Gå til innhold
Krisse

Kamera i bil

Recommended Posts

Krisse    332
Krisse

Har vært inne på tanken på å kjøpe et slik kamera som alle i Russland bruker i bilene sine. Skal ikke bruke den hver dag, men kanskje på lengre turer og litt ellers :) Mest for gøy egentlig. Noen som har erfaring med slike kamera? Har funnet et jeg kunne tenke meg:

http://shopping.kelkoo.no/ss-bilkamera.html#13604286515851&closeminwidget,0,0,0

Den til 1650kr som det står anbefalt på, litt nede på siden.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenL    60
EspenL

Jeg sjekket i fjor. Datatilsynet does not approve <_<

EDIT: Men når det er sagt! Hvis jeg skulle kjøpt i dag ville jeg sannsynligvis gått for en BlackVue. De virker å være for bilkamerabransjen det GoPro er for hjelmkamerabransjen. Altså et slags velkjent kvalitets/originalprodukt som har inspirert og blitt kopiert av suspekte kinesiske produsenter + at de har en formfaktor som ikke krever at man omtrent må velge mellom speil eller kamera :)

Endret av EspenL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Suse    2
Suse

Ser jo bra ut dette. Sjekket litt rundt på nett og sett på forsjellige opptak, er veldig bra. Mange fine priser og finne der ute også. Fant f.eks denne http://www.chinavasion.com/china/wholesale/Car_Accessories/Car_DVR/Mini_Car_Digital_Video_Camera her kommer det på litt under 51 euro inkludert frakt, med dagens kurs på ca 7,40 så blir jo det en hyggelig pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Har ikke sjekket regelverket (kan bare spørre pappa 2m unna meg som er advokat), men jeg er av den oppfatningen av at det er for mye lover og regler i Norge nå, så jeg kjøper et slik kamera hvis jeg har lyst. Jeg skal jo bare filme min egen kjøring og kompiser, så hvis jeg får 4000,- i bot feks. for det, så får det bare være.

Synes dette ser veldig gøy ut, og kan være gøy å ha opptak til senere i livet bla. :P Espen L, Blackvue så jo veldig bra ut!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 072
Øyvind G

Ville heller lagt pengene i et Gopro kamera. Da kan det også brukes til mye annet og du får grei kvalitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Ville heller lagt pengene i et Gopro kamera. Da kan det også brukes til mye annet og du får grei kvalitet.

Har tittet på det også, men jeg har et nytt speilreflekskamera med stativ, så jeg har egentlig ikke behov for noe mer enn et kamera som festes i ruta og filmer ut over panseret :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Jeg skjønner ikke hvorfor dette ikke er godkjent. Jeg mener å huske det at dette kan brukes som bevis i noen land i tilfelle du skulle komme i en ulykke? Men nå er det jo sånn at video osv kan tukles med da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Jeg skjønner ikke hvorfor dette ikke er godkjent. Jeg mener å huske det at dette kan brukes som bevis i noen land i tilfelle du skulle komme i en ulykke? Men nå er det jo sånn at video osv kan tukles med da.

Fordi man kan filme og senere identifisere enkeltpersoner, samt finne ut hvem som eier kjøretøy og hvor de bor basert på regnr og to andre tjenester tilgjengelig på nett og/eller sms. Samme grunn som enkelte ikke liker at regnr på biler som blir shinet blir publisert og man vil ha det sladdet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Jeg så bare "positivt, positivt, positivt" i det du skrev der jeg. Greit at ikke alle vil ha dette publisert ute osv, men jeg tenker mer på "forsikrings"-delen jeg da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bjovas    7
bjovas

Det jeg ikke skjønner helt er hvordan dette skiller seg fra all annen videofilming ute i offentligheten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Det er vel regler på det også, så en kan ikke gå rundt å filme folk og legge det feks på nettet etterpå..

Godt det er lovgivning vedr dette mener nå jeg, det er jo 5 millioner papparazier i Norge alene nå :D

Datalagring skal vel ikke overstige X antall (10?) dager, det samme gjelder vel dokumentering i biler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Det jeg ikke skjønner helt er hvordan dette skiller seg fra all annen videofilming ute i offentligheten.

Eier av fastmonterte kameraer skal ha tillatelse til opptak og lagring av videoopptak fra Datatilsynet, siden fastmonterte kameraer kan stå på og ta opp uten at noen nødvendig sitter og ser på. Håndholdte kameraer trenger nødvendigvis en kamerafører, og selv om nettoresultatet er det samme omfattes ikke disse av opptakskonsesjonen DT utsteder.

Hvor hardt det blir håndhevet og om noen i det hele tatt bryr seg i den virkelige verden er en helt annen sak. I forbindelse med et innbrudd hos en tidligere nabo kommenterte jeg dette overfor politiet, og fikk til svar at "det er jo ingen som sjekker om du har sittet og sett på hele tiden mens opptakeren gikk, og om noen spør kan man jo si at man satt der..."

Jeg så bare "positivt, positivt, positivt" i det du skrev der jeg. Greit at ikke alle vil ha dette publisert ute osv, men jeg tenker mer på "forsikrings"-delen jeg da.

Har ikke inntrykk av at de har særlig troen på filming heller, siden det kan være flere faktorer som spiller inn, som ikke nødvendigvis fanges opp av kameraet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Har ikke inntrykk av at de har særlig troen på filming heller, siden det kan være flere faktorer som spiller inn, som ikke nødvendigvis fanges opp av kameraet.

Får montere 360 graders kamera + på hodet da! Hehe :) Nei, men det er vel igrunn det jeg også tenker :) Hvis jeg skal kjøre til finnmark igjen så vurderer jeg ihvertfall å montere et kamera, hadde vært morsomt å fått dokumentert reisen på den måten :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenL    60
EspenL

Da er nok Gopro med timelapse et bedre valg. Jessheim(?) til Finnmark som video hele veien vil kreve et par-tre-hundre minnekort :P

Men ang. Datatilsynet er Christer inne på det her. Ingenting ulovlig med å filme fra bil. Det er den fastmonterte og automatiserte funksjonaliteten til disse kameraene, spesielt de med parkeringsmodus, som gjør at de blir rammet av loven.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Janko    59
Janko

E jo flere transport selskaper som har kamra i trailerne,,.. Enkelte liker jo kjøre i fronten på dem. Da har dem bevis att dem er uskyldig i saken..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Da er nok Gopro med timelapse et bedre valg. Jessheim(?) til Finnmark som video hele veien vil kreve et par-tre-hundre minnekort :P

Er nå 250 mil hvis man skal innom Trondheim, Bodø, Tromsø, Alta osv. Så timelapse er nok ikke så dumt :) Tenkte heller å starte filmingen når vi har kommet til Moskenes eventuelt. Digger det stedet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Men hva er "fastmontert" da?
Er det fastmontert hvis du har et gopro på sugekopp i ruta eller er det mer fastmontert hvis du har et "dedikert bilkamera"?

En annen ting er jo hvor interessant dette egentlig er hvis du kun skal ha det for "morro skyld". Ikke for å drepe noe kreativ glede her, men jeg har selv vært med på en tur fra Oslo til Lofoten med et par fotoglade kompiser, Vi satt sekundærkameraet til han ene på stativ mellom beina hans foran og tok timelaps på endel partier. 28000 bilder tror jeg han tok. Det ble endel minutter film, som han kokte ned til tre eller fire...tror aldri jeg så hele...blei svimmel etter to min ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Men hva er "fastmontert" da?

Er det fastmontert hvis du har et gopro på sugekopp i ruta eller er det mer fastmontert hvis du har et "dedikert bilkamera"?

En annen ting er jo hvor interessant dette egentlig er hvis du kun skal ha det for "morro skyld". Ikke for å drepe noe kreativ glede her, men jeg har selv vært med på en tur fra Oslo til Lofoten med et par fotoglade kompiser, Vi satt sekundærkameraet til han ene på stativ mellom beina hans foran og tok timelaps på endel partier. 28000 bilder tror jeg han tok. Det ble endel minutter film, som han kokte ned til tre eller fire...tror aldri jeg så hele...blei svimmel etter to min ;)

En mobiltelefon regnes jo som fastmontert hvis den står i en sugekoppholder i frontruten, så jeg vil anta det samme gjelder for kamera ellers. Da det er sagt er det jo mulig å bruke kameraet på nevnte fastmonterte mobiltelefon til å filme med, uten at jeg har the foggiest om hvordan det vil se ut :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
halldor84    2
halldor84

Dyrere biler har jo ofte kamera både framme, bak og på sidene :-) Men det er klart, det spørs om det kan brukes til opptak :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig