Christer

S&S: Mercedes-Benz C200 CDI Avantgarde 2008

28 innlegg i emnet


autowerx-logo-svart.png



Show & Shine

Mercedes-Benz C200 CDI Avantgarde 2008

26-28. april 2013



MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20167.

 

 

Siden jeg begynte med detailing har det blitt en del snakk om forskjellige aspekter ved dette på kontoret. Fra tid til annen ramler det innom kollegaer fra andre avdelinger, og det hender de har interesse for bil og da dreier samtalen seg fort inn på dette temaet.

Dette er bilen til en kollega på jobben som har syndet grovt og vasket bilen i børstemaskin siden det var så enkelt og praktisk, men som etterhvert syntes det begynte å komme vel mange riper og ikke var helt fornøyd med finishen. Jeg snakket med ham om shining av bilen første gang i fjor høst, men grunnet mangel på tid ble det ikke gjort noe med det. Etter en lang vinter kom han og klaget over at bilen ikke så ut og lurte på om jeg kunne se på den og se om noe kunne gjøres, eller om det bare var å få den omlakkert med en gang. Jeg kikket litt og sa at det nok skulle være mulig å rydde opp i mye av dette, men igjen hadde jeg ikke tid.

For en drøy måned siden gikk jeg forbi bilen hans på vei til kontoret og så den i sollys, og fant ut at nå må det tas grep her, ellers forfaller bilen helt. Jeg gikk rett inn til ham og spurte når han kunne være uten bil en helg, for nå orket jeg ikke se på den triste lakken hans mer. Dato ble avtalt, og her er min historie...

Vi begynner med utstyrslisten, som er ganske lang denne gangen:

Avfetting og fjerning av grums
Bilt-Hamber Auto-foam i skumkanon
Bilt-Hamber Auto-wheel på original flaske
Bilt-Hamber Surfex HD 1:10 på Kwazar Orion
Bilt-Hamber detailing brushes
CarPro Iron-X på ukjent flaske med chem-res sprayer som ikke var chem-res likevel
EZ Detail & EZ Detail Mini felgbørster
Foma 747
MAC 124 Prickbort på Kwazar Mercury
Mother's Wheel and Wheel Well brush
P21S Power Gel på original flaske
Skumkanon

Bøttehåndvask
2 bøtter med grit guard
Chemical Guys Citrus Wash & Gloss
Elite ullvaskevott
Varmt vann :)

Tørk
Chemical Guys Miracle Dryer x2
Clas Ohlson hundehåndklær i mikrofiber x2
Dodo Juice Double Touch Drying Towel

Clay
Blank Bil QD som lube, blandet ut aaaaaaaaaaaltfor sterkt
Chemical Guys Speed Wipe som lube
Magic Clay fra eBay
Microfiber Madness-klut til tørk

Pre-polish
3M 3434-tape for maskering

Polering, maskiner
Flex PE 14-2 150 roterende poleringsmaskin
Flex XC 3401 VRG oscillerende poleringsmaskin
Flex 4 3/8" bakplate
Flex 5,5" bakplate
Gtechniq 125mm medium bakplate
Scholl Concepts 75mm liten bakplate

Poleringsmidler
Scholl Concepts S0
Scholl Concepts S17+
Scholl Concepts S2 Orange
Scholl Concepts S3 Gold
Scholl Concepts S30+

Poleringspads
Chemical Guys HEX-LOGIC 145mm oransje cutting pad
Chemical Guys MPT 160mm gul cutting pad
Chemical Guys MPT 160mm rød finishing pad
Chemical Guys MPT 160mm blå wax/sealant pad
Elite Rayon 85mm filtpad
Gtechniq 160mm polishing pad
Scholl Concepts hvit/rød 85mm spiderpad x2
Scholl Concepts hvit/sort 135mm spiderpad x2
Scholl Concepts lilla 145mm cutting pad x2
Scholl Concepts oransje 145mm polishing pad x5
Scholl Concepts svart 145mm finishing pad
Scholl Concepts ull 85mm cutting pad
Swissvax XL hvit/svart spiderpad

Polering, annet utstyr
Ca 50 mikrofiberkluter til buffing av polish, hovedsaklig Nanolotus Engros
Chemical Guys Polishing Pad Conditioner
DIY SunGun
Dobbel halogenlampe fra Europris
Grit Guard padwasher
PD8 lakkdybdemåler
Scholl Concepts CF02
Scholl Concepts padbørste
Ultrafire LED-lykt

Glass
Chemical Guys Streak Free Window Cleaner
Nanolotus 30x30 limegrønne MF til vindusvask

LSP
Collinite No. 845 Insulator Wax

FREDAG
Startet forberedelsene torsdag kveld med å bytte lyspærer i arbeidslampen og stappe bilen full av alt som skulle være med. Var i overkant skeptisk til å parkere bilen med utstyr for titusener av kroner når jeg vet det går narkomane rundt og kikker etter verdier i parkerte biler, men det gikk heldigvis bra. Fredag etter jobb bar det ut til kunden for å så smått starte på jobben. Jeg tenkte å kjøre min vante rutine, vask fredag, polering lørdag og litt av søndag, LSP og interiør søndag og så å være hjemme rundt kl 22-23 søndag kveld. Sånn skulle det ikke gå...

Vel fremme avskiltet jeg Mercedesen, rullet ut sommerhjulene for vasking, og tok noen bilder:

Før vask:

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20001.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20002.

Sommerfelgene:
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20003.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20004.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20005.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20006.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20007.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20008.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20009.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20010.

Close-up av vinterfelg:
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20011.

Motorrom med vinterpels:
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20012.

Underside panser, også med vinterpels:
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20013.

Nok en møkkete felg:
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20014.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20015.

Enda en:
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20016.

De utvalgte helter. Fra venstre: MAC 124 Prickbort, P21S Power Gel, Bilt-Hamber auto-foam (pluss en liten slant Elite Snow Foam), CarPro Iron-X... men noe mangler...
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20017.

Der var'n! Bilt-Hamber Surfex HD 1:20-ish i Kwazar Orion+ SuperDuperwhatsitsname 6-liters trykkanne. Orion misforsto oppstillingsbeskjeden og gjemte seg i deler i esken sin og måtte overtales til å stille opp på bildet. Litt bildesky, åpenbart. Men - da er alt klart.
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20018.

Prickbort ble påført med Elite Car Care sin Kwazar-klone-sprayflaske over hele bilen, inkludert hjul, ekskludert vinduer. Virketid ca 5 min og så avspyling.

Prickbort på panser/skjerm
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20019.

Prickbort på hele bilen, her etter ca 2 min
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20020.

Prickbort på hele bilen, her etter ca 4 min
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20021.

Prickbort på venstre side, etter ca 4 min
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20022.

Prickbort jobber bak, etter ca 4 min
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20023.

Vinterfelgene ble stående på bilen siden sommerfelgene hadde utslitte dekk. P21S Power Gel på vinterhjul med original P21S-sprayflaske, Surfex HD på resten av bilen. Dette fikk virke ca 5 min før det begynte å tørke (det blåste en del), så jeg tok en runde til med Surfex HD for å unngå rennemerker. God plan, men funket ikke i praksis - rennemerker ble det. Oh well, bilen skulle jo poleres uansett...

Sommerhjulene ble dynket i P21S PowerGel og ble stående urørt i ca 4 timer. De ble så spylt og rullet inn på slutten av dagen og fikk lufttørke i garasjen over natten.

P21S + EZ Detail-børste på rimelig møkkete vinterfelg
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20024.

P21S på enda skitnere sommerfelg
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20025.

...og en sommerfelg til
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20026.

Surfex HD på panser
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20027.

Da var det på tide å krangle skumkanonen på lansen til Fomaen, og få skummet ned bilen. Siden det regnet nå rant skummet raskere av enn normalt, pluss at jeg var sløv med kameraet.

Her er etter noen minutter med Autofoam:
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20028.

Møkk og dritt renner i strie strømmer!
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20029.

Skummet litt under panseret også, og gikk over med detailingbørste etter ca 1-2 minutter. Ble ganske greit, men siden skummet forsvant raskt under panseret (trakk inn i vinterpelsen i stedenfor å fjerne den) måtte jeg ta en runde til med Surfex 1:10 på sprayflaske og børste for å få vekk alt. Skummet en gang til for å la det jeg hadde løsnet, renne bort. Motorrommet ble så spylt med en gang og bilen startet for å sjekke at jeg ikke hadde ødelagt noe dyrt. Startet på første forsøk, og fikk slure på tomgang i 5 minutter.
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20030.

Spylte så av resten av bilen også.

Det blåste en del, så bilen fikk stå 10 minutter og lufttørke før IronX ble påført. Sprayeren var vanskelig og lite samarbeidsvillig, så det ble mye spytting, men fikk til slutt dekket det meste av lakk. Bakken under bilen gav vitnesbyrd om at det trengtes, og felgene blødde som et slaktehus.

IronX på panser:
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20031.

IronX på felg
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20032.

IronX på felg 2
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20033.

IronX på felg 3
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20034.

Lette blødningstendenser på bakken
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20035.

Skummet igjen og deretter spylt.
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20036.

Spylte av etter ca 10 minutter, siden det hadde begynt å regne litt og det ikke lenger var fare for at noe som helst kom til å tørke inn med det første.

Håndvask ble utført med Elite lambs wool mitt og Citrus Wash & Gloss i bøtten. Standard prosedyre, egentlig, og spylings etterpå. Deretter bar det inn i garasjen for claying.

Brukte Chemical Guys Speed wipe som lube og rotet vekk tre claybiter på gulvet før jeg omsider kom meg rundt bilen. Heldigvis brukte jeg små klumper, ellers hadde frustrasjonen vært vesentlig større enn den var... fant lite på bilen, unntatt på sideskjørt og nederste del av bakfanger. Der var det store tectylklumper som ikke ville vekk, så de fikk bare være. Disse områdene ble heller ikke polert, av samme grunn.

Tapet opp noen testspots på panseret for å kjapt demonstrere for eier hva dette her faktisk gikk ut på. Vel vitende om at lakken var knallhard kjørte jeg først S30+ på oransje Scholl. Dette ble veldig blankt, og fjernet noen bittesmå vaskeriper.

Neste ut var S17+ på svart Scholl. Dette tok omtrent likt som S30+ på oransje, men etterlot en litt mer slørete finish.

Så gikk jeg på grovskytset - svart/hvit spiderpad og S3 Gold. Dette tok veldig mye - fjernet alle swirls og mye RDS, men enda mer slørete finish enn S17+. Alle områder ble kjørt 5 pass med roterende. Dusjet alle områder med CF02 og sjekket etter holos med LED-lykten, og fant litt på S17+-feltet og mye på S3G-feltene.

Durte kjapt over alle feltene med S30+ og oransje på DA for glansen og holofjerningen sin del, og lot eier stå der med hakeslepp en liten stund. Plutselig innså han hva maskinpolering kan gjøre for en sliten lakk...

Tok kveld rundt 23:30.

Tidsforbruk fredag: ca 5,5 timer.


LØRDAG

Opp tidlig (8:45) lørdag og avgårde. Var på plass i garasjen 9:30 og satte igang med en gang. Fra kvelden før visste jeg jo hva som måtte til, men siden jeg ikke fikk tatt noen bilder av testspotene gjorde jeg det en gang til før jeg satte igang med hardkjøret.

Aller først måtte sommerhjulene gjøres ferdig. De ble rullet ut igjen, tatt bilder av resultatet fra dagen før, før de ble dynket i Auto-wheel, børstet, spylt, dynket med IronX, børstet litt til, spylt igjen og fikk stå og lufttørke nok en gang.

Resultat etter P21S PG med ca 4 timer virketid og avspyling 1
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20037.

Etter P21S PG med ca 4 timer virketid og avspyling 2
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20038.

Etter P21S PG med ca 4 timer virketid og avspyling 3
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20039.

Etter P21S PG med ca 4 timer virketid og avspyling 4
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20040.

Autowheel 1
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20041.

Autowheel 2
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20042.

Autowheel 3
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20043.

Autowheel 4
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20044.

Autowheel 5 - skittpest!
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20045.

Etter en runde med Mothers-børste og Autowheel-børste ble de slik:
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20046.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20047.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20048.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20049.

Spylt og snudd:
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20050.

Familiebilde:
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20051.

Snudd igjen og jaggu hadde det blitt rent:
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20052.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20053.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20054.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20055.


Tok så lakkmålinger på hele bilen. Nå har jeg rotet vekk skjemaet (legger det inn når det dukker opp), men verdiene viste originallakk på hele bilen. Panser, tak og øvre del av for- og bakskjermer hadde verdier på ~110-120µm, dører og nedre del av skjermer, samt bakluken hadde laveste verdi på 77,8 og høyeste på 99,6µm. Tok også mange inspeksjonsbilder:

Swirl-o-rama panser
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20056.

50/50 fra fredagstest for eier
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20057.

Forskjerm vs
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20058.

Jakkemerker førerdør
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20059.

RDS bakdør venstre side 1
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20060.

RDS bakdør venstre side 2
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20061.

RDS bakdør venstre side 3
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20062.

Parkeringsmerker bakdør venstre side
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20063.

RDS bakdør venstre side 4
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20064.

RDS bakdør venstre side 5
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20065.

Jakkemerker bakdør venstre side
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20066.

Mystikk på bagasjelokkant
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20067.

Swirls og holos på bagasjelokk 1
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20068.

Swirls og holos på bagasjelokk 2
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20069.

Swirls bagasjelokk
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20070.

Rusk og snusk på lastekant på bakfanger 1
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20071.

Rusk og snusk på lastekant på bakfanger 2
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20072.

Rusk og snusk på lastekant på bakfanger 3
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20073.

RDS over tanklokk
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20074.

Jakkemerker bakdør høyre side
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20075.

Swirly-reel over dører
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20076.

Neglemerker under dørhåndtak
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20077.

RDS og parkeringsmerker på bakdør høyre side 1
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20078.

RDS og parkeringsmerker på bakdør høyre side 2
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20079.

Swirrrrrrlz bakdør høyre side
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20080.

Jakkemerker fordør høyre side
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20081.

Elendig bilde av swirls og RDS på fordør høyre side (LED-lykten insisterte til stadighet på å slå seg ned til halv styrke... må kjøpe en ny med kun 1 lysinnstilling - maks)
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20082.

Grein vs speil. Grein 1 - Speil 0.
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20083.

RDS og swirls på forskjerm høyre side
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20084.

Subbemerke etter murkant på frontfanger venstre side
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20085.

Parkeringsbulk i førerdør
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20086.

RDS førerdør
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20087.

Usikker på hva jeg har prøvd å ta bilde av på bakfangeren her...
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20088.

Punktering bakfanger høyre side
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20089.

Lakkbobling bakfanger, omtrent midt på
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20090.

Nok en punktering på bakfanger, denne på venstre side
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20091.

Grimme eksosstusser
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20092.

Litt mystikk nederst på bakfanger (egentlig ikke så mystisk, eier innrømmet å ha rygget uti et buskas)
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20093.

...og fikk med seg et greinmerke ca midt på bakfanger som suvenir
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20094.


Fremgangsmåten var som følger:

Flex PE 14-2 150 roterende, medium bakplate, svart/hvit Scholl spiderpad, Scholl S3 Gold (og etterhvert Scholl S2 Orange sammen med S3 Gold for lenger kjøretid). Produkt ble spredd over et 40x40/50x50cm område på 1 (600rpm), og så kjørt til halvblank hinne på trinn 3-4 (1200-1500rpm). Medium press, som regel 5-7 pass pr område, 4-6 runder (tror ikke jeg var under 4 runder á 6 pass noen steder). Wipedown med CF02 av og til, men jeg visste at denne komboen kom til å lage noe sykt med holos og droppet wipedown i ganske stor grad når jeg ble kjent med lakken og fant ut hvor mange pass og runder som måtte til for å få det bra.

Kjørte svart/hvit spider på roterende på hele panseret, og rød/hvit spotspider på de smalere partiene på sidene av panseret og helt foran. Forskjermer, dører, bakskjerm, list over vinduer, vertikal del av bakluke ble alle kjørt med spotpad (noe som forklarer hvorfor de nesten døde underveis).

Våtslipte noen stygge RDS på panseret, laget enda styggere slipemerker som pokkern ikke ville bort igjen. S0 på håndpad løste problemet meget effektivt. Droppet mer våtslip og brukte bare S0 på de verste RDS på dører og skjermer, da det var mye lettere å polere opp igjen glans etter mattingen fra S0 enn å fjerne våtslipemerker. RDS forsvant også mye lettere. Tynn lakk var det på dørene også, så jeg var skeptisk til å slipe og måtte polere vekk for mye lakk.

Arbeidsbilder:

Kombotest for syns skyld :)
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20095.

The crew
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20096.

S30+ på oransje Scholl
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20097.

S17+ på svart Scholl
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20098.

S3 Gold på lilla Scholl
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20099.

50/50 over dører
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20100.

RDS på hjulbue venstre side bak
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20101.

Dørmerke førerdør igjen
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20102.

S0 på håndpad
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20103.

50/50 mot bakdør venstre side, ca i fokus
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20104.

50/50 mot bakdør, litt ute av fokus
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20105.

50/50 mot bakdør, helt ute av fokus
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20106.

50/50 mot bakdør, tilbake i fokus
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20107.

S0 på håndpad, mattet ned RDS
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20108.

S0 på håndpad, dørmerke på førerdør
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20109.

Aftermath
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20110.

Jakkemerker på førerdør igjen
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20112.

...og igjen. Fascinerende hvor jævlig dette området ofte ser ut, egentlig...
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20113.

Etter S3 Gold på Scholl spiderpad sto jeg igjen med masse mikroriper (og helt på trynet fokusering, men til mitt forsvar var lyset elendig og kameraet vanskelig, samt at jeg var sliten og skjelven på labbene)
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20116.

Usikker på hvor dette er, men det begynner hvertfall å bli blankere.
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20118.

50/50 B-stolpe etter en kjappis med spiderpad og S3 Gold
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20119.

En gang til, etter en runde til
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20120.

Etter dette tok jeg kveld.

Midt i jobben ringte dragen og brukte en halvtime på å kjefte om leieboerne, for så å ringe igjen en halvtime senere og kjefte en halvtime til, for så å si at jeg måtte komme hjem og gå ut med hunden og handle på veien... 45 minutter kjøring - hver vei. Så jeg kjørte og handlet, og kom hjem til hundebajs på gulvet. Vasket og luftet og gikk tur med dyret så han fikk tømt seg litt til, og kjørte tilbake mot garasjen. På veien møtte jeg leieboerne på vei hjem. Litt over halvveis ringte hun faenmeg IGJEN og sa hunden ville ut en gang til. Flott. Snudde og kjørte hjem igjen. 25 minutter kjøring til der jeg snudde og 25 minutter hjem igjen.

På vei hjem igjen ringte dragen ENDA EN GANG for å kjefte om leieboerne igjen. Jeg ba henne holde kjeft og sa vi skulle ta det jævla husmøtet vi har snakket om når jeg kom hjem sånn at vi fikk dette ut av verden og jeg fikk arbeidsro. Vel hjemme tømte jeg hundebeistet enda en gang, og så tok vi husmøte der alle fikk anledning til å si hva de syntes og mente, og etter mye frem og tilbake sa alle at de var enige og at alt var kult. Flott. Tok bare halvannen time. Slang hundeburet på tunet, hunden i buret, buret i bilen og avgårde igjen. Klokken 16 dro jeg fra garasjen, nå var den 19:20. Nydelig. "Når kommer du hjem?" "Sent. Veldig sent." "...ok."

4 timer etter at jeg dro, var jeg tilbake. Tok hundeburet ut av bilen og satt det innerst i garasjen der det var litt lunk og slang meg på poleringen igjen. Hardkjør med roterende og spotspiderpad fra kl 20:00-02:30.

Sliten nå.

Natt nå.

Men først måtte jeg kjøre hjem igjen og ture hunden en siste gang før jeg kunne legge meg. Klokken rakk å bli 03:15 før det skjedde, så jeg kom frem til at hvis jeg skulle ha noen som helst sjanse til å bli ferdig, måtte jeg opp klokken 8 og jobbe uavbrutt hele dagen.

Tidsforbruk: 13 timer (kunne vært 17 om ikke dragen hadde laget så mye drama)

SØNDAG:

Opp 08:15. Vondt overalt pluss, men måtte avgårde. Laget en kopp kaffe mens jeg tømte hunden atter en gang og var på plass i garasjen 9 blank. Rett på hardkjøret igjen, stoppet kun for en hotdog, en pose sjokoboller, kaffe og brus i 17-tiden. Tilbake til garasjen og mer hardkjør. Tidsspøkelset begynte å svirre rundt i garasjen, og jeg ble frustrert over at padene ikke tok så mye som jeg trengte at de gjorde, samt at de fliste seg opp og spyttet padrester overalt.

Siden jeg lå 4 timer etter skjema, ble det mye jobbing og lite bilder en stund, før jeg ble sliten og lei og tok litt bilder igjen.

Prøvde diverse pads, lilla Scholl, gul Chemical Guys MPT, Gtechniq oransje, Chemical Guys oransje HEX-LOGIC. Chemical Guys HEX ble kjørt på bakskjermer, gul MPT på bakluke og litt på taket, Swissvax spider på taket. Disse tok greit, men måtte ha flere pass enn med Scholl sine spiderpads. S3 Gold støvet som en ørken, så jeg blandet inn litt S40 for lenger kjøretid. Jeg fikk lenger kjøretid, men cut ble redusert og jeg brukte lenger tid enn om jeg kjørte sandstormen.

Jeg var kjempesliten og begynte å bli veldig lei hele bilen, og entusiasmen var i kjelleren. Padene begynte å gå i oppløsning, jeg hadde bare to små spiderpads og to medium, og eksperimentering med lilla Scholl, oransje Chemical Guys HEX-LOGIC, gul Chemical Guys MPT-pad, Gtechniq polishing pad, liten Scholl ullpute, liten Elite rayon (filt) pad og Scholl S3 Gold, S2 Orange og disse to i kombinasjon førte ikke til så veldig mye. Det som tok best var gul MPT og lilla Scholl, så disse ble brukt litt mens spiderpadene lå og tørket etter vask. Jeg testet også Swissvax sin hvite spiderpad i størrelse L eller XL - den var hvertfall diger. Gul MPT var egentlig en drøm å kjøre, men 160mm stor pad ble for vanskelig å bruke på bøyer og kronglete steder på bilen. Denne, samt lilla Scholl, ble derfor hovedsaklig brukt på panser, tak og bakluken. Jeg luftet litt frustrasjon på DCN underveis for å få noen innspill, men mobildekningen i garasjen var fraværende og frustrasjonen økte enda mer...

Bakluken så ikke ut, så jeg vurderte om jeg skulle kjøre S0 på finishing pad med DA for å bare matte ned hele lokket og polere opp igjen med S3 Gold. Etter litt fundering prøvde jeg med S0 på blå Chemical Guys MPT og Flex DA. Det viste seg å være en rimelig dødfødt kombinasjon. Det ble litt mattere, men jeg fikk ikke i nærheten av samme matting-effekten jeg fikk med håndpad. Jeg prøvde så rød MPT-pad i stedet, men resultatet var mye det samme. I steden for å bruke tid på å finne en kombinasjon for S0 som funket knuste jeg på med S3 Gold og S2 Orange på Swissvax spiderpad på roterende. Dette funket bra, men etterlot seg holos av en annen verden. Gikk over etpar runder med gul MPT og samme guffe, og da ble det riktig så bra; nesten LSP-klart. Byttet til spotpad igjen og tok resten av bakluken og hele høyresiden med spotspiderpad og S3 Gold+S2 Orange. S2 Orange virket fetere og gav meg lenger kjøretid uten å redusere cut, selv om S2 Orange har fått tyn for å ta mindre enn S3 Gold. I kombinasjon på spiderpad fungerte det hvertfall bra for meg.

Bilder fra bagasjelokkprosjektet:

Bagasjelokk, tapet opp for litt eksperimentering
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20121.

Rikelig med swirls å ta av
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20122.

Nytt testfelt til høyre, ser like jævlig ut
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20123.

Her skal vi da altså leke med S0 på DA og blå Chemical Guys MPT-pute (finish/voks)
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20124.

Og her skal vi kjøre som vanlig med S3 gold og spiderpad. Brukte Scholl spiderpad her først.
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20125.

Etter 6 pass, lite press, 1 runde - litt mattere
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20127.

Rett ovenfra
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20128.

Kjørte 6 pass med en del press, 1 runde med S3 gold og spiderpad, ble blankt nok til at kameraet ikke ville fokusere (men lyset var veldig dårlig bakerst og hjalp ikke akkurat på fokuseringsegenskapene)
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20129.

50/50 mellom S0/MPT/DA og S3 Gold/spiderpad/roterende
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20130.

Og en til
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20131.

To runder til med S0 på DA, denne gangen med rød MPT-pute, siden den blå var altfor myk. Begynner å ligne på noe nå.
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20132.

Kunne sikkert kjørt på med oransje Scholl og S0 her for å få det helt jevnt matt, men lakken var tynn og jeg begynte å ha dårlig tid. Byttet til gul MPT for å se om den tok noe mer, men var mye det samme som spiderpaden. Den var dog større og fikk dermed unna jobben noe raskere. Testet også Swissvax sin spiderpad her, men fikk ikke helt dreisen på den med bare medium bakplate, så fullførte med Scholl sin versjon.
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20133.

50/50 S3 Gold/spider og børstemaskin. S3 Gold 1 - børstemaskin 0. Eat rubbing compound, suckers!
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20134.

Ble helt OK til slutt.
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20136.

Bedre 50/50
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20137.

Sa meg fornøyd med bakluken etterhvert og hoppet videre. Siden jeg nå hadde grisedårlig tid droppet jeg å ta særlig mange flere bilder, men innimellom ble det da noen.

Her er taket ferdig grovkorrigert
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20139.

Fuglebajsmerke som var nesten gjennom klarlakken... kunne våtslipt/mattet, men lakken var farlig tynn (67µm), så den fikk bli med videre.
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20140.

50/50 panser/forskjerm, panser med liberale mengder mikroriper
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20141.

Again
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20142.

...and again
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20143.

50/50 (midt i den venstre lysrefleksjonen) på forskjerm, beklager nok en gang at fokus var på bærtur
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20144.

Håpløst forsøk på en 50/50 av en laaang ripe som gikk fra hjulbue til godt opp på panseret
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20145.

Og slik så en helt ny pad ut etter ca 20 timer... kompisen var brukt tidligere og så omtrent like sliten ut.
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20146.

B-stolpe høyre side
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20147.

Etter to runder á 3 pass, lite press, S3 Gold og spiderpad
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20149.

Etter 3 runder
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20150.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20151.

Stemmer, det var ikke klarlakk på pianolakken, nei...
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20152.

Vel ferdig med all lakk på metall, var det tid for fangerne. Byttet til Flex DA med stor bakplate og Swissvax spiderpad med S2 Orange og S3 Gold for hardkjør på bakfanger. Halvveis på fangeren begynte maskinen å lukte svidd og ryke, og spyttet plastbiter overalt. Det viste seg at filten som sitter i metalldekselet utvidet seg da den kom i kontakt med vann på lørdagen i forbindelse med padvask, og friksjonen under hardkjøret fikk plasten i bakplaten til å smelte.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20153.

Mark down 1 for lessons learnt...

Plukket av bakplaten og inspiserte litt, og kom frem til at jeg hadde veldig begrenset med alternativer. Det ikke var så mye å gjøre i det store og hele - pakke ned maskinen og sende den til Nederland for fiks? På en to år gammel maskin? Neppe. Kjøpe nytt girhusdeksel i Norge? Neppe. Siden jeg er en snartenkt prøv-å-fikse-ting-enkelt-fyr, tenkte jeg at det sikkert går fint å kjøre litt til. Jeg plukket derfor vekk litt plastbiter og monterte alt igjen.

Sånn ser den ut nå...
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20154.

For sammenligningens del - den skulle sett ut som den til høyre...
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20155.

Tilbake til fangeren og mer hardkjør, og plutselig så kom det plastringer flygende. Pokker.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20158.

Jaja, litt svinn må man jo bare regne med... men nå ble jeg sur og enda mer frustrert.

Okei, siden den ikke vil Bare Virke, får jeg Fikse den. Av med bakplaten igjen og opp til husfruen og spurte om jeg fikk låne en tapetkniv. Skar av filten med smeltet og fastbrent plast slik at det igjen ble klaring mellom girhusdekselet og bakplaten, sjekket at det var ca jevnt kuttet rundt hele kanten, monterte og fortsatte. Ingen problemer.

Murphy 0 - Christer 1.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20156.

Ser greit ut dette her, vel?
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20157.

Bakplaten ser ikke ut, men den er ikke i kontakt med noe, så da blir det heller ingen friksjon eller mer smelting. Kjørte ferdig bakfangeren med overnevnte kombo og byttet til liten bakplate og medium Scholl spiderpad for frontfangeren. Kjørte på så hardt og tett jeg turde på frontfangeren til den var så ripefri som mulig.

Tror dette er etter 4 runder á 6 pass med Flex DA, Swissvax hvit spiderpad i L og S3 Gold + S2 Orange
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20159.

Dette også... fangerne ble varme nok til at jeg ble skeptisk, men varme til tross fikk jeg ikke tatt noe mer. Ripene var for dype etter hekkjøringen til at den kunne reddes helt, men jeg fikk i det minste dempet dem noe. Siden fangeren har tre skader som totalt kommer til å koste mer enn en ny fanger ferdig med lakk, ble jeg enig med eier om å ikke bruke mer tid på denne, siden han sannsynligvis kommer til å bare bytte hele fangeren på et tidspunkt.
MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20160.

Frontfanger ble tatt med liten Flex bakplate, medium Scholl spiderpad og S2 Orange + S3 Gold på trinn 5. Kjørte 4 runder á 5 pass på hele fangeren. Lakken her virket mykere enn resten, men det var sikkert bare noe jeg innbilte meg fordi jeg var stuptrøtt.

Rygget bilen ut og druknet den i Surfex 1:10, børstet i alle krinker og kroker for å fjerne poleringstøv og produktsling (og det var det MYE av), skummet for ordens skyld og lot eier spyle mens jeg tok meg en bolle og en velfortjent kaffe.

Inn igjen i garasjen og tørket med Chemical Guys Miracle Dryer, hundehåndklær fra Clasern og Dodo DTDT. Hundehåndklærne har åpenbart blitt brukt til sitt opprinnelig tiltenkte formål, for de var fulle av pels og trakk ikke lenger til seg vann. Har en mistanke om at dragen har vasket dem sammen med vanlige håndklær, så de er nå pensjonerte fra bilpleien.

Etter tørking fikk eier en flaske Chemical Guys Streak Free Window Cleaner og en stabel MF for å vaske vinduene. Han prøvde å få vasket alle vinduene med én klut og syntes ikke det ble noe bra, så jeg ba ham bruke flere kluter. "Jammen jeg kan jo ikke bruke alle disse klutene på å vaske vinduene?" Jeg pekte på fjellet mitt med skitne kluter og sa at det går helt greit. 8 kluter senere var vinduene krystallklare.

Deretter gnukket han for hånd under dørhåndtak med håndpad og S3 Gold, og fikk det faktisk veldig bra.

Mens han gnukket glass ladet jeg Flex DA med oransje Schollpad og S30+, og durte kjapt over hele bilen for å fjerne holos og hente ut litt mer bling. Orket ikke vaske/børste pads underveis, så jeg mettet 5 pads med poleringsmiddel før jeg var ferdig. Sjekket med CF02 underveis for å forsikre meg om at det ikke kom til å bli strafferunder. Tørket av med myk MF og plutselig var det klart for voks.

Eier ville helst ha på en ripebestandig coating, men siden jeg ikke hadde noe sånt og jeg heller ikke ville legge på noe sånt når det var såpass med riper og steinsprut igjen på bilen, ble vi enige om å legge en god og holdbar voks for å gjøre renholdet enklere og heller komme tilbake til enda litt mer ripefjerning og evt coating på et senere tidspunkt.

Valg av voks falt på Collinite 845, som ble lagt for hånd på all lakk samt sidevinduer bak. Vokset hele bilen fra panser og rundt mot klokken, tak til slutt. Buffet av i samme rekkefølge.


Noen ferdigbilder fra garasjen:

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20161.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20162.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20163.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20164.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20165.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20166.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20167.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20168.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20169.

MB%20C200%20Avantgarde%202008%20-%20170.

Klokken hadde nå blitt 01:45, og jeg måtte pakke alt sammen og i bilen, kjøre hjem, tømme bilen, montere barnesetet og skulle etter planen stått opp igjen 05:45... Jeg var hjemme 02:45 og måtte atter en gang gå tur med hunden. Litt fordi jeg trengte å høre nattestillheten og litt fordi hunden faktisk måtte ut. I seng 03:00 og opp igjen 05:45. Jaddah...

Tidsforbruk: 17 timer

Oppsummering:

Avtalen jeg hadde med eier var at jeg skulle ta en full utvendig og innvendig detail på bilen. Det er vel nå ganske åpenbart at det ikke skjedde. Grunnet idioti i heimen mistet jeg 4 timer jeg kunne ha jobbet med bilen, så det innvendige ble droppet fra planene allerede lørdag kveld.

Vinterfelgene var stygge og skitne og må tas skikkelig når de er av bilen. Sommerfelgene ble jeg ikke helt ferdig med heller, men de skulle ha nye dekk og var mer enn rene nok til at loddene henger skikkelig, hvertfall.

Kromlister fikk jeg ikke tatt skikkelig, de ble durt kjapt over med S30+ på DA og ble litt blankere. Disse trenger en runde Autosol på Dremel eller frisk gnikking for hånd for å bli fine igjen.

Eksos ble fullstendig neglisjert og ser ikke bra ut i det hele tatt.

Sideskjørt og nederste del av bakfangerne ble ikke rørt fordi de var fulle av tectyl og noe annen gugge som overhodet ikke ville bort verken under vask eller claying. Disse skal tas igjen ved neste korsvei (blir en del korsveier med denne bilen, føler jeg) og mye tid skal da dedikeres til å få vekk dette belegget.

Hjulhus ble avfettet med Surfex HD fredag, spylt, men ikke vasket og ikke satt inn med noe og ser ut deretter.

Skiltholderne jeg hadde så fine planer om å sette inn med Polytrol er fremdeles bleke og triste.

Motorrom skulle få Gtechniq T1 Tyre and Trim, men det ble det heller ikke tid til. Det så dog 200% bedre ut enn før det ble vasket...

Total tidsbruk: 35,5 timer

Lessons learnt:

 

 

  •  
  • Keramisk Benz-lakk er ikke bare hard. Den er hinsides knallhard og krever mye, mye hardkjør for å få bra.
  • Flere pads! Mange flere pads! Cuttingpads kan man ikke ha for mange av.
  • Jeg trenger noe grovere enn S3 Gold. Det er grovt, men det var ikke grovt nok på denne lakken. 3M FCP/FCXL? Megs #105? Menz FG400? Rupes Zephyr? Auto Finesse Revitalise #1?
  • Ikke bruk Flex DA til å vaske pads med. Doh.
  • Ikke ha med mobiltelefon, alternativt gi dragen beskjed om å kun ringe hvis noen holder på å dø/har dødd.

Takk for meg, håper det var underholdende og ikke minst at noen kan trekke noe lærdom av dette.

Bilder er copyright meg og bare meg, og er ikke tillatt brukt uten skriftlig samtykke fra nettopp meg OG eier av bilen.


































Og hvordan gikk det mandag morgen?

05:45:
Vekkerklokken ringer. Ingen reaksjon.

06:00:
Vekkerklokken ringer igjen. Jeg klarer å åpne et øye, registrerer at noe bråker. Prøver å løfte armen, men får det ikke til. Prøver igjen og får omsider tak i telefonen og slår av alarmen. Prøver å reise meg opp for å stå opp, men kroppen reagerer først ikke, deretter blånekter den. Begynner å skrive en melding til en kollega om at jeg kommer i ti-tiden. Sovner tre ganger mens jeg skriver meldingen, men får sendt den til slutt. Føles som at jeg brukte en time på å skrive den, men den ble sendt 06:06. Setter på ny alarm til kl 08:00.

06:47:
Telefonen piper. Svar fra kollega på jobb.

08:00:
Telefonjævelen bråker igjen. Prøver å få beina ut av sengen, og denne gangen gikk det bedre. Skallebank av en annen verden etter løsemidlene i Collinite 845. Verker i samtlige muskler og ledd. Alt lukter poleringsmidler. Går i dusjen, tømmer hunden igjen. Dragen, som nå er en engel, har stått opp og har laget kaffe, og er i gang med morgenstellet av småen.

09:00:
I bilen igjen, på vei til barnehagen.

10:15:
Klokker inn på jobb og stuper ned i kaffekannen, og gjemmer meg der resten av dagen.

Torsdag:
Hodepinen begynner å slippe taket...

60

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var jo en stor jobb bare å komme seg gjennom denne tråden ^_^ Kjempeinsats og et bra resultat, som blir enda bedre når du får tatt de utestående tingene. Grønn knapp er selvsagt trykket hardt inn.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ha ha ha,skal si du har hatt en shine fra hell. Må si eg trakk litt på smilebåndet,ikke fordi du slet så jævlig eller jo nettopp derfor :P

Skulle bare tatt en tlf til meg,har masse grønn 3M igjen eg,og det er bedre cut i den enn S2O.

Men bilen ble jo blank og fin den,cred gitt.

Og så må du lære dragen å tømme hunden selv :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk writeup og resultat... grønn pil avgitt :rolleyes:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig fikk denne bilen den standarden den fortjener. Kjempeflott jobba,cred! Håper du får inn bilen for etterbehandling senere også :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk lesing. Cred for både job-well-done og skriveriet/bildene :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra jobb det der ja:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Respect for innsats på belsebub lakk!!

... Og ikke minst for tidenes konge writeup! :rofl1:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:thumbs:

Fantastisk S&S med bra resultat og herlig skrivemåte!!

Tror ikke jeg har ledd så mye når jeg har lest en S&S noen gang!!

Cred!!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Digger writeupen din, rett og slett bra lesning!

Sliten keramisk MB-lakk på en enkelt helg er drøyt, selv om det her gjelder en ikke spesielt stor bil som C-klasse er. Å få det nesten helt ripefritt krever mye fysisk arbeid. Glem MG #105 i forhold til S3Gold i hvertfall, #105 er langt snillere. ;)

Sjelden har cred vært mer fortjent både for innsats, erfaringer delt og resultat. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra post og jobb :) Og midt oppi denne kampen foreslo du at jeg skulle komme og forstyrre med å vaske egen bil? :P

Blir veldig gjerne med som moralsk støtte/hjelpende hånd en annen gang, men må helst bli en dag jeg ikke er alene med dvergen :)

Og sånn ellers, dere har jo hage! Smell opp en løpestreng, så kan pelsmonsteret rase fra seg og gjødsle litt over hele hagen med minimal menneskelig kontakt...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var jo en stor jobb bare å komme seg gjennom denne tråden ^_^ Kjempeinsats og et bra resultat, som blir enda bedre når du får tatt de utestående tingene. Grønn knapp er selvsagt trykket hardt inn.

Takk :)

Har ikke fått avtalt tidspunkt for resten av jobben enda siden eier insisterer på at han kan ta interiøret selv, og eksosen er det ikke så viktig med... Skal nok få ham på bedre tanker. Uansett, interiør, krom og eksos trenger ikke ta veldig mange timer hvis jeg klarer å la være å våtrense interiøret.

... så det går vel 8-10 timer til det også, tenker jeg.

Ha ha ha,skal si du har hatt en shine fra hell. Må si eg trakk litt på smilebåndet,ikke fordi du slet så jævlig eller jo nettopp derfor :P

Skulle bare tatt en tlf til meg,har masse grønn 3M igjen eg,og det er bedre cut i den enn S2O.

Men bilen ble jo blank og fin den,cred gitt.

Og så må du lære dragen å tømme hunden selv :D

Jeg kom på at du hadde 3M FCP sånn etterhvert, men da var klokken borti halv ni søndag kveld og jeg var nesten ferdig :P

Når det gjelden hunden klarer han jo tømme seg selv, problemet er jo at det skjer innendørs. Siden det er min hund gidder ikke dragen ta noe som helst ansvar for at han tømmes; i tillegg var hun hjemme alene med ungen og leieboerne...

Fantastisk writeup og resultat... grønn pil avgitt :rolleyes:

Takker og bukker :)

Endelig fikk denne bilen den standarden den fortjener. Kjempeflott jobba,cred! Håper du får inn bilen for etterbehandling senere også :)

Han snakket om at han ville ha meg på besøk igjen for en liten shinings utpå høsten, så da har jeg muligheten til å få tatt noen flere riper på dørene og taket.

Takker for cred :)

Fantastisk lesing. Cred for både job-well-done og skriveriet/bildene :)

Takk så mye, hyggelig at den falt i smak :)

Utrolig bra jobb det der ja:)

Takk :)

Respect for innsats på belsebub lakk!!

... Og ikke minst for tidenes konge writeup! :rofl1:

Forged in the depths of Hell itself, I tell you!

Hyggelig at du likte historien :)

:thumbs:

Fantastisk S&S med bra resultat og herlig skrivemåte!!

Tror ikke jeg har ledd så mye når jeg har lest en S&S noen gang!!

Cred!!!

:D

Takk skal du ha :)

Digger writeupen din, rett og slett bra lesning!

Sliten keramisk MB-lakk på en enkelt helg er drøyt, selv om det her gjelder en ikke spesielt stor bil som C-klasse er. Å få det nesten helt ripefritt krever mye fysisk arbeid. Glem MG #105 i forhold til S3Gold i hvertfall, #105 er langt snillere. ;)

Sjelden har cred vært mer fortjent både for innsats, erfaringer delt og resultat. :thumbup:

Jeg har oppdatert posten med total tidsbruk nå, og ble litt skremt selv - 35,5 timer jobbing, der 5,5 er vask, 2 er fjas, mat og voks, som resulterer i ikke mindre enn 28 timer hardkjør med maskin. Ikke rart jeg fremdeles har vondt i skuldrene...

Takk for cred og tips om at #105 ikke hadde hjulpet, var på nippet til å bestille #105 og #205 her forleden siden jeg muligens får en tilsvarende jobb på en 09-modell, samme farge, samme tilstand...

Veldig bra post og jobb :) Og midt oppi denne kampen foreslo du at jeg skulle komme og forstyrre med å vaske egen bil? :P

Blir veldig gjerne med som moralsk støtte/hjelpende hånd en annen gang, men må helst bli en dag jeg ikke er alene med dvergen :)

Og sånn ellers, dere har jo hage! Smell opp en løpestreng, så kan pelsmonsteret rase fra seg og gjødsle litt over hele hagen med minimal menneskelig kontakt...

Klart du kunne komme og vaske bilen, dette her var jo plankekjøring! ;)

Men jeg er glad du ikke kom, for da hadde jeg måttet gå rett fra garasjen og på jobb i arbeidsklær fulle av poleringsstøv :)

Løpestreng er på tapetet, gjett om!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra wright up og cred for å ha kommet deg igjennom. Grønn 3m polish og pads på roterende kunne nok kanskje ha hjulpet litt på her, men det lager mye etterarbeid det også. Man blir imponert over at en så hard lakk kan ripes så mye :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget underholdende writeup! Synes dog synd på deg som du sleit her. Men det viser en del av utfordringene man kan møte når man driver på slik. Cred avlevert og fortjent!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er slike tråder som gjør at jeg minnes på hvor kjekk hobby vi har :D Grønnknapp :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra wright up og cred for å ha kommet deg igjennom. Grønn 3m polish og pads på roterende kunne nok kanskje ha hjulpet litt på her, men det lager mye etterarbeid det også. Man blir imponert over at en så hard lakk kan ripes så mye :)

Takk skal du ha.

Jeg ble veldig forundret over at den såkalte ripebestandige lakken var så lett å lage riper i. Jeg dro en "tørr og ren" finger over et område jeg hadde polert og så at det ikke var noe problem å lage småriper bare ved å dra fingeren lett over helt ren lakk, men det var mye jobb å få vekk igjen den lille ripen. Når bilen da kjøres i børstevaskemaskin og er full av sand og skitt sier det seg selv hvordan det går.

Jeg undres på hva kjemikerne tenkte på... hva er poenget med en lakk som er så hard at det er nær umulig å få bort riper, men fremdeles like lett å lage dem som på "vanlige" lakktyper? Give us some slack! :)

Meget underholdende writeup! Synes dog synd på deg som du sleit her. Men det viser en del av utfordringene man kan møte når man driver på slik. Cred avlevert og fortjent!

Takk for cred og sympati :)

Det verste er at jeg har kjempedårlig samvittighet for å ikke ha fullført jobben som ble avtalt, men fremdeles fikk full betaling...

Det er slike tråder som gjør at jeg minnes på hvor kjekk hobby vi har :D Grønnknapp :thumbup:

Skal love deg at det ikke var mye kjekt utpå søndagskvelden og jeg så timene tikke uten at jeg følte det var noen som helst progresjon... Takk for cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg undres på hva kjemikerne tenkte på... hva er poenget med en lakk som er så hard at det er nær umulig å få bort riper, men fremdeles like lett å lage dem som på "vanlige" lakktyper?

De har nok tenkt, men ikke tatt så mye hensyn til det kosmetiske som en detailer ville gjort. ;)

Poenget med lakk er først og fremst å beskytte bilen. Selv om det lett lages riper ved forsiktig berøring, og den oppleves føyelig, er det faktisk svært vanskelig å fjerne lakken. Å fjerne lakken er jo akkurat hva man prøver på med maskinpolering. Den tåler dermed røffere ytre påvirkning ganske godt, og det er en prioritert egenskap. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig å lese og jobb vel utført.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanvittig god S&S! :) Cred er sendt i lange baner! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Suverent :)

Samboer må ikke mase, men lufte hunden :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive