Jesper2310

Flekker i lakken

God dag.

Ny på forumet her og har et spørsmål angående lakken på bilen.

"Vasket" nylig bilen med en høytrykkspyler i Tyskland, med det jeg trodde bare var vann. De på bensinstasjonen sa det var det, men de kunne veldig dårlig engelsk, så det tviler jeg på.

Det viste seg etterhvert at dette sannsynligvis var avfetting. To timer senere var det hvite flekker rundt omkring på bilen.

Vasket bilen på en stasjon senere hvor han i kassa kunne engelsk. Gikk da fram slik jeg gjør hjemme når jeg vasker bilen, men svamp, bøtte, osv. og tørket av med pusseskinn. (Hjemme bruker jeg dog mikrofiberklut istedenfor svamp.) Bilen så da så god som ny ut. Nå, noen dager senere, virker det som om flekkene har kommet tilbake. Kan gni de bort, men er på en måte spor igjen etter dem. Lakken skinner ellers som før på avstand. De samme flekkene er på vinduene. Bilen ble polert godt for ca to måneder siden. Klarer ikke kjenne om flekkene er gått ned i lakken.

Det jeg lurer på er om jeg har skadet lakken? Vil polering hjelpe på dette? Hva bør jeg gjøre?

Legger ved bilde fra noen av flekkene.

Tusen takk for svar!

post-6770-0-94788000-1373716384_thumb.jp

Endret av Jesper2310
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er generelt veldig hardt vann i Tyskland, dvs mye kalk. Det kan være at det rett og slett er merker etter at vannet fordampet og kalken blei liggende igjen.

I farta er jeg litt usikker på hva som må til for å fjerne dem, polering tar det jo men usikker på om f.eks en runde lakkleire kunne fjernet det (jobbet i natt og klarte ikke sove mer enn to timer etterpå så hjernen er halvdød)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det er kalk som har gjort det. Kjennes ikke ut som om om det har gått særlig ned i lakken, men er jo forjævlig å se på...:P Har jo uansett vaska bilen med svamp etterpå, da burde det vel vært borte for godt? Og hva er lakkleire? :P

Takk for svar. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkleire == Clay :)

474520073_300.jpg

For øvrig enig i at det ser ut som kalkflekker. De forsvinner jo stort sett i vask, men hvis de får ligge lenge nok (eller har tyske mengder kalk) kan de sikkert bli litt mer inngrodd. Hvis ikke clayen tar det ordnes det stort sett med en finpolering.

Endret av EspenL
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki. Kanskje prøve det når jeg kommer hjem da... Det jeg er redd for er om dette har gjort permanente skader på lakken. Er det noe jeg har noia for så er det nettop det.:P Kjenner jeg nøye etter nå kjennes det ut som om det har gått bittelitt ned i lakken...

Flere som vet? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er kalk, Nanolex Final Finish som er en QD spesielt laget for formålet kalk i Tyskland fungerer meget bra :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har samme type flekker på rutene tror jeg nok det er kalkflekker og ikke etsemerker fra avfetting, for jeg tror det skal ganske sterke saker til for å lage etsemerker i glass...? :)

Kalkflekker skal være en oppbygning av sedimenter ikke noe som er etset ned, men det er jo ikke voldsomt lett å kjenne om disse tingene går opp eller ned i lakken.

Er det kalkflekker har du jo forslag over, kan jo prøve med en Quick Detailer hvis du har noe sånt stående, mulig det hjelper?
Skal du bruke clay bør den være mild og bruk rikelig med vann så ikke clayen lager riper.

Har selv testet nanosvamp på slike ting med hell, men det er jo som alltid, test på et lite synlig sted først, har du myk lakk kan nanosvamp matte ned i verste fall.

Psst, svamp er ikke ille hvis det er av rette typen. Og pusseskinn bør byttes ut med microfiber :)

Endret av bsa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å rett og slett legge et lag med voks? Noe ala collinite som har en del "sterke" stoffer i seg? :) vil det fungere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det... Voksen i seg selv vil ikke løse opp kalk, men på sikt vil det nok bli lettere å fjerne nye flekker...

Men, det vesle jeg husker fra kjemien på skolen: Likt løser likt... :P

Tror vel ikke mer kalk er veien å gå, så du trenger noe "syre" for å løse opp denne "basen".

Jeg vet hva DCN synes om husremedier (:P) men noe som er relativt skånsomt skal være eddik, eller sitronsyre (pulverform, fåes på matbutikken). Alternativt saltsyre, 25% men tror nok det er overkill...

Ellers er det nevt over at en kan prøve en runde finpolish? Jeg ville nok ha prøvd det. Bare å dure over på glasset også, for å fjerne merkene der. (Kan være at glass trenger grovere polish...)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mange gode innspill.:) Det jeg var mest redd for var at dette hadde ødelagt lakken siden jeg nå tror jeg brukte avfetting uten å spyle av. Når jeg sjekker opp Nanolex Final Finish får jeg bilder av andre biler med like symptomer, så tror jeg skal prøve det når jeg kommer hjem. Det som er "kjipt" er at jeg er på bilferie. :P og jeg hater å se bilen min sånn. En annen ting jeg merket i Tyskland, (det vil si Berlin,) er at det var utrolig vanskelig å finne selvvask. Stort sett alle stasjoner hadde vaskehall, men bare en jeg fant hadde selvvask. Kanskje dette var på grunn av kalken...

Bør jeg prøve disse metodene først og så polering, eller skal jeg polere først? Vasker selvfølgelig helt først.

Og hva betyr QD?

Endret av Jesper2310
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

QD = quick detailer. Spray man bruker som claylube, fjerne fingermerker på lakk, lett støv ol. spray på-tørk av med microfiber

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

QD = quick detailer. Spray man bruker som claylube, fjerne fingermerker på lakk, lett støv ol. spray på-tørk av med microfiber

Ok. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det... Voksen i seg selv vil ikke løse opp kalk, men på sikt vil det nok bli lettere å fjerne nye flekker...

Men, det vesle jeg husker fra kjemien på skolen: Likt løser likt... :P

Tror vel ikke mer kalk er veien å gå, så du trenger noe "syre" for å løse opp denne "basen".

Jeg vet hva DCN synes om husremedier (:P) men noe som er relativt skånsomt skal være eddik, eller sitronsyre (pulverform, fåes på matbutikken). Alternativt saltsyre, 25% men tror nok det er overkill...

Ellers er det nevt over at en kan prøve en runde finpolish? Jeg ville nok ha prøvd det. Bare å dure over på glasset også, for å fjerne merkene der. (Kan være at glass trenger grovere polish...)

Leste bare i en annen tråd at collinite sin voks hadde løst opp en tjære?flekk som prickbort og surfex ikke tok, derfor dette innspillet. :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...

Bør jeg prøve disse metodene først og så polering, eller skal jeg polere først? Vasker selvfølgelig helt først.

Og hva betyr QD?

Ville nå begynnt med en QD, minst jobb og minst potensiell skade, deretter nano, clay og polering.

Hadde du nå enda oppgitt bosted kunne det jo hende en stakkars sjel hadde invitert deg hjem til garasjen for en liten test, så slapp du å kjøpe alt på lista selv...

;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, oki.:) Har vasket bilen for hånd to ganger etter dette skjedde nå. Virker som om det hjelper, men klart det hadde vært greit med litt hjelp. Er ikke så bra som det var. Bor i Oslo og har ferie nå så har godt med tid, så har noen tiden og produktene så si ifra. :) :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive