Henrikooo

Rett fremgangsmåte?

Hei! Har fulgt med lenge på forumet her, men dette er mitt første innlegg :)

Skal nå ta den store sommershiningen (litt sent, jeg vet) og har i den anledning noen spørsmål. Har prøvd å søke, men har ikke funnet svar på akkurat det jeg lurer på. Jeg er for øvrig en nybegynner som skal gjøre alt for hånd uten hjelp av maskiner. Innkjøp av dette kommer senere :)

Bilen er en mørk grå/titangrå ’06 VW Golf GT. Den er helt ok i lakken, men det er mye småriper etter det jeg mistenker er mange runder i maskinvask (forrige eier), samt at det er noen merker etter fugledritt. Vil ellers si at lakken bærer preg av "normal" slitasje.

Først, en liste over produktene jeg har (eller er på vei i posten):

Meguiars:

NXT car wash

Deep crystal paint cleaner

Deep crystal polish

NXT tech 2.0 wax

Ultimate Compound

Gold class trim detailer (til div. plastikk)

Clay fra Turtle Wax

Div. MF-håndkler , pads, felgbørster og vaskehansker (hovedsakelig fra Meguiars).

Prickbort

Carpro Iron X

Dekk- og felgrens fra Autoglym

Gritguard til bøtta

Kärcher høyttrykkspyler og «skumkanon»

Tenkte å gå fram på følgende måte:

1. Prickbort

2. Skumlegging, avspyling

3. Carpro Iron x (og avspyling av dette)

4. "Vanlig" vask (DCN-style, selvfølgelig)

5. Clay

6. UC

7. Paint Cleaner

8. Polish

9. Voks

10. Shine opp plastikk, vinduer og interiør.

Spørsmålene jeg har er som følger:

- Med tanke på steg 3 (iron x), 5 (clay), 6 (UC) og 7 (lakkrens), trenger jeg å gjøre alt dette? Kan jeg hoppe over/droppe et av disse stegene?

- Hvordan ville dere brukt UC for hånd? Har sett noen steder at UC kan f*cke opp lakken hvis man bruker den feil.

- Er rekkefølgen på framgangsmåten riktig?

- Bruk av clay, hva er best: Pusse i sirkler, dra kun en vei, eller dra «fram og tilbake»?

- Kan jeg bruke NXT car wash-såpen i skumkanonen?

- Alt er relativt, men kan jeg få et bra resultat ved bruk av disse produktene for hånd?

Jeg beklager hvis jeg spør om noe det finnes svar på fra før, da har jeg vel bare vært for dårlig til å lete. Ellers så takker jeg på forhånd for alle innspill og evt. svar på spørsmål! :)

Henrik.

Endret av Henrikooo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmålene jeg har er som følger:

- Med tanke på steg 3 (iron x), 5 (clay), 6 (UC) og 7 (lakkrens), trenger jeg å gjøre alt dette? Kan jeg hoppe over/droppe et av disse stegene?

- Hvordan ville dere brukt UC for hånd? Har sett noen steder at UC kan f*cke opp lakken hvis man bruker den feil.

- Er rekkefølgen på framgangsmåten riktig?

- Bruk av clay, hva er best: Pusse i sirkler, dra kun en vei, eller dra «fram og tilbake»?

- Kan jeg bruke NXT car wash-såpen i skumkanonen?

- Alt er relativt, men kan jeg få et bra resultat ved bruk av disse produktene for hånd?

Vælkømmin!

Jeg ville hoppet over clay, siden du uansett skal gjøre dette for hånd. Du kan oppleve at du lage subbemerker i lakken, så like greit å hoppe over den (jeg kjenner ikke Turtle sin, og du har sikkert hard lakk på Golfen, så sjansen er tilstede for at det går bra. Jeg tok en mørkegrå 2008 golf stv og fikk ikke merker på den med Meguiar's clay). UC er også bedre å kjøre med maskin (oscillerende/DA), spar den til de områdene du har ekstra mye merker og gnikk litt på dem for hånd for å fikse litt akkurat der (f.eks under dørhåndtak og på fugleskitmerkene). Dvs dropp 5 og 6, og bruk UC for hånd der det trengs litt ekstra oppmerksomhet. Jeg ville uansett flyttet UC til etter lakkrensen, men før polish.

UC kan brukes for hånd eller på oscillerende/dual action maskin, på roterende maskin blir varme/fart for høy og så blir hologrammer og annet gøy i stedet. (DA-maskiner er veldige rimelige altså, får helt kurante varianter hos samarbeidspartnerne her på forumet til 1500kr. Pluss noen passende puter og en ekstra bakplate så du svir fort av minst 2000 B) Hvis du klarer å holde deg når du først har finni fram kortet)

Rekkefølge 1-2-3-4-7-(6 der det trengs)-8-9-10

(Leire bruker jeg i rette bevegelser, i samme retningen som jeg vasker og koster snø, dvs i fartsretning, men fram og tilbake må du nok. Er du uheldig har du fått noe hardt i clayen (gjelder selvfølgelig også puta du legger på voks med) og da synes sirkelbevegelser utrolig mye bedre enn rette)

NXT i kanon har jeg ikke prøvd men det går sikkert, mange som blander mye rart oppi av helt vanlige såper. NXT er forøvrig en av de få såpene jeg har opplevd å overdosere i bøtte, skulle blande til en skarp vask engang og tok litt over dobbel dose, og da var det bare såvidt at jeg klarte å holde fast i vaskehansken så glatt blei det (trur ikke det hjalp på vasken heller egentlig)

Og bilen din blir nok utrolig mye blankere etter dette! Ulempen med håndprodukter er at resultatet ikke varer, da ripene ikke fjernes men dekkes og fylles (UC vil fjerne endel riper, men ikke uten at du får senebetennelse så begrens deg litt ;) Utrolig anstrengende å gnikke tak og rails med armene løftet så høyt så lenge). Med varsom vask varer nok resultatet en god stund sålenge du beskytter det med voks, og passer på å legge nytt lag voks før det gamle laget har dødd helt (det ser du på perlingen og på hvor fort vannet renner av ved vask)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for raskt svar ;) Jeg skjønner at maskin gjør jobben mange ganger lettere og gir bedre resultat, men jeg er en fattig student om dagen og kan dessverre ikke bruke 2000+ kr på maskin nå. Men det kommer etterhvert! Gidder ikke kjøpe noe midlertidig, får heller slå på stortromma når jeg først skal ha det. Det blir vel smertefullt å gjøre alt for hånd, men jeg overlever nok :)

Har clay'et noen ganger før, med bra resultat, men du mener at jeg bare kan hoppe over det? Stemmer det at Iron X er så effektivt at det nesten gjør clay overflødig?

Også lurer jeg litt på UC. Er det noe form for slipemidler i dette? Bør man være lett på hånden når man jobber det inn?

Min far har for øvrig en slik liggende, men denne har jeg ikke turt å bruke. Regner med at jeg gjør rett i å holde den laaaangt unna bilen? http://biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Polermaskin/Polermaskin-PM-240-17281/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener at man egentlig ikke trenger clay så lenge man ikke skal maskinpolere, men hvis du allerede har testa det på denne bilen og det gikk bra så ser jeg ikke noen grunn til å kutte det ut heller. Det er jo en lakkrens, og det er jo rimelig sjelden at man ikke finner noenting med en runde leire, selv etter alt man har av avfetting og iron-x. Jeg har ingen andre dedikerte lakkrenser (ja, jeg har gjemt unna en flaske Deep Crystal Paint Cleaner i garderoben på jobb) så jeg bruker bare lakkleire til dette formålet.

Skal jeg bare vokse bilen vasker jeg grundig med full runde prickbort, surfex, skum og iron-x før håndvask. Teorien er at det som ikke løsner fra bilen under denne behandlingen vil neppe løsne mens jeg påfører voks heller.

UC har jeg ikke prøvd selv, du må nesten prøve deg fram litt. Men ja, den har slipemidler. Når jeg må polere for hånd under dørhåndtakene (der maskina uansett ikke kommer til) så bruker jeg stort sett et av de groveste poleringsmidlene (kommer litt an på lakken om jeg går for det groveste eller litt mildere) og gnikker til leddene truer med å skli fra hverandre, har ofte brukt påføringspute (gule som både Meguiars og Turtlewax har) til dette. Og av og til må det gjøres mer enn en gang for å få bort nok riper, akkurat som man noen ganger må bruke maskin mer enn en omgang på visse riper. Det er utrolig vanskelig å ødelegge noe for hånd, for det kreves såpass mye kraft for å korrigere lakk. Hvis du står og filer og maser lenge på et hjørne/karosseriknekk kan du sikkert klare å slipe deg gjennom lakken. Begynn med å teste UC under dørhåndtakene, disse er sikkert oppskrapet og trenger endel behandling uansett for å se bra ut igjen, så får du en følelse for hva som kreves av press og trykk osv, før du gjør noe midt på panseret eller et annet veldig synlig sted.

En tommelfingerregel uansett er å starte med det mildeste produktet, til du ser hvordan lakk og riper reagerer på behandlingen. Før man skal polere med maskin så står man der med stabler med forskjellige puter og flasker med forskjellige poleringsmidler som kan kombineres på kreative måter for å oppnå det resultatet man ønsker, men man starter alltid med en mild kombo på ukjent bil.

-Så start litt lett på hånden, tørk av og sjekk resultatet, gå på en gang til med mer kraft, tørk av og sjekk igjen, gjenta :)

Biltema-ufoens største problem er vel tilgang på fornuftige puter i den dimensjonen.. og så er den så stoooor, kommer neppe til f.eks rundt speilhus og annet enn midten av slitedelen på bakfanger! Den tohodete til Biltema derimot har mange her benyttet på et eller annet tidspunkt, for der får du helt akseptable puter fra Sonax bl.a hos Clas Ohlson.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bekrefter her mye av hvordan jeg har trodd det skal gjøres, men alltid greit å forhøre seg med noen som virkelig har greie på det ;) Kjipt å hive seg uti det og gå fram på feil måte. Takk!

Jeg har erfaring med alle produktene jeg ramset opp, utenom UC. Så da får jeg vel starte litt forsiktig med denne.

Også kom jeg på et (foreløpig) siste spørsmål: Pålegging og fjerning av lakkrens, UC, polish og voks, er det best å gjøre dette i sirkulerende bevegelser, eller å gni "fram og tilbake"?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man skal rotere eller prøve å legge i rette bevegelser er det jo litt usemje om her. Jeg har jo selv opplevd bøss i voksputa og laget fine skarpe sirkler på en nypolert sort Volvo. Hadde jeg brukt rette bevegelser hadde jeg jo ikke unngått ripene, men da hadde kanskje blitt litt mindre synlige. Hadde jeg derimot tittet nøye på puta før jeg starta..

Men praktisk sett: Produkter med fyller har vel egentlig bare godt av å bli gnidd på i varierende vinkler, det samme med lakkrens. Voks og forsegling prøver jeg så godt jeg kan å legge i rette linjer (etter fartsretningen), har litt med evt skjolder/ujevn påføring/svetting å gjøre og litt med nevnte "bøss i pædden"-uhell. UC ville jeg nok også brukt bare att og fram på, rett og slett fordi da trur jeg at jeg får mer kraft i begelsen.. Det er i hvertfall slik det blir når jeg må håndpolere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis sier usikker på om du har fått dekket hele området du skal dekk, jobb først horisontalt og deretter vertikalt (eller omvendt, om så er). Jeg unngår sirkelbevegelser så langt det lar seg gjøre, men det er min personlige preferanse fordi jeg blir mindre sliten av det enn sirkulære bevegelser. Så lenge lakk og utstyr er rent spiller det ingen egentlig rolle om du bruker rette eller sirkulære bevegelser, så prøv deg frem og bruk den fremgangsmåten du blir minst sliten av. Kjøp deg en maskin så snart du har råd - det gjør alt mye morsommere og enklere. Den tohodete fra Biltema eller Clas Ohlson gjør en mye bedre jobb enn prisen tilsier.

Endret av Christer
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg holdt på i snart 3 lange dager, dog med hyppige kaffe- og Tour de France-pauser. Men endelig står voksen og herder :) Elsker å stelle med bilen, men konklusjonen er klar: Til neste vårpuss MÅ jeg ha maskin! Tar litt vel lang tid hvis man skal gjøre alt for hånd også blir det vel enda blankere og finere med maskin. Gikk fint før når jeg bare brukte vask, polish og voks, men nå ble det bare et stort ork ettersom produktutvalget mitt har blitt litt større.

Merker det spesielt på Ultimate Compound'en. Ripene og swirls'a har blitt mindre synlige, men de forsvinner ikke uansett hvor mye jeg gnikker for hånd. Hadde vel fått mye bedre resultat med maskin(?). Jeg synes resultatet på lakkrens og polish ble bra for hånd, men herregud så lang tid det tar. Har nesten pussa begge skuldrene ut av ledd nå.

Tenkte ikke på å ta før- og etter-bilder, men det er kanskje ikke så interessant i og med at jeg gjør det for hånd. Men alt i alt er jeg ihvertfall fornøyd med resultatet.

Det er vel noe alle vet, men Iron X, FOR et produkt! Gjorde jo clay så og si overflødig. Det tok jo nesten alt! Har ikke brukt det før, så må si jeg ble meget positivt overrasket.

Ellers, takk for tips og triks ;)

Edit: Etter å ha lest litt mer på forumet, så ser jeg nå at jeg burde tatt en IPA-wipedown. Dette ble ikke gjort før voksen, er det krise?

Endret av Henrikooo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen krise. Jeg er vel ikke som proff å regne her... Men wipedown brukes vel mest for inspeksjon. Når du polerer, spesielt med maskin og litt grov kombo, kan du få kjørespor eller hologrammer av poleringen. Polisher inneholder gjerne oljer som ligger igjen når du buffer av polishen. Disse kan skjule defekter etter poleringen. Derfor benyttes wipedown for å fjerne oljene for å se om du må kjøre flere runder med snillere kombo. Har du jobbet for hånd, er det ikke så stor fare. Ellers har du sikkert ikke orket en runde til med finere polish for hånd alikevel...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive