Ole M

Matt lakk etter vask.

Hei!

Har nå et nytt problem jeg ikke finner utav. Polerte bilen nå for litt siden med meget bra resultat. Jeg har vasket bilen tre ganger siden jeg polerte, og nå ser jeg at lakken er helt matt! Dersom jeg speiler bilen i sola, så ser den rett og slett oksidert ut... Trodde gjerne at det var voksen som svettet, men når jeg dro fingeren over så var det knusk tørt. Hva er det som har skjedd?

Bruker høyttrykkspyler med Autofoam --> Maxi Suds med gritbøtte og ullhanske --> Tørk med mikrofiber som vaskemetode.

Bilen er forseglet med Duragloss 111 og vokset med Dodojuice.

Noen som har en idé om hva jeg eventuelt har gjort feil?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen erfaring med produktene du har brukt, men har lest at Dodojuice har snau holdbarhet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva brukte du når du korrigerte lakken, og hvilken farge er det på bilen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva polerte du bilen med; hvilke produkter/pads og hva slags type maskin?

Hvilken bil og farge er det snakk om?

Edit: too slow :-P

Endret av Belle
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ikke ut som du bruker avfetting på bilen. Kan det være trafikkfilm som har lagt deg på lakken som ikke går bort ved vask uten avfetting? Hvor lenge lar du autofoamen ligge? Om den tørker så blir det "matt" resultat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker Kestrel DAS-6 Pro med Sonus pads. Bruker og Meguiars Ultimate Compound. Så det er ikke voldsomme greier jeg bruker, men det har alltid gitt et skikkelig bra resultat! Bilen er en rød Corolla.

Angående trafikkfilm, så er det vel ikke så veldig mye av dette på forholdsvis tørre sommerveier? Men Autofoamen lar jeg ligge på i 2-3 minutter før avspyling.

Når det gjelder Dodo juice, så vet jeg at den ikke er så veldig holdbar. Legger derfor på ny voks annenhver eller hver måned.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du ikke fjernet all død lakk på SS lakk så blir det matt igjen etter en stund. Kontrollerte du med wipedown når du holdt på? Må gjerne kjøre flere runder for å få fjernet mest mulig død lakk. Ullpute kan være en fordel da den ikke tetter/fyller seg så fort som en skumpute. Ull lager endel ugang så her må du kjøre finere steg etter på for å få ryddet opp etter ullputen.

At Dodo er kjent for dårlig holdbarhet har jeg ikke hørt/lest før.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dodo Juice lager jo mange vokser, den jeg har erfaring med er den i homebrew-settet, og den holder mange måneder med "vanlig" dcn-vask. Aldri hatt tålmodighet til å se den forsvinne helt, men 6mnd i hvert fall... har inntrykk at dodo-vokser generelt er holdbare.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok som Øyvind G sier her - matt/oksydert lakk som ikke har blitt fjernet. Så har den blitt "mettet" med oljer/voks, og det ser OK ut til dette er borte. Og manglende holdbarhet fra LSP skyldes dau SS lakk. Så her må du til med kraftigere skyts / evt kjøre mye lengre og hardere med DA + UC

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... Damn! Har faktisk kikket på videoer av folk som demonstrerer akkurat den maskinen jeg har, og de kjører MYE lengre med maskinen enn det jeg gjør... Årsaken til dette er vel frykt for å gnukke av alt som er av lakk, men det er tydeligvis ingen fare.

Men da får jeg bruke MG Ultimate en gang til når høsten nærmer seg og se om det hjelper å kjøre lengre og hardere.

Får ta å mikse meg en wipedown også og ha i bakhånd. Da satser jeg på at problemet er løst!

Takker for gode svar! :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye farge fikk du i puten? Når jeg tok min så puten slik ut. Renset puten og kjørte flere runder til det ble mindre farge i puten.

IMG_3303.jpg

Blåsepistol (trykkluft) er fint til å rense ullputen med. Blåste inn fra siden samtidig som jeg kjørte maskinen på lav hastighet.

IMG_3302.jpg

Tror egentlig det alltid vil bli farge i puten, men det er mindre etter noen runder.

Her ser du hvor mye ugang ullpute lager.

IMG_3297.jpg

Som sagt, ull har meget god cut og gammel oksidert lakk blir fort tynn. Dette fikk jeg erfare på denne måten.

IMG_3306.jpg

Her kjørte jeg riktignok meget hardt for å fjerne noen dype riper etter feil montering av takuke en gang i tiden.

Jeg har brukt 3M produkter og puter. Ullputen er fre Mirka kjøpt hos Mekonomen.

I S&S tråden min finner du flere bilder og info. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må som regel kjøre flere runder med grov polish på roterende for å få oksidert lakk til å holde seg fin, med DA maskin og UC tror jeg du må kjøre mange runder over bilen for å få det til å vare.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øyvind G: Puten min ble lettere rosa når jeg holdt på. Dette fikk meg til å frike litt ut da jeg trodde at hele lakken var på vei til å forsvinne, men utifra bildene dine og loggen din (Som jeg har studert flere ganger), så er det visst ingen fare.

trogha: Jeg er sikker på at grunnen til problemene mine er frykten for å ødelegge lakken. Det er tydelig at det faktisk skal veldig mye til for å gjøre dette. Det er hovedsaklig taket og panseret som er oksidert, så jeg får skaffe meg ullpad for å ta dette, samt kjøre på enda lenger.

Mistenker også at tiden snart er inne for å begynne å oppgradere. Tenker da pads med forskjellig cut, samt handle inn ulike poleringsmidler for å holde denne bilen blank.

Sykt stress med SS lakk! Nå forstår jeg hvorfor dette ofte blir tatt opp på forumet. Er jo et helvete å holde på med... Synes det er rart at den oksiderer, spesielt med tanke på at hele frempartiet på bilen med panser er lakkert opp igjen for ikke så lenge siden. Trodde det ville holde seg fint ganske lenge før det hvitnet til...

Endret av Olimaen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nå at det er noen som sier at man ikke bør bruke ull på DA maskin. Dette viste jeg ikke. Beklager at jeg har gitt deg feil info. (Vet ikke hvorfor man ikke bør bruke ull på DA).

Kilde.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg heller vet ikke eksakt hvorfor man ikke skal bruke ull på DA, men jeg har gjort det og det lå biter av sau overalt. Kanskje derfor :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, da dropper jeg ull foreløpig! ;) Men jeg får nok tatt død lakk ganske bra med det jeg har allerede, bare jeg bruker tid på det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nå at det er noen som sier at man ikke bør bruke ull på DA maskin. Dette viste jeg ikke. Beklager at jeg har gitt deg feil info. (Vet ikke hvorfor man ikke bør bruke ull på DA).

Kilde.

Fordi bevegelsene til DA-maskinen gjør at fibrene bøyer seg og ikke jobber riktig. De trenger konstant, forutsigbar rotasjon for å få kuttet skikkelig og riktig inn i lakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi bevegelsene til DA-maskinen gjør at fibrene bøyer seg og ikke jobber riktig. De trenger konstant, forutsigbar rotasjon for å få kuttet skikkelig og riktig inn i lakken.

Takk for godt svar Christer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive