Gå til innhold
Simen

Simens Galant V6 Elegance - SOLGT!

Recommended Posts

Simen    1 317
Simen

Showcase: Mitsubishi Galant V6 Elegance

IMG_3133.JPG?m=1373995489

...større, sterkere, bedre utstyrt...

Ny bil, nye muligheter.

Dette er tråden om min nye Galant. Etter at min gamle bil fikk ett kraftig sammenstøt med en bil som kom i full fart bakfra, innså jeg ganske fort at jeg måtte se etter ny bil. Jeg oppdaga ganske raskt denne bilen på Finn, den så usedvanlig strøken og velholdt ut, skilte seg veldig ut fra alle de andre - det gjorde den også til den dyreste Galant'en på markedet. Prøvekjørte en annen tilsvarende Galant i Stavanger, og den var fantastisk å kjøre, men den kunne ikke måle seg mtp vedlikehold (spesielt lakken).. Dro på ferie til østlandet og fikk sett grundig over bilen, og både jeg og kona prøvekjørte den. Gud for en forskjell fra å kjøre Carisma en stund nå, fantastisk god bil! Kombinasjonen av den sterke V6-motoren, automatgir, samt utstyr som cruise control og automatisk klima, gjør denne bilen til en skikkelig herlig bil å cruise i.

IMG_3106.JPG?m=1373995130

Hvorfor Galant, igjen?

Hvorfor i all verden vil jeg fortsatt kjøre rundt i en slik Galant fra Japan? Hvorfor kjøper jeg ikke f.eks. en kul BMW, sånn som alle andre? Vel det er nettopp det, jeg har ikke lyst på noe som alle andre har eller vil ha. Jeg har prøvekjørt flere tyske biler, og jeg har prøvd mange Volvo'er, men selvom de er bra føler jeg aldri at de frister, blir liksom ikke helt "meg" kan du si. I Galant derimot, føler jeg meg hjemme. "It's me". Galant'en handler som sagt også om å skille seg litt ut fra mengden. Dessuten er den vanvittig god å kjøre, driftsikker og etter min mening forbaska stilig!

IMG_3069.JPG?m=1373994583

Litt om bilen.

Dette er en isblå 2002-modell Galant Elegance. Den har den største motoren man kan ha godkjent i Norge, nemlig en 2.5-liters V6-motor med 163 hk. 6 sylindre, 4 ventiler pr stykk. Bilen er utstyrt med 4-trinns automatgir m/ 'sports mode' (manuell styring av girene). Kassa heter Invecs-II, som har et avansert neuralt nettverkssystem som registrerer og lærer hver bilførers kjørestil og tilpasser virkemåten etter vedkommende. Den tilpasser også girskiftene til vei- og kjøreforholdene. Det var det mest strøkne eksemplaret av Galant jeg fant på Finn.no, den har blitt veldig godt vedlikeholdt fra den var ny. Den har vært eid av folk som virkelig bryr seg om bilen. Den har blitt dinitrolbehandlet siden den var ny og lakkbehandlet hvert år (uten at jeg vet nøyaktig hva det innebærer). Forrige eier importerte bilen fra Sverige, den hadde gått i Skåne. Det har aldri blitt brukt isskrape på bilen, rutene er meget pene. Den har trillet 151.000 km og serviceheftet har blitt fulgt etter punkt og prikke på merkeverksted, og i tillegg har olje på motor og girkasse blitt byttet oftere enn påkrevd. Bilen har også bensinwebasto (motor- og kupévarmer som går på bensin) og lader installert, noe som visstnok kosta 25.000 kroner! Det fulgte også med en perm med full historikk og dokumentasjon på alt som har blitt gjort med bilen siden den var ny. Bilen ble desverre bestilt ny med stoffinteriør (skinn var standard på disse), men det kan jeg bytte ut senere om jeg vil. Ellers har bilen mye mer utstyr enn den forrige Galant'en min, som hadde laveste utstyrsnivå (Comfort). Elegance V6 er topputstyrt. Utstyrslista til bilen:

• Radio/CD
  • Servostyring
  • Airbag foran
  • Sideairbager
  • ABS-bremser
  • Antiskrens (TCL)
  • Antispinn (TCL)
  • Startsperre
  • Stålbjelker
  • Avtagbart hengerfeste
  • Lettmet. felg sommer
  • Lettmet. felg vinter
  • Metallic lakk
  • Takrails
  • Stoff- og gummimatter
  • Bagasjeromstrekk
  • Midtarmlene
  • Cruisekontroll
  • Oppvarmede seter
  • Automatisk klimaanlegg
  • Elektrisk innfellbare speil
  • El. vinduer foran m/ "one-touch" brytere
  • El. vinduer bak m/ fastklemmingsbeskyttelse
  • High-contrast instrumentpanel
  • Digital twin tripteller
  • Fjernstyrt sentrallås
  • Tonede ruter (bak B-stolpe)
  • Motor- og kupévarmer (uorg.)
  • Fjernstyrt bensinwebasto (uorg.)
  • Ladeutgang i front (uorg.)
  • Alarm (uorg.)

Planer?

Vel, det blir nok ikke like omfattende prosjekter med denne som med forrige Galant. Men har noen planer i tankene allikevel, også har jeg selvfølgelig planer om å holde den vedlike og følge opp servicer + antirustprogram. Skal holde bilen så original og pen som mulig, og det stygge bilstereo-oppsettet baki skal UT. Denne har jeg også lovt kona å holde lovlig, siden hun skal få lov til å bruke den også. Skal antakelig selge konebilen etterhvert, og siden dette er stasjonsvogn med god plass blir dette den fremtidige familiebilen vår. Noen prosjekter blir det nok allikevel, større eller mindre, også skal den selvfølgelig poleres 2 ganger i året, samt vokses 4 ganger i året (+/-). Forrige eier har allerede lyddempet mesteparten av bilen, hvis ikke hadde jeg nok gjort det med denne også.

Her følger noen bilder jeg tok idag, etter en vask..

IMG_3035.JPG?m=1373994141

IMG_3031.JPG?m=1373994065

IMG_3049.JPG?m=1373994392

IMG_3047.JPG?m=1373994328

IMG_3054.JPG?m=1373994462

IMG_3038.JPG?m=1373994206

IMG_3043.JPG?m=1373994266

IMG_3071.JPG?m=1373994619

IMG_3064.JPG?m=1373994546

IMG_3069.JPG?m=1373994583

IMG_3058.JPG?m=1373994495

IMG_3076.JPG?m=1373994677

IMG_3079.JPG?m=1373994734

IMG_3086.JPG?m=1373994824

IMG_3084.JPG?m=1373994769

IMG_3088.JPG?m=1373994853

IMG_3090.JPG?m=1373994885

IMG_3094.JPG?m=1373994918

IMG_3100.JPG?m=1373995023

IMG_3124.JPG?m=1373995365

IMG_3123.JPG?m=1373995332

IMG_3096.JPG?m=1373994950

IMG_3098.JPG?m=1373994991

IMG_3101.JPG?m=1373995078

IMG_3113.JPG?m=1373995211

IMG_3108.JPG?m=1373995165

IMG_3114.JPG?m=1373995256

IMG_3115.JPG?m=1373995301

IMG_3106.JPG?m=1373995130

IMG_3130.JPG?m=1373995455

IMG_3128.JPG?m=1373995425

IMG_3125.JPG?m=1373995396

Permen jeg fikk med, med full dokumentasjon og historikk på bilen! Var også originale Galant-brosjyrer og tilbehørskataloger fra da bilen var ny i 2002, veldig kult for en Galant-entusiast som meg!

IMG_3138.JPG?m=1373995551

IMG_3140.JPG?m=1373995581

I denne tråden kommer jeg til å poste små og store oppdateringer som gjøres med bilen, og håper det er til glede og inspirasjon for dere på dette flotte forumet. På gjensyn!

Endret av Simen
  • DCN Poeng 7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
vsbilpleie    20
vsbilpleie

Grattis med ny bil. Ikke helt min greie. men det er jo totalt uvesentlig ;) Er den helt "deg" så er jo det som betyr noe :)

så utrolig bra holdt ut da. blir vel ikke noe dårligere passa på videre heller hvis du fortsetter standarden fra din forrige bil.

skal du holde den helt orginal eller flyttes det over litt friskere felger og sånn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john    163
dj john

Gratulerer med kjempe fin bil :) ,gleder meg til å følge med på denne tråden :) .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hasse    25
Hasse

Grattis med ny limousin!

Temmelig sikker på at denne blir tatt godt vare på :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Gratulerer med ny bil! denne så utrolig strøken ut, og som du nevner er dette biler som går godt og lenge:) Kjørte en del med den forrige modellen (som drosje) og dette er noe helt annet. Kan vel mer sammenlignes med en Sigma, som jeg også har kjørt ganske mye..

Veldig tøfft utseende på disse også. Er jo ganske sjelden å se disse i god stand fortsatt:(

Uansett kunne vel ikke bilen kommet til noe bedre hjem, også får du sette på sånne politi/ambulanse-bånd med reflex slik at du unngår å bli påkjørt hele tiden:)..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Grattis! SÅ jo ganske så strøken ut den der! :)

Greit med litt større motor tenker jeg, og så V6'er da :)

Og velkommen i båtinterørklubben da du ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Freebird    16
Freebird

Slitan! Som vi sier i Bergen. :) Denne så svært bra ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Gratulerer med flott ny bil!

Mulig jeg er miljøskadd av å omgås Christer, men skal du ikke ha Avance-fanger foran og vinge bak? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Mulig jeg er miljøskadd av å omgås Christer, men skal du ikke ha Avance-fanger foran og vinge bak? :P

Det skal han, samt lyst skinninteriør og sotede ruter fra B-stolpe og bakover ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Gratulerer med ny bil Simen, moro når ting er så velholdt som dette her :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Grattis med ny bil. Ikke helt min greie. men det er jo totalt uvesentlig ;) Er den helt "deg" så er jo det som betyr noe :)

så utrolig bra holdt ut da. blir vel ikke noe dårligere passa på videre heller hvis du fortsetter standarden fra din forrige bil.

skal du holde den helt orginal eller flyttes det over litt friskere felger og sånn?

Hehe. Vi har alle forskjellig smak, og godt er det sier jeg. :)

Vet ikke helt ennå. En del av meg har lyst til å holde alt originalt, og det å ha originale felger er jo litt ekstra jevt synes jeg. Dessuten er de originale felgene pene å se på, passer bilen godt, og med såpass mye gummi er komforten bedre og veistøyen mindre. Men en annen del av meg vil sette på de hvite felgene og håpe at det blir god match..

Gratulerer med kjempe fin bil :) ,gleder meg til å følge med på denne tråden :) .

Takk for det. Hyggelig å høre!

Grattis med ny limousin!

Temmelig sikker på at denne blir tatt godt vare på :D

Takk for det.

Gratulerer med ny bil! denne så utrolig strøken ut, og som du nevner er dette biler som går godt og lenge:) Kjørte en del med den forrige modellen (som drosje) og dette er noe helt annet. Kan vel mer sammenlignes med en Sigma, som jeg også har kjørt ganske mye..

Veldig tøfft utseende på disse også. Er jo ganske sjelden å se disse i god stand fortsatt:(

Uansett kunne vel ikke bilen kommet til noe bedre hjem, også får du sette på sånne politi/ambulanse-bånd med reflex slik at du unngår å bli påkjørt hele tiden:)..

Ja det er veldig slitesterke biler, og med riktig vedlikehold tror jeg de kan gå meget langt.

Mhm er ikke mange igjen som er like bra som denne tror jeg. Hvertfall ikke på Finn.no hehe..

Haha skulle vel hatt noe sånt! Er fortsatt litt nervøs for å stoppe opp på den samme plassen ved jobben..

Grattis! SÅ jo ganske så strøken ut den der! :)

Greit med litt større motor tenker jeg, og så V6'er da :)

Og velkommen i båtinterørklubben da du ;)

Takk! Ja den ser strøken ut på bildene. Perfekt er den ikke, men det er jo ingen rust hvertfall. Er en del steinsprang i front, særlig på frontfangeren, men det skal jeg nok få gjort nå med seru.

Veldig kjekt med V6 ja, og den har en fantastisk deilig rallelyd når man gir på litt turtall.

http://www.youtube.com/watch?v=BlfJgFcJe_E

Hehe joa. Men synes ikke det er så gale egentlig, jeg har ingenting imot det faktisk, også gir det interiøret en litt mer eksklusiv feeling der man sitter, i tillegg er rattet glatt og meget godt å holde i. Interiøret ser forøvrig mye bedre ut irl enn på bildene, føler det kommer litt i feil lys. Dessuten ser deler av setene blå ut, noe de ikke er (mørk grått).

Slitan! Som vi sier i Bergen. :) Denne så svært bra ut.

Haha.. Takk for det. Meget fornøyd hittil!

Takker for det du!

Haha det er du nok skjønner du.. Vet ikke helt, jeg liker igrunn Comfort/Elegance-fangeren meget godt så lenge den har grøftelys, Avance-fangeren er tøff men ikke like 'clean' i utseende. Christer har vinge han frister meg med, men er fremdeles usikker på om jeg synes det er penest med eller uten.

For at folk skal forstå hva vi snakker om, Avance/Sport front og sideskjørt:

P3051571Medium.jpg

Bakluke-spoiler (slik din ser ut, sant Christer):

1996-1998_Mitsubishi_Legnum_rear.jpg

Det skal han, samt lyst skinninteriør og sotede ruter fra B-stolpe og bakover ;)

Hehe skal du bestemme hva jeg skal gjøre med bilen også nå, Christer? Heh.. Forresten, hvis du ser litt nøyere på bildene, så er det allerede sotede ruter på bilen, fra B-stolpen og bak, altså lovlig soting denne gangen. :)

Gratulerer med ny bil Simen, moro når ting er så velholdt som dette her :)

Takk for det Truls! :)

La forøvrig til hvilken farge dette er, kalles isblå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Spoileren jeg har ser sånn ut, ja. :) Og jeg surfer på mobilen, så bildene er pikyrende små og dermed ikke så lett å se om de er sotet eller ikke. Noen Elegance ble idiotisk nok levert uten soting, og noen ble levert uten skinn. Tsk tsk :)

Endret av Christer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

Det ser mildt sagt meget bra ut Simen (Bortsett fra stereoen selvfølgelig).

Cred for ryddig Showcase med god forklaring og flotte bilder. Skal følge med her.

Igjen, gratulerer med ny bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torkild    141
Torkild

Flott bil Simen, grattis. Aner at opplevelsen er noe annerledes enn din forrige bil... :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Spoileren jeg har ser sånn ut, ja. :) Og jeg surfer på mobilen, så bildene er pikyrende små og dermed ikke så lett å se om de er sotet eller ikke. Noen Elegance ble idiotisk nok levert uten soting, og noen ble levert uten skinn. Tsk tsk :)

Okei. Synes liksom det blir så voldsomt når spoileren går over de "stolpene" ned til baklyktene også, ser det ikke rart ut rett fra siden når den stikker ut? Ja denne ble også levert uten tonede ruter. Forrige eier leverte bilen til en spesialist som demonterte rutene og la proff film på de for et par år sia. Ser perfekt ut, så kunne fint vært orginalt dette.

Det ser mildt sagt meget bra ut Simen (Bortsett fra stereoen selvfølgelig).

Cred for ryddig Showcase med god forklaring og flotte bilder. Skal følge med her.

Igjen, gratulerer med ny bil.

Tusen takk for det Øyvind. Gi meg en uke eller to så er bagasjerommet cleant og fint igjen!

Flott bil Simen, grattis. Aner at opplevelsen er noe annerledes enn din forrige bil... :-)

Takk skal du ha. Annen opplevelse hmm, hva tenker du på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
GENEXXA    27
GENEXXA

Grattis Simen :)

Men for guds skyld. Ikke monter en slik vinge. Ser jo helt banan ut! From hero to zero in no time :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Takk for det.

Ja forløpig synes jeg nok det ser bedre ut uten (sorry Christer :P)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Gratulerer så mye med ny bil. Mitsubishi er undervurdert!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig