Vårhus

Volvo XC70 2012 modell, Twilight Bronze

S&S av

Volvo XC70 2012 (Twilight Bronze)

Produkter og utstyr som ble brukt:

Degreaser Wet 704

Prickbort

Super Wash Green

Iron-X

P21S Felgrens

Felgrens

Bilt-hamber Autofoam

Meguiars watertowel

CG Watertowel

Washmitt

Meguiars Clay

Meguiars QD/Lube

Felgbørste ifra Vikan

Felgbørste med MF ifra BilXtra (av alle ting, så ja :P )

Detailing børster ifra Vikan og SV

Luftpistol

Polering:

3M FCP

3M Gul

Menzerna Final Finish

Scholl +17

Scholl S30 gold

Grønn 3M Pad

Gul 3M Pad

Blå 3M Pad

Lilla Scholl Pad

Scholl CF02 (Ble brukt på alle stegene før LSP)

Polytrol

SV Pneu Glossy

SV Metal Polish

CG BareBones

SV Autobahn

Lahega Proguard Lakkforsegling

Flex roterende m/medium bakplate

Makita roterende m/liten bakplate (spot)

Protool 2hodet oscillerende (for påføring av lakkforseglingen)

Dag 1:

Tok imot kunden på lokalene til Ladedekkservice, som er plassen hvor jeg gjør slike jobber. Veldig kjekt å kunne ha litt plass å boltre seg på!! :D Hadde på forhånd enige om hva som skulle gjøres. Få opp shine i bilen, fjerne de ripene som kunne fjernes, fjerne oksidering og dempe de riper som ikke kunne fjernes. Legge lakkforsegling på bilen og vinterfelger, og autobahn på sommerfelger. Jeg sa til meg selv, at siden jeg hadde frem til søndagskveld, så skulle jeg ta masse bilder. Men som vi alle vet, så går ting aldri som de skal, spesielt ting som har med drager og unger å gjøre, så det ble litt travelt på slutten, samtidig som jeg glemmer hele tiden å ta bilder. Tror jeg må ordne meg med en paparazzi eller noe..

Begynte med å ta ut vinterhjulene av bilen, satte de opp langs veggen mens kunden og jeg pratet litt om vær og vind. Startet så med å ta en motorvask, før jeg gikk videre med å vaske bilen, la på Degreaser wet 704 på tørr bil (Bruker spraykanne ifra Biltema, sprayer litt ujevnt allerede.. DW704 funker like godt som PB, men virker litt fortere. Virker bedre etter min mening på våt bil enn PB) Dette fikk stå og godgjøre seg i ca 7-8 minutter, hvor jeg da spylte det av for å se hva det tok. Og det tok ganske så bra. La så på en runde til, for sikkerhetsskyld og Iron-X. Dette fikk stå og kose seg i nesten 30 minutter. La et godt lag med Super Wash Green, så fikk det stå å godgjøre seg litt mens jeg ordnet med diverse flasker og blandinger. La så på en kjempemasse Bilt-hamber autofoam, som jeg nettopp hadde blandet klart) med foamcannon med Karcher K5. Bruker Clena KS 160-15 som står på jobb til selve høytrykksvasken. Emblemer, krinker, kroker, dørkarmer, innenfor drivstofflokket o.l steder fikk besøk av detailingkost ifra SV. Så ut som de likte det ja. Etter å ha spylt av det hærlige skummet med diverse kjemikalier innenfor, så var det å kjenne etter litt overalt, for å se om det var noe som ikke ville slippe taket. Var bittelitt på fronten etter insekter og fluer, dro over med SV kost og DW704 en gang til. Funket godt det. Fant så frem Clay og QD for å sjekke om det var noe det blotte øyet ikke fikk med seg, men det var minimalt og enda litt mindre (bildet mangler dessverre) Veldig fornøyd med hvor ren bilen ble etter denne runden, så dro jeg frem luftpistolen og blåste godt i krinker og kroker. Blåste av de største mengdene med vann, fant så frem CG og Meguiars watermagnet towels. Fant frem et par MF og tørket inni dørkarmer, panser og bakluke. (skrudde av skiltene midt i vaskeprosessen, glemte det til å begynne med. Ivrig etter å komme i gang :D )

Når bilen var ferdig tørket så ble den kjørt ifra vaskeområdet og opp på løftebukk. Tok så av hjulene og vasket over en ekstra runde i hjulbuen forran. Bak var det filt/stoff. Da var det tid for rengjøring av felgene, sommer som vinter. Men aller først måtte dekksidene bli rene. Skrubbet disse godt sammen med Superwash Green og en liten hendig børste ifra Vikan. Spylte av dette på alle dekkene før jeg la på P21S på fremsiden på felgene. Vasket deretter med MF børsten, brukte så Iron-X og hadde på Superwash Green. De ble meget rene og pene, på ene siden :P Snudde så alle felgene og gjorde samme der, men det var litt mer å ta av på innsiden av felgene, så her ble det ført på felgrens i tillegg på kjemirunde 2. Vasket alt dette godt inn med felgbørste ifra Vikan. Børstene ble skyllet i varmt og godt vann imellom hver gang, slik at jeg ikke dro med meg skiten verken utover felgen eller over på neste felg. Å få ren felgene var en rimelig lang prosess, men det var verdt det. For rene ble de ja! «Stolt»! Eneste som var synd, var at det var 2 skader på ene felgen, «heldigvis» før jeg startet på de, men synes disse volvo-felgene er ganske tøffe. Felgene ble stillt opp på rekke og rad, slik at de kunne lufttørke. Klokken begynte å nærme seg 2130, hvorpå jeg hadde innetid til 2200…

Dragen skulle på jobb, og noen måtte visst være hjemme pga barna. Men jeg fortvilte ikke, vi hadde en avtale om at i morgen så skulle dragen være våken med barna frem til svigerdragen skulle komme å ta over. På den måten skulle jeg få hele lørdagen til å pleie volvoen på. Slik skulle det ikke bli (!!!) Men før jeg dro hjem, så gikk jeg over bilen med lys og kamera. En kompis var innom for å se hvordan det gikk, så han holdt lyset opp her og der. Kameraet er ikke verdens beste, og det var veldig vanskelig å se riper i denne fargen, enda verre å få de på bildet. Men jeg gjorde nå et forsøk.. Noen RDS var det, men ellers var det vaskeriper og generelt slitasje, om en kan kalle det slitasje på en så ny bil. Så var det å komme seg hjem for kvelden.

I det jeg pakket sammen litt av alt rotet mitt, fant jeg ut at jeg var tom for Polytrol og skikkelig dekkshine.. I svarte f… I morgen er det lørdag og litt vanskelig å få tak i skikkelige varer.. Når jeg kom hjem og dragen dro på jobb, satte jeg med ned på DCN forumet og spurte om noen av de som skulle på Scandicshine treffet på verdal skulle til trondheim enten søndagskveld eller lørdagsmorgen/formiddag. Fikk så en PM av robinrl, hvor jeg forklarte hva problemet var, og spurte pent om det var mulighet for at han kjøpte med polytrol og SV Pneu glossy til meg. Det skulle ordne seg fikk jeg til svar, og fikk nr til en annen som skulle bli med oppover, Gjevik1. 2 Gode samaritanere dette her ja J Jeg fikk ordnet med med alternative produkter på lørdagen, men gutta boys ordnet opp med det som sto øverst på ønskelisten. Hjertelig takk gutter!

Her er bilder ifra dag 1:

Sommerfelgene som skal ha på Autobahn

P1030911_zps53ed4244.jpg
Litt møkkete, men har sett værre
P1030912_zpse46ca17c.jpg
P1030914_zpsd413b755.jpg
Husker ikke helt hvor i rekkefølgen dette bildet ble tatt...
P1030916_zps3c3d9898.jpg
Litt rester av insekter og asfalt. Namnam!
P1030918_zps05bf38fd.jpg
Åh, skumkanon er bare hærlig!
P1030923_zps89e63242.jpg
Litt mere skum :D
P1030925_zps4f8c89ba.jpg
Meeereee skum!! og litt inni der og!
P1030928_zpsb95f5973.jpg
Så var det å skrubbe dekksidene, de så jo rene ut etter bilvasken, men akk nei..
P1030933_zps5892492e.jpg
P21S in the works :D
P1030935_zps6a92bd35.jpg
Lekkert å se på kjemikalier virke
P1030937_zpsa459bbac.jpg
Fortsatt litt å ta av på insiden ja..
P1030938_zps41801120.jpg
Her fikk bilen "henge" mens hjul fikk oppmerksomhet (dekkene forran ble flyttet forresten)
P1030943_zpsbaf40a50.jpg
Nå bør det jaggu bli rent på insiden av felgen og! (Ps: felgen ligger ikke inntil pallen, bare dekket)
P1030946_zpse8a93858.jpg
Mission Accomplished
P1030949_zpsb7ca3981.jpg
Så måtte en jo på leting etter rds! fant swirls og,men umulig å få med på kameraet. Høyre bakdør dette.
P1030951_zps5dbf8926.jpg
Panser, her var det endel oksidering og mere riper og skrammer, men klarte ikke få de frem.
P1030957_zps08c5990e.jpg
Venstre fremdør (førerdør)
P1030959_zpsbf95066b.jpg
Høyre fremdør
P1030960_zps7a024e76.jpg
Høyre fremdør dette og
P1030961_zps22c4e38b.jpg
Litt usikker på hvor..
P1030962_zps7d9a3da9.jpg
Venstre bakre-halvdel.
P1030965_zps85849039.jpg
Venstre speil, flere mindre riper her, litt på høyre speil og, men fargen skjuler de godt ifra kameraet.
P1030970_zps13aa93ea.jpg

Dag 2

Lørdag morgen, dragen kom hjem og ga klar beskjed om at hun skulle sove, og hadde ingen formening om å hedre avtalen vi hadde. Jeg hadde jo tenkt at slikt kunne skje, så jeg hadde ordnet med barnevakt i tilfelle. Da slo Murphys lov inn, barnevakten var blitt syk… Det bantes både litt høyt, og veldig mye lavt.. Dragen fikk sove, mens jeg lekte med minstemann og fulgte med klokka. Kjente at jeg mistet litt av meg selv etter hvert som klokka ble mer og mer.. Tilslutt sto dragen opp, lot henne få vite om min frustrasjon, til hennes store frustrasjon :D Før jeg endelig sto ved siden av XC70n igjen og klar for action! Klokka var da ca 1600. Teipet opp bilen, før jeg begynte å teste litt kombo på panseret. Prøvde Scholl +17 og S30 gold på lilla pad. Det tok litt, men langt ifra nok. Ble raskt enig med meg selv at her må det bli grønn 3M (FCP), ble litt skjolder, men ved å holde paden primet for å øke kjøretid, så ble det ikke så ille. Kjørte på med ull og grønn 3M på de verste RDS, funket som fjell. Bilder av dette ble helt glemt. Ivrig sa du!

Måtte jo dra over frontlyktene i samme slengen og. :D

Kompisen ifra dagen før kom innom før han skulle på date, og holdt meg med selskap. Siden han først var der, så satte jeg han i arbeid :P Han trillet frem alle felgene, og jeg la en felg med Lahega Proguard for å vise ham, hvorpå han tok de resterende 3. Så la jeg Autobahn på 2 av sommerfelgene, og han la på de 2 siste, mens jeg begynte med Ekstra Fin (gul 3M) for å få opp shine i lakken og fjerne ulumskhetene etter FCP. Vi buffet så av autobahn på felgene, og resultatet ble jo rett og slett nydelig. :D Felgene med Proguard skulle få stå over natta. Tiden fløy denne dagen. Hjulbuene fikk på seg CG BareBones og da var klokken passert 0100 (stemmer det, ingen innetid!) så det var på tide å komme seg hjem!

Litt bilder ifra dag 2:

Autobahn!!

P1030984_zpsde83769f.jpg
Et bilde sånn underveis
P1030990_zps3fc3ffd5.jpg
Venstre lykt ferdig, var litt småsår, insektsplatter og bittelitt slitasje (så ikke slitasjen før etter jeg hadde gjort ferdig ene lykta) glemte såklart før og etter.
P1030991_zpsdaa8a515.jpg
Speil finito!
P1030993_zpsf9aabdd0.jpg
Må jo ha med et ekstra bilde av autobahn :)
P1030976_zps49d231b3.jpg

Dag 3:

Startet høvelig likt som dag 2. Dvs leke med minstemann og se på klokka til dragen kom hjem..

Denne dagen fikk jeg besøk av Gjevik1 som kom med Polytrol og SV Pneu til meg. Han klarte ikke dy seg, så han hjalp til litt han og. ;)

Vinterhjulene med Proguard på ble buffet av, ble veldig så kledelig. Tok innunder håndtakene med Scholl +17, og kjørte på en runde med Menzerna Final Finish på Blå 3M pad på hele bilen. Synes den ble enda et hakk skarpere i lakken ja..

Så var det tid for vaskerunde! Men først måtte sommerhjulene på! Alle hjulbolter fikk en runde med SV Metal Polish og Autonahn! Hjul på! Bil av bukk, inn på vaskeområdet, så få av all polish restene og gjøre klart til LSP. La på Superwash Green og brukte litt detailkost her og der, som seg hør og bør (off, dårlig ordspill, om det i det hele tatt kan kalles det..)Spylte ettertrykkelig godt av. Tørket med luftpistol og mikrofiberkluter, gikk ekstra godt over i dørkarmer, panser og bakluke. Skal ikke ha noe rester her nei!

Når bilen var tørr, ble det ut med seg og se over at det ikke var noe skjolder som hadde gjemt seg. Alt så bra ut! Opp på bukken med seg! Proguarden skal iflg Lahega ligge i 3-5 timer for herding, min mening er at den bør ligge 6-8 timer, føler at den får bedre feste, og det blir kjempelett å fjerne overskytende middel. Får en utrolig glatt og ren overflate! Mens dette herdet, så tok jeg å la polytrol på all plast, motorrommet fikk seg og en runde. Så over alle felgene, ryddet og spiste litt (det ble det altfor lite av denne helgen hehe) Gikk over plasten med MF, slik at det skulle bli litt jevnere etter polytrolen.

Avtalte med kunden at han skulle hente bilen på mandag når det passet ham, slik at Proguarden fikk herde seg ferdig. Etter totalt 6 timer med herding så var det å få av overskytende middel, kjørte ut bilen for noen ferdig bilder, pakke sammen fortere enn svint og å komme seg hjem. Ble litt vel stressende på slutten, men alt i alt ble jeg fornøyd med resultatet. Håper og tror kunden ble det han og J

Det som ble veldig synd med at bilen måtte stå over til mandag var at jeg ikke hadde mulighet til å gå over bilen med kunden. Jeg skulle gjerne likt å sett det ferdige resultatet i sollys, spesielt plasten. Har lovet meg selv å ta kontakt med kunden slik at jeg kan ta en titt på bilen i sollys, og gi meg selv og kunden en skikkelig gjennomgang og tilbakemelding.

Litt bilder ifra dag 3:

Ferdig bilde av panser, tatt innendørs #1

P1040004_zpsf2355134.jpg
Ferdig bilde av panser, tatt innendørs #2
P1040005_zpsca6b5244.jpg
Ferdig bilde av panser, tatt innendørs #3
P1040006_zpsfc39e2b9.jpg
Etter avspyling/vask - før LSP. Sola var fremme i 5 minutter, prøvde å rekke den for å se etter holos o.l i ekte sollys. Rakk såvidt å bruke sola i 40 sekunder..
P1040007_zps75805fbe.jpg
Ferdig bildet av panser ute i det fri!
P1040008_zpsf34f4093.jpg
Forsøk på å vise at det ble faktisk blankt
P1040011_zpscf1b7161.jpg
Her og! fint kumlokk vi har ja ?
P1040013_zps4ae66046.jpg
Uhm, ja ferdig!
P1040015_zps075aee12.jpg
Ser ikke så ille ut da ;)
P1040017_zps1ad46a18.jpg

Bildene er ikke helt I kronologisk rekkefølge, og er ikke så flink å ta bilder :P Men det er min første offisielle S&S, håper dere liker den, kom gjerne med ris og J

Vennlig hilsen Robert Vårhus

Endret av Vårhus
27

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var bra ja, men du bør vurdere og skrive litt under/over hvert bilde i stedet for å lage store avsnitt med tekst også bildene under...

Men selve jobben var flott så cred er avlevert ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med RongA4B6, men veldig bra S&S for det :) Som vanlig godt å se andre farger enn svart og sølv :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La inn en linje eller 2 på bildene, håper det hjalp litt. Enig i at det burde vært litt mer bilder imellom, men men. Skal bli bedre på det. At bilen fikk kos var vel det viktigste. :P

Takk for creds og feedback :D

Endret av Vårhus
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott utført jobb og resultat! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver godt, og hele S&S ble straks mere interessant når du fikk inn litt flere bilder også. Ser ut til at du har gjort en svært god jobb og vi ser frem til neste S&S. Grønn knapp er trykket.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som ny igjen:-) Cred!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja her har du gjort en bra jobb, dette med å å ta på seg slike jobber å få det til å passe med familielivet er ikke like lett ;)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut det der ja :)

Lite tips på volvo, ta av hovedlyktene, er 2 pinner og en kontakt. Da er det straks lettere å jobbe med både lykten og bilen

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut det der ja :)

Lite tips på volvo, ta av hovedlyktene, er 2 pinner og en kontakt. Da er det straks lettere å jobbe med både lykten og bilen

Takker, skal ta med det videre ja :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobbet. Cred gitt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drager...hrmpfh!

3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drager...hrmpfh!

Cred gitt! :D

Takk for alle tilbakemeldingene, blir vel en ny S&S om ikke så lenge :) gir mersmak dette ja! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive