Gå til innhold

mye vaskeriper :(


bayersk-mach-werk

Recommended Posts

x2 på den. Det å gå over bilen rolig med åpen hageslange, hjelper veldig på tørk. Ikke mange dråpene igjen å plukke opp da, og det tar mye kortere tid å tørke bilen da, enn om man bare har brukt HT (som jeg forøvrig gjorde her om dagen da jeg brukte 15 min på tørk). Jeg trives med pat-drying og kommer til å fortsette med det, uansett hvor sterke meninger noen tydeligvis skal ha imot denne metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det er flott at folk prøver ut forskjellige metoder og variasjoner på både vask og tørk; det jeg har merket meg er at mange får en nær religiøsfanatisk tilnærming til det hele og på død og liv skal preke Den Eneste Rette Vei til alle som gidder høre på. La hver og en finne ut av ting selv med hjelp fra forumet her, men ikke prakk overbevisningen på dem for enhver pris. Det blir bare slitsomt.

  • DCN Poeng 2

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Jeg er enig i det Christer sier :)

DCN får man mange gode tips om hvordan man kan gjøre ting, og som oftest en kickstart for de fleste nybegynnere. Folk bruker forskjellige poleringsprodukter, LSP, MF, Avfetting og alt, og alle har hver sin ting å bidra med. Tenk så kjipt det hadde vært hvis alle hadde brukt det samme ;-)

Det samme gjelder tørking av bil. Kanskje noen bruker pusseskinn, noen bruker et vanlig håndkle, og noen bruker Miracle dryer. Og noen tørker bilen, andre ikke. Det er forskjell på oss, og noen bruker lang tid på å tørke bilen for å være skånsom mot lakken og prøve å ta godt vare på den siden de er redd for å få riper. Mens andre kanskje ikke får riper ved å tørke "vanlig" og vil fortsette med det.

Det er opp til hver enkelt hvordan man gjør det, og alle har ulike metoder og ulike tanker om slike ting. Jeg synes det er bra alle har hver sin mening jeg ;)

  • DCN Poeng 1

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
bayersk-mach-werk

da har zymol svampen min kommet, og til tross for at den ser på prikken lik ut som den forrige svampen jeg hadde før jeg begynte å lese her på dcn . skal jeg være erlig så ser jeg ingen forskjell på denne zymol svampen og en vanlig svamp.

litt morsomt at jeg begynte med vanlig svamp gikk over til mitt så nå er jeg tilbake igjen der jeg begynte med svamp. det er ikke alltid like lett å bli klok på detta greiene her.

hadde egentlig vært kult om noen kunne gjort en test av zymol mot foreksempel en mitt og sett hva som er best i henhold til riper og lagt ut resultatet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå testet jeg ikke mitt direkte mot svampen, men jeg vet selv hvor mye riper jeg pleide å få da jeg brukte ullmitt og mikrofiber handsker og forskjellen er markant. Zymol svamp mot "europris svamp" hadde jo vært morsomt å teste en gang :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad
Nå testet jeg ikke mitt direkte mot svampen, men jeg vet selv hvor mye riper jeg pleide å få da jeg brukte ullmitt og mikrofiber handsker og forskjellen er markant. Zymol svamp mot "europris svamp" hadde jo vært morsomt å teste en gang :)

BMWen din som testobjekt da? ;)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Drar denne opp igjen med en liten oppdatering fra min side. Etter jeg kjøpte ny bil i sommer har jeg gått over til å tørke bilen på 'vanlig' måte. Det vil si å dra håndkle over bilen, som de fleste gjør. Begynte med det først og fremst fordi jeg valgte å bare kjøre over med S30+ og legge voks (to ganger faktisk) i høst, så bilen har en del riper som trenger korrigering til våren uansett. Men også fordi jeg nå har en lys bil som ikke viser ripene like godt som en svart bil.

Om jeg fortsatt hadde hatt den strøkne svarte Galant'en som nå er historie, er det fullt mulig jeg fortsatt hadde drevet med "pat-drying" etter vask, for å være sikker på å ikke lage mikroriper. Men jeg tror sannelig jeg ikke kommer til å gå tilbake til denne metoden, selv etter ripekorrigeringen til våren. Føler meg nok litt mer tilfreds med å tørke på vanlig måte siden jeg gjør det daglig i min jobb som klargjører, så dette har naturlig nok stor innvirkning.

Må beklage om jeg har fremstått som litt firkanta på dette tidligere. Som trogha var inne på, man er nok litt overentusiastisk i starten, så roer det seg med årene. Det viktigste er jo at vi vasker bilene regelmessig og holder salt og drit unna, samt selvfølgelig å alltid ha god LSP på lakken :)


Kan også legge til at jeg er veldig fornøyd med å ha en lys farge, det tror jeg mange her inne hadde hatt godt av.

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...