Martin.S

S&S Volvo V70 2002 (019 svart)

21 innlegg i emnet

Høst korrigering av Volvo V70.

untitled241of251_1024x683.jpg

Kjøpte i påsken en ny bruksbil som har lengtet etter en grundig korrigering. Fikk annledning til å ta den for litt siden så da var det bare å gå i gang.

Øyvind er snill og hjelper meg så det går raskere. Planen var å se hvor mye vi rakk utvendig en lørdag, men det endte med at vi jobbet fra 12.00 til 06.00 og ble ferdig med bilen. Så det gikk ca. 30 timer effektiv jobbing fordelt på to mann.

Vask:

  • Bøtte m/ GG
  • SV Wash Pudel
  • CG MS II
  • Prickbort
  • SurfexHD
  • IronX
  • VP Giant plush
  • MG Clay
  • Gul BB Clay
  • ONR Clay Lube

    Utgangspunktet så slik ut:


    untitled9of251_1024x683.jpg

    untitled11of251_1024x683.jpg

    untitled13of251_1024x683.jpg

    untitled14of251_1024x683.jpg

    untitled15of251_1024x683.jpg

    untitled16of251_1024x683.jpg

    untitled17of251_1024x683.jpg


    Startet med å ta vekk Ditec merket:
    Etter merket var av hang det ikke noe lim igjen. Bare litt møkk:


    untitled26of251_1024x683.jpg

    untitled22of251_1024x683.jpg


    PB ble påført på hele bilen:


    untitled29of251_1024x683.jpg



    PB jobber:


    untitled31of251_1024x683.jpg

    untitled33of251_1024x683.jpg

    untitled34of251_1024x683.jpg

    untitled35of251_1024x683.jpg

    untitled36of251_1024x683.jpg

    untitled37of251_1024x683.jpg


    Lot det virke en studn før vi spylte av:


    untitled39of251_1024x683.jpg


    Så ble IronX påført på sidene av bilen og bakparten.
    Var ikke så lett å se noe spor av IX på lakken, men det var tydlig den fant noe. Det kunne vi se godt på gulvet etter avspyling.

    IX jobber:


    untitled47of251_1024x683.jpg

    untitled48of251_1024x683.jpg

    untitled49of251_1024x683.jpg


    Etter avspyling:


    untitled56of251_1024x683.jpg

    untitled57of251_1024x683.jpg

    untitled58of251_1024x683.jpg


    Bøttevask:


    untitled60of251_1024x683.jpg

    untitled59of251_1024x683.jpg


    Tørket bilen med VP Giant Plush


    Så var det tid for Clay for å ta det lille som var igjen. Eneste plassen det var noe særlig var på taket. Der var jeg litt sparsom med PB. Det kan være grunnen.
    Jeg brukte MG Clay, Øyvind brukte gul BB Clay. Smøremiddelet var ONR!


    Ca halvet taket:


    untitled61of251_1024x683.jpg




    Korrigering:
    • Blå Tesa tape
    • Makita 9227cb
    • Flex 3403
    • Das6 PRO
    • Scholl S03 G
    • 3M UFSE
    • Scholl pad Orange og Gul
    • 3M pad Gul og Blå
    • IPA
    • Div MF
    • LED lykt

    Maskering:

    untitled63of251_1024x683.jpg

    untitled64of251_1024x683.jpg

    untitled65of251_1024x683.jpg

    Inspeksjons bilder:

    untitled66of251_1024x683.jpg

    untitled68of251_1024x683.jpg

    untitled71of251_1024x683.jpg

    untitled72of251_1024x683.jpg

    untitled77of251_1024x683.jpg

    untitled84of251_1024x683.jpg

    untitled85of251_1024x683.jpg

    untitled87of251_1024x683.jpg

    Så prøvde vi oss på litt kombotesting. Brukte en god stund på å finne ut av dette.

    Starta med S17+ på svart pute for å se hva den fikk til. Men den var heller vanskelig å få noe brukbart resultat med. Tok for lite og etterlot en del kjørespor eller produktrester.

    untitled91of251_1024x683.jpg

    untitled94of251_1024x683.jpg

    untitled100of251_1024x683.jpg

    Var innom 3M EFC også. Den tok litt mindre enn S17+, men etterlot også litt ugang.

    Så da testa vi Scholl S03 G på orange pute. Det funka mye bedre.

    untitled89of251_1024x683.jpg

    untitled93of251_1024x683.jpg

    Fant til slutt ut at med en liten ert 3M UFSE ble det optimalt. Lenger kjøretid og penere avsluttning.

    Kontrollerte nøye med IPA.

    Så det var komboen til første steget.

    untitled98of251_1024x683.jpg

    untitled101of251_1024x683.jpg

    untitled115of251_1024x683.jpg

    untitled106of251_1024x683.jpg

    untitled118of251_1024x683.jpg

    Fronten ble kjørt ferdig med 2 steg før vi fortsatte bakover for å se hvordan resultatet ble med kun 2 steg. Siden S03G avsluttet såpass bra som den gjorde valgte vi å hoppe rett på UFSE på tilhørende pad. Testet også S30+, men vi synes at UFSE ga et penere resultat.

    untitled120of251_1024x683.jpg

    untitled105of251_1024x683.jpg

    untitled123of251_1024x683.jpg

    untitled124of251_1024x683.jpg

    Ble en liten kjeks pause underveis.

    untitled125of251_1024x683.jpg

    Vi fortsatte på taket med Orange Scholl, S03G og UFSE.

    IPA ble brukt hele veien etter hvert steg for å være sikker på at det ikke lå igjen noe spor.

    untitled131of251_1024x683.jpg

    untitled133of251_1024x683.jpg

    untitled138of251_1024x683.jpg

    untitled139of251_1024x683.jpg

    Når vi skulle ta bakluken rigget vi til en stropp og en plank for å få en god arbeidshøyde.

    untitled140of251_1024x683.jpg

    Bakluken var ganske ille. Startet med den samme komboen som tidligere.

    untitled141of251_1024x683.jpg

    Før:

    untitled143of251_1024x683.jpg

    Etter:

    untitled145of251_1024x683.jpg

    Fjernet ugangen med UFSE:

    untitled148of251_1024x683.jpg

    untitled150of251_1024x683.jpg

    untitled154of251_1024x683.jpg

    untitled157of251_1024x683.jpg

    untitled164of251_1024x683.jpg

    Ble ikke helt fornøyd så endte opp med å kjøre DA maskin med Gul pute og S03G istenden. Måtte bevege maskinen litt fort for å ikke lage spor pga lakken ikke var så glad i varme. Bakluken er av glassfiber, så det var også greit å ta det litt pent her.

    untitled184of251_1024x683.jpg

    untitled185of251_1024x683.jpg

    Boltene til skiltplaten knakk når vi demonterte skiltet, så vi satte inn popnuts (løsgjenger) isteden for å bruke igjennomgående bolter.

    Siden det fungerte så bra med DA, gul pute og S03G fortsatte Øyvind med denne komboen på venstre side. Jeg jobbet på høyere side med Makita, orange pute, S03G og UFSE.

    50/50 etter DA:

    untitled186of251_1024x683.jpg

    untitled192of251_1024x683.jpg

    Hele bakskjermen etter DA:

    untitled196of251_1024x683.jpg

    Høyere side. Orange pute, S03G og UFSE på roterende.

    untitled178of251_1024x683.jpg

    untitled177of251_1024x683.jpg

    untitled166of251_1024x683.jpg

    untitled194of251_1024x683.jpg

    På bakfangeren var den en del grove riper, så der ble det litt igjen. Men fikk den en del bedre.

    Greit å gi seg før det går galt.

    untitled200of251_1024x683.jpg

    untitled201of251_1024x683.jpg

    Baklyktene ble også frisket opp. Her ble det brukt 3M EFC på tilhørende pute.

    untitled206of251_1024x683.jpg

    untitled205of251_1024x683.jpg

    Etter begge steg var ferdig skummet vi bilen. Blanding av Surfex og CG MS II i skummern.

    untitled208of251_1024x683.jpg

    untitled211of251_1024x683.jpg

    untitled214of251_1024x683.jpg

    untitled217of251_1024x683.jpg

    Ser bra ut etter avspyling:

    untitled220of251_1024x683.jpg

    untitled221of251_1024x683.jpg

    untitled222of251_1024x683.jpg

    untitled223of251_1024x683.jpg

    untitled224of251_1024x683.jpg

    Tørket bilen med Giant plush.

    LSP.

    [*]SV Concorso

    [*]Svart VP aplikator

    [*]SV Nanoexpress

    [*]SV Pneu matt

    [*]SV Pneu kost

    [*]CG Rain Off

    [*]Bommullspad

    [*]Div MF

    [*]MG aplikator

    Plasten fikk SV Nanoexpress påført med skum aplikator fra MG:

    untitled227of251_1024x683.jpg

    untitled229of251_1024x683.jpg

    Pneu på dekksider:

    untitled232of251_1024x683.jpg

    Frontrute forseglet vi med CG Rain off. Påført med bommullspad og tørket med fuktig MF etterfulgt av tørr.

    Og lakken fikk Concorso:

    untitled230of251_1024x683.jpg

    Ferdig buffet:

    untitled239of251_1024x683.jpg

    untitled240of251_1024x683.jpg

    untitled241of251_1024x683.jpg

    untitled242of251_1024x683.jpg

    untitled243of251_1024x683.jpg

    untitled245of251_1024x683.jpg

    untitled248of251_1024x683.jpg

    untitled249of251_1024x683.jpg

    untitled251of251_1024x683.jpg

    Bilen fikk stå inne og herde til litt ut på dagen etter en halvlang og vellfortjent cowboystrekk.

    Nå fortjener bilen endelig DCN skiltplater!

Endret av Martin.S
36

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk vi endelig laget S&S tråd :D

19

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba :)Skjønner at det er skummelt å holde på lenge med lakkerte fangere og sånt.vet jo aldri hva som er blitt gjort der før..cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba gutter! Finfin S&S og pen bil dette. Har klargjort en del slike på jobb, og har samme oppfatning som dere på lakken, at den er hard og er vanskelig å ta alle ripene med bare en runde selvom man bruker grov polish.

Cred til begge! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alla tiders, cred gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kjempe bra jobb gutta!

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba :)Skjønner at det er skummelt å holde på lenge med lakkerte fangere og sånt.vet jo aldri hva som er blitt gjort der før..cred!

Det stemmer, var akkurat det samme på bakluka. I og med den er av glassfiber.

Takk skal dere ha:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra jobb dette her :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for cred og positive komentarer :)

Det var en smålang og trivlig økt med effektiv jobbing. Dette er også første gangen jeg har fått testet Scholl litt skikkelig, så det har hvert veldig lærerikt også. :)

Jobben ble gjort for 3 uker siden hvis noen lurer på det.


Bra jobba gutter! Finfin S&S og pen bil dette. Har klargjort en del slike på jobb, og har samme oppfatning som dere på lakken, at den er hard og er vanskelig å ta alle ripene med bare en runde selvom man bruker grov polish.

Cred til begge! :)

Opplever du også at denne lakken ikke liker varme. Ved kobotestingen slet vi veldig med at produktet hang igjen i lakken. Etterhvert fant jeg ut at jeg kunne avslutte veldig bra ved å føre maskinen raskere bortover panelene så det ikke ble så varmt. Da tok jeg det meste av ripene og avsluttet så og si helt perfekt. S3G imponerte meg her når jeg ser hvor mye den tar og hvor bra den avslutter.

Når det kom til finnish steget synes jeg som sagt at UFSE ga et litt blankere resultat enn det S30+ gjorde. Det så hvertfall slik ut når vi testet div comboer på panseret.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er mulig, men nå jobber vi med diminishing-polish på jobb, og de synes jeg fungerer best når man ikke kjører det for varmt (pleier som regel å ikke gå høyere enn 1100 rpm-ish). Men ja, jeg har opplevd at det klatter seg med grov polish på Volvo-lakk, kan henge godt igjen på lakken da.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette må eg si vart blankt og pent :) ja ser at neste gang eg sliter litt med kombo testing så kan det lønne seg med en dert av en med mer olje i for å lette kjøringen ja :)

Cred !

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk:)

Det funker. Kan forlenge kjøretiden litt og gjør maskinen lettere å styre.

Endret av Martin.S
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må ha vært deilig å endelig få tatt "nybilen" etter flere måneders bruk. Bra jobba her :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke litt ekkelt med sååååååå blank bil? :fun:

Bra jobb og god beskrivelse.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb på vanskelig lakk.

Noen tips for å gjøre ting enklere: Plastikklistene på bak- og fremfanger kan lett fjernes. Det gjelder også den store "innlastingslisten" på bakfangeren. Da får du vasket bort dritten som legger seg bak og så blir det litt mindre å maskere. Jeg pleier i tillegg å ta bort spylerdysene, som gjør korigering av panseret enda enklere.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette blei bra :thumbup: og veldig flott skrevet, bilen blei jo nesten som ny igjen nå :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble utrolig bra! Utrolig morsomt å se på 50/50 bildene og ikke minst før/etter bilder!

Følte jeg måtte gi Øyvind cred også siden han var med på det også :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred til begge! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb på vanskelig lakk.

Noen tips for å gjøre ting enklere: Plastikklistene på bak- og fremfanger kan lett fjernes. Det gjelder også den store "innlastingslisten" på bakfangeren. Da får du vasket bort dritten som legger seg bak og så blir det litt mindre å maskere. Jeg pleier i tillegg å ta bort spylerdysene, som gjør korigering av panseret enda enklere.

Det tipset skal jeg ta til meg til neste gang. Gjør jo ting litt lettere ja.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred til begge! Føler jeg har tatt min andel 019 og vet hva dere har måttet gå gjennom.

Edit: Forresten knusemisunnelig på arbeidslokalene!

Endret av Gry
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive