maggi224

kjøpe eller lease ny bil?

57 innlegg i emnet

heisann alle sammen. jeg vurdere og kjøpe meg en helt ny bil , har vært og prøvekjørt en opel astra gtc 1.4t

jeg har fått tilbud på en helt ny 2012 modell som bare har stått på lager og har da fått 35.000kr i avslag på en godt utstyrt modell. tot pris på denne er 325.000kr inkl registrering osv.

denne koster meg 4300kr i mnd og 30000kr i innskudd hvis jeg skal ha vanlig billån over 7år

ellers har jeg fått tilbud på 50000kr i innskudd og 3950kr i mnd leie. over 3år 45.000km bilen har da rest verdig på 161.000kr etter endt leasing og jeg kan kjøpe den ut.

jeg eier ikke noe leilighet og tenker da at hvis jeg leaser så får jeg ikke registrert gjeld på meg som kan forhindre og få lån til leilighet. er det noe kloke øknomer som kan jeg gi meg noen tips

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har regnet mye på leasing for min egen del, men jeg tør påstå at det for folk flest aldri vil være mer lønnsomt med leasing enn med et vanlig billån.

Jeg er forsåvidt enig med deg at banken kan reagere på at du har et billån, men hos de fleste seriøse banken må du også oppgi utgiftene dine, og utgiftene til bil er jo der uansett.

Jeg har ihvertfall slått det fra meg. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du eventuelt tar lån så har du også mulighet til å få dette lagt inn i ett eventuelt boliglån når den tid kommer. På den andre side, om kjøper leilighet innen disse årene så står du med 4300,- pr måned, i tillegg til boliglån. Tenk litt fremover å se på hva du har tenkt å gjøre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet så er eg av den oppfatning av at man skal "eie/betale ned" det man bruker.

Men siden det er snakk om helt ny bil i dette tilfellet så kan jeg komme med noe argumenter jeg har for leasing.

Eg har aldri hatt en bil lengre enn 2,5 år. Blir gjerne lei bilen, når eg har "bygget" den slik jeg vil ha den.

Fikk et godt tilbud fra Volvo på leasing. Bilen er en Volvo S60 R-Design med 136 hk diesel og greit utstyrt. Utsalgspris ca 500.000.

Betalte inn 30000 i innskudd og betaler ca 3500 kr pr mnd.

Et argument for leasing kontra kjøpe er bruktbilmarkedet.

Om eg skulle ha solgt denne bilen selv om 3 år så tror jeg at jeg hadde måttet dumpe prisen ende lavere enn det leasingselskapet idag har satt bilen til å være verdt om 3 år.

Jeg kjører 60 mil i uka og da setter jeg STOOR pris på å kjøre ny bil med god komfort og at den noe av det sikreste en kan kjøre for tiden.

Klart at ingenting er rimeligere og driftsikkert enn en 10000kroners Mitsubishi Galant eller Mazda 626 fra slutten på 90 tallet. Men dessverre. Eg er mer glad i å kjøre bil enn som så :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk også å regne inn rentefradrag (28 % av renteutgiften) på skatten om du låner pengene i banken, det får du ikke på leasing. Jeg har tradisjonelt vært for å låne, men slik bruktbilprisene utvikler seg vet jeg neimen ikke lenger... ikke spesielt lett å blir kvitt bruktbil til fornuftig pris om dagen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig ang bruktbilmarkedet. Et mareritt å selge bil for tiden, og jeg syns det har vært slik det siste året faktisk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel vert slik i 2-3 år. Etter finanskrisen gikk renta ned og folk låner mer penger, gjerne til ny bil :) Da synker salget på bruktmarkedet. Nybilsalget har jo skutt til himmels. Har vert noen gode år i Volvosalget de siste årene hvertfall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet så er eg av den oppfatning av at man skal "eie/betale ned" det man bruker.

Men siden det er snakk om helt ny bil i dette tilfellet så kan jeg komme med noe argumenter jeg har for leasing.

Eg har aldri hatt en bil lengre enn 2,5 år. Blir gjerne lei bilen, når eg har "bygget" den slik jeg vil ha den.

Fikk et godt tilbud fra Volvo på leasing. Bilen er en Volvo S60 R-Design med 136 hk diesel og greit utstyrt. Utsalgspris ca 500.000.

Betalte inn 30000 i innskudd og betaler ca 3500 kr pr mnd.

Et argument for leasing kontra kjøpe er bruktbilmarkedet.

Om eg skulle ha solgt denne bilen selv om 3 år så tror jeg at jeg hadde måttet dumpe prisen ende lavere enn det leasingselskapet idag har satt bilen til å være verdt om 3 år.

Jeg kjører 60 mil i uka og da setter jeg STOOR pris på å kjøre ny bil med god komfort og at den noe av det sikreste en kan kjøre for tiden.

Klart at ingenting er rimeligere og driftsikkert enn en 10000kroners Mitsubishi Galant eller Mazda 626 fra slutten på 90 tallet. Men dessverre. Eg er mer glad i å kjøre bil enn som så :P

det var bra tilbud du fikk der. fant ingen slike tilbud ute på finn nå. astra gtc som jeg så på kostet 360.000kr minus 35.000kr i rabatt pga 2012 modell men 50000kr i innskudd og 4000kr i mnd sikkert en dårlig pris jeg har fått da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja. Det hører med til historien at jeg som volvoansatt fikk 50000 i rabatt på bilen også. Men ja. Det ser ut som at jeg har fått en bra deal når jeg sammenligner. Har også skrudd opp km til 25000årlig. Mulig den gode prisen har noe med rabatter i volvosystemet å gjøre. De gjorde dette for å øke salget på s/v60.

Endret av JørgenT
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det med skader påført bilen under leasing? Og hva regnes som skade, kontra bruksslitasje?

Endret av Klykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men når man skal levere inn bil etter leasing så blir du trekt/betale for hver minste ting for eks bulk og sånt?

Vis jeg ikke har misforstått.

Men jeg personlig kunne aldri tenkt meg Leasing da jeg også er for eie bilen selv

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett hva som er billigst, så er det jo mye bedre å eie enn å lease. Mtp. at man blir glad i bilen osv, så da ville hvertfall jeg eid den. Hadde jeg ikke hatt råd til å kjøpe den bilen jeg ønsket meg, ville jeg heller kjøpt en billigere bil. Men her har jo alle forskjellige meninger om hva som er viktigst, økonomi eller følelser. Jeg vet med meg selv at jeg hadde hatt en bismak hvis jeg ikke hadde eid BMW'n helt selv, kjøpt og betalt for egen lomme.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kommet til å eid en ny bil lenger enn et par år uansett, så hadde ikke merket noe son helst forskjell i praksis på eie vs leasing.

Og når man i tillegg kan kjøpe ut bilen ved endt leasing periode så burde ikke eierforhold være noe problem dersom man ønsker det.

Man behandler bilen som sin egen om man ønsker det, og enten bytter/ beholder bil ved endt leasing avtale. Så slipper man å drive med salg.

Til syvende å sist kaster jeg ikke penger ut vinduet, og tar det billigste alternativet til den bilen jeg ønsker. Den vil uansett bli behandlet like godt, og også byttet etter 2-3år Max til nyere utgave/annen bil uansett.

Du blir trekt for unormal skade / slitasje. Men det vil også gjenspeile seg i pris for den samme bilen som man eier og skal prøve å selge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har regnet mye på leasing for min egen del, men jeg tør påstå at det for folk flest aldri vil være mer lønnsomt med leasing enn med et vanlig billån.

Jeg er forsåvidt enig med deg at banken kan reagere på at du har et billån, men hos de fleste seriøse banken må du også oppgi utgiftene dine, og utgiftene til bil er jo der uansett.

Jeg har ihvertfall slått det fra meg. :)

Det der er min soleklare oppfatning også,etter å ha hurtigregnet på noen eksempler. Flere nevner også å kjøpe ut bilen til en gitt pris etter endt leasingperiode. Da må du også ta høyde for om du har klart å spare opp de 160 eller 250.000 bilen koster på det tidspunktet. Skal du lånefinansiere hele eller store deler av beløpet nå så betaler du nye renter og verditap på toppen av perioden du valgte å lease bilen, i stedet for å kjøpe med en gang. Det er sikkert ikke helt riktig formulert av meg, men jeg kan ikke se leasing som lønnsomt med mindre man har så mye i lån, eller betalingsanmerkninger, at man ikke får annen bilfinansiering. Jeg har også sammenlignet det med huskjøp der mange velger avdragfritt de første tre eller fem årene. Dette gjør man kun for at økonomien er sprengt eller anstrengt. Ingen betaler vel frivillig renter til banken i fem år og sitter igjen med nøyaktig like stort lån? Når det kommer til bolig så har man i populære byer og pressområder ett negativt verditap, jeg er fullt klar over det, så den diskusjonen behøver dere ikke ta videre her. Nei til privatleasing er min generelle holdning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkurat leaset ny bil http://www.detailersclub.no/forum/topic/16339-skallebanks-volvo-v40-r-design/

Påstår på ingen møte at det ligger noen økonomisk gulrot i å lease, men ser umiddelbart noen fordeler, gitt enkelte forutsetninger:

-Hvis du kjøper ny bil og kun skal ha denne i 3 år, så gjør momsfordelen til forhandler/finansselskap at kostnaden totalt på 3 år blir omtrendt den samme, og kanskje litt lavere ved leasing ift lånefinansiering.

-Du slipper helt å tenke på hvordan du skal bli kvitt bilen etter endt kontrakt. I dagens bilmarked og med de evige avgiftsendringene som pågår, så ser jeg på det som en stor fordel. Spesielt med tanke på valget bensin/diesel. Ønsker du nybil med diesel i dag, kan du oppleve mye rart med tanke på restverdi om noen år.

-Leasing er ikke så "låsende" som noen påstår. Dette er min tredje leasingbil, og jeg har kvittet meg med de to foregående før kontrakten har gått ut, på en grei måte. Annonserer på finn, og forhandler med den som overtar om en fornuftig overgangssum, der jeg har fått igjen deler av innskuddet i samsvar med hvor langt bilen er kjørt mot hvor lang kjørelengde som er avtalt i leasingkontrakten.

-Du har 100% bruksrett og ansvar for bilen. Og merker ikke annet enn at det ikke står ditt navn i vognkortet. Ellers er det som om du eier bilen selv. Samme ansvar, samme bruksrett.

-Det er nevnt at du slipper å ta opp lån. En noe merkelig fordel egentlig. De månedlige kostnadene er jo der uansett, men faktum for meg er i alle fall at bankene ser lettere på en månedlig innbetaling, enn på et billån på 300.000, når de vurderer hvor stort huslån de vil gi deg.

Ellers er det jo en økonomisk vurdering da..

Skal du ha helt ny bil, så lønner det seg ikke å kun ha denne i 2-3 år uansett.

Men regn på det.. her er mine tall: Inskudd 20.000, månedlig betaling: 3102.

Fullpris på min bil er nokså nøyaktig 370.000.

Igjen, sier ikke at dette er grisebillig, men skal du låne pengene til samme bil og komme ut med restlån på eksakt samme beløp som restverdi etter 3 år og 60.000km, så tipper jeg du må ut med mer. Avhenger selvfølgelig av om du tar dette i huslånet eller ikke. Men gjør man det så kan man ikke sammenligne uansett. Bilfinans er bilfinans, og kjøper du bil på huslån, så er vi inne på en helt annen diskusjon..

Et moment mange nevner er skader og slitasje som takseres ved innlevering.

Jeg mener 100% oppriktig følgende: Hvis du har funnet veien hit til DCN, så er du helt sikkert pirkete og interessert nok til å holde bilen bra i løpet av den perioden du har den.

Og rene skader blir uansett taksert, om det er en leasingbil på retur, en bruktbil som byttes inn hos forhandler, eller en dekksparker som pruter når du selger bruktbil privat..:)

Slikt er ganske regulert for tiden, og bla Møller, som var en av ulvene på dette, har et veldig ryddig forhold til dette nå.

Ser bilen bomba ut, så må du betale. Er bilen bra, så smiler de og sier takk for handelen når du leverer tilbake.

Det er en vurderingssak. Leasing har et frynsete rykte, men gitt riktige forutsetninger kan det være en god ide :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg valgte vekk leasing da jeg kjøpte bil i januar.

1: Jeg aner ikke hvordan min økonomiske situasjon er om 2-3 år. Har jeg en leasingavtale er jeg i grunn bundet til denne i 3 år (selv om det helt sikkert er mulig å forhandle seg til å avslutte avtalen).

2: Ny bil i dag er risiko. Det produseres mandagsbiler. De to siste jeg har hatt virket strøkne da jeg kjøpte dem. Det er lett å bli forelsket når du prøvekjører en bil første gang, men etter å ha kjørt noen timer begynner du å legge merke til alle småfeilene. Kjøper du bilen kan du bare bytte den inn hos en forhandler. Leaser du den er det inn og ut av verkstedet hver bidige gang det er noe galt. Og hvem tar regningen når du leverer inn en leaset bil full av feil?

3: Det kan godt hende du er kjempeflink til å gnukke og ta vare på bilen din (du har tross alt funnet frem til denne siden). Det er ikke sikkert eierne av familievanen ved siden av deg bryr seg like mye om din leasede bil ...

4: Hvorfor i all verden står en 2012-modell hos forhandleren? Det går da ikke så dårlig for Opel? Jeg hadde krevd å få rabatt tilsvarende verditapet ved at den er "ett år" gammel.

5: 30 000 i rabatt er det vi fikk da vi kjøpte vår bil. Det tilsvarer rundt 7 % rabatt på vår bil. Ikke uvanlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg valgte vekk leasing da jeg kjøpte bil i januar.

1: Jeg aner ikke hvordan min økonomiske situasjon er om 2-3 år. Har jeg en leasingavtale er jeg i grunn bundet til denne i 3 år (selv om det helt sikkert er mulig å forhandle seg til å avslutte avtalen).

2: Ny bil i dag er risiko. Det produseres mandagsbiler. De to siste jeg har hatt virket strøkne da jeg kjøpte dem. Det er lett å bli forelsket når du prøvekjører en bil første gang, men etter å ha kjørt noen timer begynner du å legge merke til alle småfeilene. Kjøper du bilen kan du bare bytte den inn hos en forhandler. Leaser du den er det inn og ut av verkstedet hver bidige gang det er noe galt. Og hvem tar regningen når du leverer inn en leaset bil full av feil?

3: Det kan godt hende du er kjempeflink til å gnukke og ta vare på bilen din (du har tross alt funnet frem til denne siden). Det er ikke sikkert eierne av familievanen ved siden av deg bryr seg like mye om din leasede bil ...

4: Hvorfor i all verden står en 2012-modell hos forhandleren? Det går da ikke så dårlig for Opel? Jeg hadde krevd å få rabatt tilsvarende verditapet ved at den er "ett år" gammel.

5: 30 000 i rabatt er det vi fikk da vi kjøpte vår bil. Det tilsvarer rundt 7 % rabatt på vår bil. Ikke uvanlig.

er 2012 modell som har ligget over 1år hos imoportøren i drammen mulig jeg kan få den billigere men da må det nok harde forhandlinger til. grunnen til at jeg vurdere leasing er som sagt muligens huskjøp da jeg har hørt at bankene kan være ganske vanskelige

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i at 35000 er et dårlig tilbud. Har kjøpt nybil to ganger og fått ca 30000 begge gangene uten noe form for rabatt :) Audi/Møller/Gumpens gir f.eks 20000 i avslag på ny bil nesten uten at du spør om det..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er 2012 modell som har ligget over 1år hos imoportøren i drammen mulig jeg kan få den billigere men da må det nok harde forhandlinger til. grunnen til at jeg vurdere leasing er som sagt muligens huskjøp da jeg har hørt at bankene kan være ganske vanskelige

Bare å prute i vei på en 2012 modell, ellers går du på en smell når den skal selges. Den regnes i markedet som ett år gammel. Jeg hadde ikke kjøpt den bilen hvis jeg ikke fikk minst 50.000,- i avslag. Foreslå det og si at tilbudet ditt gjelder i 48 timer. Behøver ikke forhandle noe mer om det, hvis de sier nei. Det finnes alltid et bedre tilbud et annet sted, og nå er det mye biler til salgs. :)

Men jeg hadde aldri verden brukt mye penger på bil, hvis jeg hadde planer om å kjøpe hus. Da hadde jeg kjørt rundt i noe gammelt og billig til huslånet var komfortabelt i størrelse ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe som også må tas med i regnestykke på begge alternativene er verditapet på bilen :excl: Jeg leaser per i dag bil og er strålende fornøyd med å slippe et stort billån, men ha en ny bil med garanti :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive