Kjetil Holthe

Ønskes: Guide til S&S

Hei

Ønsker meg en guide for hvordan en skal lage en "korrekt" S&S eller logg.

Tenker da på lagring av bilder, f.eks på PB, redigering, str og kvalitet på bilder, hvordan linke til bilder på riktig måte, osv osv.

Det er sikkert veldig "rett frem" for mange, men tror kanskje det er flere som bruker unødig lang tid på å få til dette ? hvis det bare er jeg som er trang i nøtta, ikke nøl med å si ifra

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Kjetil!

Det er vel egentlig ingen fasit på hvordan en S&S skal se ut, det er rett og slett en logg og en presentasjon av ditt arbeid på en bil fra start til slutt. Mange eksempler finner du selvfølgelig under "S&S" her på forumet, og de beste loggene finner du under "Hall of Fame".

Når det kommer til lagring av bilder er det mange som velger Photobucket og lignende tjenester som dette. Dette mye pga de tilbyr raske "kopier og lim inn" funksjoner av bildene der du kopierer inn linker rett i posten du lager her.

Redigering er det litt delte meninger om, men de fleste ønsker bildene rett fra kameraet siden dette ofte gir best inntrykk av hvordan resultane egentlig blir. Enkelte føler de må redigere for å få frem hvordan det egentlig ser ut, gjerne om bildet er tatt i dårlig lys osv.

Størrelse er 800 pixel i bredden. Men skulle du ha større bilder så vil forumet selv innsnevre bildene slik de fremstår som 800 pixel i bredden. Du kan via Photobucket velge å kopiere inn linker til "medium" eller "large" bilder som allerede er forminskede versjoner av bildet som er lastet opp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er som sagt ingen fasit som sier hvordan du lager S&S.

En ting som jeg har lagt merke til er at hvis du har for mye bilder i S&S tråden din så er det ferre som gidder å se igjenom den. Jeg har hvertfall fått inntrykk av det med mine første S&S tråder. Så jeg vil si at du må hvertfall prøve å ha rett mengde med bilder. Ikke for lite og ikke for mye.

De felste bruker PB. Registrer deg der og "lek litt" på siden, så skjønner du nok fort hvordan det foregår.

Redigering av bilder ja. Det kommer helt ann på hva du gjør med bildene i etterbehandlingsprogrammet. Noen mener det er juks å redigere andre som bla. foto entusiaster kaller dette for digital fremkalling og har alltid dette med i sin bildeprosses når et bilde blir tatt/lagret. Sistnevnte her bruker redigeringen for å få bildet mer naturlig slik som man ser det ved å få riktig fargetemp og for å få frem detaljene i bildet.

Jeg trodde at forumet brukte 1024x768? Det er hvertfall den bildestørrelsen jeg bruker.

Et google søk gir også mange gode svar :)

Du kan også bruke søkemotoren her på forumet. Den fungerer ganske bra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å være pinlig nøyaktig har vi 781px bredde ;)

Etter kutting og klipping resizer jeg de ned til 1000px bredde før jeg laster opp til Bøtten, så kan de som vil se litt mer detaljer bare klikke på bildet (dette ordner vel forumet automagisk når man bruker [ img ] tag).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte meste på det tekniske ifm S&S, ikke innhold osv. det får være opp til hver enkelt.

Men da spiller det igrunn ingen rolle hvilken str det er på bildet orginalt, siden forumet resizer automatisk; det er kjekt :)

Går det f.eks å få linken til alle bildene i et PB-album på en gang, eller må du gå inn på hvert enkelt bilde for å finne linken ? Har vurdert å begynne på en s&s/egen logg, men syns det har vært litt tumlete. hadde hvertfall vært veldig realt hvis man kunne kopiert linken til alle bildene på en gang og bare limt inn :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klikk her

Tenkte meste på det tekniske ifm S&S, ikke innhold osv. det får være opp til hver enkelt.

Men da spiller det igrunn ingen rolle hvilken str det er på bildet orginalt, siden forumet resizer automatisk; det er kjekt :)

Går det f.eks å få linken til alle bildene i et PB-album på en gang, eller må du gå inn på hvert enkelt bilde for å finne linken ? Har vurdert å begynne på en s&s/egen logg, men syns det har vært litt tumlete. hadde hvertfall vært veldig realt hvis man kunne kopiert linken til alle bildene på en gang og bare limt inn :)

Klikk her og les første post.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klikk her

Klikk her og les første post.

aiai, der var den jeg leita etter! har søkt litt rundt ang S&S og PB, men greide av en eller annen grunn å ikke få med meg den!

Takker :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

aiai, der var den jeg leita etter! har søkt litt rundt ang S&S og PB, men greide av en eller annen grunn å ikke få med meg den!

Takker :thumbs:

Letet du i Googlesøklinken jeg la ut i post 3 da? :rolleyes::fun:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Letet du i Googlesøklinken jeg la ut i post 3 da? :rolleyes::fun:

Nei, jeg har brukt forumets søkemotor flere ganger tidligere (før jeg postet dette emnet), og var rimelig sikker på jeg hadde pløyd gjennom det som var av resultater, men.. Den gang ei!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativ til PB er http://imgur.com/ :)

Bruker det selv, men har ikke prøvd å lagt inn 100-vis av bilder i slengen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bringer denne tråden opp igjen jeg! Når dere lager S&S, lager dere hele innlegget på nettsiden, eller bruker dere et skriveprogram, for så å copy/paste hele sulamitten inn på forumet? Litt trist at maskinen/nettstedet henger seg opp og at hele innlegget blir slettet etter mye skriving...

EDIT: Hvilket program kan brukes på Mac isåfall?

Endret av Olimaen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bringer denne tråden opp igjen jeg! Når dere lager S&S, lager dere hele innlegget på nettsiden, eller bruker dere et skriveprogram, for så å copy/paste hele sulamitten inn på forumet? Litt trist at maskinen/nettstedet henger seg opp og at hele innlegget blir slettet etter mye skriving...

EDIT: Hvilket program på brukes på Mac isåfall?

Jeg skriver online på forumet med hjertet i halsen :)

Autolagringsfunksjonen på innlegget har reddet meg et par ganger :P;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skriver i notepad, og bildehosten min har forumstøtte, så bare kopierer koden for bilde inn i notepad. Etterpå kopierer jeg hele teksten inn i forumet, og pynter litt tilslutt. :)

Redigerer og lagrer alle bildene i den rekkefølgen jeg skal ha de også. Bildene starter med filnavn 1, 2 etc. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, får se om jeg finner noe notepadgreier til Macen! Tenkte det kunne være kjekt å ha en billogg lagret fast på maskinen i tillegg til forumet! Hadde vært stas å lest igjennom om noen år... ;) Takker for tips!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Page på macen skriver allt der og limer inn etter på.

F16

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive