Simen

Klaprelyd etter bytte av regreim og ventilløftere

42 innlegg i emnet

God kveld.

Som noen av dere vet har jeg nettopp byttet ventilløftere, registerreim, vannpumpe og de 3 andre reimene på bilen min, som er en Mitsubishi Galant 2001-mod. med 2 liters, 4 sylindret motor med 16 ventiler.

Byttet ventilløfterne fordi jeg hadde ventiltikking før, og det har altså blitt til klapring nå isteden. Slik høres det ut:

Noen som klarer å høre hva det kan være? I midt hode høres klaprelyden ut som metall som klirrer mot metall, og føler det kommer fra ventilene, kanskje bakerst. Men er vanskelig å si. En kompis som hjalp til med registerreimbyttet mente det kunne være en av ventilene som ikke går, mens en mekaniker på jobb som hørte på det mente det også kunne ha med registerreimbytte å gjøre om den har kommet litt ut av posisjon (?).

Her er et bilde av hvordan det så ut inni motoren før jeg monterte toppdekslet igjen:

IMG_2040.JPG?m=1368123505

Og her er et bilde av motoren uten ventilarmene m/ ventilløfterne:

IMG_2023.JPG?m=1368123145

Bilen går fint, har kjørt den to ganger. Syntes kanskje bilen var litt tregere, men isåfall er det minimalt (mulig placebo siden jeg vet dette). Noen spørsmål til dere motorkyndige:

- Er det skadelig å kjøre slik? Burde jeg la bilen stå til jeg har blitt kvitt klaprelyden?
- Har lånt med et verktøy som måler klaring mellom ventilene og ventilløfterne, kan det være til hjelp?
- Jeg strammet ikke til ventilarmene med moment, kan det ha betydning? Om f.eks. det er mer stramt på ene sia?

- Hva bør jeg sjekke først? Hva skal jeg se etter? Skal undersøke denne helgen.

Setter stor pris på alle svar her.

Endret av Simen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det vere at ventilløfterene ikke får olje, evt at de ikke er justert riktig?

Har en gammel bmw som har klappret på denne måten i 4-5 år nå (var slik da jeg kjøpte den) det har ikke blitt værre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lånt med et verktøy som måler klaring mellom ventilene og ventilløfterne, kan det være til hjelp?

Du har altså ikke målt og justert klaringen først? I så fall ville jeg definitivt begynt der, selv om det for meg høres litt mer "heavy" ut enn ventilene. Regner med du var übernazi på å ikke få noe regreim-relatert ut av posisjon under byttet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

forutsatt at reim er på merkene, så er det et must å sjekke ventilklaring før man starter.

Det at du har strammet til løfterne uten momentnøkkel er ille nok i seg selv, noe som i seg selv han gi feil løft og skade på ventilene.

Så begynn med å sjekke alt av timingmerker

Løsne opp strammerene og sett dem til igjen med riktig moment.(husk å ha olje på alt av gjenger og skiver før du setter sammen.) slik at du strammer til momentet "vått"

Sjekke ventilklaring, og justere inn ventilene etter boken.

Jeg ville ikke kjørt med motoren før dette er ordnet, siden det ikke er mulig å høre i denne larmen om det er noen av ventilene som går veldig trangt, noe som han medføre at man brenner ventilsetene eller ventilene.

Endret av Flippi
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått deg diesel? :P

Høres ut som ventilklareringene dine er justert feil. Blir det forskjell i lyden fra motoren er kald til varm?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare spørre, er dubombe sikker på at register er korrekt montert, og reimen er uten slakke etter montering er ferdig?

Det KAN være reimensom pisker/slår på registerdeksel dersom den er for slakk.

Legg hånd oppe på toppen av registerdeksel og kjenn etter!

Hvis ikkehadde jeg ville sjekket nærmere på ventilene dine, alltid korrekt moment - viktig!

Du gjorde ingen kontroller / mål etc før/under/etter arbeidet med ventiler er ferdig slikduvet at klaringer er korrekt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørres for meg ut som du har en tann feil regreima. Husk og tørn motoren med veiva før du starter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis regreim står feil, så ville du merket dette på efekten. Boltene som du strammet på feelingen uten moment har ingenting med ventilklaringen å gjøre.

Siden du har hydrauliske løftere, så er vel ikke ventilklaringen justerbar? Utifra bildet over her, så kan jeg ikke se at det er noe sted å justere klaringen her. Det kan jo hende at de ikke får olje. Rart at problemet kommer nå, men du kunne jo prøvd med en tynnere olje.

Du har ikke eksoslekkasje et sted?

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han sier jo selv at han føler at effekten er dårligere..
Trenger ikke være en DRASTISK effektforskjell selv om reima står en tann skjevt.. Men uansett noe som er greit å sjekke om du ikke allerede har dobbelt og trippelsjekket at alt liner opp som det skal..

Lite kult å sarve toppen pga. slurvefeil i allefall..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forutsatt at registeret er korrekt:
Jeg tror det er mulig å sette akslingene med ventilløftere 180 grader feil på disse, slik at oljekanalene ikke stemmer overens og du ikke får ut olje til ventilløfterene...
Det gir seg seg selv at du ikke bør kjøre med motoren i tilstanden den er i nå.

Endret av Bandit
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første, så er det helt umulig å høre hva feilen er basert på et videoklipp, også ofte umulig å høre selv om en legger øret ned mot motoren, utover at det er mekanisk klapring, noe som tyder på en feil ett eller annet sted. Så vidt jeg kan se er det umulig å montere løfterene 180 grader feil, da de har forskjellige festepunkt, eksosløfterne har 2 skruer mellom hver løfter, mens innsugsløfterne har en skru per to løftere, som det vises på bildet. Så de kan altså ikke være feilmontert

Ser også ut som du har type "null klarings" løftere, og dermed skal heller ikke klaringen være ett problem, med mindre noen av løfterne er blitt skadet ved demontering/montering, isåfall må de byttes. Hvis jeg tar feil her, og de er justerbar klaring på, er det det første du bør sjekke. Og du bør uansett sjekke at null-klaringen er som den skal, viss ikke er dette et stor antydning på enten monteringsfeil av løfterne eller setefeil på ventilene

Da står vi igjen med feil-timing eller brudd i oljetilførselen. Oljetilførselen ser jeg for meg er usansynlig at du skal ha klart å tette, med mindre du har fått noe smuss i oljekanalene, men dette er det vanskelig å gjøre noe med uten at du demonterer løfterene og blåser gjennom de med trykkluft. Prøv evt som nevnt over her med en tynnere olje.

Personlig tror jeg nok det mest sannsynlige er feiltiming av registerreima, da en tann feil fort betyr mellom 5-10 grader feil i ventilløftet, noe som fort betyr flere mm feil i løft. Om det er tilfelle og du har kjørt motoren en stund er det godt mulig at du har slått ventilene nå når du har startet motoren, og du bør ta en vakumtest av toppen. Dyrt ja, men billigere en å rase motoren senere når en av ventilene svikter helt.

Håper dette var til hjelp, litt dårlig tid før jeg må springe på trening :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første, så er det helt umulig å høre hva feilen er basert på et videoklipp, også ofte umulig å høre selv om en legger øret ned mot motoren, utover at det er mekanisk klapring, noe som tyder på en feil ett eller annet sted. Så vidt jeg kan se er det umulig å montere løfterene 180 grader feil, da de har forskjellige festepunkt, eksosløfterne har 2 skruer mellom hver løfter, mens innsugsløfterne har en skru per to løftere, som det vises på bildet. Så de kan altså ikke være feilmontert

Ser også ut som du har type "null klarings" løftere, og dermed skal heller ikke klaringen være ett problem, med mindre noen av løfterne er blitt skadet ved demontering/montering, isåfall må de byttes. Hvis jeg tar feil her, og de er justerbar klaring på, er det det første du bør sjekke. Og du bør uansett sjekke at null-klaringen er som den skal, viss ikke er dette et stor antydning på enten monteringsfeil av løfterne eller setefeil på ventilene

Da står vi igjen med feil-timing eller brudd i oljetilførselen. Oljetilførselen ser jeg for meg er usansynlig at du skal ha klart å tette, med mindre du har fått noe smuss i oljekanalene, men dette er det vanskelig å gjøre noe med uten at du demonterer løfterene og blåser gjennom de med trykkluft. Prøv evt som nevnt over her med en tynnere olje.

Personlig tror jeg nok det mest sannsynlige er feiltiming av registerreima, da en tann feil fort betyr mellom 5-10 grader feil i ventilløftet, noe som fort betyr flere mm feil i løft. Om det er tilfelle og du har kjørt motoren en stund er det godt mulig at du har slått ventilene nå når du har startet motoren, og du bør ta en vakumtest av toppen. Dyrt ja, men billigere en å rase motoren senere når en av ventilene svikter helt.

Håper dette var til hjelp, litt dårlig tid før jeg må springe på trening :)

Tror jeg forklarte meg litt dårlig.

Mente at akslingene kan roteres 180grader.

Da treffer ikke hullene der oljen skal mates inn i akslingen/ut til ventilløfterene.

Endret av Bandit
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan i allefall skrive under på at ras av toppen IKKE er en billig affære :) fikk en bil med registerreimsbrudd.. Bytting av ventiler, planing av topp, rep av ventilstyringer osv. osv. tusenlappene får fort bein å gå på.. Så er LURT å sjekke ting FØR ting ryker og du står der med havari :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er et bilde av hvordan det så ut inni motoren før jeg monterte toppdekslet igjen:

IMG_2040.JPG?m=1368123505

Og her er et bilde av motoren uten ventilarmene m/ ventilløfterne:

IMG_2023.JPG?m=1368123145

Se helt til høyre på det øverste bildet på den innerste akslingen.

Er ikke det en oljekanal som peker oppover som burde pekt nedover?

Har du noen "før"bilder så kan dette fort avklares..

Endret av Bandit
3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg forklarte meg litt dårlig.

Mente at akslingene kan roteres 180grader.

Da treffer ikke hullene der oljen skal mates inn i akslingen/ut til ventilløfterene.

Såklart, beklager, var nok litt rask med å tolke innlegget ditt. Det høres kanskje ut som den mest sannsynlige årsaken :)

Latterlig godt observert. Stemmer med på at det nok er årsaken ja!

Endret av Dawl
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. DCN er et fantastisk bra forum med høy aktivitet og mye kunskap! (får jo mye mer ut av dette enn å opprette en tråd på MKN, men skal nok gjøre det der også).

Skal prøve å svare så godt jeg kan her. Men først kan jeg si at registerreima var vi utrolig nøye på, vi brukte en hel kveld på å montere den, og vi prøvde oss frem flere ganger og gjorde mye research, så jeg er ganske sikker på at dette ble riktig. Vi så disse ørten ganger, siden det er 100% likt opplegg og samme bilen (bare at det er en 2.4 liters motor) og med han gikk det bra:

Kompisen som hjalp meg har også byttet registerreim før, så han visste litt hva det gikk i. Eneste vi var litt usikre på var hvor mange ganger hjulet til oljepumpa skulle gå rundt før den traff merket igjen. Tror vi måtte vri kamhjulet øverst tre runder før den traff merket sitt igjen, og trodde egentlig det skulle treffe etter en runde, men den ville ikke gjøre det uansett hva vi prøvde med skrujernet inne i motoren osv., så vi konkluderte med at det måtte være slik. Mens den store veiven nederst traff merket hver runde..

IMG_2028.JPG?m=1368123306

Siden vi var veldig nøye på registerreima, både tror og håper jeg feilen er inne i motoren ifb med ventilløfterne.

Du har altså ikke målt og justert klaringen først? I så fall ville jeg definitivt begynt der, selv om det for meg høres litt mer "heavy" ut enn ventilene. Regner med du var übernazi på å ikke få noe regreim-relatert ut av posisjon under byttet.

Nei jeg gjorde ikke det, skjønner heller ikke hvordan jeg kan justere dette. Ja vi var ubernazi på dette. Angrer nå litt på at vi ikke tok registerreima først, og testet motoren, før jeg byttet ventilløfterne. Da kunne vi visst om det hadde med registerreima å gjøre.

Fått deg diesel? :P

Høres ut som ventilklareringene dine er justert feil. Blir det forskjell i lyden fra motoren er kald til varm?

Hehe akkurat det samme sa kompisen min! Nei lyden er veldig lik hele tiden egentlig..

Må bare spørre, er dubombe sikker på at register er korrekt montert, og reimen er uten slakke etter montering er ferdig?

Det KAN være reimensom pisker/slår på registerdeksel dersom den er for slakk.
Legg hånd oppe på toppen av registerdeksel og kjenn etter!

Hvis ikkehadde jeg ville sjekket nærmere på ventilene dine, alltid korrekt moment - viktig!
Du gjorde ingen kontroller / mål etc før/under/etter arbeidet med ventiler er ferdig slikduvet at klaringer er korrekt?

Er ganske sikker på det ja, men kan selvfølgelig gjøre som du sier og kjenne på dekslet.

Skal prøve å finne ut korrekt moment og stramme de til riktig neste gang. Nei, ifølge en på MKN var det veldig "enkelt" å bytte ventilløftere og han sa ingenting om justering eller klaring. Men kan måle klaringen på delebilen min (samme motor, bare med ventilløftere som har 1 mm. åpning istedenfor 3 som på min), og sammenligne det.

Hørres for meg ut som du har en tann feil regreima. Husk og tørn motoren med veiva før du starter.

Tørn motoren med veiva før jeg starter med hva? Før jeg sjekker alt?

Hvis regreim står feil, så ville du merket dette på efekten. Boltene som du strammet på feelingen uten moment har ingenting med ventilklaringen å gjøre.

Siden du har hydrauliske løftere, så er vel ikke ventilklaringen justerbar? Utifra bildet over her, så kan jeg ikke se at det er noe sted å justere klaringen her. Det kan jo hende at de ikke får olje. Rart at problemet kommer nå, men du kunne jo prøvd med en tynnere olje.

Du har ikke eksoslekkasje et sted?

Ok skjønner, effekten er jeg usikker på, synes bilen går bra men mulig ørliten forskjell - vanskelig å si. Snakket med verkstedmesteren på Varden Bil (nærmeste merkeverksted), og han sa utrolig nok at det gikk fint å stramme til både boltene til ventilarmene og toppdeksellokket på feelingen. Han hadde ikke engang noe moment å gi meg.

Har muligens noe eksoslekkasje, men det er lengre bak og har vel ikke så mye med dette å gjøre? Var jo ikke klakkelyd før, bare ventiltikking.

Han sier jo selv at han føler at effekten er dårligere..
Trenger ikke være en DRASTISK effektforskjell selv om reima står en tann skjevt.. Men uansett noe som er greit å sjekke om du ikke allerede har dobbelt og trippelsjekket at alt liner opp som det skal..

Lite kult å sarve toppen pga. slurvefeil i allefall..

Det med effekten skal jeg ikke si sikkert. Skulle tro jeg kjente bilen min godt nok til å merke forskjellen, men vet faktisk ikke. Kanskje, kanskje ikke.. Vi dobbelt og trippelsjekket at det linet opp riktig ja, så registerreim er vi ganske sikre på.

Takk for godt innlegg, Dawl. Er klar over at det er umulig å høre nøyaktig hva det er på videoen, og umulig i virkeligheten også, men det var såpass karakteristisk at jeg tenkte det hvertfall kunne gi noen tanker/innspill som hva som burde sjekkes.

Ahh, der fant du kanskje svaret eller? Fantastisk! Nå er jeg både flau og lettet. Når jeg sammenligner bilde av den akselen før og etter bytte av ventilløfterne, kan jeg se at du har helt rett, jeg har montert akselen feil vei. Før og etter:

IMG_2007-1561598845.JPG?m=1368122418

IMG_2044.JPG?m=1368123609

Har kjørt ca 4 mil slik, kan noe ha blitt skadet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du heldig, er det bare å snu akslingen så er alt tipp topp.
Hvis lyden er fremdeles etter at du har snudd akslingen, må du nok ha nye løftere en gang til der..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å høre! Tok heldigvis vare på de gamle ventilløfterne, så kan evt. bare sette i de på den øverste akslingen midlertidig. De funker jo, bare den tikkelyden som er irriterende å høre på. Takk for svar, dette skal prøves imorgen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anntar at kammene har sin egen smøring, og at delen av løfterne som ligger mot de ikke kan ha tatt skade, begge tuppene er vel laget av noe rimelig hardt materiale og i tillegg godt herdet, så de burde ikke ha tatt skade av så lite kjøring, men verdt å visuelt kontrollere for slitasje før montering uansett, og sjekke klaringene etterpå at de fortsatt er "null". Ser for meg at glideflatene mot akselen er det som mest sannsynlig kan ha tatt skade, så har du mulighet til å plukke løfterne av akselen å kontrollere disse flatene ville jeg anbefalt å gjøre det. Litt arbeid, men bedre enn å bytte løftere vil jeg tro ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anntar at kammene har sin egen smøring, og at delen av løfterne som ligger mot de ikke kan ha tatt skade, begge tuppene er vel laget av noe rimelig hardt materiale og i tillegg godt herdet, så de burde ikke ha tatt skade av så lite kjøring, men verdt å visuelt kontrollere for slitasje før montering uansett, og sjekke klaringene etterpå at de fortsatt er "null". Ser for meg at glideflatene mot akselen er det som mest sannsynlig kan ha tatt skade, så har du mulighet til å plukke løfterne av akselen å kontrollere disse flatene ville jeg anbefalt å gjøre det. Litt arbeid, men bedre enn å bytte løftere vil jeg tro ;)

Jepp skal gjøre det imorgen. Tar alt fra hverandre og undersøker alle deler, samt smører alt med olje (noe jeg ikke gjorde sist). Skal også prøve å finne riktig moment og bruke momentnøkkelen så alt blir strammet like godt.

En ting jeg er usikker på er hvordan man skal stramme til akslene, en etter en eller på tvers fra hver side?

Skal oppdatere med ny video når dette er fikset, satser på at alt er tipp topp når jeg har fått snudd akselen.

Takk igjen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive