Gå til innhold
CFM

Vurderer stasjonsvogn, men hvilken?

Recommended Posts

CFM    841
CFM

Som tittel sier så vurderer jeg nå å bytte inn bilen min i en stasjonsvogn.

Så jeg har da et par spørsmål. Hvordan er 1.8T motorene til Audi når de har gått 180 000km+? Jeg vet de sliter litt med coiler og den berømte "N75" ventilen, men ellers er de vel helt OK motorer så lenge olja er skiftet regelmessig?

Og åssen er Quattro systemet når det har gått tilsvarende? Automatkassene til VAG er vel bare å styre unna fra den tiden og særlig når de har gått så langt. I hvertfall multitronic kassene.

Jeg pendler 8 mil hver dag så bilen må tåle å gå noen kilometer.

Ser det ligger noen A6 stasjonsvogner med 1.8TQ og en del utstyr til overkommelig pris ute på finn nå. Tenker da på 2004-2005 modeller. F. eks. denne eller denne med navi.

Jeg kan tenke meg å gi maks 130 000kr.

Det må da være ganske mye bil for pengene? De sliter jo med bl.a. multiknirk forstillinga, sinkslipp, vindusheis og dørlåser, men jeg har jo en sedan selv og har jo lært meg et par triks. :)

Ellers er det jo mye annet på markedet da. Nissan X-trail fra omtrent samme årstall er jo også kurante biler med firehjulstrekk og grei plass inni. Så jeg må ikke ha Audi, de har bale falt i smak hos meg med tanke på utseende og utstyr.

Har også sett på diverse A4 stasjonsvogn etter 2005 da de kom med ny modell. Ligger mye fint der og, men da som regel med 1.6L motor og forhjulstrekk - altså bare en halv Audi. Alikevel gode biler det tror jeg, med mye mindre feil enn forrige generasjon. 2005-2006 Passat begynner også å bli greit priset.

Skoda Octavia er jo også grei, men da helst etter 2006. Den kom vel med facelift/ny modell da.

Mercedes C-klasse er jo ålreite biler, men jeg liker ikke interiøret og vil helst ha firehjulstrekk. 3-serien til BMW er jo også grei, men de blir fort dyre når de ikke heter 316 lenger, og skal jeg ha BMW så vil jeg helst ha bensin rekkesekser...

Endret av CFM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

Bensin har vel ikke N75 ventil?

For å snakke for min egen del, Passaten med tiptronic bikket 238.000,- igår med original turbo og samme kasse som bilen ble levert ut fra fabrikk med :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
FiveInline    326
FiveInline

Bensin har N75 ventil.. :)

Turboene på 1.8T motorene har en tendens til å bruke litt olje når dem kommer opp imot 200k.

Selvfølgelig finnes det noen som ikke gjør det, men alle 4 som jeg har vært borti har slitt med dette!

Så kan også coiler og N75 ventil få problemer, men det er såpass enkelt å bytte..

Quattro systemet er det skjeldent noe galt med ifølge en dreven audi mekaniker som jeg kjenner.

Spurte om det samme når jeg kjøpte bil! ;)

Jeg har selv 2002 Audi A6 Avant, dog med diesel.

Denne bilen durer og går som bare det! Passert 206k km nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Synes X-trail ikke er særlig spennende bil, med ikke så gode kjøreegenskaper..

Høres fornuftig ut det du skriver, jeg personlig ville kanskje gått for nyest mulig A4 med lite utstyr og kilometer:) Og motor:)

Men det er smak og behag, og som du sier så er det greit med quatro og motor!

Forrige bil var 2001mod passat 2.5v6 4-motion. Det var kjempebil, men det forutsetter at kammer er byttet (kvittering på 47 000.- fra forrige eier). Automatkassen begynte desverre å "nappe" på under 150 000km og den ble solgt med problemet.

Om du får de med manuell er vel dette problemet borte. Tar seg frem også:)

Endret av cocos

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

Da har jeg en høne å plukke med Møller, jeg fikk beskjed om at det ikke var det :)

Men takk for oppklaring :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lena Kristin    92
Lena Kristin

Før min nåværende a4 hadde jeg en 98modell a4 1,8TQ. gullegod bil som jeg savner...

som nevnt over er det N75 og coiler som er sykdom på disse. ellers opplevde jeg min som en veldig god bil sommer som vinter så lenge den ble passet på med oljeskift. Min gikk som pendle bil og gikk da ca 14 mil + om dagen. null problem

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WernerH    86
WernerH

På 1,8t motorene til VAG så pass på oljepumpa og bruk rett olje så den ikke går tett :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
CFM    841
CFM

Tusen takk for svar! Det gikk jaggu fort! :)

Da fortsetter jeg å lete etter A6er. :)

Turboene på 1.8T motorene har en tendens til å bruke litt olje når dem kommer opp imot 200k.

Selvfølgelig finnes det noen som ikke gjør det, men alle 4 som jeg har vært borti har slitt med dette!

Så kan også coiler og N75 ventil få problemer, men det er såpass enkelt å bytte..

Quattro systemet er det skjeldent noe galt med ifølge en dreven audi mekaniker som jeg kjenner.

Spurte om det samme når jeg kjøpte bil! ;)

Jeg har selv 2002 Audi A6 Avant, dog med diesel.

Denne bilen durer og går som bare det! Passert 206k km nå.

Må turboen byttes da? Eller er det bare litt svetting rundt den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Om turboen (bilen) har hatt et hardt liv, bruker turboen å hyle litt ved 180-200. Typisk kjøring der turboen aldri blir skikkelig nedkjølt.

Men om bilen har blitt tatt vare på så skal turboen gjerne gå enda lengre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Concker    1 221
Concker

1.8T er jo ikke akkurat skuddsikker, men om de har blitt behandlet riktig med jevnlig byttet olje, ikke chippa osv så holder de ganske bra, men kjente problemer er jo coiler og turboer samt forstilling.

Feil på Quattro systemet har jeg egentlig aldri hørt om har vært et problem så det er nok ganske bra.

Et annet alternativ er jo 2.4 V6 motoren i A6.. Bruker kanskje litt mer på mila men er jo en ganske sikker motor om er behandlet bra, god del sterke i bånn også

Endret av Concker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
halldor84    2
halldor84

Skulle eg hatt 4x4 Stasjonsvogn i den prisen hadde eg helt klart gått for Legacy:)

Denne f.eks. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39801976

Ellers er eg svak for E39, og denne som er siste produsjonsår og nettopp eu-ok virker til og være ett godt kjøp.

Dog uten 4x4 men går god for at E39 eg god på vinterføre:D

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39613037

Endret av halldor84

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Dersom 4x4 er viktig kriterie er jo Subaru sitt 4wd system mye bedre enn Audi/vw sitt haldex system.

Men Subaru er jo ikke noe Audi for de det måtte bety noe for:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Haldex er ikke brukt på A4 eller tidligere utgaver av Passat, som det refereres til her i tråden. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
John A    7
John A

Fruen kjørte Audi 90 Quattro (fireventilert femsylindret artig bil) i mange år og den rundet 270K Km mens hun hadde den men det var aldri noe problem med Quattrosystemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
CFM    841
CFM

Takk for mange svar!

Ja noen problemer må man jo regne med på så gamle biler. Uansett merke vil jeg si. Blir det for ille å eie så er det jo bare å selge og ta det som erfaring. Tror jeg ender opp med å ta sjansen. :)

2,4 hadde vært noe ja, men de finnes nesten ikke med manuell...

Skulle eg hatt 4x4 Stasjonsvogn i den prisen hadde eg helt klart gått for Legacy:)

Denne f.eks. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39801976

Ellers er eg svak for E39, og denne som er siste produsjonsår og nettopp eu-ok virker til og være ett godt kjøp.

Dog uten 4x4 men går god for at E39 eg god på vinterføre:D

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39613037

Jeg har sett litt på Subaru selv, da på Forester, men de tidligere modellene er veldig "gubbete".. Den du linker til ser jo veldig bra ut, men interiøret er jo ikke helt topp.

Subaru har vel 25% permanent drift på hvert hjul? Det er vel ganske forutsigbart og fint å kjøre?

Endret av CFM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    461
Northhomie

Hei CFM,

Ser du har fått mange gode tilbakemeldinger, og det er jo bra! :)
Har en A6 selv, 1.8 Turbo som har gått 312.000km i skrivende stund.
Eneste jeg har vært plaget med i mitt eie, er som nevnt over, coiler. De har en tendens til å ryke nå og da, anbefaler å bytte alle når man først bytter en (slik slipper man vente på at 1 og 1 ryker, fraktkostnader osv..)
Bortsett fra det har bilen vært skuddsikker teknisk. Byttet etpar slangeklemmer på slangene for servoveske-reservoaret og kjølevann reservoaret. Verdt å nevne at den ikke er chippet, men dette er heller ingen problem så lenge bilen har vært gjevnt vedlikeholdt opp gjennom tiden. AEB-motorene tåler utrolig mye juling. Min første bil (a4) var også 1.8T. Chippet den på 197.000 km og byttet alle fire coilene. Da jeg solgte den hadde den gått 285.000 og var like fin. Kjørte altså etpar mil i den uten nevneverdige problemer..

OM det skulle skje noe mot forventning, er jo deler noe dyrt med VAG.. men det er alltid en vei rundt de massive summene. Ebay f.eks..

Sitter selv å vurderer en 03-04 a6 premium avant med 1.8TQ og manuellgir.. disse er jo falt utrolig mye i pris, og tenker at mange av dem er et kupp i forhold til kvalitet og pålitelighet :) Tror dog jeg ville styrt unna 2.4 motoren på a6, føles en smule undermotorisert særlig på avanten. 2.5TDI'en har jo også hatt sine problemer, før 2002.. Da det var problemer med kammene som var laget av en svak alu-legering. Etter 2002 skal derimot dette problemet være fraværende :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Har titta på Subaru jeg og, men det er jo utrolig simple biler byggmessig og kvalitetsmessig. Setene i Forester ble ikke jeg komfy med heller.

Vag's Tiptronic fra 98-04 ville jeg styrt unna på alt over 150hk. De er dessverre sensitive for manglende service og mye effekt.

A4 og Passat fra 98-04 har jo sine kjente feil, men felles for disse er at de ble færre og færre for hvert år frem mot 04. En sikker vinner er 1.9tdi 130hk eller 1.8t i sammenheng med 4motion/quattro. Kurante motorer med en bortimot skuddsikre drivlinjer.

V6'ene fra samme årstall er noe dårligere, uavhengig av bensin/diesel eller størrelse. Normale plager er dieselpumpe, n75, igjen-kokset vnt-mekanisme (ny turbo), oljelekkasjer (toppdeksler), pluggledninger.

Det er dyrere service og regreimskift på V6 enn R4.

Problemet med dårlige kammer og løftere er problem på 2.5tdi hele veien fra 98-04. Dette problemet er borte på 2.7 og 3.0 fra 05.

Gjelder kun v6 og ikke r5.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Får jo ikke r5 i c5 karosseriet uansett da.

Nei, men det bruker stort sett komme en nisse og kommentere at kamproblemer ikke gjelder r5.. derfor tok jeg det med som en kommentar. :) Den ble jo faktisk levert i Touareg ganske lenge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JørgenT    108
JørgenT

Mye gode forslag her:)

Som Volvomann vil eg anbefale deg å vurdere en slik bil når du er i prisklassen 120000 kr. Far min har en nett lik, men med manuell. Hans bil er kjørt 240000 km idag. Den bilen har ikkje har en fnugg av feil siden han kjøpte denne ny i 2003. Har bare gått endel slitedeler opp gjennom årene, som bremser, ei styrekule og støtdempertopper. Ellers er 2004 modellen er velprøvd bil, hvor barnesykdommene er luket bort.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39788446

Endret av JørgenT

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig