Gå til innhold
rogersolmyr

Vårklargjøring av enda en blålilla Audi A4

Recommended Posts

rogersolmyr    3 032
rogersolmyr

Denne gangen er det en 98 Audi A4 som skal få en grundig gjennomgang. Bilen er veldig lik bilen jeg tok i påsken, men her er det original-lakk hele veien. På den forrige var det mye rart :-)

I alle fall, dette oppdraget ble formidlet gjennom en DCN'er og jeg møtte eieren, en veldig hyggelig dame, i bakgården på jobben hvor pris ble avtalt og bilen overlevert meg. Hun hadde fått diverse meldinger fra sin DCN venn om at denne bilen trengte virkelig litt omsorg :-) Dette var en torsdag, og jobben denne dagen var å kjøre bilen fra Oslo til Askim.

Fredag hadde jeg tatt fri fra jobben, og sto tidlig opp for å sette i gang. Begynte med å ta noen bilder.

DSC08366Large_zps9467987d.jpg

DSC08369Large_zps63d0d6d5.jpg

Det var noen skader og løse deler som jeg syns det er greit å ta dokumentere før jeg setter i gang, for å slippe noen diskusjon i etterkant.

DSC08372Large_zps02b5e3c7.jpg

DSC08373Large_zpse2a5ccd4.jpg

DSC08375Large_zps92d2ef95.jpg

DSC08377Large_zpsc0359a63.jpg

Interiøret så slett ikke værst ut til tross for at en ganske stor hund har pleier å være i baksetet.

DSC08379Large_zps7a7e8c38.jpg

DSC08380Large_zps73ec1017.jpg

Motorrommet var helt utrolig støvete og møkkete, men alt så ut til å være i bra stand.

DSC08381Large_zpsb02072d0.jpg

I bagasjerommet var det mye stæsj, og jeg skal ikke ramse opp alt jeg fant der, men alt ble ryddet ut og løsøre ble lagt i poser.

DSC08384Large_zpse48b9b39.jpg

Begynte med å ta mattene ut.

DSC08390Large_zps00ce6bf3.jpg

Og satte så i gang med alle kjemikaliene. Begynte med Scholl Rim7 på felgene og Surfex HD 1:5 på dekksidene.

DSC08393Large_zps81936e48.jpg

DSC08397Large_zpsae99bbcd.jpg

Hele bilen, inklusive motorrommet fikk en god dose Prickbort. Det smårengnet litt så det ble kanskje ikke maskimal effekt, siden Prickbort liker seg best på en tørr bil, men det fikk stå til.

DSC08399Large_zpsa0a38f96.jpg

DSC08402Large_zps97ca0c13.jpg

Glemte heller ikke døråpninger.

DSC08403Large_zps7e70c6f9.jpg

DSC08405Large_zpsbfe6ed6c.jpg

Etter at Prickbort hadde fått virket en stund sprayet jeg Surfex HD 1:5 på hele bilen bortsett fra vinduer.

DSC08406Large_zps3f880f1d.jpg

Og motorrom.

DSC08409Large_zps52f974a1.jpg

DSC08411Large_zpscbb38664.jpg

Alt fikk stå og godgjøre seg en stund. Fordelen med småregnet var jo at ingen midler tørket inn på lakken :-)

DSC08412Large_zps0fb52c10.jpg

Så var det frem med skumkanonen som var ladet med Autofoam. Jeg vet at effekten av skum utenpå alt det andre kanskje kan diskuteres, men jeg syns at det er morsomt fortsatt… Dessuten syns jeg vel at de andre kjemikaliene kan få lenger virketid uten å tørke når man legger et lag skum utenpå.

DSC08415Large_zps552d2f94.jpg

Kunne jo ikke dy meg, måtte bare skumme ned den lille røde bilen også :-)

DSC08417Large_zps461ff29c.jpg

Hjalp kjemikaliene litt med en Swissvax detailing brush i noen kroker og kriker (aldri skjønt hvorfor man sier kriker).

DSC08418Large_zps81a71998.jpg

DSC08419Large_zpsc370cf31.jpg

DSC08420Large_zpsfec86456.jpg

I motorrommet brukte jeg en vanlig pensel.

DSC08421Large_zps65fb0ad1.jpg

DSC08422Large_zps56dc994f.jpg

Jeg brukte Autofoam på gummimattene også, men altså etter at de først hadde fått litt Surfex HD 1:5.

DSC08423Large_zpsb3bf965d.jpg

Så var det avspyling. Var nøye og tok også inni dørkarmer osv.

DSC08429Large_zps6138c333.jpg

Etter den grundige avspylingen av begge bilene (bare se på den fornøyde Fabiaen i bakgrunnen) fant jeg frem Bilt Hamper Corrosol. Den ble sprayet på felger og hele bilen under vinduene. Dette skal løse opp metallpartikler som piggdekkstøv osv i lakken. Den fikk virke 20 minutter minst.

DSC08430Large_zps56b93015.jpg

DSC08432Large_zps2ec2c438.jpg

DSC08433Large_zps13feef52.jpg

Mens Corrosolen virket kjørte jeg kona til toget, hun var bortreist hele helgen mens jeg holdt på, og det var nok like greit for jeg var ikke spesielt sosial resten av helgen.

Når jeg kom tilbake fra togstasjonen og et par ærend (postkontoret for å hente pakke fra Nanolex) hadde Corrosolen fått virket ferdig, og uten å tørke inn pga regnet. Spylte godt av igjen og satte igang med håndvask.

DSC08436Large_zpsf13c1445.jpg

Brukte Jif bilshampoo i den ene bøtta og rent vann i den andre.

Brukte en Mothers børste i hjulhusene for å få bort mest mulig guffe derfra.

DSC08437Large_zpsce1fa7d4.jpg

Inni døråpninger jobbet jeg inn såpa godt med detailing brush.

DSC08438Large_zps9f51b7f8.jpg

Og endelig var bilen så ren som jeg kunne få den.

DSC08439Large_zps8dee5044.jpg

DSC08440Large_zps5865808b.jpg

Tørket lett av bilen utendørs.

DSC08444Large_zpsd02c8b3e.jpg

Men fant fort ut at det er mye lurere å kjøre bilen inn i garasjen når det regner ute……

Vel inne ble det en runde med Meguiars Clay og ONR som Claylube.

DSC08448Large_zpseee73dd9.jpg

DSC08449Large_zps93040d33.jpg
Fant egentlig veldig lite, så den grundige vasken og ikke minst Corrosol viste seg å være effektiv.

Da var bilen klar for korrigeringen, men først noen bilder av tilstanden. Bilen så jo ganske blank ut når den var våt, men ren og tørr inne i godt lys var situasjonen en annen.

DSC08452Large_zpsfce88e15.jpg

DSC08454Large_zpsd19f7b22.jpg

DSC08464Large_zpsf3f9c0a1.jpg

DSC08469Large_zpsdb733daf.jpg

DSC08471Large_zps07c22f64.jpg

DSC08472Large_zpsddea3743.jpg

Slett ikke alt lar seg trylle bort med polermaskin, men det var heller ikke forventningen hos eieren.

Tok noen målinger av lakken for å sjekke hvor mye jeg har å gå på.

DSC08478Large_zps78aa7f1a.jpg

Laget til og med en fin tegning :-)

DSC08480Large_zps2efa5c9c.jpg

DSC08481Large_zps9c0d9b37.jpg

Lakken var jevnt tykk over mesteparten, og viste ingen tegn på å være omlakkert noe sted.

Endelig på tide å teste litt kombinasjoner av polish og puter.

DSC08483Large_zpsd8ab4289.jpg

Endte opp med Menzerna Powergloss på Gul Über med roterende. Brukte en DeWalt maskin.

Gikk så over med Rupes Coars polish på Gul Über påført med Rupes Bigfoot DA-maskin for å ta bort kjørespor.

DSC08488Large_zps4cd14c44.jpg

DSC08493Large_zps468a1cb2.jpg

Det var veldig mye RDS nesten over alt, så det var umulig å få bort alt uten å gå gjennom lakken, men det ble i alle fall veldig mye bedre.

DSC08493Large_zps468a1cb2.jpg

Etter testingen satte jeg i gang med maskering.

DSC08495Large_zps03b64098.jpg

Og så var jeg i gang med poleringen:

C-stolpen:

DSC08497Large_zps459a506d.jpg

Speil:

DSC08504Large_zps1e79b4cb.jpg

Baksjerm:

DSC08513Large_zps383917da.jpg

DSC08517Large_zps73c049b6.jpg

Og når jeg hade kommet så langt var det på tide å gå inn for å spise Taco sammen med guttene. Det var jo tross alt fredags-kveld. Avsluttet kvelden med å rense poleringsputene og legge disse til tørk. Jeg jobbet med bilen ca 11 timer denne dagen.

Lørdagen var det å stå tidlig opp for jeg så for meg et visst tidspress for å få denne bilen ferdig. Lakken var knallhard og ripene var mange og dype…. Men etter et par sterke kopper med nykvernet og nypresset kaffe samt et par brødskiver tuslet jeg ut i garasjen for å begynne.

Brukte fortsatt samme fremgangsmåte med Menzerna Power Gloss på roterende først og Rupes Coarse på DA etterpå. Et og et panel om gangen. Inni dørhåndtakene brukte jeg Menzerna Power Gloss på en gammel polerinspute for hånd.

Av en eller grunn skjer det veldig ofte med meg at iveren etter å ta bilder er veldig stor til å begynne med er veldig stor, men så for å avta litt etter hvert som iveren for å bli ferdig blir større. Men noe fotografering husker jeg jo underveis, og her følger noen bilder fra korrigeringen.

DSC08521_zpsfe3ac3e7.jpg

DSC08522_zpsef811dd0.jpg

DSC08524_zps191d6536.jpg

DSC08526_zps1157450d.jpg

DSC08533_zps23a00e0a.jpg

DSC08547_zps1ecf579d.jpg

Det var noen veldig dype riper som var helt umulig å bli kvitt helt, men håpet var å dempe disse en del. Her tydde jeg til våtslipepapiret.

DSC08562_zps8c20e7b9.jpg

DSC08564_zpsd3bb34f3.jpg

DSC08566_zpsac083c95.jpg

Jeg brukte først Meguiars 2000 grit papir på tvers av ripen før jeg tok en omgang med 3000 papir på tvers av dette igjen. Polerte til slutt over med Power Gloss.

En enda værre skade, men samme fremgangsmåte:

DSC08569_zpsb84ecd6d.jpg

DSC08572_zps4853e117.jpg

Polering av dørhåndtak:

DSC08574_zps8c626351.jpg

Støtfanger bak:

DSC08586_zpsc15766f0.jpg

Denne var veldig ripete, og siden den er laget av glassfiber/plast turte jeg ikke å gå like hardt til veks her. Måtte bare si meg fornøyd med at det tross alt ble veldig mye blankere.

Inni emblemer hvor jeg ikke kom til på annen måte tok jeg PowerGloss på en detailingstick (altså en litt flat Q-tips.

DSC08587_zps6b4410f0.jpg

DSC08589_zpseed57753.jpg

Etter at bilen var ferdig korrigert med Power Gloss og Rupes Coarse gikk jeg over en ekstra runde med Menzerna Power Finish på orange Über pute på Rupes Bigfoot maskinen. Dette for å få opp glansen ekstra og for å være helt sikker på å bli kvitt eventuelle hologrammer. Ikke så mye å ta biler av dette, men blankt ble det.

Vinduene ble også polert med Power Finish i samme slengen.

På lakk i døråpninger osv polerte jeg for hånd.

Når korrigeringen var ferdig tok jeg bilen ut og dynket lakken med Surfex HD 1:5. Vinduene dynket jeg med IPA. Passet på å ta i alle døråpninger også.

DSC08593_zps0088f417.jpg

DSC08596_zpsc7a7cc2c.jpg

Dette var altså for å bli kvitt alt av polishrester og støv, samt å gjøre lakken klar for LSP.

Tok så bilen inn og tørket den forsiktig med et mykt og godt tørkehånkle.

DSC08598_zpsabd46e27.jpg

Ettersom jeg hadde spylt godt også under panseret var dempematerialet der gjennomvått. Brukte våtsugeren for å få bort mesteparten av vannet derfra.

DSC08601_zps7b97a71d.jpg

Mens bilen tørket begynte jeg inni bilen også. Begynt øverst, nemlig med innertaket :-)

DSC08602_zpsbcdd6356.jpg

Sprayet på med Green Clean 1:10 og børstet med en Vikan børste. Brukte en støvmaske for å beskytte meg litt for den forstøvede Green Cleanen… Var litt i tvil om jeg skulle legge ut slike bilder, men skitt au.

DSC08608_zpsd790053a.jpg

DSC08610_zps2e27d74b.jpg

Gikk så over med rensemaskinen. Fungerte perfekt.

DSC08612_zps38620a0b.jpg

Taket ble betydelig mye bedre, og skjolder så jeg lite til :-)

DSC08617_zpsc2148287.jpg

Nå hadde klokken blitt mange også på lørdagskvelden og det var på tide å gi seg. Jobbet ca 12 timer denne dagen og hadde alt for få og korte pauser.

Søndag var jeg faktisk i garasjen allerede kl 0700.

Begynte med støvsuging av gulvene og støvtørking inne i bilen.

DSC08627_zps6ba92f40.jpg

Gulvet ble børstet med en Vikan børste for å få løsnet ulumskheter som satt godt fast og støvsuget så grundig. Led lampa er god å ha.

DSC08628_zpsd9c8a6c6.jpg

Ferdig med støvsuging, men det sitter fortsatt masse møkk igjen.

DSC08631_zps032d6896.jpg

Her må det altså våtrensing til, men før jeg vætet gulvet så fortsatte jeg med en del detaljer høyere opp.

DSC08635_zps7b7458d3.jpg

DSC08636_zpsef98553a.jpg

DSC08638_zps7189a35a.jpg

DSC08651_zps4398b413.jpg
Brukte Green Clean 1:10 stor sett overalt og tørket av med med en mikrofiberklut.

Skinndetaljer ble renset med Swissvax leather-cleaner.

DSC08639_zps3d36b681.jpg

DSC08640_zps72ebc420.jpg

DSC08641_zpse6417cd6.jpg

Skinnsetene renset jeg også med Swissvax leather cleaner, og det så jo bra ut med en gang.

DSC08642_zps7d3ac41c.jpg

DSC08645_zpsf01e977b.jpg

Det skulle etterhvert vise seg at dette ikke var bra nok, men kommer tilbake til dette.

Passet på å tømme oppsamlingstanken på rensemaskinen etter at den hadde blitt brukt til innertak og panserisolasjon.

DSC08646_zps7a03ecf0.jpg

før jeg satte i gang med å rense gulvteppene. Sprayet grundig med Green Clean 1:10 og børstet godt før jeg gikk over med rensemaskinen.

DSC08647_zps7122e47a.jpg

Og etterhvert begynte det å se bra ut…

DSC08650_zpsefd5d90e.jpg

Så var det på tide med beskyttelsen av lakken. Bilen hadde nå blitt helt tørr, men for sikkerhetskyld blåste jeg med trykkluft i kroker hvor vann lett kan samle seg, men ikke en dråpe noe sted.

Gikk over hele bilen med Swissvax Shield. Denne ble påført med røde myke puter fra Bilnerden. Fotoapparatet ble nå helt glemt en stund dessverre.

Felgene fikk Swissvax Autobahn, mens dekksidene fikk Dodo Juice dekk-voks. Plastikdetailjer satte jeg inn med Carpro Perl.

Jeg fikk en liten visit av Jarl fra Spydeberg, og vi kjørte da bilen ut i solen for å se hvordan resultatet var så langt. Vi så et ørlite hologram på venstre bakskjerm men det viste seg bare å være voksen som spilte oss et puss. Litt Swissvax Quick Finish så var det løst.

Det som var værre var at skinnsetene slett ikke så så rene ut som jeg skulle ønske. Seteryggene var bra, men sitteputene…. Jeg hadde ikke fått satt de inn med Leather Milk enda, og bra var det. Her måtte det bare bli en strafferunde. Valgte å gå litt drastisk til verks og sprayet Surfex HD 1:5 på og børstet grundig med skinnbørsten. Skal si at det fikk løsnet masse brun guffe fra setene. Tørket godt av etterpå og gikk over med Leather Cleaner. Nå begynte det å bli sent på dag, og for å få tatt noen ferdigbilder av bilen mens solen var oppe måtte jeg sette i gang.

DSC08654_zps0340d8e4.jpg

DSC08656_zps359f8594.jpg

DSC08658_zps945fc255.jpg

DSC08663_zpsfd1a86a4.jpg

DSC08664_zpsfb0babb7.jpg

DSC08666_zps1b2c710a.jpg

DSC08667_zps68ca8ba9.jpg

DSC08670_zps8094616e.jpg

DSC08677_zps7fee2c2e.jpg

IDSC08681_zps8e609417.jpg

Etter at fotoseansen var ferdig kjørte jeg bilen inn i garasjen igjen og satte inn vinduene med RainX

DSC08683_zps2b5639d7.jpg

før jeg tok setene. Disse ble satt inn med Swissvax Leather milk som ble påført for hånd.

DSC08686_zpsdd305900.jpg

Etter påføring av dette fikk setene hvile noen timer før jeg tørket over med en klut.

Bagasjerommet var det også masse jobb med, men ble ikke så værst til slutt.

DSC08688_zps7e6c1b18.jpg

Setene ferdig tørket:

DSC08692_zpsb23a21a8.jpg

Interiøret var i utgangspunktet veldig helt og fint, nå var det rent også :-)

DSC08695_zps2eb98e6a.jpg

Plastikk-detaljer i motorrom ble satt inn med Carpro Perl 1:2 og Jeg brukte Carpro Reload på lakkerte detaljer under panseret.

DSC08696_zps3250084e.jpg

Til slutt renset jeg førstehjelsputa som lå i bagasjerommet :-)

DSC08699_zps2da61988.jpg

Da hadde det sannelig gått med nesten 10 timer på søndagen også. Så totalt brukte jeg 30-34 timer totalt på denne bilen.

Mandag morgen var det overlevering til eier i Oslo. Før jeg kjørte innover gikk jeg over bilen med Swissvax Quick Finish. Heldigvis var det pent vær og tørre veier slik at en forhåpentligvis fornøyd eier faktisk fikk overlevert en ren bil denne gangen.

Så nå gjenstår bare å få ryddet i garasjen ^_^

  • DCN Poeng 60

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stigtm    42
Stigtm

Holy malony så den så ut :) ble blank å fin igjen..bra jobbet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Fra gråstein til gull på en maratonhelg. Cred for stort løft! :thumbup:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar    2 321
Reidar

Fantastisk turnover :)

Veldig flott jobb!!

Grønn knapp er helt klart fortjent!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Flott jobb ;) VAG-lakk er ofte en drøm synes jeg hverfall. Hvorfor kjører eier rundt med hjula feil retning a?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
challenger    203
challenger

Nydelig beskrivelse S&S og veldig høvelig mengde bilder lastet opp, Roger! Lakken og slitasjen på denne var akkurat i gate med bilene flest jeg fingrer borti, så tråden var interessant fra start til slutt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 032
rogersolmyr

Holy malony så den så ut :) ble blank å fin igjen..bra jobbet :)

Tusen takk!

Fra gråstein til gull på en maratonhelg. Cred for stort løft! :thumbup:

Takk ØHN. Gull er kanskje å overdrive litt men stort løft ble det helt klart.

Fantastisk turnover :)

Veldig flott jobb!!

Grønn knapp er helt klart fortjent!

Takk Reidar. Føler at jeg fortjener en grønn en nå ja ^_^

Flott jobb ;) VAG-lakk er ofte en drøm synes jeg hverfall. Hvorfor kjører eier rundt med hjula feil retning a?

Takk for det. Og jeg er helt enig VAG-lakken er veldig fin å jobbe med, og denne tålte mye varme og var slett ikke sticky på noe vis. Men den var hard og måtte bruke grov polish og mye press for å få et tilfredstillende resultat. Og her var det veldig mye dype riper, så alt ble jo slett ikke borte, men betydelig dempet. Og blank ble den.

Godt observert mht til hjulene. Vi la også merke til det, og tilbakemeldingen fra eier var at det var en sjappe i Oslo som hadde lagt om for henne. Kan jo være noe av forklaringen på at bilen ikke var bra på vinterføre :wacko:

Nydelig beskrivelse S&S og veldig høvelig mengde bilder lastet opp, Roger! Lakken og slitasjen på denne var akkurat i gate med bilene flest jeg fingrer borti, så tråden var interessant fra start til slutt. :)

Takk Roar. Du har helt rett, svært mange biler ser slik ut og med litt (betydelig) innsats kan resultatet bli veldig bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
bayersk-mach-werk    70
bayersk-mach-werk

sånne jobber er morsomme da man ikke har noe som helst problem med å se resultater, men veldig tidskrevende også ^_^

knallbra jobba :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 032
rogersolmyr

sånne jobber er morsomme da man ikke har noe som helst problem med å se resultater, men veldig tidskrevende også ^_^

knallbra jobba :)

Helt enig, morsomt å se såpass stor forskjell. Takk, takk.

Litt av turnover! :) Flott jobb :)

Tusen takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
EasyL    0
EasyL

Flott jobb ;) VAG-lakk er ofte en drøm synes jeg hverfall. Hvorfor kjører eier rundt med hjula feil retning a?

Hehe. Det var det første jeg la merke til også :shocking2:

Veldig bra løft på denne. Cred :thumbup:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 032
rogersolmyr

Hehe. Det var det første jeg la merke til også :shocking2:

Veldig bra løft på denne. Cred :thumbup:

Takk, takk.

Litt av turnover roger :) Bra jobba

Grønn knapp er trykket

Takk for det og hyggelig at ditt første innlegg på forumet ble brukt i denne tråden ^_^ . Velkommen som aktiv bruker på DCN!

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8    4 599
Audi S8

Se her ja :) dette vart jo bra. Ja timen går fort når man skal gjøre så myepå bilen

Cred!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
605    140
605

Denne fikk som fortjent ja! :) Jeg skal fikse nye skilt, baklys og dørlist, bare for å gjøre jobben komplett.

Fikk forresten gladmail idag, fra storfornøyd eier! Flott jobb! :thumbup:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Du er ivrig for tiden :) cred for flott og grundig jobb på en sliten sliter!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 032
rogersolmyr

Se her ja :) dette vart jo bra. Ja timen går fort når man skal gjøre så myepå bilen

Cred!

Takk, takk. Tida flyr når man driver med noe spennende.

Denne fikk som fortjent ja! :) Jeg skal fikse nye skilt, baklys og dørlist, bare for å gjøre jobben komplett.

Fikk forresten gladmail idag, fra storfornøyd eier! Flott jobb! :thumbup:

Takk for det! Når du får ordnet det, samt at det blir lakkert litt på de værste skadene blir dette en veldig flott bil. Jeg fikk en veldig hyggelig mail fra eier jeg også, og slikt setter jeg veldig pris på.

Du er ivrig for tiden :) cred for flott og grundig jobb på en sliten sliter!

Det er vår vet du, og da er det kjekt med blanke biler ^_^ Takk for tilbakemelding.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Dette blei jo faktisk en flott bil igjen! Utrolig slitsomt å stå med slike biler, men utrolig gøy etterpå :thumbup:

Hjalp kjemikaliene litt med en Swissvax detailing brush i noen kroker og kriker (aldri skjønt hvorfor man sier kriker).

Kriker og kroker.

Sus og dus.

Knall og fall.

List og lempe.

Dunder og brak

Jeg la ikke merke til at hjula sto feil vei, men denne fikk jeg med meg -_- Det er visse faste uttrykk der hovedpoenget er at de til en stor del rimer lydlig og har nesten samme betydning (derfor tok jeg med dunder og brak, for de rimer ikke på hverandre men begge betyr bråk), der det å bruke "kriker og kroker" i stedet for bare "kroker" får en forsterkende og utbroderende effekt. Mange slike faste uttrykk er så gamle at enkeltordene er uten betydning nå, jeg ville aldri kalt noe som helst en krik, men jeg ser det er gangbar mynt i nynorskordboka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

20.000,- løft på denne her.. Imponerende jobb dette :)

Slang link ut på FB også på denne her, god S&S ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
magnussolmyr    0
magnussolmyr

God jobb med denne, stolt av deg pappa B)

Det er vår vet du, og da er det kjekt med blanke biler ^_^ Takk for tilbakemelding.

Flott, da får jeg og dama komme en tur til Askim når alle eksamener er vell overstått :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×