Ole M

Spørsmål om poleringspads

Heihei!

I min evige søken etter kunnskap om bilpleie så har jeg nå begynt å lure på poleringspadsene. Hva er egentlig hensikten med forskjellig cut i padene når man like greit justerer cut etter hvilke poleringsmiddel man bruker?

Hvis man har et mildt poleringsmiddel liggende, hvor mye cut kan de forskjellige padene utgjør alene på dette eksakte middelet?

På forhånd takk for svar! :-)

EDIT: Planene mine fremover er å gå til innkjøp av Uber pads!

Endret av Olimaen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri testa seriøst for å sjekke akkurat dette, men jeg har gått ingeniørhøgskole og er villig til å ta et teoretisk subjektiv tankeeksperiment. La oss ta Uber.

Gul rubbing

Oransje grov

Grønn medium

Blå fin

(Sort glanzz/lsp, så denne kutter jeg ut herfra)

Så gir jeg hver farge en verdi, der høyt tall er mye kutt og lavt er lite

Gul 4

Oransje 3

Grønn 2

Blå 1

Så kombinerer man med et poleringsmiddel, f.eks V-serien og gjør det samme med denne

V32 - 4

V34 - 3

V36 - 2

V38 - 1

Så er det så enkelt som å legge sammen disse fiktive verdiene. Tar man den groveste puta med det groveste middelet, vil man oppnå "8". Har man bare et poleringsmiddel verdt "2", kan man kanskje oppnå et samlet kutt på "6" ved å bruke med den groveste puta.

Egentlig føler jeg at et mildt poleringsmiddel på ei grov pute ikke blir så enkelt som 2+4, jeg ville forvente kanskje "4.5" da det milde poleringsmiddelet vil anta mer effekten av smøring inni ei grov pute heller enn å bidra som slipemiddel.

Og reelt vil muligens en skala heller være

Gul 7

Oransje 4.5

Grønn 3

Blå 1

V32 8

V34 6

V36 3.5

V38 1

I de aller fleste S&S starter jo poleringsdelen med å kombinere puter og polish til ønsket resultat, kanskje ved å prøve en medium pute med et fint middel, og så kanskje man går over til et grovere middel på samme puta for å få bittelitt mer kutt. Og funket ikke det henter man en grovere pute men samme middel som variant to. Dvs man prøver seg fram etter en stige der man vekselsvis bytter middel og pute. Eller man ser at det første steget ikke gjorde noe med overflaten i det hele tatt, så istedet for å gå opp halvtrinn så er det bare å klyve ivei og hente grovere skyts.

Det er jo erfaring også, i tillegg til rett og slett å lese på flaskene (noen produsenter har laget produkthjul med tips til hvilke midler og puter som passer sammen til forskjellige nivå av korrigering) og huske hvilken farge som hadde hvilket kutt. Jeg har endel i hyllene mine etterhvert, så jeg hadde aldri giddet å bruke S30 sammen med gul (begge fra Scholl, S30 er det nest fineste middelet de har og gul pute er grovt). Hadde jeg reist fra flaskene mine og sto igjen med bare S30 vet jeg at jeg uansett kunne glemt å polere en BMW.

Og så finnes det jo andre triks nede i poleringsmaskinbagen. Har man brukt roterende maskin på et steg som har gjort mye ugagn i lakken, kan et fint mellomsteg være å gå over med samme kombo bare med DA. Og så i tillegg til å bytte mellom roterende og DA, kan man variere med press, rpm, varmeutvikling, antall pass.. Går man over nok ganger får man som regel tatt like mye som med et pass med noe grovere. Men det tar jo tid. Tid er penger. Penger trenger du til å kjøpe mer polish. Med mer polish får du raskere resultat. Så får du mer tid til å sitte inne og gi oppmerksomhet til din bedre halvdel som klager over all bilgnikkinga.

Jeg gjorde en tulletest en gang med å bruke samme poleringsmiddel (S17+, medium polish) og fem forskjellige Scholl-puter (blå, lilla, gul, oransje og sort vaffel, de tre første ganske grove og de to siste ganske fine), men det var liksom ikke noe særlig forskjell på det panseret uansett. Ble litt blankere.. og masse hologrammer overalt.

Som et minimum antar jeg at man må ha minst et halvgrovt middel og et mediumfint middel, og så kan man sikkert komme langt med tre-fire forskjellige typer puter. Hvis man holder seg til egen bil ;) Jeg har bedrevet litt omreisende detailing, og jeg tar alltid med meg alt av puter og polish (tre kasser, rett ut av hylla og inn i bilen) og så plukker jeg det jeg trur jeg trenger blant flaskene med såpe/avfetting/tekstil/skinn ettersom hva oppdraget er.

5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow, glimrende forklart! Absolutt opplysende! Var jo meget logisk når du forklarte det, men nå vet jeg ihvertfall litt mer om hvordan ting ligger an. Så da får ingeniørstudenten her rett og slett fylle lageret med flere forskjellige pads! ;) Så får vi se om jeg ikke dropper MG Ultimate snart og erstatter med Scholl sine produkter... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra forklaring det der :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager for at jeg bumper en gammel tråd.

Men jeg sitter også å lurer på hvilke pads jeg burde handle inn i fra Uber.

Jeg trenger sikkert ikke alle de forskjellige typene uber har:

Uber Orange = Medium polering
Uber Grønn = Polering
Uber Blå = Glans/Avsluttende polering
Uber Svart = Glans/Voks/Forsegling

Hvilke kommer jeg til å bruke mest? Jeg vil prøve meg frem med rubbing etter hvert også..
Og forsegling kan man jo legge for hånd...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Beklager for at jeg bumper en gammel tråd. Men jeg sitter også å lurer på hvilke pads jeg burde handle inn i fra Uber.
Gul - grov Oransje - medium/fin er de eg bruker mest. Har blå men aldri brukt den. Og minst to av hver, så kan du bytte frem og tilbake etter hvert panel, DA maskin lager ofte mye varme på bakplate som gjør at borrelås blir dårligere Endret av IvarB
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gul - grov Oransje - medium/fin er de eg bruker mest. Har blå men aldri brukt den. Og minst to av hver, så kan du bytte frem og tilbake etter hvert panel, DA maskin lager ofte mye varme på bakplate som gjør at borrelås blir dårligere

Så det holder med å kjøpe gul og oransje?

Ikke noe vits med grønn, blå og svart?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ser på min s&s ville jeg nok tatt med blå/sort om du vil ta den helt ut :)

Personlig ville jeg tatt 3 av hver. Blir fort grisete.

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er jo at lakk er ulik å det finnes ingen konkret fasit, forskjellig lakk reagerer ulikt på polishmiddel og pads.

Feks. Tok mor mi sin audi A1, gikk med orange pute å scholl s17+, fikk bra resultat, gikk så igang med det samme på min A5 som er 2/3 år eldre, å det blei ikkje like bra.

Det skader ikkje og ha flere varianter, men eg ser hos meg er det mest gul og oransje som blir brukt.

Men det har jo også en del med poleringsmiddel å gjøre som gry skriver lengre oppe.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er jo at lakk er ulik å det finnes ingen konkret fasit, forskjellig lakk reagerer ulikt på polishmiddel og pads.

Feks. Tok mor mi sin audi A1, gikk med orange pute å scholl s17+, fikk bra resultat, gikk så igang med det samme på min A5 som er 2/3 år eldre, å det blei ikkje like bra.

Det skader ikkje og ha flere varianter, men eg ser hos meg er det mest gul og oransje som blir brukt.

Men det har jo også en del med poleringsmiddel å gjøre som gry skriver lengre oppe.

Tusen takk for et godt svar!:)

Jeg kjøpte 2x gul , 2x orange, 2x grønn og 1x blå. Håpe på at det fungerer en liten stund.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive