Henrikooo

Rett fremgangsmåte?

Hei! Har fulgt med lenge på forumet her, men dette er mitt første innlegg :)

Skal nå ta den store sommershiningen (litt sent, jeg vet) og har i den anledning noen spørsmål. Har prøvd å søke, men har ikke funnet svar på akkurat det jeg lurer på. Jeg er for øvrig en nybegynner som skal gjøre alt for hånd uten hjelp av maskiner. Innkjøp av dette kommer senere :)

Bilen er en mørk grå/titangrå ’06 VW Golf GT. Den er helt ok i lakken, men det er mye småriper etter det jeg mistenker er mange runder i maskinvask (forrige eier), samt at det er noen merker etter fugledritt. Vil ellers si at lakken bærer preg av "normal" slitasje.

Først, en liste over produktene jeg har (eller er på vei i posten):

Meguiars:

NXT car wash

Deep crystal paint cleaner

Deep crystal polish

NXT tech 2.0 wax

Ultimate Compound

Gold class trim detailer (til div. plastikk)

Clay fra Turtle Wax

Div. MF-håndkler , pads, felgbørster og vaskehansker (hovedsakelig fra Meguiars).

Prickbort

Carpro Iron X

Dekk- og felgrens fra Autoglym

Gritguard til bøtta

Kärcher høyttrykkspyler og «skumkanon»

Tenkte å gå fram på følgende måte:

1. Prickbort

2. Skumlegging, avspyling

3. Carpro Iron x (og avspyling av dette)

4. "Vanlig" vask (DCN-style, selvfølgelig)

5. Clay

6. UC

7. Paint Cleaner

8. Polish

9. Voks

10. Shine opp plastikk, vinduer og interiør.

Spørsmålene jeg har er som følger:

- Med tanke på steg 3 (iron x), 5 (clay), 6 (UC) og 7 (lakkrens), trenger jeg å gjøre alt dette? Kan jeg hoppe over/droppe et av disse stegene?

- Hvordan ville dere brukt UC for hånd? Har sett noen steder at UC kan f*cke opp lakken hvis man bruker den feil.

- Er rekkefølgen på framgangsmåten riktig?

- Bruk av clay, hva er best: Pusse i sirkler, dra kun en vei, eller dra «fram og tilbake»?

- Kan jeg bruke NXT car wash-såpen i skumkanonen?

- Alt er relativt, men kan jeg få et bra resultat ved bruk av disse produktene for hånd?