Johnchr 20 Skrevet 26 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2013 For et par måneder siden kjøpte jeg en liten honda bensindrevet gressklipper til borettslaget jeg bor i. Forhandleren sa den kunne gå på vanlig 95 blyfri, men ved vinterlagring måtte den stå med miljøbensin på tanken. Det er visst en holdbarhet på ca 3 mnd på 95 blyfri. Her på forumet er det en del som har sommerbiler. Hvordan gjør dere det med bensinen under vinterlagring? Siter 2002 Volvo S60 2.0T 1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket) 19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GENEXXA 27 Skrevet 26 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2013 Kompis av meg kjøpte en brukt klipper, og den hadde ikke vært start på over 6år. Den sto med full tank, og den starta på to drag. Så vil ikke tro det er noe best før greier på bensin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mstrandbo 180 Skrevet 26 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2013 240en står fra høst til vår på samme tank ihvertfall, tar ingen forhåndsregler. Parkerer og starter på samme tank uten problemer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Concker 1 251 Skrevet 26 Juni, 2013 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2013 (endret) Min sto stille i nesten hele vinter (måtte jo prøve litt Quattro i snøen) Sto da med samme tanken gjennom vinteren uten problem, tok bare å kjørte bilen varm en 3-4 ganger iløpet av vinteren Edit: Gressklipperen her i huset står med bensin hele vinteren uten problem også Endret 26 Juni, 2013 av Concker Siter Biler: '73 VW 1300S '85 Porsche 944 '19 E-tron 55 SS: '00 Audi S6 Quattro Porsche-Boxster '11 Volkswagen Passat '90 Lancia Delta HF Integrale '07 Range Rover Sport Endring av farge på skinn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 26 Juni, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2013 Min Honda klipper står med tom tank hele vinteren. Fyller opp tanken med bensinkanne fra forrige sesong og starter opp på noen drag hver vår. Kjøpte min klipper ny i 2003 og har fortsatt samme tennplugg. Parkerer min E-klasse (mer eller mindre) for vinteren med full tank, kjørt noen mil i løpet av vinteren i tørt kaldt vær på høstens tank med bensin. Ingen problemer på 14 år gammel bil. Bensin taper seg nok noe over flere år, men ikke nok til at en får problemer på noen måneder. Dieseldyr er en teoretisk problemstilling, men jeg har aldri hatt problemer med det etter mer enn 20 år med dieselbil. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wanvik 149 Skrevet 26 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2013 Det er ikke to-taktsbensin på den? Der kan du få problemer dersom den er selvblandet, da olje og bensin skiller seg.. Forøvrig føyer jeg meg inn i rekken over de som ikke har hatt problemer med bensin på sommerbilen Sommerbilen min har stått i noen år nå, og før sist gang den var brukt hadde jeg bygd motor i 2 år før den ble startet opp på gammel bensin, aldri noen problemer 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir 335 Skrevet 26 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2013 Jeg har en Stiga gressklipper, som jo er et merke man ikke akkurat forbinder med driftssikkerhet. Jeg satt også min vekk i vinter med bensin på tanken, og den startet helt fint nå på våren. I manualen står det at man bør kjøre klipperen tom for bensin før den settes bort. Siter '21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert] Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattern 4 Skrevet 26 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2013 Har også en Stiga, ca 10 år gammel. Står alltid med bensin i tanken og blir ikke vedlikeholdt på noen som helst måte. Aldri hatt startproblemer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 26 Juni, 2013 Admins Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2013 Aldri hatt problemer med bensin på hverken bil eller klipper her mht lagring Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 26 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2013 (endret) Skulle tro bensin varer i flere år da det tar flere år før enkelte bruktbiler blir solgt hos forhandlere her i byen.. Believe me, har vært vitne til at bruktbiler har stått i 4-7 år med samme tank Endret 26 Juni, 2013 av alexanderst Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olav framvik 247 Skrevet 26 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2013 Jobber i jernvarebedrift som også har verksted. På våren så får vi inn mange klippere som fungerte fint når de klippet siste gang på høsten. Vi tømmer tanken og forgasseren fyller ny bensin og så er problemet løst. Jobber også som deltids brannkonstabel og erfaringen der er når pumpene starter å fuske så byttes bensinen.....problemet løst...Renset bensin er tilsatt midler som holder oktanen oppe i opptil 2 år. vanlig bensin kan få problemer etter 3-4 mndr. Dette er min erfaring iallefall... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Babelfisken 14 Skrevet 26 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2013 Tror nok ikke det er noe fasit svar. Med tank som har for god utlufting blir det mye avdamping av de flyktigste stoffene og det blir tungt med tenning. Vet også at det er forgassere som tørker ut. Det kan vel til og med dreie som om i hvilken posisjon motoren stopper på høsten. Med innsugsventiler åpne, noen har vel sågar overlapping mellom eksos og innsug også, så vil det lettere kunne dampe av fra forgassere. Min MC hadde stått urørt med nesten tom tank i 3 år. Startet som normalt på det lille som var igjen. Så ikke en gang nesten tom tank med potensielt mye avgassing klarte å stoppe den. Så er det tett så tror jeg ikke man får problemer på mange år. Er det ikke tett tror jeg ikke miljøbensin hjelper mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
apex_s2k 62 Skrevet 27 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2013 Har lest at bensin vil tape seg i oktantall når den blir gammel. Typisk 2-3 måneder. Men i praksis tror jeg ikke det har så mye å si. På en bil som har litt effekt og kjører på 98 oktan, så ville jeg kanskje ikke gasset så hardt på gammel bensin. Men i praksis tror jeg ikke det har så mye å si. Parkerer selv ene bilen min om vinteren med full tank, og bruker opp denne på våren igjen. Null problem. Det samme gjelder gressklipperen min. Ikke noe problemer i det hele tatt. Så jeg tror egentlig dette mest er en teoretisk problemstilling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Victor 92 Skrevet 27 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2013 Jeg følger anbefalingen i vedlikeholdsmanualen til Honda. Jeg tømmer systemet for bensin. Det skjer en kjemisk reaksjon i bensinen som angriper pakninger og slanger slik at det på sikt kan skape problemer. Kanskje du ikke merker noe etter 1 til 2 år, eller det går bra i 6 år, men en innvirkning har det. Jeg anbefaler å tømme klipperen for bensin, det er ikke mye hæssel. Siter Never a failure, always a lesson Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnchr 20 Skrevet 27 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2013 Takker for alle svar og god respons! Da konkluderer jeg med at kvaliteten reduseres noe, men at det sannsynlig går greit å droppe miljøbensinen. Får se hva jeg gjør til høsten. Fyller nok uansett resten av bensinen på bilen min når gresset har sluttet å gro, og kjøper ny til våren. Siter 2002 Volvo S60 2.0T 1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket) 19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.