre på begge bildene.

Det jeg mente var at det minsker ikke på slitasjen der skeivslitasjen har begynt, selv om feil på bilen blir rettet opp :P det slites tilnærmet like fort som at feilen fortsatt skulle vært der.

Men hadde vært fint med magisk gummi? på flere områder? :P :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke kun høyredekket vi ser på bildene da? :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar ;)

Begge bildene er kun Høyre dekket, men er slitt helt likt på andre siden bare motsatt.

Tar også bestiller 4hjulskontroll også ber de sjekke litt om det er noe som bør byttes da

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke så uvanlig at de slites slik, om du ser bort ifra innside slitasjen. Vanskelig å se skikkelig på bilder hvordan slitasjen faktisk utarter seg. Om vi kunne fått bilder som viser "toppen" av dekket mens det er tverrstillt, så vises slitasjmønsteret bedre på begge bildene.

Det jeg mente var at det minsker ikke på slitasjen der skeivslitasjen har begynt, selv om feil på bilen blir rettet opp :P det slites tilnærmet like fort som at feilen fortsatt skulle vært der.

Men hadde vært fint med magisk gummi? på flere områder? :P :P

Ok skjønner. ;)

Hadde vært kjekt det ja, haha!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det synes ganke tydelig for meg at begge dekkene er slitt på innsiden, selv om det at bildene et tatt forfra på ene siden og bakfra på andre siden kan være litt forvirrende :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er slitt fra insidan ja. Men syns det har slitt ekstra på de 2 remsene uten spor der. Begge bildene er tatt for fra og på höyre siden av bilen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper spissing.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes ikke det ser ut dim noe unormal slitasje. Tviler på at spissingen er feil her.

Hvor mange millimeter mønster er det igjen midt i banen og på sidene, 3mm kanskje?

Den slitajen du ser helt inne på dekket er sannsynligvis forårsaket av parkeringsmanøvrering, som f.eks full sving forover eller i revers, da hjulvinklene gjør at dekket påføres stor slitasje på akkurat det området.

Litt vanskelig å forklare, men hvis du ratter fullt over til en side, og ser for deg hva som skjer med dekket, så kan det forstås:)

Har du en skarp sving i f.eks innkjørselen din som du tar hver dag?

Bare noe å tenke på, så ikke sikkert at verkstedet finner noe galt på 4-hjulsmåling.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke målt men er "under" slitasje målern der.

Har ingen spesielt skarpe svinger og bilen har heller ikke blitt kjørt så allt for mye etter jeg bytta til sommer dekka i slutten av mars trur jeg det var. Brukte samme dekka i fjord og var ikke tegn til samme type slitasje da.

Men for allt jeg vet så er det ikke sikkert noe er feil :P

Skal se om jeg bytter bak dekka fram til helgen også se om det blir noe slitasje i likhet på de.

Det jeg bare syns er rart er atter de to ytterste "remsene" er så veldig slitt i forhold til resten?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tippe på slitt foring et sted foran der, siden du nevner risting i rattet ;) Nå vet jeg ikke hvordan den forstillinga til Volvo ser ut, men dersom foringa på casterarmen på BMW blir sliten vil akkurat dette skje.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sommerdekkene jeg hadde på gamlebilen (V50 det også! :P), sleit med det samme...

Gadd aldri gjøre noe med det, da jeg oppdaget dette i Narvik, og skulle selge i Tromsø... :P

Slo meg til ro med at V50'n er såpass smal på sprovidden, at den drar i et spor hele tiden... :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På bildene ser det ut for å være omtrent samme mønsterdybde på begge sidene av dekket, da selvfølgelig ikke helt på innsiden der det er mest slitt.

Jeg vet ikke om du helt var med på hva jeg mente med full sving og det greiene der...

Kort fortalt, pga. castervinkel og full sving - da er det "nesten" bare feltet som er mest slitt på dekket ditt som er nedi!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skjønner hva du mener med svingen.

Når jeg tenker litt mer over det så byggde vi garasje i fjord og når jeg rygger ut derfra og skal inn som gjelder hver gang jeg skal kjøre så blir det fullt ratt ut slag både ut og inn, kan det kanskje ha noe og si?

Er på grus og sakte fart.

Skal se litt på forstilinga til helgen da jeg må bytte simmeringen på girkassa til drivakseln.

Endret av Braathen142
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive