tr86

Roterende VS DA?

22 innlegg i emnet

Hei, viser egentlig til artikkelen her ang Rupes på forumet, og lurer egentlig på;

-Mener virkelig flere/mange at roterende innen rimelig tid vil forsvinne fra markedet, pga DA er blitt så bra at det gjør samme nytten, og behovet for roterende rett og slett vil forsvinne?

- Eller mener folk fremdeles at roterende maskin har noe å gjør i overskuelig fremtid også, i tillegg til DA?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har DAS-6 Pro, og var veldig fornøyd med denne, men trengte noe som korrigerte litt bedre.. Så jeg kjøpte meg metabo roterende, og er strålende fornøyd. Mye mindre vibrasjoner under kjøring med denne, så er nok bedre å jobbe med over lang tid.

Jeg nok roterende maskiner har sin plass på markedet, en god stund fremover vertfall...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du testet Flex DA, Evt Rupes DA, disse korrigerer lettere/raskere enn de rimeligere DA, og ikke nødvendigvis like store forskjeller der ift korrigering?

Litt artig å få høre hva folk mener om dette:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har både roterende og DA fra flex. Roterende bruker jeg rett og slett fordi det går raskere å få bort swirls og rds enn med DAen, selv med samme kombo.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker roterende så mye som mulig pga. den er mye mer behagelig å gjøre. DA maskin rister endel. Mulig maskiner som f.eks Flex 3401, Rupes DA og lignende maskiner er bedre på dette området.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du testet Flex DA, Evt Rupes DA, disse korrigerer lettere/raskere enn de rimeligere DA, og ikke nødvendigvis like store forskjeller der ift korrigering?

Litt artig å få høre hva folk mener om dette:-)

Nei, jeg har ikke det.. Før jeg kjøpte roterende, vurderte jeg Flex DA, men fikk anbefalt å kjøpe roterende, og slo til når jeg fikk en kjempegod pris :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roterende er definitivt raskere enn flex DA på hard lakk, men man sparer jo også noe tid på å ikke lage så mye ugang man må rette opp i. Jeg tror nok likevel at DA er fremtiden innen korreksjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreløpig er det 1 - 0 til roterende maskin på grov langvarig korrigering. Poleringsputene, maskinene og menneskene tåler roterende hardkjør og press bedre. På det meste annet er DA-maskin minst like bra, tryggere og lager mindre ugang. Men det "pitrer" i armer og hender etter flere timers korrigering med DA-maskin

Jeg tror ikke roterende forsvinner før DA-maskinen utvikles nok et stort nytt skritt videre og blir enda mer effektivt, uten bivirkninger.

Forskjellen på DA-maskin og roterende maskin, er som å sykle med eller uten støttehjul.

Uten støttehjul (roterende) er kjappere, krever mer av mannen bak styret og kan potensielt velte, men er så mye mer givende og spennende når en får det til. Med støttehjul er det trygt, langsomt og kjedelig. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får virkelig sagt/skrevet det du, Øyvind! Det å bruke roterende maskin var for meg helt herlig. Slapp å riste i en halvtime etter polering fra DA maskina mi.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter noen-og-tyve timers hardkjør med roterende for så å bruke Flex DA etpar timer etter det, er jeg overbevist om at roterende fremdeles har noe for seg. Hvis noen utvikler en DA-maskin som ikke rister mer enn roterende, er jeg med på argumentet om at DA er fremtiden. Enn så lenge holder jeg ved at maskinene er utfyllende, ikke ekskluderende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nåjobber jeg ikke like mye og lenge som enkelte driver her inne, men tar 5-10biler i året uansettsom minimum, og måinnrømme at selve vibrasjonen i maskinen har aldri plaget meg, på bigfoot 21. Men pr idag har jeg heller aldri kommet over den sinnsykt harde lakken, kan være derfor bigfoot har vært en drøm å korrigere med også, dette kan forandre seg med knallhard lakk, så ser også for meg at roterende har noe for seg fremover.

Må si artikkelen på forumet om dette, kunne tyde på at flere hadde tenkt å se vekk fra roterende maskiner fremover, men det var kanskje for "manneni gata" dette var ment for, ikke nødvendigvis de som står utallige biler i året på deres carspa og korrigerer allskens biler?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er denne artikkelen hen forresten? Jeg trodde jeg leste så og si alt på forumet men kan ikke huske at jeg har lest at noen har dømt ut roterende maskiner (kanskje jeg ikke gadd lese den hvis emnet var "Rupes")

Ellers så er jeg enig i Christer. Roterende og DA utfyller hverandre. (Jeg har Flex roterende, Krauss DA, Fixit roterende, og Biltema tohodet DA. Kjøpt i tur og orden ettersom behovet oppsto, les bakfra så får du rekkefølgen på handlinga).

Kjapp tanke: DA med mulighet for å skru av og på tvungen rotasjon. Slipper uansett ikke oscillasjonsristinga men da får man i det minste mer korrigering ut av én maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel en festool maskin som en kan det på? ^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel en festool maskin som en kan det på? ^

Ja, men som nevnt i en annen tråd koster den over 5000 kroner... og jeg er ikke sikker på om den er roterende og DA, men tror faktisk den var vanlig DA og DA med tvungen rotasjon, slik Flex DA har. Makita har også en slik (DA/tvungen rotasjon-DA) som ble testet og funnet for dårlig i begge operasjonsmodi.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk testet Tommy sin eksklusive Swissvax maskin, den var rett og slett nydelig å kjøre både med og uten tvungen rotasjon. Mener han sa dette var en Festool maskin.

Grunnen er nok at det er relativt lite stroke som gjør at ristingen blir mye mindre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett video og lest en del om microfiber pad´er til DA. Jeg antar det er med i tanken bak at roterende snart har utspilt sin rolle. Noen som har erfaring med denne komboen, altså DA og microfiber pad´s? Er dette så effektivt som de får det til å se ut på Youtube?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mikrofiber pads systemet ble også lansert med brask og bram over hele verden. Mange mente at dette var den store revolusjonen den gangen, men det tok aldri av noe særlig utenom USA i allefall. Jeg brukte det en del selv, men gikk etter hvert tilbake til tradisjonelle metoder. Det har sine gode sider og dårlige sider.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker roterende så mye som mulig pga. den er mye mer behagelig å gjøre. DA maskin rister endel.

x2 på den. For sånne som meg som polerer med maskin flere ganger i uka, er det et must med roterende. Hadde sikkert fått varig men av vibrasjonene fra en DA om jeg skulle brukt det så mye..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mighty: Fortell gjerne litt mer om dine erfaringer med DA og microfiber pads, evnt en link til tidligere tråd :) Kjøpte meg MG sitt 5" starter kit litt sånn impulsivt, er litt spent på hvordan det biter på f.eks sort e90 som jeg syntes er veldig hard å jobbe på med DA...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke samme store erfaring som mange her har men har funnet ut at DA rett å slett korrigerer for lite når man skal gjøre jobber for andre..hadde det kun vært mine biler som skulle taes så hadde saken vært en annen..på harde lakker som skal korrigeres mye så går det for tregt med DA...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive