Christer

Muligens ny bil på gang, trenger innspill

85 innlegg i emnet

Morn!

Siden verkmesteren på lakkverkstedet til Motorforum egenhendig har sørget for at jeg aldri skal ha Mitsubishi igjen, ser jeg meg så smått om etter ny bil.

Har sittet de siste dagene og sett litt på finn.no etter potensiell ny bil som kan skvises inn i økonomien et sted. Har lyst på noe større med mer bakkeklaring sånn at jeg i det minste kan kjøre opp til huset og ikke måtte parkere nede i krysset... Vil helst ha noe japansk da det alltid er et eller annet med europeiske biler jeg irriterer meg over, så har sett på Nissan Pathfinder og Subaru B9 Tribeca. Har funnet noen kandidater som kan være innenfor lommebokens grenser, så det eneste som egentlig stopper meg er nevnte lommebok og prøvekjøring og prøvemontering av barnesetet. Gidder ikke blåse 350k på ny bil hvis barnesetet ødelegger plassen i forsetet. :)

Tribecaen er herlig sjarmerende på sitt penstygge vis og besitter Subarus velkjente AWD-system, god plass overalt og pent førermiljø. Ulempen er at de kun kom med 3-liters bensin-boxermotor på 245HK, og dermed ble det ikke solgt så mange av dem i Norge. Har funnet en hel del pene eksemplarer med riktig utstyr i utlandet (Tyskland, Polen), og prismessig går det an å få en av dem på skilter her uten å blø altfor mye.

Nissan Pathfinder er jo mer en klassisk SUV, bygget på samme lest som Navara (som er pickupvarianten), som igjen er omtalt som noe av det mer driftssikre man kan få i dette segmentet. Det går veldig mange Navara som brøytebiler rundt om, og i mitt hode er det et kvalitetsstempel. Ellers fikk jeg nettopp beskjed fra fruen om at Pathfinder utgår med mindre jeg finner en med bensinmotor... "vi skal faen ikke ha noe jævla dieseleksosdampende oljemonster" var vel noenlunde det hun sa... :)

Innspill, erfaringer, tips og evt alternativer i samme størrelsesklasse/type mottas med takk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både Pathfinder og Navara har jo hatt kluss med dieselmotoren, 2.5 litern. Verdt et googlesøk dette, da jeg tror det bare gjaldt 05-07 elns.

Ellers har de jo syltynn og veldig myk lakk, og lett for å ruste (spesielt understellsdeler). Innvendig ser de jo fortsatt ut som om det er 1986, så det er jo asiatisk på godt og vondt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker at både Pathfinder og Navara ble slaktet pga sikkerhet under kollisjon..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med Lexus RX450 hybrid? En kollega skamroser denne kjerra, og det er bensinmotor - og du slår et slag for miljøet :)

Ellers har du jo Toyota Landcruiser? Men du må vel blø rimelig mye for å få en bensinbrenner...V8 er kanskje ikke det billigste å drifte :P

Navn rettet etter korreks fra Geir.

Endret av Skovdahl
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med Lexus GS430 hybrid? Ikke skyt meg om navnet er feil, men en kollega skamroser denne kjerra, og det er bensinmotor - og du slår et slag for miljøet :)

Ellers har du jo Toyota Landcruiser? Men du må vel blø rimelig mye for å få en bensinbrenner...V8 er kanskje ikke det billigste å drifte :P

Dersom du tenker på SUV-en til Lexus heter den modellserien RX, og den aktuelle bilen RX 450h :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du tenker på SUV-en til Lexus heter den modellserien RX, og den aktuelle bilen RX 450h :)

Takk! Skal rettes opp :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både Pathfinder og Navara har jo hatt kluss med dieselmotoren, 2.5 litern. Verdt et googlesøk dette, da jeg tror det bare gjaldt 05-07 elns.

Ellers har de jo syltynn og veldig myk lakk, og lett for å ruste (spesielt understellsdeler). Innvendig ser de jo fortsatt ut som om det er 1986, så det er jo asiatisk på godt og vondt.

De har det, ja? Godt å vite, siden det hovedsaklig er biler med nevnte motor fra nevnte tidsrom som er prismessig aktuelle... da utgår den vel egentlig som alternativ.

Husker at både Pathfinder og Navara ble slaktet pga sikkerhet under kollisjon..

...enda et argument for å ikke kjøpe slik bil siden den vil bli brukt som barnehagefrakt.

Hva med Lexus RX450 hybrid? En kollega skamroser denne kjerra, og det er bensinmotor - og du slår et slag for miljøet :)

Navn rettet etter korreks fra Geir.

Både Lexus og LC blir altfor dyre, og designet på Lexusene står ikke høyt i kurs hos noen her hjemme :)

Ellers har jeg hørt at LC V8 ikke bruker mer enn ca 1,5l på milen, noe som i seg selv ikke er ille for en så stor bil med slik motor, men det blir fremdeles 2,30kr pr kilometer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

LC V8 (evt Lexus LX) er min drømmebil. Du har alt; Plass, kraft, utstyr osv osv osv. Eneste minus er at den drikker over 1 liter på mila, men det driter jeg i :D

Endret av Geir
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Subaru Outback?

Hvis prisgrensen ligger på 350 000 er vel Subaru XV muligens innenfor?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen jeg har nå drikker over literen på milen også... har ny LMM på vei og satser på at den løser problemet. :)

Subaru Outback?

Hvis prisgrensen ligger på 350 000 er vel Subaru XV muligens innenfor?

Outbacken kan se ut til å bli litt liten inni, og XV'en er vel mindre enn Outback?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De problemene jeg refererer til er komplett motorhavari. Står mange på finn med ny motor, har selv vurdert disse men konkluderte med at jeg enten måtte opp på 3-litern eller kjøpe en med nytypen motor (den har mer effekt, 160hk elns).

Jeg syns både Tiguan (hevet golf), XV, Aircross (Crossair?) osv blir for små. (Vi bruker barnesete og det trenger plass.)

Selv har jeg titta mer på pickup'er enn suv'er, men alt blir så dyrt med en gang man vil ha 4wd. Mange pickuper har dessverre ikke abs som standard engang, så det er mye å sette seg inn i.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis XV og Outback blir for liten (Outback er ikke spesielt liten), så er det ikke så mange japanske suver igjen. De fleste er vel i mellomklasse/kompakt-suv segmentet da de fleste klarer seg godt med det.

Av de jeg kan komme på så har vi:

- Subaru Tribeca

- Toyota Land Cruiser (veldig stor)

- Nissan Patrol (også veldig stor)

- Mazda CX-7 (på samme måte som Tribeca solgte denne dårlig i Norge)

Og hvis ingen av disse oppfyller kriteriene må man vel nesten over på noe europeisk.

Edit: Nye Toyota Rav 4 har vokst en del, men den begynner på 386 000 med bensin.

Endret av Freebird
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hyundai santa fe! Eller hvis du kan tenke deg tysk bil Ford Kuga men den blir kanskje liten..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke vurdert Volvo XC60 eller XC70? Eller er det noe irriterende med de også..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også anbefale Kia Sportage av helt ny type. Min far har akkurat hentet ut en flett ny slik sak, og han er strålende fornøyd :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke vurdert Volvo XC60 eller XC70? Eller er det noe irriterende med de også..

Det mest irriterende er at de blir for små.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der har du bilen Christer! Vreng lommeboken og kjøp! Mistenker at det er morsomste bilen å kjøre av alle som hittil er nevnt :)

Godt mulig, men altfor, altfor dyr...

Fruen nekter meg å kjøre Mercedes med begrunnelsen "du er ikke gammel nok" :P

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive