Core2Duo

Trådløs ruter - Hvilken?

27 innlegg i emnet

På jakt etter en trådløs ruter til heimen - helst en ikke så alt for dyr en.

Har sett på både http://www.lefdal.com/product/data/nettverk-og-routere/DIR645/d-link-nsmartbeam-router-dir-645-sort og http://www.lefdal.com/product/data/nettverk-og-routere/DIR655/d-link-tradlos-router-dir655 .

Var inne på Lefdal i dag, og fikk høyst anbefalt denne ruteren, som jeg også kjøpte. Han hadde visst aldri fått en eneste klage på denne ruteren, og ruteren var jo best-i-test... Dumt jeg ikke leste omtalene på ruteren først, for ingen kundeomtaler er vel fornøyd med denne.. http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/JENAL59300/jensen-airlink-59300-tradlos-router

Denne skal leveres tilbake, da jeg nesten ikke har signaler, og ustabilt/tregt nettverk.

Uansett, hva får jeg egentlig til 5 - 600 kr? Er en av disse fra D-link som jeg linker til noe å gå for?

Har en D-link-ruter fra før av, til et par hundre kroner, og er ganske fornøyd med D-link.

Endret av Core2Duo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DIR-655 er en klassiker som jeg hadde for noen år siden. Var stabil og fin den. I prisklassen 500,- er det vel lite som slår den nå.

Den har en fordel av å ha vært på markedet noen år, så programvaren har blitt stabil.

Men om du har mulighet til å brenne av "litt" ekstra kan denne være et godt alternativ.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746265

Har en litt "større" utgave (Asus N66U) selv som aldri har sviktet meg. Asus gjør det generelt godt i tester om dagen, så det har blitt ett sikkert valg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg på noen kroner og kjøp asus dark knigth :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har hatt dark Knight i snart et år.

Det er første ruteren jeg har hatt som jeg ennå ikke har hatt behov for å restarte eller noe. Dønn stabil.;)

Har hatt mange forskjellige Belkin og D-Link, og en jensen air 9300 var vel den siste jeg hadde.

Belkin og D-Link måtte jeg restarte en del ganger i måneden, mens jensen sin som skulle være helt rå, endte jeg opp med å måtte restarte flere ganger dagen til slutt før jeg endte opp med dark Knight.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DIR-655 er en klassiker som jeg hadde for noen år siden. Var stabil og fin den. I prisklassen 500,- er det vel lite som slår den nå.

Det var denne jeg egentlig hadde valgt meg ut og, men selvfølgelig stoler jeg blindt på disse selgerne.. Da bytter jeg vel inn i denne, om ingen andre har noen bedre tips/anbefalinger! :)

Legg på noen kroner og kjøp asus dark knigth :D

Kanskje senere, den ble litt dyr for lommeboka akkurat nå :P Regner med Komplett er den billigste?

jeg har hatt dark Knight i snart et år.

Det er første ruteren jeg har hatt som jeg ennå ikke har hatt behov for å restarte eller noe. Dønn stabil. ;)

Kanskje jeg skal tenke litt på denne allikevel..? Selv om lommeboka egentlig ikke vil :P

Nå bruker egentlig ikke jeg internett til mer enn lett surfing heller, så jeg trenger vel ikke den beste ruteren på markedet. Kravet er vel bare at den nye ruteren skal være bedre enn den ruteren til 200 kr jeg hadde.. ;)

Endret av Core2Duo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dark knight har mange funksjoner du sannsynligvis ikke trenger. Velg asus rt-n53 i stedet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også asus death knight! God router med ett hav av muligheter med brukervennlige funksjoner:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DIR-655, som nevnt ovenfor, er en klassiker. Jeg har dog byttet den ut med denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575834

Jeg er svært fornøyd, og den gir mye for penga. TP-link har også div tilbehør til routere, bl.a. denne; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626203

Men den antennen får jeg gode nok signaler ute i garasjen til å streame fotballkamper og annen moro mens jeg polerer bil :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lærte noe av en kar for litt siden etter 3 år med nett trøbbel. Noen nyere D-Link og Jensen rutere har dns konflikt eller noe med canal digital. Så har du det ( CD ) så anbefaler jeg deg å kjøpe netgear eller asus. Slet i 3 år med ruter bytte hos Elkjøp og fikk aldri stabilt nett. Men etter jeg fikk i hus en netgear så har nettet vært stabilt og tilstede fra dag en, og internetthastigheten min har vært stabil hale tiden.

Litt off, men kommer det til nytte er det jo greit. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eneste routerene jeg har vøri borti med problemer er Jensen og Belkin.... så holder meg langt unna disse to merkene...

D-Link og Cisco er de eneste jeg vil ha i hus. :-) Cisco er å foretrekke... men er nok noe høyere pris.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig, Jensen og Belkin er litt for billig...

Men husk på Linksys ("forbruker-Cisco")! Jeg er veldig fornøyd med det!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lærte noe av en kar for litt siden etter 3 år med nett trøbbel. Noen nyere D-Link og Jensen rutere har dns konflikt eller noe med canal digital. Så har du det ( CD ) så anbefaler jeg deg å kjøpe netgear eller asus. Slet i 3 år med ruter bytte hos Elkjøp og fikk aldri stabilt nett. Men etter jeg fikk i hus en netgear så har nettet vært stabilt og tilstede fra dag en, og internetthastigheten min har vært stabil hale tiden.

Litt off, men kommer det til nytte er det jo greit. :)

Hm, dette stemmer nok ikke. Sikker på at det var DNS konflikt?

Kan være ip-konflikt, modemene til CD leveres vanligvis med lokal ip 192.168.100.1 (Thomson modem).

Men det er ikke noe problem å bytte ip-adressen og DHCP pool på disse routerne. Uansett leveres de vanligvis med 10.0.0.1,192.168.0.1 eller 192.168.1.1 forhåndskonfigurert.

Anyways, jeg vil anbefale Netgear WNDR3700 (http://www.netonnet.no/art/data/nettverk/router/tradlos-300-mbits/netgear-wndr3700-100pesrangemax/125370.5417/), mange gode erfaringer og kjente som har denne.

@JH86, Cisco og Linksys skilte vel lag i 2012 hvis jeg ikke husker helt feil. Men enig i at de produktene de laget var/er meget stabile og gode. Brukt mye rv180w og SA520.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

IP konflikt er en mulighet. Som sagt, dns eller noe. :) Men ruteeren du linker til er den samme som jeg endte opp med, og ikke hatt problemer siden. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har TP-LINK N750, fungerer fantastisk!

Har aldri vært restartet på grunn av ustabilt nett eller andre problemer. Har masse funskjoner, er den beste routeren jeg har vært borti. Aldri mer D-Link her <_< (Har hatt 2 som bare tulla...)

Til info så kjøres den hardt. Har en server stående på 24/7, med aktivitet nesten døgnet rundt. Selve routeren brukes som en skriver server, noe som forresten er kjempeenkelt siden du kobler printeren rett i routeren med USB. Jeg er også en heftid bruker av nettet, har 3 maskiner på det trådløse nettet og 2 med kabel.

Det står den har noe sånt som "Dual-Band", noe som betyr at den kringkaster signalet i 2,4 GHZ og 5 Ghz, nye pcer vil fint kunne bruke 5 Ghz nettet med god hastighet, mens eldre maskiner må kanskje bruke 2,4 Ghz nettet.

ALT på dene routeren kan slås av og på, justeres opp og i mente. Have fun :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde 655 før, men var mye ustabilitet. Så har kjøpt Dark Knight og angrer ikke et sekund, utrolig stabil og mulighet for å laste ned torrent direkte på ruteren er jo genialt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Apple AirPort Extreme - hands down. Til hjemmebruk er de fantastiske, samt utrolig lett å extende med ekstra airports hvis du ønsker å utvide dekning. Den ekstender også med AirPort Express som har lydutgang hvis det trengs.

Jeg har kun hatt en Linksys det ikke var problemer med, men den kjørte desverre kun 56Mbit WLAN så måtte byttes. Tipper min Extreme nå har gått i 4 år uten trøbbel!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Apple AirPort Extreme - hands down.

Jeg liker også denne best.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beste wifirouteren jeg noengang har hatt - Apple Airport Express. Døde med et popp etter 7 års mer eller mindre konstant hardkjør med streaming, newsleeching og torrents.

Nest beste: Netgear WNDR3700 v2. Tåler tilsynelatende alt så langt, og er en god kandidat til "beste noen gang". Får se hva som skjer i løpet av de neste 5 årene :)

Støtter helhjertet kjøp av Netgear WNDR3700 fra NetonNet (komplett har den samme til 699,-).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp den her http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746279

er en av de beste jeg har hatt. Hadde jensen før og da mista jeg nettet hele tiden , fikk heller ikke utnyttet fult ut av hastigheten , og måtte restarte minst 1-2 ganger i uka :( . Med en gang jeg gikk over til Asus så slapp jeg alle disse problemen:)

Endret av DBP
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive