Johnchr

Holdbarhet på bensin

For et par måneder siden kjøpte jeg en liten honda bensindrevet gressklipper til borettslaget jeg bor i. Forhandleren sa den kunne gå på vanlig 95 blyfri, men ved vinterlagring måtte den stå med miljøbensin på tanken. Det er visst en holdbarhet på ca 3 mnd på 95 blyfri.

Her på forumet er det en del som har sommerbiler. Hvordan gjør dere det med bensinen under vinterlagring?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompis av meg kjøpte en brukt klipper, og den hadde ikke vært start på over 6år. Den sto med full tank, og den starta på to drag. Så vil ikke tro det er noe best før greier på bensin.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

240en står fra høst til vår på samme tank ihvertfall, tar ingen forhåndsregler. Parkerer og starter på samme tank uten problemer :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min sto stille i nesten hele vinter (måtte jo prøve litt Quattro i snøen)

Sto da med samme tanken gjennom vinteren uten problem, tok bare å kjørte bilen varm en 3-4 ganger iløpet av vinteren

Edit: Gressklipperen her i huset står med bensin hele vinteren uten problem også

Endret av Concker
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Honda klipper står med tom tank hele vinteren. Fyller opp tanken med bensinkanne fra forrige sesong og starter opp på noen drag hver vår. Kjøpte min klipper ny i 2003 og har fortsatt samme tennplugg.

Parkerer min E-klasse (mer eller mindre) for vinteren med full tank, kjørt noen mil i løpet av vinteren i tørt kaldt vær på høstens tank med bensin. Ingen problemer på 14 år gammel bil. Bensin taper seg nok noe over flere år, men ikke nok til at en får problemer på noen måneder.

Dieseldyr er en teoretisk problemstilling, men jeg har aldri hatt problemer med det etter mer enn 20 år med dieselbil.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke to-taktsbensin på den? Der kan du få problemer dersom den er selvblandet, da olje og bensin skiller seg..

Forøvrig føyer jeg meg inn i rekken over de som ikke har hatt problemer med bensin på sommerbilen :) Sommerbilen min har stått i noen år nå, og før sist gang den var brukt hadde jeg bygd motor i 2 år før den ble startet opp på gammel bensin, aldri noen problemer :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en Stiga gressklipper, som jo er et merke man ikke akkurat forbinder med driftssikkerhet. Jeg satt også min vekk i vinter med bensin på tanken, og den startet helt fint nå på våren. I manualen står det at man bør kjøre klipperen tom for bensin før den settes bort.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også en Stiga, ca 10 år gammel. Står alltid med bensin i tanken og blir ikke vedlikeholdt på noen som helst måte. Aldri hatt startproblemer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri hatt problemer med bensin på hverken bil eller klipper her mht lagring

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle tro bensin varer i flere år da det tar flere år før enkelte bruktbiler blir solgt hos forhandlere her i byen.. Believe me, har vært vitne til at bruktbiler har stått i 4-7 år med samme tank

Endret av alexanderst
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber i jernvarebedrift som også har verksted. På våren så får vi inn mange klippere som fungerte fint når de klippet siste gang på høsten. Vi tømmer tanken og forgasseren fyller ny bensin og så er problemet løst. Jobber også som deltids brannkonstabel og erfaringen der er når pumpene starter å fuske så byttes bensinen.....problemet løst...Renset bensin er tilsatt midler som holder oktanen oppe i opptil 2 år. vanlig bensin kan få problemer etter 3-4 mndr. Dette er min erfaring iallefall...

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok ikke det er noe fasit svar. Med tank som har for god utlufting blir det mye avdamping av de flyktigste stoffene og det blir tungt med tenning. Vet også at det er forgassere som tørker ut. Det kan vel til og med dreie som om i hvilken posisjon motoren stopper på høsten. Med innsugsventiler åpne, noen har vel sågar overlapping mellom eksos og innsug også, så vil det lettere kunne dampe av fra forgassere.

Min MC hadde stått urørt med nesten tom tank i 3 år. Startet som normalt på det lille som var igjen. Så ikke en gang nesten tom tank med potensielt mye avgassing klarte å stoppe den.

Så er det tett så tror jeg ikke man får problemer på mange år. Er det ikke tett tror jeg ikke miljøbensin hjelper mye.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest at bensin vil tape seg i oktantall når den blir gammel. Typisk 2-3 måneder. Men i praksis tror jeg ikke det har så mye å si.

På en bil som har litt effekt og kjører på 98 oktan, så ville jeg kanskje ikke gasset så hardt på gammel bensin.

Men i praksis tror jeg ikke det har så mye å si. Parkerer selv ene bilen min om vinteren med full tank, og bruker opp denne på våren igjen. Null problem. Det samme gjelder gressklipperen min. Ikke noe problemer i det hele tatt.

Så jeg tror egentlig dette mest er en teoretisk problemstilling.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg følger anbefalingen i vedlikeholdsmanualen til Honda. Jeg tømmer systemet for bensin.

Det skjer en kjemisk reaksjon i bensinen som angriper pakninger og slanger slik at det på sikt kan skape problemer. Kanskje du ikke merker noe etter 1 til 2 år, eller det går bra i 6 år, men en innvirkning har det. Jeg anbefaler å tømme klipperen for bensin, det er ikke mye hæssel.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar og god respons!

Da konkluderer jeg med at kvaliteten reduseres noe, men at det sannsynlig går greit å droppe miljøbensinen.

Får se hva jeg gjør til høsten. Fyller nok uansett resten av bensinen på bilen min når gresset har sluttet å gro, og kjøper ny til våren.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive