Gå til innhold

Mangler bilen klarlakk?


Andypandy

Recommended Posts

Andypandy

Kjøpt helt ny BMW X3. Etter 4 håndvask av bilen er den full av riper. Lakken virker fet, sticky og den er ikke glatt når man gnir håndflaten over lakken. Lakken er også blitt matt pga uvanlig mye små riper. De andre ripene som er hvite kommer ekstremt lett. BMW forstår ikke noe. De lurte på om bilen kan mangle klarlakk evt om lakken har herdet dårlig. Er der noen som vet hvem som kan sjekke noe sånt. BMW, NAF etc kan bare sjekke tykkelsen på lakken. BMW vil sende en del av bilen til et laboratorie!! Noen tips på hvor/hvordan jeg får sjekket statusen på herding evt klarlakk status?? Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Klarlakk kan du skjekke med å ta en fin poleringspad og en fin polish og gå over et panel på bilen.

Blir pad'n samme farge som bilen har du ikke klarlakk, om den ikke får samme farge som bilen har du klarlakk.

Noe utover herding osv aner jeg ikke.

Flott at BMW tar taki saken ihvertfall, jeg ville nå vært med på å sende en del av bilen å få klarhet i saken ihvertfall!

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som du har fått en bil med defekt lakk ja. Det skal hardt gjøres å herpe lakken såpass med 4 håndvask, uansett metode. At de har glemt å legge på klarlakk tviler jeg på men. Da hadde bilen vært helt matt fra fabrikken.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andypandy

Takk for innspill. Problemet er bare hvor og hvordan jeg får stil riktig diagnose/ årsak til dette. Virkelig noe som ødelegger nattesøvnen når jeg har lagt så mye i by bil og ikke ver hva jeg skal gjøre. Vanskelig å kreve noe av forhandleren når jeg ikke vet hva årsaken er. Antar at det må være en eller annen spesialist som kan sjekke hardheten på lakken ref herding. Tørr ikke vaske bilen lenger!!

Skal legge inn et bilde i morgen. De små ripene du viser på ditt bilde har vi også bare mye verre, men i tillegg hvite riper over alt på bilen. De kjenner mann med neglen. Har gnidd hånden over bilen for å finne evt fremmedlegemer. Drar man den lett nedover lakken blir det ripe med en gang. Lakken er overhode ikke mostandsdyktig og den er seig å når man gnir på tørr lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Spørs om noe gikk fryktelig galt under lakkeringen ja..

Høres nesten ut som de enten ikke blandet inn herder, eller at det ble blandet for lite.
Det er jo en helautomatisk prosess på samlebåndet, så det kan jo skje at roboten gikk tom, eller en kanal tettet seg.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Holger's AS

Tror ikke at det er hverken mangel på klarlakk eller feil på herding desverre. Lakkering og herdeprosess på bilfabrikkene er langt fra tilfeldig. Dessuten er det manuell etterkontroll med feilretting (poleringsprosesser) på alle bilene. Har du samme erfaringene på alle de lakkerte delene på bilen? Plastfangere, speilhus o.l. blir nesten alltid produsert og lakkert på egne fabrikker/lakkeringsanlegg. Derfor opplever man av og til marginale forskjeller på fargen på bilen også. Originallakk er heller ikke bygget opp kjemisk på samme måte som reparasjonslakk. Altså den som lakkeringsverkstedene bruker. Er nok et innfløkt problem dette, og du skal være glad for at din forhandler tar ditt problem på alvor.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ColdFusion

Har vært borti en 320ci med helt syyykt myk lakk slik den du beskriver. Dette var en såkalt INDIVIDUAL lakk, kan ikke se at den er omlakkert.

Tror Dag Ulven hos Swissvax har samme lakken. Bare jeg dro forsiktig over helt ren lakk med fingeren ble det riper. Sjekk med Dag hva han har av oppskrift.

Dette er svært lite utbredt på BMW som er kjent for steinhard og fin lakk å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andypandy

Problemene er over alt på bilen. Det er det som er helt merkelig. Dørene på passasjersiden er bedre enn resten av bilen. Det virker også som om på innsiden der hvor dørene er festet at lakken er vesentlig glattere og hardere i konsistensen. Kanskje lakken har feil blanding og dermed reagerer med sollys!!! Ikke vet jeg. Tar nattesøvnen dette her. Veldig takknemlig for rådene deres. Takk. PS en kasse vin til den som finner årsaken;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Kasse vin ja.. :D

Fatter hadde en sort BMW X3, og den var veldig bløt i lakken også, fordelen er at den er lett å korrigere, men var ikke mange vask etterpå at den var forholdsvis ille.

Hvilken vaskeprosess bruker du?

Er du nøye med prewash og bruker høytrykkspyler?

Bruker du rimelig svamp?

Pusseskinn?

Vaskeprosess har mye å si hvordan du holder lakken din, så det å få av mest mulig møkk før berøring er viktig, skikkelig svampe eller vaskehanske, bøtte med gritguard og mikrofiber tørklehåndkle er et must.

Husk også at all berøring på en bil som ikke er 100% ren skaper mikroriper, så tar du eller stryker du på lakken når bilen er skitten får du merker fort i en bløtere lakk.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy Wonka

Vet ikke om jeg forstod deg helt her. Hvis de på BMW har sagt at de vil sende prøver av lakken til et laboratorie, høres det ut som de ønsker å ta tak i det. Da får du vel svar fra bmw om hva som er galt, og de er vel ikke de verste å forholde seg til ifm reklamasjon.

Er det slik at du vil finne ut av ting selv i tillegg til det BMW finner ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min kliss nye bil hatt en feil med lakken fra fabrikk på hele bilen, hadde jeg gjort alt for å heve kjøpet. Har til dags dato ikke sett noen lakkeringsjobb som er gjort med samme tykkelse og finish som fra fabrikk, så jeg hadde ikke godtatt det hvertfall. Utrolig spennende å høre hva BMW sier da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andypandy

Riktig som en skriver. Jeg er ute etter å hjelpe til med å finne årsaken ikke være urimelig i mine krav. BMW har vært 100% kundevennelige og vi har eb god dialog. Tar bare lang tid og man har brukt mye penger på bil så vil mann selvfølgelig at den skal være 100%.

Enig at det ikke er aktuelt å akseptere at hele bilen blir lakkert om. Det er ikke det samme produktet jeg kjøpte fra fabrikken, men nå har ikke jeg fått noe tilbakemelding fra BMW enda. Kommer nok til uken. De skulle snakke med en lakkleverandør og høre om de kunne si noe om årsaken og gi dem et råd. Venter på dette og en. Så lenge forsøker heg selv å finne ut hva det kan være. Skal også opp til et bilpleie senter som tilbyr Ditec behandling. De synes dette var et spennende case og ble nysgjerrige. De ville gjerne se på bilen for å se om de kunne si noe om årsaken. De har noen biler innom per år. Takk igjen til alle for tips og råd. Kommer med update hvis det skjer noe. God helg.

BMW kvier seg litt for å feks sende hele panseret til Tyskland. Derfor gjør de nok litt research før de går til det skrittet. Gjenntar at BMW har enn så lenge gitt meg god service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andypandy

Vasker forøvrig bilen min på samme måte som lakkereren til BMW (han spurte meg og sa at han brukte samme fremgangsmåte) Og sånn har jeg vasket alle biler jeg har eid de siste 22 år uten at bilene mine har sett sånn ut.

Lurer på enda en teori. Kan det ha skjedd noe når bilen ble klargjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei dere. Takk for svar

Vært en lang ferie. BMW har sett på bilen to ganger uten at de har mulighet til å gjøre materialtekniske tester av lakken. Vi og BMW kan bare anta hva som er årsaken.

- dårlig kvalitet på lakk/klarlakkfra fabrikk

- feilbehandling ved klargjøring. Brukt for sterke klargjøringsmidler

- feil bruk/ vedlikehold/ vask

Har i dag fått avslag fra BMW!!

Har vært i kontakt med et bilpleiefirma. De sier dette er et kjent problem med lakken på 1,3 og 5 serien i de mørke fargene.!! Hvem skal man tro på.

Skal til et lakkfirma til uken som vil se på bilen. Fortsettelse følger!

Takk igjen til innspill og hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...