Øyvind A S

BE-Lappen?

37 innlegg i emnet

Heisann.

Kom over denne saken, http://www.autofil.no/906537/smutthull-sikrer-billigere-hengersertifikat og lurte veldig på om jeg skulle hive meg rundt og se om jeg ikke klarte å ta det obligatoriske før 18. Januar.

Så til spørsmålet, er dette noe stress?

Jeg tenker på oppkjøring osv, henger har jeg jo kjørt litt med, ikke masse, men er det en boggi klarer jeg veldig greit å rygge, enakslet også såklart, men kreves det milimeterpresisjon under rygging så må jeg nok øve litt mer...

Og mener folk det er verdt det? Jeg har ingen biler per idag der jeg trenger det, men det vet en jo aldri og det virker på meg som veldig greit å kunne slippe å tenke på det og bekymre seg.

Setter pris på tilbakemeldinger.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tar BE nå, og da jeg meldte meg opp fikk jeg til svar at jeg måtte skynde meg pga økt tilgang på oppkjøring, muligens siden de endrer reglene etter nyttår.. så det er kanskje en ting du bør sjekke, om de har tid hos sensor.

Men såvidt jeg har skjønt får man på nytt regelverk kjøre en ekvipasje med totalvekt 4500kg etter gjennomført kurs på 7timer. Kun et slags lastsikringskurs tror jeg og ingen oppkjøring. 4500kg er jo endel, så hvor stor bil skal du ha på hvor stor henger?

Koster meg omtrent 6000 å ta BE nå, om pris og tid lagt ned øker etter nyttår er det også et argument for å få det unna nå straks. To skoletimer lastsikring, to skoletimer med obligatorisk kjøreopplæring, og oppkjøring er fasiten i dag.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke være så mye hokus pokus med kjøringen, å så trenger du vel et lastsikringskurs. Men etter hva jeg har hørt, så er det ikke mangen kjøreskoler som har noe ledig før fristen, det ble ganske fort fylt opp etter denne infoen kom ut.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet ledig lastsikringskurs, verre er det vel med selve kjøretimene. Oppkjøring trenger jeg ikke ta før 1. Juni var det vel, så lenge det obligatoriske er unnagjort før 18.01.

Her i Bergen kommer det på vel 5500-6000 etter hva verdsveven kan fortelle meg, om det er verdt det kan jo diskuteres, men jeg tenker det kan føres på kontoen "kjekt å ha"...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å be sensor gå ut av bilen når du skal rygge, hvis ikke stryker du ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kommer til å ta kursene etter nyttår, det holder plenty for min del iaffal, så jeg ønsker de nye reglene velkomne. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan du få det for i Bergen:

2 kjøretimer 1300, lastsikringskurs 1200, leie av bil og henger førerprøve 1800,- Tillegg gebyr statens vegvesen og utskriving førerkort.

Kjøretimer og lastsikringskurs går fint før nyttår men førerprøver er booket til ut i januar men pleier være en del avbestillinger i desember pga eksamner osv...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg angrer litt på at jeg ikke har gjort dette tidligere... men er kun fordelen at man får det billigere? Om man gjør det før nyttår?

Har også forstått det slik at de som melder seg på før nyttår, men ikke får time før etternytt år, får likevel samme betingelser som de som tar det før.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artikkelen sier at så lenge det obligatoriske, altså to timer og lastsikringskurs er feridg før 18 januar, så har en til 1. juni på seg å kjøre opp. Det er det jeg satser på.

Endret av Øyvind A S
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Husk å be sensor gå ut av bilen når du skal rygge, hvis ikke stryker du ;)

På oppkjøringami på lastebil kjefta jeg på sensor for å ikke følge med gidt nok, dette fikk jeg skryt av etterpå. :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg tok BE for et par år sia, så var alt jeg gjorde av rygging på oppkjøringa, å parkere hengeren i en parkeringsplass. Traff ganske godt mellom de hvite stripene også, noe jeg ikke forventet. :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok dette for et par år siden, men hoppet heller opp et hakk og tok C1E sertifikat siden joben sa ja til å dekke det også.

Her var det endags lastsikringskurs, men det er type enkelt. Det meste sier seg egentlig selv.

Tipset må være å trene litt på egenhånd hvis man ikke har noe erfaring med rygging med henger. Det er veldig mange som over hode ikke klarer og rygge med henger!

Bare for å stjele tråden til et spørsmål: Noen som vet hva det koster og oppgradere til CE?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å be sensor gå ut av bilen når du skal rygge, hvis ikke stryker du ;)

Kommer vel litt ann på det også, hehe. Jeg gjorde ikke det, men begrunnet med at vi sto på en SVÆR åpen plass, uten et menneske eller bil i syne, og jeg vurderte som at det ikke var farlig hverken for oss eller andre når jeg skulle rygge. Var greit det. :) Mulig jeg hadde en snill sensor.. :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å be sensor gå ut av bilen når du skal rygge, hvis ikke stryker du ;)

Siden jeg ikke aner noe om dette - hvorfor?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi du skal ha hjelpemann til å hjelpe deg se når du rygger med henger. Både for å se att det ikke kommer trafikk samt geleide deg når du rygger.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok BE i 2005 kosta meg ca 2500 trur eg.Litt dyrere nå.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi du skal ha hjelpemann til å hjelpe deg se når du rygger med henger. Både for å se att det ikke kommer trafikk samt geleide deg når du rygger.

Det der burde jeg ha klart å tenke meg til selv, egentlig... men takk, og takk for tipset :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har meldt meg på :P hehe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda mer førerkort-tullball fra den norske staten...... ja ja, jeg har A1BC1 og klarer meg heeeelt fint med det.

Første gangen jeg rygga med noe på kroken var i 1986 (14 år gammel) med en HiAce (småsliten clutch) og en 7m lift på kroken, som skulle inn i en verkstedhall. Det var 3 cm klaring på hver side. Smokk rett inn på første forsøk. Skjønner ikke hva som er kronglete med rygging jeg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive