rogersolmyr

S&S 1957 Cadillac Coupe De Ville

24 innlegg i emnet

Denne gangen var det en virkelig grombil som garasjen i Askveien skulle få besøk av. Jeg gledet meg veldig til dette oppdraget, den eneste bekymringen var om bilen ville få plass i garasjen. Bilen det er snakk om er intet mindre enn en 1957 modell Cadillac Coupe DeVille :-)

Eieren viste meg bilen et par uker før jobben skulle begynne:

2c9c720d-4d91-4a7a-b6ef-fdcb6de5a2b5_zps

Og bilen så jo virkelig flott ut, men det var helt klart at den ikke skinte slik den burde. Vi ble enige om at bilen kun skulle tas utvendig og at det var lakken som skulle ha hovedfokus. Chrome var i nokså dårlig forfatning, så her var det bare snakk om å eventulet få opp glansen litt.

Jeg så for meg at dette skulle bli en veldig grei jobb selv om bilen var stor.

Når bilen endelig hadde kommet hjem i gården klar for å få litt pleie begynte jeg som vanlig med å ta litt bilder før vask.

DSC09520_zps5d29fe74.jpg

DSC09524_zps796c99f7.jpg

DSC09525_zpsa005cdf9.jpg

DSC09526_zpsbe00c29b.jpg

DSC09528_zps31a14303.jpg
Det var forholdsvis store åpninger mellom vindusramme og taket, så jeg regnet med at bilen ville ta inn litt vann ved vask.

DSC09527_zpsd6e5993a.jpg

Derfor la jeg litt tape over de værste åpningene for å redusere dette litt.

DSC09557_zpsa11ff850.jpg
Tok så av hjulkapslene

DSC09533_zpsdc4ffba0.jpg

og skilta og satte inn bilen med Prickbort

DSC09530_zps3cdf7b7a.jpg

DSC09534_zps2961c020.jpg

Dekksidene fikk som vanlig Surfex hD 1:5 og felgene fikk Rim7. Det var første gang jeg prøvde meg på dekk med hvite sider, men regnet vel med at prosessen ville være den samme.

DSC09540_zps2bb0a4a2.jpg

Etter Surfex HD sprayet jeg hele bilen med Surfex HD 1:5 og la så et lag med Autofoam over dette.

DSC09546_zps9b98fdce.jpg

DSC09548_zpsd188b535.jpg

DSC09549_zps18469881.jpg

DSC09550_zps546480e8.jpg

DSC09551_zpse9193277.jpg

Benyttet sjansen mens skummet virket til å gå litt over kriker og kroker med en Swissvax Detailingbrush.

DSC09552_zpsfb93fd63.jpg

Og spylte så av bilen.

DSC09553_zps44a7cab3.jpg

Prøvde så langt det var mulig å unngå å spyle direkte på der jeg visste at vann ville finne veien inn i bilen.

Bilen fikk renne av seg litt mens jeg gikk over hjulkapselene med børste og Surfex HD.

DSC09555_zps43e97bf6.jpg

DSC09556_zps160fdf9e.jpg

Bilt Hamper Korrosol var neste punkt på agendaen. Prøvde å unngå å få dette på chrome, men det var jo ikke enkelt på denne bilen…

DSC09561_zpsb21d4ff2.jpg

DSC09562_zps192f2f7e.jpg

Dette fikk virke 20 minutter før avspyling. Da var det frem med bøtte og i gang med berøringsvask.

DSC09572_zps7b59c6f7.jpg

DSC09573_zpsfd3077ef.jpg

Skulle egentlig ikke ta inni bilen, men jeg bare måtte ta gummimattene et tak også..

DSC09574_zpse1bd1759.jpg

DSC09576_zps3c16f6d4.jpg

Ferdig vasket Cadillac:

DSC09579_zps20fc4d02.jpg

DSC09581_zps5f3337b6.jpg

DSC09583_zps5f1765c5.jpg

Og da var det bare å prøve å manøvrere giganten inn i garasjen.

DSC09589_zpsfa886907.jpg

DSC09597_zps7d6b7b1f.jpg

Og det ble jo faktisk litt plass både foran og bak.

DSC09598_zpsec167166.jpg

DSC09600_zpsc5c5964b.jpg

Første punkt vel inne i garasjen var Clay hvor intet ble funnet…

DSC09590_zps8b2e2e1c.jpg

Og selvsagt tørking av bilen med store myke Miracle dryer.

Et lite bilde av interiøret som jeg ikke skulle få gleden av å ta denne gangen.

DSC09602_zps5050cb90.jpg

Ops, det ble visst et til.

DSC09604_zps2036f31a.jpg

Et par bildet av tilstanden på lakken.

DSC09606_zps1747663c.jpg

DSC09614_zps98905f5f.jpg

Det var ganske mye vaskeriper, men ikke mange dypere så jeg tenkte som tidligere nevn at dette skulle bli en grei kosejobb, og planen var at jeg kunne ta denne som en en-stegs jobb med Rupes Bigfoot 21, orange Über Pute og Menzerna Power Finish.

Så jeg prøvde med dette og det så jo faktisk ganske greit ut med en gang.

DSC09637_zps7a11a74a.jpg

Men ved nærmere øyesyn så jeg jo at jeg måtte gå litt grovere til verks…..

Litt frustrert over dette tok jeg en liten test på Chrome for å se hva jeg kunne gjøre med den.

Prøvde med Mothers Metal Polish og det ble omtrent slik.

DSC09650_zps7bd33b45.jpg

Litt blankere ble det jo, men ikke bra nok. Må understreke at jeg ikke hadde noe håp om å få dette ripefritt, bare blankere. Etter å ha stilt spørsmålet til mine kjære venner her på forumet om hvordan jeg bør gå frem, gikk jeg til innkjøp av Autosol og fin fin stålull….

Gikk til bake til bagasjelokket og tok en ny test, nå med Rupes Zephir på gul Über pute fortsatt med Rupes Bigfoot. Jeg var dessverre tom for de blå Rupes putene, men de var i bestilling.

DSC09659_zps0cb4ebd8.jpg

Ble noe bedre, men med denne kombinasjonen måtte jeg jo regne med en finere kombinasjon senere for å få opp glansen igjen.

Men nå var det Formel 1 kvalik, så da tok jeg med meg et par hjulkapsler inn i stua for å utnytte tiden maksimalt.

DSC09673_zpsd62ec4c0.jpg

Og kapslene ble veldig mye blankere. Her et håpløst forsøk på 50/50 bilde.

DSC09676_zpsbd8e6462.jpg

Gikk løs på øvrig chrome også med den gamle polermaskinen, myk pute og Autosol.

DSC09677_zps032e9d34.jpg

Taket tok jeg med den først nevnte kombinasjonen (Bigfoot 21, orange Über og Menzerna Power Finish. Så veldig bra ut der.

DSC09680_zps230baf04.jpg

Etter litt testing, og et par nedturer fant jeg ut at den beste løsningen på lakken forøvrig var følgende:

Steg 1: Roterende maskin, gul Über og Scholl S3 gold
Steg 2: Rupes Bigfoot 21 med blå pute (som faktisk hade kommet i posten) og Rupes Zephir.
Steg 3: Rupes Bigfoot 21 med gul pute og Rupes Keramik Gloss

Jeg tok deretter wipedown med IPA på hvert panel.

Her noen bilder fra poleringsprosessen.

DSC09688_zpsfd46e1c9.jpg

DSC09689_zps5eae397a.jpg

DSC09693_zps6992e788.jpg

DSC09702_zps609e4950.jpg

DSC09707_zps0411ee31.jpg

DSC09709_zps12f9722e.jpg

DSC09724_zps099c3e40.jpg

DSC09725_zps4c6dbf80.jpg

DSC09735_zpsc30ac670.jpg

DSC09736_zpsa38c0a0c.jpg

DSC09746_zps2e84b9bf.jpg

På trange steder er den gamle Einhell maskinen genial

DSC09747_zps72925204.jpg

Begynte å få taket på chrome detaljene etterhvert også. Brukte altså Autosol på medium pute og roternde maskin på middels hastighet.

DSC09752_zps58bb38aa.jpg

Et par 50/50 bildet til.

DSC09762_zps872f83be.jpg

DSC09770_zpsa9d8146b.jpg

Når jeg var ferdig med alle tre stegene på hele bilen gikk jeg over de blanke listene også. Med Autosol..

DSC09774_zps209ee9cf.jpg

DSC09775_zps6f63e0f7.jpg

Dekksidene fikk CarPro PERL 1:2.

DSC09782_zpsd6d5b847.jpg

Blåste av så mye jeg kunne av polerstøv med trykkluft før jeg utstyrt med en mikrofiberklut og IPA fjernet det som ble igjen.

Til slutt la jeg Collinite 845 som beskyttelse på bilen.

Men til min store frustrasjon oppdaget jeg at bagasjelokket slett ikke var bra nok. Her så jeg en god del riper som jeg ikke hadde fått ordentlig bort. Og det etter at jeg hadde lagt på voks…. Men pliktoppfyllende var det ingen vei utenom. Det ble en ny runde med Bigfoot Blå pute og Zephir, og det gjorde heldigvis nytten. En rask runde med Rupes Keramik gloss og så var jeg endelig ferdig.

Da var det bare å montere hjulkapsler og ta bilen ut for ferdigbilder:

DSC09783_zpsd8c53366.jpg

Kona fant umiddelbart noe polerstøv, og et par steder jeg ikke hadde vært nøye nok med buffing av voks…. Dette ble selvsagt ordnet opp i før jeg fortsatte fotograferingen.

DSC09788_zps6827a615.jpg

DSC09790_zps60f6dffe.jpg

DSC09792_zps2e5fe0ab.jpg

DSC09796_zpsd2905cfc.jpg

DSC09813_zpsf7f4bbdd.jpg

DSC09815_zpsdf809ba8.jpg

51

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott slede det der,og den fikk ett flott vellfortent løft :)

Cred gitt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thats sexy! minner meg om da jeg tok en 1957 Ford Mercury når jeg ser på krommen.. uffamej.. Men +1 for bra jobb ja!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

finfin jobb :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra resultat som alltid, Roger. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobba, på et beist av en bil. Greit med litt multitasking i sendingen F1 også

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på et herlig rekkehus av en bil :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig jobb på et flak av en bil :)

Grønn knapp er trykket på :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow :) Herlig å se S&S av sånne biler.

Cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig tråd! Ryddig og fin S&S. Cred-deluxe!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

knallbra jobba, vært på en del amcar treff i år og sett det er en del gromme biler som kunne trengt en skikkelig korrigering, denne så ikke ille ut iforhold til mye annet som er der ute.

tok og polerte en cadillac jeg også, onkel sin eldorado 1974mod. men fikk ikke chromen like bra som deg gnukka dog bare for hånd

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

MYE bil her Roger! Du gjorde en flott jobb på en flott bil. Cred for mye godt arbeid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott slede det der,og den fikk ett flott vellfortent løft :)

Cred gitt :)

Takk for det. Løftet var helt klart velfortjent. Nydelig bil er det.

Thats sexy! minner meg om da jeg tok en 1957 Ford Mercury når jeg ser på krommen.. uffamej.. Men +1 for bra jobb ja!

Chrome er fint når det skinner, men ikke når det flasser og ruster... Takk for tilbakemelding.

finfin jobb :-)

Takk!

Knallbra resultat som alltid, Roger. :)

Takk for det! Hyggelig at du følger med :)

Flott jobba, på et beist av en bil. Greit med litt multitasking i sendingen F1 også

Formel 1 fra Monaco ville jeg jo ikke gå glipp av selv om jeg egentlig ikke hadde tid. Da er det greit å kunne ta med jobb inn.

Flott jobb på et herlig rekkehus av en bil :thumbup:

Rekkehus av en bil var godt sagt! Takk.

Nydelig jobb på et flak av en bil :)

Grønn knapp er trykket på :)

Slede, rekkehus, beist og flak. Kjært barn har mange navn. Takk for tilbakemeldingen.

Wow :) Herlig å se S&S av sånne biler.

Cred

Takk for hyggelig tilbakemelding.

Herlig tråd! Ryddig og fin S&S. Cred-deluxe!

Takk, takk.

knallbra jobba, vært på en del amcar treff i år og sett det er en del gromme biler som kunne trengt en skikkelig korrigering, denne så ikke ille ut iforhold til mye annet som er der ute.

tok og polerte en cadillac jeg også, onkel sin eldorado 1974mod. men fikk ikke chromen like bra som deg gnukka dog bare for hånd

Det er ymse som stilles ut på Amcar treff ja, og jeg har stusset mange ganger på tilstanden på bilene der. Men jeg syns faktisk det har blitt bedre enn det var før.

Chromen ble langt fra perfekt på denne heller, men i alle fall mye bedre og det gjorde mye for helhetsinntrykket.

MYE bil her Roger! Du gjorde en flott jobb på en flott bil. Cred for mye godt arbeid.

Mye bil er helt sikkert. Neste amcar må jeg beregne mye bedre tid på, og ikke minst prise deretter....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent med litt glød og dybde å se i lakken igjen. Krombitene på denne så ut til å være for slitt til å legge ned altfor mye tid i. Bra jobb! Mulig jeg leste litt fort gjennom teksten og overså noe, men fikk du noen informasjon på hvor gammel lakkeringen var på denne? Og var det lagt klarlakk på den?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakken er yngre en 10 år, og det var veldig hard klarlakk på denne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steike for flott jobb på megabil! :)

Skal innrømme jeg skvatt litt da jeg så bilde av hjulkapsler på grusen, og pustet lettet ut da du litt senere kom på bedre tanker. ;)

Og duckt tape over vindusåpningene? Så litt skummelt ut hvis chromen var litt sliten?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steike for flott jobb på megabil! :)

Skal innrømme jeg skvatt litt da jeg så bilde av hjulkapsler på grusen, og pustet lettet ut da du litt senere kom på bedre tanker. ;)

Og duckt tape over vindusåpningene? Så litt skummelt ut hvis chromen var litt sliten?

Takk for det. Når det gjelder hjulkapslene er jeg veldig enig, burde ikke satt dem i grusen, men jeg gjorde ingenting med dem før de sto trygt oppå plastikk-kassene. Tapen på chrome var ikke noe problem. Den satt ikke spesielt godt, dessuten var den våt :-)

Men det er veldig bra at vi passer på hverandre her inne :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bra løft på et langt flak av en bil dette ;)

cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin jobb på en gammel go´bil!

Godt å se at noen av disse får ordentlig pleie :thumbup:

Grønn knapp trykket!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du fortjent den grønne knappen! ;) Det kreves pågangsmot for å gyve løs på så mange kvadratmeter lakk med kurver! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive