marius_kj

Beste bilkjøp for ca. 350 000,-.

39 innlegg i emnet

I utganspunktet et spørsmål det er umulig å svare på, men spør allikevel. Min far skal handle seg ny bil og jeg ønsker at han skal gjøre det beste mulige kjøpet. Han har en 07 Volvo S40 nå og har vel ikke akkurat vært spesielt fornøyd med den. Han har så langt fått tilbud om en ny Golf Highline med 150 hk diesel og manuell kasse. Sportsseter med massasje i førerstol, navigasjon, ryggekamera, (bi-?)xenon, automatisk nedblending og andre assistenter ved kjøring, metaliclakk og sommer- og vinterhjul. Denne får han for omtrent 350k. Så - hva tror folket? Forslag til bedre kjøp enn "årets bil"? Viktige kriterier er: verditap (antar at han har den i 5 år), driftssikkerhet, ikke stasjonsvogn (SUV ikke helt utelukket), litt "sprek" og den bør se ok ut (mitt krav ;) ). Alle gode forslag mottas med takk (begrunn gjerne hvorfor).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du nevner verditap. Da er helt ny utelukket. Strengt tatt er det enormt verditap uansett på brukte biler i denne prisklassen (egentlig alle prisklasser!). Så for 350k så er det ikke mye snasent å finne på, med mindre han klarer seg med strikk-motor... se på brukt BMW 3-serie (best bil for pengene siden han har kjørt liten bil), problemet er hvor "gammel" bil han kan være villig til å gå ned for å få en ok motor.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vent på nye Skoda Superb stv, mye bil for pengene der :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han skriver "ikke stasjonsvogn".

Men har lest mye bra om nye skoda octavia, men nybil er som tidligere nevnt uaktuelt hvis verditap har mye å si.

Bavaria Oslo har forresten åpen dag på lørdag.

BMW er jo ikke feil :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at jeg har uttrykt meg litt klønete. Verditap vil det jo selvfølgelig være, men hva til den prisen taper seg minst på 5 år? Ser nok også for meg at han til den prisen forventer seg enten nybil eller en bil med svært lav kmstand. Vil feks en to år gammel BMW med 30k på telleren nå og til samme pris være mer verdt om 5 år? Og med "litt sprek" vil nok det meste med rundt 140 hk og mer være godkjent. Takk for tips så langt.

Endret av marius_kj
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om han kanskje ikke var helt fornøyd med S40en så har det skjedd mye med Volvo siden den gang. I "under 350k" klassen har vi f.eks. nye V40 med T3-motor (150hk bensin) og R-designpakken. Anbefaler å prøvekjøre denne i hvert fall, synes det virket som en veldig kjekk bil og ser ganske mange av de i trafikken nå så det må vel være noen andre som liker de også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikkje anbefale 3-serie som lenger oppi tråden her. Det er endelig en artig og flott bil det men er ganske trang og med djupe seter, som ikkje nødvendigvis er praktisk for er mann i sin beste alder.

Kan anbefale nye Golfen, har nett opp byttet fra 3 serie til Golf 7 ser du:)

Romslig kupè og bil generelt , massevis av utstyr og god DSG kasse. Anbefaler han og prøve 1.4 TSI (140 hk) i stedet for diesel. Like billig i drift nesten, bare enda roligere i kupeen (som for øvrig er veldig godt isolert).

Anbefaler og at han prøver en bil med Adaptivt understell, Comfort funksjonen der er priceless;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye Mazda 6 kan kanskej være et alternativ?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prute litt på denne kanskje? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40781579

Ellers får du faktisk nye 3-serie til den prisen nå, med minste motoren. Har ikkje prøvd denne, men hører den kler bilen godt og er tilstrekklig : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40919922

Eller kanskje en kul "suv"? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40711430

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med X1? Veldig fin sittestilling for de litt eldre, ligger flott på veien, 4x4 når du trenger det på vinterstid. Og kan fåes med veldig mye utstyr og fin KM til rundt 350k. Mulig å få en 2012 som da gir deg 5 års garanti (hvis ny i norge).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode forslag. Flere her jeg ikke hadde tenkt på enda. Keep'em coming! Når det gjelder hans alder så får jeg vel, til hans forsvar, nevne at han i skrivende stund er 49 år, så SÅ gammel er han ikke ;) Noen som vil synse litt om verdi ved videresalg om ca. 5 år? Diesel upopulært?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det selges nok fortsatt flere diesel enn bensin biler, men ser jo at det flater seg mer og mer ut nå som flere kommer med veldig effektive turbo bensinbiler som leverer gode tall. Blant annet har jo nye x16i bilene til BMW fått mye ros for en god motor. Er jo veldig behagelig å kjøre bensin i forhold til støy, og på vinterstid er det jo kanskje mindre problemere i forhold til at man hører mye om glødeplugger på diesel. På en såpass ny bil er nok dette satt veldig på spissen. Min far (50) kjøpte nylig en X3, og må si at den også relativt nye 1 serien (2012 mod) står mye stille etter dette. Både han og kona synes det er mye mer behagelig å sitte høyt og oversiktelig. Anbefaler også nye aut kassen med 8 trinn, veldig god kasse.

PS: Ja, er nok litt BMW fan, men andre siden av familien har også en C30 og en V70, hvorav C30 en horibel, og V70 er en E6 maskin, dog kjedelig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Norske stat har sakt at diesel er fyyyy etter noen år med at diesel var bra

bor du på landet og kjører mer 12000km i året så kan du/dere fint se på diesel bil

Endret av troeen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ikkje til og stikke under en stol at VW Golf holder seg godt i pris. Det samme gjør Octavia, og den kommer straks i ny utgave:)

Når eg kjøpte ny bil nå valgte eg bensin, litt pga at eg misstenke dyrere avgifter på diesel de nærmeste årene. Mest fordi det er mer stillegående og i mitt tilfelle overaskende sprekt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, vi harkikket på både Tiguan og X1, som må være noe av det nærmeste du kommer den prisklassen uten at det har gått langt eller er for gammelt. Problemet er at man sliter med å finne god eksemplarer med 4-hjulstrekk. Og da er poenget litt borte. Men jeg tror det heller mer og mer mot Golf. Nybil med 5 års garanti, etter alt tullet som var med S40'n, og alt utstyr man får til bilen for 360 000 frister nok mye. Da med 1,4 TSI motoren og 7-trinns DSG. Min jobb har nesten vært å finne alternativer som er bedre enn denne, men det er ikke lett. Kunne selvfølgelig gått for en SUV, men drivstoffutgiftene blir jo en del høyere, samt pris vil være vesentlig høyere for samme garanti og km-stand.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville sett på den nye Octaviaen også. Litt større enn Golf, men samme motorer, girkasser og platform. Innbiller meg at man får mer for pengene også. Jeg har faktisk prøvd den også, men da med en ussel liten dieselmotor. Vurderer seriøst en slik selv, men da med 1,8 tsi og 180 HH og DSG. Den begynner på rundt 335000 før man putter på utstyr diverse utstyr.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

180 hk blir nok godt over 400k med tilsvarende utstyr. Liker også den nye Skoda'n, men bare bak og fra siden. Ikke spesielt imponert over fronten/grillen. Men det er smak og behag :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en lett brukt VW CC? Hvis han går opp 30k kan han faktisk få en 2012 modell (facelift). Syns de er elegante biler. Jeg vet ikke hvor godt de holder seg i pris. For det budsjettet hadde nok ikke jeg kjøpt helt ny bil, du får så veldig mye mer for pengene brukt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive