Gry

TEST: Wolf's Chemicals Hard Body (vs CQuartz)

Jeg har brukt denne tre ganger på to forskjellige biler, inkludert en halvt-om-halvt test på panser i vintersesongen.

På flasken står det at denne kan påføres med en bomullspute eller skumpute, og jeg har forsøkt begge men stort sett blir det seende slik ut.

Lotus 340R (kundebil), påført med sminkepute. 16 grader, 60% luftfuktighet.

_DSC0667.jpg

BMW E87 (egen bil), straks etter påføring (ser produktet fremdeles er vått) med sminkepute. 20 grader, 27% luftfuktighet.

_DSC1857.jpg

Litt seinere

_DSC1861.jpg

Eller så blir den seende slik ut (og de dråpene er synlig når alt har tørket, sitter hardere ved avgnikking gjør de også)

_DSC1863.jpg

Andre strøket testet jeg med skumpute (fulgte med en rar en i Cquartz-settet som jeg testet), ikke noe forskjell i utseende verken før, under eller etter.

Andre forsøk 17 juni la jeg med blåsiden av en nanosvamp, akkurat samme greiene.

Og så svetter den.

Lotus 340R (kundebil)

_DSC0669.jpg

På egen bil ved andre runde 17 juni

_DSC2635.jpg

_DSC2636.jpg

Halvt om halvt testen startet 5 januar. Wolf's Chemicals Hard Body på passasjersiden av panseret (dvs venstre side på de to neste bildene), Car-Pro Ceramic Quartz Paint Protection (CQuartz) på førersida.

Her er etter første herdetid er gjennomført, på første laget. Sprutet på batterivann.

_DSC1870.jpg

_DSC1872.jpg

Hard Body nærmest kamera

_DSC1875.jpg

Og så ser man skillet mellom de to (HB nærmest). I tillegg lugget HB delen mer, det gjorde den under hele testperioden. Men den føltes glattere for fingrene.

_DSC1867.jpg

Her er en skitten og frossen bil noen hundre km seinere

_DSC1918.jpg

En avrenning/perling test 26 januar. Vannet skvatt av så det var vrient å få kameraet fort nok i skytestilling samtidig med at jeg ville ha litt kontroll på høyttrykken (god trøkk i systemet nede på Rud)

_DSC1941.jpg

Hard Body (legg merke til streken til høyre, mot CQuartz)

_DSC1944.jpg

Kanskje litt strammere vanndråper på HB-siden

_DSC1949.jpg

Men vannet renner bedre av på CQuartz

_DSC1953.jpg

En liten sprut akkurat ved skillet, det holder seg (ikke så overraskende) selv etter én vask.

_DSC1959.jpg

_DSC1960.jpg

Ny bildetaking 25 februar (har vært minst en vask i mellom)

HB henger etter CQuartz på avrenning

_DSC2195.jpg

Så gikk det en god stund til neste vask, bilen så rett og slett ut som den var blitt etterlatt ved en saltfabrikk, hakket før stalakitter.. Bare et lite bilde etter vask den 23 mars for å vise skillet mellom de to forseglingene. På Hard Body siden virker det som det er en masse små mikroriper, men dette var det beste jeg klarte å få til.

_DSC2252.jpg

Neste storprøve ble 17 april. Vanning

_DSC2328.jpg

_DSC2329.jpg

_DSC2330.jpg

_DSC2331.jpg

_DSC2332.jpg

33 sekunder seinere. Mye vann på HB, lite på CQuartz. Mikrofiberhåndkleet lugger på HB siden, men den føles utrolig glatt å ta på med fingrene!

_DSC2333.jpg

28 april erklærte jeg testen for død og renset lakken og la på Chemical guys Jetseal 109, etterfulgt av Autoglym HD Wax etter neste vask noen dager seinere.

Så 17 juni la jeg nok en gang Hard Body på hele panser, frontfanger og forskjermer i anledning at bilen skal på verksted (scratch resistant, sier'em).

Bilen er ikke vasket, bildet tatt i regnværet nå 19 juni (dvs at jeg har heller ikke fjernet siste runde med svetting før regnskyllet)

_DSC2664.jpg

_DSC2665.jpg

Konklusjon:

Hard Body har ikke den holdbarheten jeg skulle ønske, med tanke på synlig beskyttelse i form av perling og vannskrekk. Men lakken føles utrolig glatt å ta på, mens mikrofiber lugger (antistatisk beskyttelse?). Ripefasthet er ikke testet (jeg tenker her på den videoen av en fyr som slår på panseret med en plastlighter) da det var lite snø å børste de gangene jeg skulle ut, og jeg ikke gadd å gå ut bare for å børste bilen for testens del.

Påføring er jeg heller ikke imponert over, da jeg selv ved forskjellige påføringsmedier i forskjellige omgivelser (temperatur og luftfuktighet) ikke har klart å få lagt produktet uten skjolder, den har stort sett vært litt hard (medium) å få av (rangerer da Shield som lett og ett litt for tykt lag MG#16 som tungt, tre-stegs skala dette her..)

Fra 5 januar til 17 april, drøye fire måneder altså, på godt saltede E16 mellom Sandvika og Hønefoss (jeg kjører 25000 i året). Ca 8 vask i perioden, ca tre med bruk av Prickbort, eller kun Surfex 1:15, og én børsteløs gullvask på Statoil for å få bilen passe rein for takstativet som brått måtte på.

Kom gjerne med egne erfaringer, har ikke sett så mange andre si noe annet enn at de skal prøve denne, men fant ikke så mye resultater :)

ninjaedit: måtte rette opp hvilken måned det var litt lenger opp i teksten

Endret av Gry
2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant min flaske Hard Body i bagasjerommet for en måneds tid siden da jeg lette etter spesialbolten til hjulmutrene mine... og der har den ligget hele høsten og vinteren og har sikkert frosset ihjel flere ganger, så jeg vet ikke om det er poeng i å teste den nå i det hele tatt.

Ikke fant jeg spesialbolten heller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test Gry. Pga. skjoldene som du nevner her så har jeg ikke brukt sealer noe serlig (har en flaske med Bodywrap). Testet på døren min her om dagen og fikk mye skjolder. Serlig der det lå litt tykt slik at det dannet seg dråper. Når jeg la et nytt lag ekstremt tynt, så ble det bedre, men føler ikke det ble godt nok.

Wipedown med blårens og batterivann får bort mye av skjoldene. Usikker på om dette svekker sealeren. Kanskje du kan kjøre en test på dette? (Når jeg sprutet vann på panelet etter wipedown var det fortsatt meget god vannskrekk, men det kan jo hende at dette gjør noe med holdbarheten).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg må finne fram HB-flasken og prøve litt igjen. Som jeg tror jeg nevnte i workloggen din var det ikke antydning til skjolder sist jeg brukte HB, men til gjengjeld fikk jeg jo ganske dårlig holdbarhet...

Så, hva er beste måten å fjerne Colli' 476s fra ett panel? :P

Endret av EspenL
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg må finne fram HB-flasken og prøve litt igjen. Som jeg tror jeg nevnte i workloggen din var det ikke antydning til skjolder sist jeg brukte HB, men til gjengjeld fikk jeg jo ganske dårlig holdbarhet...

Så, hva er beste måten å fjerne Colli' 476s fra ett panel? :P

En kjappis i bakgården med finpolering :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive