BergenE91

Hvilke produkt bør eg bruke?

Hei.
Eg legger ved nokon bilder som viser listene rundt vindu/dør på min BMW.
Ka ser dette ut som og ka kan eg behandle dette med?

post-5407-0-66578700-1368355957_thumb.jp

post-5407-0-95728200-1368355966_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har forslag? :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har opplevd litt forskjellig når det gjelder disse listene. Men sjelden å få dem helt pene, og så det varer.

Gå over med et fint poleringsmiddel for hånd og legg på voks/forsegling. Noen ganger er det bare litt lett rens som trengs, min personlige oppfatning er at de blir "tørre" og derfor flekkete.

Jeg har også sett slike lister polert helt i stykker, så det er greit å holde litt igjen på skytset..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme "problem" på min E92. Gikk fint å få i orden med halvmild polish for hånd, som Gry nevner. Jeg for min del brukte Scholl S17. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser det er noen på andre fora som har brukt fineste stålull (#0000) med lett slipende metall-polish, for deretter å bruke snill metall-polish og til slutt noen lag beskyttelse. Du kan jo prøve på et ikke fullt så synlig sted hvis du har mulighet. Et annet tips er melaminsvamp og vann, dette skal visstnok også fungere. Husk for all del maskering.

Edit: Har også sett at Nevr-Dull anbefales mange steder.

Endret av agjell
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser det er noen på andre fora som har brukt fineste stålull (#0000) med lett slipende metall-polish, for deretter å bruke snill metall-polish og til slutt noen lag beskyttelse. Du kan jo prøve på et ikke fullt så synlig sted hvis du har mulighet. Et annet tips er melaminsvamp og vann, dette skal visstnok også fungere. Husk for all del maskering.

Edit: Har også sett at Nevr-Dull anbefales mange steder.

Fineste stålull? er det trollull du mener?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oj, dette ble flisespikking :) På engelsk heter det steel wool #0000, og det blir vel stålull oversatt til norsk. Trollull er et firma som produserer stålull såvidt jeg vet. Her er ihvertfall en rekke annonser med stålull #0000, så kan man jo kalle det hva man vil. Er vel samma ulla uansett ;)

http://www.amazon.com/home-improvement/dp/B001DT1U10

http://www.homedepot.com/p/Homax-4-0-12-Pad-Steel-Wool-Super-Fine-Grade-10120000/100212006

http://www.amazon.com/Red-Devil-0320-8-Pack-Steel/dp/B001JYVDSE

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, er kanskje produsenten, har ikke boksen forran meg. har brukt det (+ lube/vann) til å fjerne små defekter i vindu. :) må flisespikke! Varmer det!! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville anbefalt stålull på de sorte listene, selv ikke #0000 grade (som jeg kjøpte da jeg pusset stokken på drillingen min), og ikke sammen med slipende metallpolish. Da ville jeg i såfall forsøkt et usedvanlig lite synlig sted, f.eks på en list som ikke engang sto på bilen..

Dette er fra b-stolpene på en 2003 X5, etter polering, og det var så bra som de kunne bli, alle "pianolakk"-listene så slik ut, krakelert.. Eieren har hatt bilen hos diverse varianter av bilpleie (og hyppig maskinvask, type en-to ganger i uka).

_DSC7716.jpg

Min over snittet BMW-diggende samboer sier bak ryggen min her at noen modeller leveres med metall-lister, noen med plast, men stort sett er de alle lakket.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville anbefalt stålull på de sorte listene, selv ikke #0000 grade (som jeg kjøpte da jeg pusset stokken på drillingen min), og ikke sammen med slipende metallpolish. Da ville jeg i såfall forsøkt et usedvanlig lite synlig sted, f.eks på en list som ikke engang sto på bilen..

Nå snakker vi om metall-lister i dette tilfellet, ingen i sin rette forstand ville vel anbefalt stålull på lakk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, og jeg anser ikke at de listene som trådstarter spør om kvalifiserer til metall så derfor min presisering.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, ok!

@BergenE91: Er listene dine metall eller plast? Er det plast må du selvsagt ignorere mitt forslag om stålull...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at de listene ikke er eloksert aluminium? I såfall kan de rengjøres med en metalpolish uten slipemidler. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter enda litt mer ettertanke lurer jeg faktisk på om jeg har sett noen av disse få riper som er metall-blanke inni (tips til BergenE91, se etter steinsprut eller grovere riper, da vil du kanskje se hva som er under den sorte overflaten). Prøvde å google men folk flest er ikke så opptatt av materialvalget, de er mer gira på om det er blanksort, karbon, krom eller sort ser det ut til.

Uansett så vil jeg teste på E61'en, vinteren har satt sine spor på de listene også.

Men er Autosol Anti-blau tingen, jeg tenker "anti blå"? De er jo i såfall eloksert om de er metall.. husker i farta ikke om jeg har enda en ikke-slipende i sortimentet mitt. Skeptisk til å bruke et produkt som heter anti-blå på metalldeler som på en måte er blånert. Og ikke frista til å teste på stasjonsvogna!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, ok!

@BergenE91: Er listene dine metall eller plast? Er det plast må du selvsagt ignorere mitt forslag om stålull...

Meiner at desse er i metall ja...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns det så slik ut ja. Har for øvrig lest på DW at de får den fargen pga sterke avfettingsmidler, selv om jeg selvsagt ikke vet om det stemmer i ditt tilfelle. Du har ihvertfall en del forslag å teste ut :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meiner at desse er i metall ja...

Jeg vaska samboerens E61 i går, og herpet shadowline-listene temmelig grundig. Men så fikk jeg en gylden anledning til å teste noe metall-gnikk. Det var varmt og godt i lufta i går, sleit med at nesten alt tørket inn på bilen selv om jeg dynket etter med vannslangen stadig vekk.

Forvask med 1:10 Chemical Guys Bug Bugger and Tar Remover.

Deretter skumpistol med 3 cm Bilt-Hamber Auto-Wash og 1 cm Chemical Guys Citrus Wash, pluss ca 6 dl vann.

Aner ikke når i prosessen dette skjedde, men de var forsåvidt greie nok før start, litt flekker men ikke noe som gjorde vondt i øynene.

_DSC2644.jpg

Valgte Chemical Guys Metal Shine, denne har litt slipekorn kjente jeg da jeg gned fingrene mot hverandre, men omtales stort sett som lite slipende og mild (dvs først og fremst rensende). Brukt sammen med en oppklipt utvaska t-skjorte, gned bare forsiktig over uten spesielt trykk, fjernet først overskuddet med andre sida av t-skjorta og fjernet de siste restene og fikk opp glansen med en mikrofiber.

_DSC2645.jpg

Ikke så mye å kommentere egentlig :P Litt flekker ennå om man myser.

_DSC2646.jpg

Gjorde meg ferdig med denne døra bare, tar resten på torsdag.

_DSC2647.jpg

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meguiar's Metal Polysh skal også være et ganske fint middel uten for mye slip såvidt jeg husker av andres tilbakemeldinger, at den ikke ble nevnt var nok rett og slett at jeg glemte den. Godt forslag :)

Sist jeg vaska E61'en brukte jeg Surfex 1:20 og Magi-Foam 1:90 over, og ingenting av det har ødelagt finishen sålangt, klassefingrene etter kollegaene derimot...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive