Core2Duo

Ulyder fra motor etter vask

Hei!

Har i det siste lagt merke til, etter jeg har høytrykkspylt bilen og sånn at jeg får en skrikende eller hylende lyd i fra motor i det jeg starter opp bilen, og begynner å kjøre.

Det gir seg etterhvert, men det skal vel ikke være sånn?

Bilen er jo bare 11 måneder gammel, så det blir vel en garantisak i tilfelle.

Er det noen som har noen ideer om hva dette kan være?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

viftereim, det lager typisk hylelyd og forsvinner plutselig.. Kan vær at det skulle vert strammet litt..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

viftereim, det lager typisk hylelyd og forsvinner plutselig.. Kan vær at det skulle vert strammet litt..

Det er egentlig den jeg mistenker også. Garantisak dette vel?
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er egentlig den jeg mistenker også. Garantisak dette vel?

Helt klart. Bare kontakt forhandler asap. En reim skal da ikke skrike etter 11 mnd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjer det hver gang du starter opp?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har brukt kraftig avfetting ved motorvask uten å dekke til dynamo kan du få slike skrikelyder. Jeg synes det høres merkelig ut å viftereim trenger å strammes på så ny bil med mindre det er noe galt med bilen. Uansett er det garantisak. Lever på merkeverkstedet, "pek og si fiks" :)

Hvis det kun er ulyd noen sekunder og det kommer hver gang du har spylt bilen/felger kan det være rust på skiver mot bremseklosser som lager ulyden når bilen tar sin planlagte ABS/ESP bremsesjekk etter oppstart.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis viftereima ikke er slakk så kan den trenge litt "reimspray". Husker ikke hva det står på boksen, men man får en fra Autoglym. Har hatt Astraen min inne for å få gjort det samme og min piper ikke lengre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart. Bare kontakt forhandler asap. En reim skal da ikke skrike etter 11 mnd.

Nå er jeg ikke sikker på om det er viftereima da, men.. :ph34r:

Skjer det hver gang du starter opp?

Nei, det er etter jeg har hatt børsteløs vask, ved selvvask og når det er fuktig i været.

Hvis du har brukt kraftig avfetting ved motorvask uten å dekke til dynamo kan du få slike skrikelyder. Jeg synes det høres merkelig ut å viftereim trenger å strammes på så ny bil med mindre det er noe galt med bilen. Uansett er det garantisak. Lever på merkeverkstedet, "pek og si fiks" :)

Hvis det kun er ulyd noen sekunder og det kommer hver gang du har spylt bilen/felger kan det være rust på skiver mot bremseklosser som lager ulyden når bilen tar sin planlagte ABS/ESP bremsesjekk etter oppstart.

Peke skal jeg gjøre. :P Jeg har vel egentlig ikke hatt noe særlig motorvask i det hele tatt. Har prøvd å vaske med en klut/pensel og gå grundig over i motorrom på den måten. Ellers er jeg ganske så sikker på at ulyden kommer i fra motoren, med tanke på bremsesjekken. :) Endret av Core2Duo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At viftereimen skriker/hyler rett etter oppstart første gang etter motorvask er helt normalt.

Når reima og hjulene er våte blir friksjonenen mindre og reima hyler frem til delene har tørket opp igjen.

Bytte av reim vil ikke gjøre dette noe bedre, du kan prøve å blåse tørr reima og hjulene med trykkluft før oppstart om du vil unngå denne lyden.

Alternativt vil egnet spray på reima før vask kunne minke denne tendensen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At viftereimen skriker/hyler rett etter oppstart første gang etter motorvask er helt normalt.

Kan dette gjøre at ting kan ta skade, eller er dette da ingen ting å bry seg om?
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingenting å bry seg om.. Hvis det er bilen du har bilde av i avataren din som lager lyden kan jeg berolige deg med at "they all do that Sir". Jeg har spylt utallige slike på jobb, og alle hyler litt fra dynamoreim ved første oppstart etter å ha vært veldig våte. Reima har fjærbelastet selvjusterende strammer, og reimene holder leeeeenge. Ingenting å bekymre seg over :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive