Gå til innhold
Mighty

Batteriproblemer

Recommended Posts

Mighty    271
Mighty

Jeg kjøpte for en drøy uke siden ny bil. En mazda 6 2.2D 2011 mod med webasto parkvarmer. Jeg har tatt alle forhåndsregler når der gjelder bruk av webasto. Dvs at jeg ikke har kjørt den i lenger tid enn påfølgende kjøretur osv. Jeg har ca en halvtimes kjøring til jobb. I tillegg satte jeg batteriet på vedlikeholdslading for noen dager siden for å sikre at det var helt toppladet.

Likevel, når jeg skulle på jobb i dag var batteriet dødt etter å ha kjørt webastoen i drøyt 30 minutter. Jeg synes også at bilen drar ganske tregt på starteren uansett, selv etter at batteriet har stått på lading. Jeg la også merke til at nå ettet kun 7-8 timer med 4A ladestrøm så viser laderen at batteriet er fullt, og batteriet ligger på 12.9V i ladespenning. Det skal jo ta i allefall 20 timer å lade et såpass stort batteri fra tomt til fullt med denne ladestrømmen?

Kan det være noe feil med batteriet som gjør at det ikke greier å holde spenningen under belastning nå allerede etter godt under 2 år, eller er det meningen at man skal måtte ha lader tilkoblet når man bruker parkeringsvarmeren? Jeg ringte mazda i dag, men de sa bare at jeg skulle lade det igjen over natta. Det hjelper jo lite når batteriet er "fullt" etter noen få timer og tomt igjen like fort. SÅ mye strøm trekker vel ikke webastoen at den skal tømme et fulladet batteri på under en time i allefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Hvor stort er batteriet? Når batteriet akkurat er ladet har det mer spenning enn det klarer å holde på. Prøv å ha på fjernlys noen sekunder å mål etterpå. Det kan være at batteriet er ødelagt og må skiftes.. Har det vært utladet tidligere så kan det ta skade av det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Når jeg fyra opp kupevifta på full guffe (utlufting funksjon via webasto fjernkontroll) så sank spenningen kjapt til 11.9V, med kupevifta på trinn 3 av 6 ligger spenningen på ca 12.2V. Når jeg stopper den stiger batteriet til rundt 12.5-12.6 igjen. Nå skal det sies at det er 24 blå ute her også da.

Jeg er usikker på størrelsen, men det er i allefall fysisk større enn batteriet i peugeoten som er på 7Ah.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Jeg har hentet splitter nytt batteri ut av butikken som det var feil på, så selv om 2 år er unormalt kort levetid er det jo mulig batteriet ikke tåler belastning lenger. Det er gjerne en enkelt celle som svikter først. Ved belastning har du da rundt 10 volt. Streng kulde reduserer kapasiteten betraktelig.

Hvis det er originalbatteriet, er enkelte japanske biler litt kjipe og monterer ett gammeldags batteri som ikke er vedlikeholdsfritt. Hvis det er skrukork på cellene bør du sjekke at væskenivået er normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Hvor mye måler du når det er tomt? Absolutt ingenting? For jeg tenkte at det kan være dårlig tilkobling et sted så det tapper seg fort pga det. Men kan også være som ØHN sier at det er feil på batteriet. Har du snakket med gammel eier om han har hatt problemer med dette? Du har ikke et annet batteri som du kan prøve enn så lenge?

Når det er kaldt for batteriet så holder det lenger, men dog krever det mer strøm for å starte bilen også.

Endret av kristian_

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Jeg målte ikke spenningen når det var "tomt", men det var i allefall dødt nok til at displayene slokte når jeg skrudde på kupevifta. Men spenningen var ikke lav nok til at webasto kuttet ut før jeg prøvde å starte. Noe som medførte at webasto bråstoppet og spydde røyk inn i bilen. Jeg målte syrevekten på batteriet nå nettop, og alle cellene lå på akkurat 1.20. Selvfølgelig mistet jeg også en av skrukorkene ned på bunnplaten under motoren, jaja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Spurte internett og han sier fulladet startbatteri skal ha 1.28. Jeg tror ikke 1.20 er kritisk i seg selv, men belastningen på flere hundre ampere når starteren slår inn får et batteri til å knele lenge før du merker noe er galt med lys og annet elektrisk forbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Jeg tenker jo at når batteriet et nede på 11 tallet bare av kupevifta så må jo spenningen synke voldsomt når starteren slår inn. Men jeg vet ikke hvor mye vifta trekker på full guff heller da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Jeg tenker jo at når batteriet et nede på 11 tallet bare av kupevifta så må jo spenningen synke voldsomt når starteren slår inn. Men jeg vet ikke hvor mye vifta trekker på full guff heller da.

Neppe noe mer enn 20 Ampere sikring på kupeviftekursen i hvert fall. Når batteriet protesterer da, og du har over - 20 har ikke starteren en sjanse.

Jeg hadde fulladet en gang til et siste forsøk, og kjøpt nytt batteri hvis det fortsatt er likedan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Er batteriet gåent etter under 2 år så skal jeg da prøve meg på garantien i allefall. Mazda gir jo 3 års garanti på batteriene de bytter, så da må det vel være minst like lang garanti på det originale også vil jeg tro. Tok av laderen da jeg kom hjem fra jobb siden laderen da var ferdig (ctek).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Er batteriet gåent etter under 2 år så skal jeg da prøve meg på garantien i allefall. Mazda gir jo 3 års garanti på batteriene de bytter, så da må det vel være minst like lang garanti på det originale også vil jeg tro. Tok av laderen da jeg kom hjem fra jobb siden laderen da var ferdig (ctek).

Stemmer det, du har jo praktisk talt splitter ny bil. Bare å peke og si fiks. :) Hvis du blar litt i papirene til bilen, finnes det sikkert en mobilitetsgaranti og et tlf nummer som sikrer at snille menn med kjeledress møter der du står fast de 3 første årene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
cesandberg    78
cesandberg

Vanligvis så tar det ca 50% av tiden å lade et batteri fra 0 til 80% og 50% av tiden å lade det fra 80-100%, når det er kaldt i tillegg så kan du risikere batteriet ikke klarer å ta til seg 100% lading, og at en liten ctec lader ikke klarer å topplade batteriene. Av og til så er det bedre å bruke en litt uintelligent lader.

Hvis det batteriet ditt har fått seg en dyputlading eller to tidligere så kan en celle eller to blitt svekket.

Her er lit info:

http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Batteriets-oppbygning-og-virkemaate-2005.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Siden denne laderen leverer 4A max så bør det uansett ta minst 16-17 timer opp til 80%. Batteriet stiger raskt til opp spenningen som gjør at laderen kutter, men det virker som kapasiteten ned til "tomt" igjen er veldig liten.

Jeg regner med at verkstedet har utstyr for å ta en belastningstest på batteriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter    1 399
Petter

1,20 i syrevekt så er batteriet dødt.... Batterier bør byttes med syrevekt under 1,26.

Ser du noen buler på batteriet som kan tyde på at det er fryst?

Jeg har bensinvarmer på min bil som går opp til 1 time før hver start. Og har 5 min til jobb og 10 min kjøring til barnehage. Har ikke ladet siden jul, og batteriet er 8 år. (Håpe det ikke straffer seg å skryte av det)

Skal også sies at det ikke er like kaldt her som hos deg da.

Endret av Petter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 075
Øyvind G

Høres ut som du kanskje har en (eller feler) defekt celle i batteriet ditt?

Hvis det er korker på det, så ville jeg målt syrevekt.

Edit:

Ser nå at du har målt syrevekt. Har du lav syrevekt på en eller flere celler etter at batteriet er fulladet, så er det bare å skifte det ut.

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

1,20 i syrevekt så er batteriet dødt.... Batterier bør byttes med syrevekt under 1,26.

Må bare presisere at hvis du måler syrevekt på et batteri til under 1.26 i - 24 grader C, kan det likevel være helt fulladet og 100% i orden. Måler du det til under 1.26 i +25 grader er jeg enig med deg.

I følge s. 11 i tabellen i linken din kan det fortsatt være liv laga for et batteri selv om det måler ned mot 1.20 i mange-og-tjue-minusgrader. En bør ta høyde for en viss feilprosent i måleapparatet også.

Siden denne laderen leverer 4A max så bør det uansett ta minst 16-17 timer opp til 80%. Batteriet stiger raskt til opp spenningen som gjør at laderen kutter, men det virker som kapasiteten ned til "tomt" igjen er veldig liten.

Jeg regner med at verkstedet har utstyr for å ta en belastningstest på batteriet.

En slik liten C-tek lader fikser neppe et tappet batteri under så ekstreme kuldeforhold, kan hende det bare lurer deg til å tro at du har ladet.

Jeg vil fortsatt anbefale å bruke en skikkelig lader og topplade et kun 2 år gammelt batteri, før en løper til butikken og svir av kroner på et splitter nytt.

Men du får hjelp til å fikse dette på en så ny bil, evt lading eller nytt batteri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Skulle ha testet en større lader hvis jeg hadde en som fungerte. Men bør ikke lange kjøreturer jevnlig også hjelpe på litt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Stemmer det, du har jo praktisk talt splitter ny bil. Bare å peke og si fiks. :) Hvis du blar litt i papirene til bilen, finnes det sikkert en mobilitetsgaranti og et tlf nummer som sikrer at snille menn med kjeledress møter der du står fast de 3 første årene.

Bare å håpe på at de ikke har med kjeledress med veldig lange armer til føreren av bilen også da... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
JensChristian    187
JensChristian

Bare å håpe på at de ikke har med kjeledress med veldig lange armer til føreren av bilen også da... :)

Teknisk sett heter det ermer, Christer :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×