Meringdal

Audi S4 1998 2.7 Biturbo - Meringdal Car Spa

40 innlegg i emnet

Audi S4 1998 - 2.7 BiTurbo

audi-logo-small.jpg

DSC_5596.jpg

Dette var en jobb jeg fikk fra forumet her. Ett medlem tok kontakt med meg i fjor, men av en eller annen grunn så ble det ikke noe av. Jeg tror vi begge glemte det helt :)

I år igjen, fikk jeg en ny PM her inne og jeg prioriterte derfor denne her fremfor litt diverse andre ting slik jeg fikk tatt den.

Ved første øyekast kunne man skimte en god del vaskeriper, samt noen litt dypere RDS. Jeg har aldri tatt en gul bil så dette skulle jo bli spennende. Lakken var egentlig helt kurrant å jobbe med, eneste at man kunne skimte en del holos etter første runde med S03 og lilla Scholl-pad på roterende maskin, men S30 hadde ingen problemer med å fjerne dem heldigvis.

Jeg mottok bilen på fredagskvelden, og anså dette for ett helgeprosjekt. Tiden strakk heldigvis til, selv om det ble rimelig sent på fredag før jeg fikk begynne å vaske. Godt man har gode naboer! :)

Jeg knipsa en del bilder av vaskeprosessen, men slutta halvveis da det ble for mørkt for bilder. Av en eller annen merkelig grunn så finner jeg ikke filene fra dag 1 på minnebrikken, så det blir ingen vaskebilder idag. Normalt prosedyre er jo DCN-Wipedow-vask med mye gode kjemikalier, bla.; Surfex HD, Prickbort, Bilberry Wheelcleaner, IronX og en hel del skum av Mr. Pink :)

Selv om klokka ble snart 2 på natt før jeg ble ferdig med vasken, var det opp å stå allerede i gryotta på lørdagen.

Planen var som følger:

- Flekking av steinsprutskader på panser og framskjer

- Full korrigering for fjerning av RDS og swirls

- Fjerning av holos, pluss fremheve litt mer glans med mildere polish.

- God voks, ruteforsegling og innvendig rens.

Nytes best med musikk. Denne gangen ble musikkvalget ikke helt random:

Coldplay - Yellow B)

Først ut er flekking av steinsprutskader. Dette gjorde jeg såpass tidlig slik at lakken fikk tørke før de ble korrigert. Etterhvert som jeg jobbet gikk jeg over å flekket flere lag på framskjermen, da det var sort plast under, og lakken ikke dekte helt etter første strøk. Så fangeren ble tatt helt til slutt.

Ingen S&S uten bilder:

Inspeksjonsbilder først

DSC_5409.jpg

DSC_5410.jpg
DSC_5411.jpg
DSC_5412.jpg
DSC_5413.jpg
DSC_5414.jpg
DSC_5415.jpg
DSC_5416.jpg
DSC_5417.jpg

Deretter litt målinger for å finne ut hvilke tykkelse det var rundt omkring.
Helt grei lakkdybde å jobbe på dette.
Legger ut litt bilder til senere referanse
Panser
DSC_5418.jpg
Framskjerm
DSC_5419.jpg
Bunn av dør
DSC_5420.jpg
Tak
DSC_5422.jpg
Bakluke - topp
DSC_5423.jpg
Bakluke
DSC_5424.jpg
Bakre hjulbue
DSC_5425.jpg
Deretter var det å blande sammen litt lakk. Bruker ett lite målebeger til å blande lakken i. Tømmer i noen dråper av klarlakk og base. Litt usikker på mengde, men grovt sett ca. 60-40 tipper jeg med minst klarlakk (øyemål)
DSC_5426.jpg
DSC_5427.jpg
Blandet dette med noe jeg kaller for Q-tips, mens andre kaller det for detailing sticks :wub:
DSC_5428.jpg
Deretter fyller jeg en sprøyte med stor åpning. Ment til bruk innen blanding av farger i tattoo-sjapper eller noe. Fant dem svinbillig på ebay, og svært praktiske!
DSC_5429.jpg
Fylte den med lakken som jeg blandet (mer enn nok) og begynte flekkingen av steinsprut. Fremgangsmåten var å presse veldig svakt på sprøyta for å få ut lakk, når jeg hadde fått ut en dråpe, dro jeg stempelet i sprøyta tilbake, slik at den sugde inn igjen lakken. På denne måten fikk jeg akkurat nok lakk i slik at det ikke ble den tradisjonelle bobla av lakk over steinsprutskaden B)
Dr. Meringdal til tjeneste.
DSC_5430.jpg
DSC_5431.jpg
DSC_5432.jpg
DSC_5433.jpg
DSC_5434.jpg
Her kan man se at det nesten kan se grønt ut etter lakk. Det ble derfor lagt minst 2 lag i disse sårene.
DSC_5435.jpg
DSC_5436.jpg
DSC_5437.jpg
IMG_0001.jpg
IMG_0002.jpg
IMG_0003.jpg

DSC_5438.jpg
DSC_5439.jpg
Deretter var det å begynne å maskere hele bilen. Alt av plastlister, dørlister, pakninger, emblemer ble maskert. I tillegg maskerer jeg alltid opp på "nabo-panelet" som jeg korrigerer, slik at jeg ikke skal slipe rett mot kanten av det. Her er det som regel litt tynn lakk.
DSC_5440.jpg
Flexen og riktig kombo ble tatt frem.
DSC_5441.jpg
Maskering av testområde
DSC_5442.jpg
Blankt og fint. Pittelitt vaskeriper helt ut mot kanten av panelet eneste, men ellers helt strøkent. Dette lover godt!
Jeg har desverre ikke tatt med så veldig mange bilder av korrigeringa her, ettersom det var en utrolig vanskelig farge å ta bilder av!
DSC_5445.jpg
DSC_5446.jpg
DSC_5447.jpg
DSC_5449.jpg
DSC_5450.jpg
DSC_5451.jpg
DSC_5452.jpg
DSC_5453.jpg
DSC_5456.jpg
DSC_5457.jpg
DSC_5458.jpg
DSC_5459.jpg
DSC_5460.jpg
DSC_5462.jpg
DSC_5463.jpg
DSC_5465.jpg
DSC_5467.jpg
DSC_5468.jpg
DSC_5469.jpg
DSC_5474.jpg
DSC_5477.jpg
DSC_5479.jpg
DSC_5482.jpg
DSC_5484.jpg
DSC_5485.jpg
DSC_5486.jpg
DSC_5488.jpg
DSC_5489.jpg
DSC_5491.jpg
DSC_5492.jpg
DSC_5494.jpg
DSC_5495.jpg
DSC_5496.jpg
DSC_5497.jpg
DSC_5498.jpg
DSC_5500.jpg
DSC_5501.jpg
DSC_5502.jpg
DSC_5503.jpg
DSC_5504.jpg
DSC_5505.jpg
DSC_5506.jpg
DSC_5507.jpg
DSC_5508.jpg
DSC_5509.jpg
DSC_5511.jpg
DSC_5512.jpg
DSC_5514.jpg
DSC_5517.jpg
DSC_5518.jpg
DSC_5519.jpg
DSC_5520.jpg
DSC_5521.jpg
DSC_5522.jpg
DSC_5523.jpg
DSC_5524.jpg
DSC_5525.jpg
DSC_5526.jpg
DSC_5527.jpg
DSC_5528.jpg
DSC_5529.jpg
DSC_5530.jpg
DSC_5531.jpg
DSC_5532.jpg
DSC_5534.jpg
DSC_5535.jpg
DSC_5538.jpg
DSC_5539.jpg
DSC_5540.jpg
DSC_5541.jpg
DSC_5542.jpg
DSC_5543.jpg
DSC_5544.jpg
DSC_5545.jpg
DSC_5546.jpg
DSC_5547.jpg
DSC_5548.jpg
DSC_5549.jpg
DSC_5550.jpg
DSC_5551.jpg
DSC_5552.jpg
DSC_5553.jpg
DSC_5554.jpg
DSC_5555.jpg
DSC_5556.jpg
DSC_5557.jpg
DSC_5558.jpg
DSC_5559.jpg
DSC_5560.jpg
DSC_5563.jpg
DSC_5564.jpg
DSC_5565.jpg
DSC_5566.jpg
DSC_5567.jpg
DSC_5568.jpg
DSC_5569.jpg
DSC_5570.jpg
DSC_5571.jpg
DSC_5572.jpg
DSC_5573.jpg
DSC_5574.jpg
DSC_5575.jpg
DSC_5576.jpg
DSC_5579.jpg
DSC_5580.jpg
DSC_5581.jpg
DSC_5582.jpg
DSC_5583.jpg
DSC_5584.jpg
DSC_5585.jpg
DSC_5586.jpg
DSC_5587.jpg
DSC_5595.jpg
DSC_5597.jpg
DSC_5598.jpg
DSC_5599.jpg
DSC_5601.jpg
DSC_5602.jpg
DSC_5603.jpg
DSC_5604.jpg
DSC_5605.jpg
DSC_5606.jpg
DSC_5607.jpg
DSC_5608.jpg
DSC_5600.jpg

50

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt å se en S&S fra deg igjen Magnus :) Så veldig bra ut!

Tidsbruk? Virker som om du er VELDIG effektiv.

Og smekk på lanken til meg som ikke har svart på pmen din...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanonjobb. Hvordan blei resultatet nederst på døra? Var det ikke ferdigbilde av det, eller blei det så bra at jeg ikke la merke til det?

Cred er naturligvis gitt. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt å se en S&S fra deg igjen Magnus :) Så veldig bra ut!

Tidsbruk? Virker som om du er VELDIG effektiv.

Og smekk på lanken til meg som ikke har svart på pmen din...

heheh takk for det Christian! Jeg har hatt en travel mnd med 5 eksamener i Mai. Bare 1 år nå så er jeg endelig ferdig for denne gang :)

Når det gjelder PM så kan jeg faktisk ikke huske hva det gjaldt...? :P

Kanonjobb. Hvordan blei resultatet nederst på døra? Var det ikke ferdigbilde av det, eller blei det så bra at jeg ikke la merke til det?

Cred er naturligvis gitt. :)

Takk skal du ha DavidRS! Det ble helt OK. Ikke perfekt desverre. Jeg fikk ikke slipe noe så mye på det pga. det var såpass nært plastlisten. Oppgaven var egentlig å bare fylle igjen, så det var egentlig det som ble gjort! :) Uansett så ble det mye bedre enn det var, men jeg tror nok det må ett lite strøk til før det er perfekt :) Mulig jeg ikke fikk med noe skikkelig bilde av den..?

edit.: Det var jammen ikke mange ferdigbilder fra passasjersiden :P hehe

Endret av Meringdal
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempeflott jobb, resultat, og bil! Digger denne fargen når den blir behandlet pent og skinner godt :) Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempeflott jobb, resultat, og bil! Digger denne fargen når den blir behandlet pent og skinner godt :) Cred!

Takk for det!

Jeg skal innrømme at jeg faktisk har surfex igjennom både Finn.no, Mobile.de og div. andre sider etter S4 i helga... :P Jeg liker godt dette karosseriet, i tillegg til at man ikke kan klage på motoren :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra løft på en stilig bil! :D Har du link til sprøytene på ebay? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det!

Jeg skal innrømme at jeg faktisk har surfex igjennom både Finn.no, Mobile.de og div. andre sider etter S4 i helga... :P Jeg liker godt dette karosseriet, i tillegg til at man ikke kan klage på motoren :)

Hadde dette karosseriet før, angrer stygt på at jeg kvitta meg med den.. en kjempegod bil, om den er vedlikeholdt.. men slik er det vel med alt? hehe :) Motoren er herlig den! Ufyselig lett å skremme den opp 60-100 hester også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra løft på en stilig bil! :D Har du link til sprøytene på ebay? :)

Du har mail! :)

Hadde dette karosseriet før, angrer stygt på at jeg kvitta meg med den.. en kjempegod bil, om den er vedlikeholdt.. men slik er det vel med alt? hehe :) Motoren er herlig den! Ufyselig lett å skremme den opp 60-100 hester også :)

Min bror hadde en likedan - 1.8T. Ble lakkert Subaru-blå med MYE flakes og metallic. Den var rå. RS4 optic.

Den gikk skremmende godt egentlig. Quattro gjør jo at man får all power rett på veien og ikke i hjulspinn :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har mail! :)

Min bror hadde en likedan - 1.8T. Ble lakkert Subaru-blå med MYE flakes og metallic. Den var rå. RS4 optic.

Den gikk skremmende godt egentlig. Quattro gjør jo at man får all power rett på veien og ikke i hjulspinn :)

Hehe, sant det :) En helt utrolig følelse å kjøre et slikt maskineri på vinteren med gode piggfrie dekk! Kommer seg nesten hvor enn man måtte ønske, OG man slipper piggstøyen :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjæmpe jobb på grom bil:)

Ble jo utrolig blank og fin,og fikk gjort masse på liten tid:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, sant det :) En helt utrolig følelse å kjøre et slikt maskineri på vinteren med gode piggfrie dekk! Kommer seg nesten hvor enn man måtte ønske, OG man slipper piggstøyen :P

Sant så sant! Man kommer raskt opp i fart på glatta, men man må huske å bremse også B)

Kjæmpe jobb på grom bil:)

Ble jo utrolig blank og fin,og fikk gjort masse på liten tid:)

Takk for det Christer! Det ble noen hektiske og effektive timer, men det gikk heldigvis bra.

Til info så heter lakken Imola Yellow.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

No kan ej i vertfall si at den ser bra ut ;) du har gjort en kjempe jobb på denne også :) bra S&S dette. hvor holder denne bilen til ?

kjekt med garasje plass ser ej, det blir fliser til slutt ja ? ser der er starta på noe ;)

Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble en bra shine, pent resultat og kjekt tips angående lakkfylling. Soleklar cred dette her :):thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for en god s&s. Blei veldig bra dette her. Cred levert :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det!

Skjønner at du bruker detailersclub for mye når du skriver surfex istedenfor surfet... :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Kul bil" pleier gutta mine å si hver gang de ser en gul bil, og denne gangen stemmer jeg også i. For denne var flott, og ble selvsagt flere hakk kulere etter en Meringdal behandling. Godt jobba, og grønn knapp er selvsagt trykket.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så denne tråden i natt :) veldig bra, og kjekt å få se hvordan en fikser rust!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

No kan ej i vertfall si at den ser bra ut ;) du har gjort en kjempe jobb på denne også :) bra S&S dette. hvor holder denne bilen til ?

kjekt med garasje plass ser ej, det blir fliser til slutt ja ? ser der er starta på noe ;)

Cred!

Nå kan du trygt si det ja! :)

Denne går i Fosnavåg-området (tror jeg)? Det ble ett lite stykke for eier men det gikk greit! :)

Vi er usikre på gulvet enda. Det som er lagt der ligger igjen fra det gamle "hobbyrommet" hvor det var fliser :)

Ble en bra shine, pent resultat og kjekt tips angående lakkfylling. Soleklar cred dette her :):thumbup:

Takk for det! Det var faktisk ganske hendig den måten jeg la lakk! :)

Takk for en god s&s. Blei veldig bra dette her. Cred levert :)

Takk for flott tilbakemelding!

Skjønner at du bruker detailersclub for mye når du skriver surfex istedenfor surfet... :P

Woops.. Surfet ja! :P

"Kul bil" pleier gutta mine å si hver gang de ser en gul bil, og denne gangen stemmer jeg også i. For denne var flott, og ble selvsagt flere hakk kulere etter en Meringdal behandling. Godt jobba, og grønn knapp er selvsagt trykket.

Takk for det Roger! Gult er kult som man sier :)

]

Så denne tråden i natt :) veldig bra, og kjekt å få se hvordan en fikser rust!

Første gangen med brunox værtfall! Håper du hadde trivelig lesing :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gult er kult :) ..når du gjør jobben :) Fint å se litt andre farger enn sølv,svart og hvit,flott utført jobb som vanlig.Hadde ikke nølt 1 sek med å sette bilen min til deg B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive