Gå til innhold
benjaminfredskov

Vask av frontrute

Recommended Posts

benjaminfredskov    0
benjaminfredskov

Hei folkens!

Jeg har et lite spørsmål.

Å vaske bilen frontrute innvendig er og blir en utfordring for å få et bra resultat.

Er det noen som har noen tips å komme med til hvordan man bør gjøre det, og produkter som bør brukes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Glassrens og lofritt papir, feks. Torky.. Bruk godt med papir. Jeg har litt papir til å jobbe ut med og mye mer i den andre hånda til å tørke tørt med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 073
Øyvind G

En ruterens og en MF er det jeg bruker. Nanosvamp kan også brukes på ruter.

Jeg sprayer på 2-3 dusj på ruten, fordeler det utover med MF, bretter frem en tør side av MF og tørker ruten ren og tørr. Bruk gjerne litt tid på tørkingen og pass på at du får tørket overalt. Min personlige erfaring er at det er ikke lurt å bruke for mye ruterens. Vær litt små kjip på ruterensen, så får du et bedre resultat, mindre jobb å tørke og du har flasken med produkt lenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
GeirEM    1
GeirEM

Jeg sprayer noen dusjer med "vindurens" på micofiberklut og jobber det utover på vinduet. Deretter tar jeg å snur microfiberkluten på tørside tørker over vinduet . Så tar jeg en ren Microfiberklut å tørker det rent.

Jeg sprayer ikke direkte på vinduet men på en Microfibeklut for ungå å grise til dashbordet :)

Nå holder jeg på skal bestille dette pakken til vindu vask. http://www.adamsprem...p4b237q5&Lng=en

Endret av GeirEM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 073
Øyvind G

Jeg har akkurat kjøpt meg en pakke med de nye glass klutene til SV. Har ikke testet de enda så jeg ar ganske spent på hvordan disse fungerer. De er veldig tynne og kan minne om pappir.

Ang. produkt, så bruker jeg MG glass som jeg er ganske fornøyd med. Fungerer bra og lukter fantastisk! Køpte en gallon av denne (ublandet) fra det store utland. Noe som gjør at denne får en ganske fin literpris. Blandes 1:10.

Ellers så er også Sonax Fønsterputs et godt produkt. Selges hos bla Mekonomen og CO.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
benjaminfredskov    0
benjaminfredskov

Hjertelig takk for alle svar! :)

Dette hjelper nok godt, så får tiden vise hvem av tipsene som trakk det lengste strået.

Bruker dere samme produkt innvendig som utvendig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 073
Øyvind G

Hjertelig takk for alle svar! :)

Dette hjelper nok godt, så får tiden vise hvem av tipsene som trakk det lengste strået.

Bruker dere samme produkt innvendig som utvendig?

I de fleste tilfeller blir det godt nok utvendig med den vanlige bilvasken. Skal jeg ha det lille ekstra eller hvis det ligger igjen noe på utsiden av rutene etter bilvasken bruker jeg det samme utvendig ja. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
benjaminfredskov    0
benjaminfredskov

Hva mener dere om å vokse frontruten etter vask? Vasket det først med en vindusvask (husker ikke navnet, men torshov bil anbefalte den) før jeg vokset den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Glassforsegling er mye bedre enn voks på glass, naturligvis.

Ellers bruker hvertfall jeg/vi lyseblått vinduspapir og glassrens på jobb. Som Bernhard sier, mye papir, en til å spraye på og en til å tørke tørt med. Vasker først inntil sidene/kantene og jobber meg innover. Strålende resultat hver gang! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Som simen sier, bruk egne produkter til glassforsegling. Voks har jeg riktignok aldri brukt på vindu før, men ser for meg at det blir en film/hinne på ruten som vil bli temmelig sjenerende ved lav sol og motlys fra medtrafikanter.

Rain-X og Gtechniq G5 er to jeg har prøvd (men det finnes selvfølgelig mange flere, og sikkert bedre alternativ). Begge to er lett å påføre og ta av, og legges på omtrent samme måte som voks på alle ruter på utvendig side. Anbefales å legge i rette linjer, da det er fort gjort at det blir litt skjolder når det er duggvått ute, og som bare ser teit ut om du har gnukket vilt og hemningsløst på ruten. :P Legg gjerne to lag for best effekt og dekning av ruten. Tørkes av med en lett fuktet lofri klut/papir.

Rain-x har en tendens til å slites bort fort når viskerne brukes etter min erfaring, og G5 har jeg ikke hatt lenge nok til å gi noen endelig mening om, men det står på flasken at den kan vare i 5-6mnd eller mer. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 073
Øyvind G

Som simen sier, bruk egne produkter til glassforsegling. Voks har jeg riktignok aldri brukt på vindu før, men ser for meg at det blir en film/hinne på ruten som vil bli temmelig sjenerende ved lav sol og motlys fra medtrafikanter.

Rain-X og Gtechniq G5 er to jeg har prøvd (men det finnes selvfølgelig mange flere, og sikkert bedre alternativ). Begge to er lett å påføre og ta av, og legges på omtrent samme måte som voks på alle ruter på utvendig side. Anbefales å legge i rette linjer, da det er fort gjort at det blir litt skjolder når det er duggvått ute, og som bare ser teit ut om du har gnukket vilt og hemningsløst på ruten. :P Legg gjerne to lag for best effekt og dekning av ruten. Tørkes av med en lett fuktet lofri klut/papir.

Rain-x har en tendens til å slites bort fort når viskerne brukes etter min erfaring, og G5 har jeg ikke hatt lenge nok til å gi noen endelig mening om, men det står på flasken at den kan vare i 5-6mnd eller mer. :)

Voksen vil ikke synes på ruten, men voksen varer ikke så lenge som en ruteforsegling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Hvorfor kjøpe egen glassrens? VG sier jo at med klut og salmiakkvann løser duggproblemet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

hehe, ja, og sitron og cola gjør også susen. Samt, for å spare på vaskeutgiftene kan man jo vaske hele bilen med vindusvaskebøtta som står utenfor de fleste bensinstasjonene, og tørke bilen igjen med nalen som er på motsatt side (har sett folk gjøre dette :/ )!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Voksen vil ikke synes på ruten, men voksen varer ikke så lenge som en ruteforsegling.

Har en annen erfaring enn deg. Prøvde 476 på frontruta for et år siden. Så ikke en drit ved regn og lys fra andre biler. Måtte innom bensinstasjon på vei hjem å kjøpe såpe med slipemidler for alla Jif, ellers måtte bilen bli parkert. Siden den gang har rain-x vært fast på alle ruter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

hehe, ja, og sitron og cola gjør også susen. Samt, for å spare på vaskeutgiftene kan man jo vaske hele bilen med vindusvaskebøtta som står utenfor de fleste bensinstasjonene, og tørke bilen igjen med nalen som er på motsatt side (har sett folk gjøre dette :/ )!

Jeg lo helt til jeg så "har sett folk gøre dette :/". Da var det plutselig ikke så morsomt lenger :( Stakkars biler som blir behandlet sånn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mstrandbo    180
mstrandbo

Bruker glass-klutene til Svisswax og SV Crystal, veldig fornøyd med det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Jeg er veldig glad i Scholl Ice, spesielt innvendig. Den er litt tykkere i konsistensen enn mange andre glassrenser, så jeg roter mindre.

Tørker alltid med Torky som ikke loer.

Denne komboen er også konge utvendig.

Jeg syns også voks funker fint på glass, men har elendig holdbarhet kontra rene ruteforseglinger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Voks på glass har lett for å lage noen jævlige skjolder, og særlig på frontruten er ikke dette noe man har lyst på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Noen som har erfaringer med bruk eller misbruk av disse vaskeredskapene som lover enklere tilgang til de fremre/nedre eller fjerne regioner av innsiden av frontruten?

Som denne:

421860714_990.jpg

(tilfeldig bilde fra google bildesøk)

Men jeg tenker da eventuelt å brenne den medfølgende microfiberen og bare bruke den som vaskeredskap sammen med skikkelige kluter, for å enkelt nå frem dit det er trangest og lengst unna...

Eller er det bare tull?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Har ikke vært borti den, men kan tenke meg at den gjør det lettere å vaske langt nede på vinduet. Har flere ganger vurdert en slik selv, men kommer meg aldri så langt at jeg kjøper den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig