Øyvind G

Silicon baserte produkter.

24 innlegg i emnet

Vet at silicon er en av lakkereren's fiender, men har også fått inntrykk av at her på DCN liker vi ikke produkter som er siliconbasert. Jeg lurer egentlig på hvorfor dette ikke er populært her. Er det skadelig? (Regner ikke med at det er det)

En av grunnene til at jeg lurer på dette er pga jeg har etterhvert funnet ut av at noen av "DCN-produktene" også inneholder silicon. De 2 produktene jeg vet om er DJ Red Mist og CG Bare Bones. Mulig det er flere også?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Megs. sine dekkfornyere har vel siklikon i seg og. Dekkene blir bruke i allefall

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er så mye man ikke vet — eller noen vet. Selv ble jeg overasket i går over å finne ut at dørpakninger på BMW'er ikke er glad i silikonstifter. Jeg har nettopp kjøpt en, som trengs på Opel'en. Den blir nok brukt på Roveren også etter hvert.

Trodde jeg trengte den i går, men det ser ut til at det bare var sentral-lås mekanikken som hang litt i frosten. Fikk ikke åpnet førerdøra (selvfølgelig) utenfra, men fra innsiden holdt det med å åpne hendelen. På jobben ville ikke dør låse seg, men heldigvis var alt i orden igjen etter noen timer i "solsteiken".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Megs. sine dekkfornyere har vel siklikon i seg og. Dekkene blir bruke i allefall

Ja, Endurance har nok silicon i seg og det tipper jeg at Black wow har også?

Tror at årsaken til at dekkene blir brune er at hvis du har noe som er litt seigt (noe som silicon er) på dekksidene, så vil møkk som jord, veistøv, bremsestøv osv feste seg på dekksidene å gi en brun "finnish"

Det er så mye man ikke vet — eller noen vet. Selv ble jeg overasket i går over å finne ut at dørpakninger på BMW'er ikke er glad i silikonstifter. Jeg har nettopp kjøpt en, som trengs på Opel'en. Den blir nok brukt på Roveren også etter hvert.

Trodde jeg trengte den i går, men det ser ut til at det bare var sentral-lås mekanikken som hang litt i frosten. Fikk ikke åpnet førerdøra (selvfølgelig) utenfra, men fra innsiden holdt det med å åpne hendelen. På jobben ville ikke dør låse seg, men heldigvis var alt i orden igjen etter noen timer i "solsteiken".

Utifra det jeg har lest kan du ikke bruke noe på BMW sine lister pga knirking fra listene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, i hvert fall ikke silikon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at silicon er en av lakkereren's fiender, men har også fått inntrykk av at her på DCN liker vi ikke produkter som er siliconbasert. Jeg lurer egentlig på hvorfor dette ikke er populært her.

Jeg syns dette er et bra spørsmål innad i miljøet.

Jeg bruker det ikke fordi jeg føler meg frarådet til å bruke det av andre, og er fornøyd med det.

Jeg er også åpen for mer fornuftige innspill enn mitt ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok mye eller lite silikon i mange produkter innenfor de fleste produktgruppene, så jeg tipper de fleste her inne bruker produkter med (mye eller lite) silikon uten at de engang er klar over det selv. Det er sikkert fordeler og bakdeler med hvor mye eller lite silikon det er i enkelte produkter, kanskje f.eks dekkfornyere? Dette finnes det såvidt meg bekjent ingen fasit på, så jeg tror denne silikonskrekken er litt overdrevet av og til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har det ikke stort sett vært snakk om anti-silikon kun i dekk og gummilister da? Netopp pga bruning og knirk. Det at det er lakkererens fiende er jo logisk, men kan ikke huske at jeg har lest et vondt ord om Red Mist og i allefall ikke at det var fordi det hadde silikon i seg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel flere populære forseglinger som inneholder silikon også om jeg ikke tar feil :)

Jeg bryr meg fint lite om det egentlig sålenge produktet er anvendelig og jeg synes det fungerer bra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var svar som dett jeg hadde håpet på (og regnet med). :)

Synes DJ RMT og CG BB er veldig gode produkter.

Som det sies her så finnes det nok silicon i mange produkter uten av vi egentlig vet om det (eller tenker på det).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mener og ha lest at megs. NXT teck wax har silikon i seg og. Samme med NXT såpen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til att silikon er lakkererens værste fiende er: om det ligger silikon på ett panel og du lakkerer det slipper lakken når den herder. Silikon på bart metall får også metall til og ruste.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til att silikon er lakkererens værste fiende er: om det ligger silikon på ett panel og du lakkerer det slipper lakken når den herder. Silikon på bart metall får også metall til og ruste.

Og nettopp av den grunn vasker de ned bilen med silikonfjerner før de lakkerer, så problemet er egentlig løst før det oppstår. For oss som bare gnukker litt spiller det liten til ingen rolle om et produkt inneholder silikon eller ikke, ut over at det muligens kan bli vanskelig å fjerne om det havner et sted det ikke burde, eller at voks/forsegling kan få dårligere/manglende heft om overflaten er behandlet med noe med silikon i.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg lært noe nytt! Gjentatte ganger har en gammel kollega sagt til meg: "Hvis du har hatt no produkter med silikon på bilen, så gi beskjed til lakkereren, hvis ikke blir det skikkelig drittjobb for han!"

Men jeg har aldri spurt hvorfor av en eller annen merkelig grunn.

Men jeg ser for meg at voks/forsegling kan få dårligere heft som Christer sier ja. At den rett og slett ikke setter seg skikkelig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det er flott med de nyskapende Silicon (Si14, Silisium) produktene, Gtechnig C2 og Permanon f.eks. ;)

Enda bedre med Silicon dioxide (SiO2, Silisiumdioksid) produkter, Gtechniq C1, CarPro Cquartz osv. ;)

Men, det skjer mye spennede med Silicone også, spesielt i hybridcoatingen Gtechniq EXO.

Ellers er det Silicone i veldig mange bilpleieproduker. En kan vel nesten regne med at det brukes, med mindre det står at det er silikonfritt. Et meget nyttig stoff som industrien har rutiner for å hanskes med som kommentert over ;)

http://www.dodojuice.com/juicebar/viewtopic.php?p=8379

Leste denne på DoDo Juice, syntes det var interessant lesning. Anbefaler deg å lese hele Øyvind :)

Det var mye ærlig og god informasjon fra en som har litt greie på det!

-Ser ut til at det kan like gjerne være silikon i "silikonfrie" produkter, bare "den snille" varianten :P

Endret av madskh
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig lærerik og fin tråd Simen.

Det ser ut til at det meste faktisk inneholder noe silicon.

Forskjellen på de "vanlige" voksene og Pro voksene til DJ er faktisk at Pro utgavene inneholder mer silicon (som de kaller sealer egenskaper).

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super link Simen :thumbup:

Må jo gi DoDo gutta kred for ærlighet, liker det med de :)

"Some quick detailers will turn buffing cloths WATER REPELLENT" jeg har et par sånne. Og på den tida de ble sånn ble de brukt med DJ RMT. Da vet jeg at de må vaskes bedre...
Og kan dette være årsaken til endel blandede erfaringer rundt tørkehåndkler?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bsa: Hvis tørkehåndklene brukes med QD som "drying aid" så er det nok stor sannsynlighet for det ja. :)

(Skjønner ikke vitsen med "drying aid" heller jeg da, har man et håndkle som fungerer som det skal så skal jo ikke det være nødvendig. Men det er en helt annen sak :))

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive