Gå til innhold

Nybegynner vs Rupes

Recommended Posts

freakshow87
Skrevet

Du bør kjøpe hvit, grønn og gul. Den blå har jeg personlig erstattet med microfiber cutting pads da jeg synes det var lite forskjell mellom grønn og blå og at blå cuttet for lite. Du trenger 4 pad pr farve/cut, pr bil.

.....hvis du går for Rupes

Flex DA er Über pads et godt valg. Da vil du klare deg godt med 4 stk gul og 4 stk grønn.

Mye å tenke på her i starten.

Magne/Otta Detailing
Skrevet

Du klarer deg med 1pute av hver til Rupes, noe som følger med i settet.
Du bare vasker, renblåser eller skrubber paden underveis ;)

Jeg har en Rupes 15 og 21, men har ikke fått prøvd 15 enda, jeg var i begynnelsen litt missfornøyd med 21 fordi jeg hadde fått inntrykk av at den var s¨og si like god til å korrigere som en roterende, det er den ikke.

Men etter å ha brukt den på noen biler begynner den å vise at den faktisk erveldig god, spesielt til 1steg jobber. For tunge korrigeringer er det nok fortsatt kun roterende som gjelder for min del.
Rupes 21 er iallefall den beste DA maskinen jeg har brukt (og det begynner å bli noen nå), lite vibrering og god korrigeringsevne.
Har troen på at 15 er nesten like god, har dog ikke hatt behov for å ta den ut av bagen enda ;)

Skrevet

Ta å prøv 15 du.

Jeg har hatt 21 ei stund og kjøpte nylig 15.

21 vil pga større bevegelse korrigere litt raskere, men 15 er enda bedre balansert og enda mindre vibrasjoner - rett og slett enda bedre i bruk.

Jeg bruker 21 på første steg (enten alene eller ilag med roterende) og avslutter med 15 (Evt 1 stegs med 15)

• Forhandlere
Holger's AS
Skrevet

Godt å se at dere hjelper hverandre godt med ideer og løsninger for Bigfoot maskinene. Veldig hyggelig at dere får ting til å fungere og veldig kjekt at flere av dere virkelig har begynt å like disse maskinene! Selv bruker jeg nok 21' maskinen på ca 75% av jobben og 15' maskinen på resten.Alt i forhold til hvor på bilen jeg jobber. Enig i at grønn pad er et veldig godt valg for korrigering. Et lite tips er at Gul polish på gul eller grønn pad er meget effektiv på keramisk klarlakk da virkemidlene i den gule polishen er meget harde og spesielt tilpasset disse lakkene. Derav navnet = Keramik Gloss.

Nå tar jeg sommerferie, men kommer nok til å slumpe innom forumet nå og da. Kan hende det kommer noen nyheter som må formidles ;)

Husk å kos dere litt ute i sola også da!

God sommer! :)

Rune

• DCN Poeng 1
  • Moderatorer
Christer
Skrevet

Fordelen med å velge Flex DA, som første maskin, er at du lærer deg grunnstegene i hvordan du kjører roterende (spe polish, 4 pass med press, 1-2 uten press). Flex kjøres med press på maskinen, Rupes uten.

Jeg har begge maskinene, men har enda ikke fått testet korrigeringsevnen opp mot hverandre. Flex er en meget god maskin, men har hatt noen produksjonsfeil (spising av bakplaten m.m). Min Flex er nå inne for reparasjon.

Angående spising av bakplaten, så så jeg en video med Mike Philips (of Autogeek fame) der han viste hvordan Flex DA skal brukes. En fersk Flex DA ut av esken bør få noen dråper olje på filten som omgir girhuset for å minske varmen fra friksjonen som oppstår ved hardkjør og mye press på maskinen. Dette sa han at man godt kunne gjenta hver gang man bytter bakplate, rett og slett som preventivt vedlikehold og dermed forlenge levetiden på bakplaten (og filten).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

freakshow87
Skrevet

Du klarer deg med 1pute av hver til Rupes, noe som følger med i settet.

Du bare vasker, renblåser eller skrubber paden underveis ;)

Blir å kjøpe noen flere samtidig tror jeg, men kan jeg gå rett til bruk igjen av en nyskylt pad?

Ser jo for meg at det gå en del tid før man får fuktigheten ut.

Skrevet

Fuktighet gir litt mindre cut og mer søl hvis den er skikkelig våt.

Det holder at du bruker børste mellom hver påfyll av polish.

Rupes-putene holder sålangt veldig bra hos meg, tilogmed den "utskjelte" blå som jeg fant ut cuttet meget bra med Menzerna FG400 på keramisk Mercedes. :)

freakshow87
Skrevet

Angående spising av bakplaten, så så jeg en video med Mike Philips (of Autogeek fame) der han viste hvordan Flex DA skal brukes. En fersk Flex DA ut av esken bør få noen dråper olje på filten som omgir girhuset for å minske varmen fra friksjonen som oppstår ved hardkjør og mye press på maskinen. Dette sa han at man godt kunne gjenta hver gang man bytter bakplate, rett og slett som preventivt vedlikehold og dermed forlenge levetiden på bakplaten (og filten).

Leste tråden med linken igår. Ca 2.30 uti

alexanderst
Skrevet

Jeg har Flex DA. Jeg kjøpte den før denne Rupes bølgen kom til forumet, men jeg angrer ikke på at jeg ikke ventet. Dette var også min første maskin (Utenom en elendig biltema roterende som stopper helt opp om jeg legger press på den). Jeg er meget fornøyd med denne maskinen og den tar mye riper. :) Jeg kommer heller ikke til å handle meg en Rupes maskin, neste steg blir en Flex roterende, men det blir på sikt.

Så hvis du vil ha en god førstegangsmaskin som du har vel og lenge så er ikke Flex DA dummen :)

freakshow87
Skrevet
Så hvis du vil ha en god førstegangsmaskin som du har vel og lenge så er ikke Flex DA dummen :)

Det virker slik at begge maskinene er på høyde her inne, med små forskjeller resultatmessig og supre

supplement til roterende for de dyktigste.

Det eneste som bekymrer meg er dette med spots, men som sagt. Dette løser seg med en billigmaskin til formålet om denne gir ønsket resultat.

alexanderst
Skrevet

Det virker slik at begge maskinene er på høyde her inne, med små forskjeller resultatmessig og supre

supplement til roterende for de dyktigste.

Det eneste som bekymrer meg er dette med spots, men som sagt. Dette løser seg med en billigmaskin til formålet om denne gir ønsket resultat.

Jepp, jeg har også den lille bakplata til flexen, men sliter som sagt med å finne riktige pads til denne.

alexanderst
Skrevet

Menzerna har jo 135mm pads, og Uber 140mm :)

Til den store bakplata ja, men mente den lille jeg :)

freakshow87
Skrevet

Er det 150mm putene jeg trenger til Rupes 15 maskinen?

freakshow87
Skrevet

Ja, men Bilnerden har Rupesputene på 100/ 150/ 180 og bakplaten er vel 125?

Skrevet

150 til 15 maskinen, 180 til 21 maskinen.

Pads går da litt utenfor bakplaten i begge tilfeller.

Kan gå noe ned på de respektive, feks ned til rundt 160 på 21 uten at det blir særlig skummelt. Da har man fremdeles en pad som går litt utenfor bakplaten så du er på trygg grunn.

freakshow87
Skrevet

Da er Rupes LHR15 bestilt. Det var ikke et lett valg, og har tatt opp mye hjernekapasitet samt det er blitt mye lesning

her inne for å konkludere. Jeg setter stor pris på dette forumet allerede med tanke på argumentasjon fra hver enkelt og hvordan

man deler erfaringer både ang maskin og andre produkter.

Nå er ihvertfall et valg tatt og kanskje jeg kan bidra med mine erfaringer fra maskinen, noe jeg gleder meg mye til. Faktisk

var det vanskeligste valget å hoppe fra en billig Krauss og rett på en vesentlig høyere prisklasse. Noe det virker som det er mange ferskinger som funderer mye på. Men jeg vurderer det dit hen at man får pengene tilbake i ren glede etterhvert som man vokser på seg ferdigheter i bruk.

Skrevet

Hva menes med at den stopper på ujevne partier?

Dette med bakplater kan jeg sende mail til Holgers for å høre om det kommer løsninger på i nærmeste framtid kanskje.

Maskinen slutter å rotere, den bare oscillerer. Setter man et merke på pad´en ser man det ganske tydelig.

Jeg leser at noen mener den fortsatt korrigerer godt, men jeg har nok ikke latt maskinen holde på slik i frykt for at dette er feil bruk.

Skrevet

Du bør kjøpe hvit, grønn og gul. Den blå har jeg personlig erstattet med microfiber cutting pads da jeg synes det var lite forskjell mellom grønn og blå og at blå cuttet for lite. Du trenger 4 pad pr farve/cut, pr bil.

.....hvis du går for Rupes

Flex DA er Über pads et godt valg. Da vil du klare deg godt med 4 stk gul og 4 stk grønn.

Hvilken microfiber cutting pads er det du bruker? Så vidt jeg har sett har ikke Rupes egne MF cutting pads?

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår