Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

+1 på latmannsarm!

Før jeg kjøpte en fra Snap-On, har jeg hatt overraskende god erfaring med den fra biltema med 10 års garanti

Artikkelnr: 10986 og til kun 169,- er det en fin investering.

Skrevet

Prøv med en smihammer eller slegge på den du allerede har ødelagt, utrolig hva en god slegge får løs.

Øyvind G
Skrevet

Hvis ikke du får løsnet det, så kan du dra innom et lastebilverksted å høre med de om de kan prøve å få den av med en større muttertrekker.

Naboen min hadde dette problemet ifjord. Jeg prøvde med skikkelig latmannsarm og med eletrisk muttertrekker uten at den løsnet (pipa sprakk når jeg brukte eletrisk muttertrekker). Kjørte på jobben og brukte 3/4" muttertrekker, da kom den med en gang :)

Skrevet

Jeg kjøpte latmannsarm fra Torshov og komplimenterte med kraftpiper fra Jula.

Prøvde raskt når jeg skulle parkere og det ser ut som dette gjør susen selv om det fortsatt sitter godt :)

Litt surt at det skal sitte så hardt, men jeg får pøse på med kobberpasta, det hjelper over tid har jeg sett på andre Mercedesen..

Kanskje subbe over med en stålbørste også, så blir det nok så bra atte.. :)

Øyvind G
Skrevet

Jeg kjøpte latmannsarm fra Torshov og komplimenterte med kraftpiper fra Jula.

Prøvde raskt når jeg skulle parkere og det ser ut som dette gjør susen selv om det fortsatt sitter godt :)

Litt surt at det skal sitte så hardt, men jeg får pøse på med kobberpasta, det hjelper over tid har jeg sett på andre Mercedesen..

Kanskje subbe over med en stålbørste også, så blir det nok så bra atte.. :)

Årsaken til dette er at de er dratt til altfor hardt, men litt kobberpasta skader ikke. Selv bruker jeg ikke noe form for smøring på boltene pga det er grisete. Drar du til passe hardt, så får du ikke dette problemet igjen.

Skrevet

Det kan godt være et problem senere også selv om de blir strammet riktig.

Andre Mercedesen har vært grusom å skifte dekk på, selv med riktig moment.

Har hjulpet litt med kobberpasta slik at det ikke blir så tørt, lurer på om det er rust eller annet dritt inni der som gjør at boltene ikke sitter som de skal, eller om gjengene har blitt litt skjeve?

  • Moderatorer
Skrevet
Andre Mercedesen har vært grusom å skifte dekk på, selv med riktig moment.

Merkelig, jeg har aldri hatt problemer med dette på MB. Verken på Mercedes-Benz TN kassebilserien, W124, W210, nok en W210 og enda en S210.

Har brukt kobberpasta i 25 år og det har funket fint. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Skrevet

Ikke vet jeg, men er i alle fall slik på 230n og godt mulig på 280n, men det får vi se om noen dager når jeg har fått løsnet og strammet boltene riktig :)

Simen
Skrevet

120NM på Passaten, ellers sjekker jeg på nettet om hva slags Nm bilen skal ha :)

Googlet litt, og det virker som 110-120 Nm er ganske optimalt på de fleste biler. :) Tror jeg går for 120 Nm på min egen bil siden jeg har 4 studs. ;)

  • Forhandlere
Bernhard
Skrevet

Det skader heller ikke å børste over boltene med stålbørste for å få av gammel skitt:)

Jeg sprayer så litt kobberpasta på litt tørkepapir og smører tynt inn med kobberpasta på de 8-10 ytterste gjengene. I tillegg så børster jeg over navet for å fjerne løs dritt derifra :)

Skrevet (endret)

Billigeste løsninga er å ta ei skralle med den pipedimmen du skal ha, også ha et langt rør på skralla. Da blir de mye lettere å skru dem av :)

Ødela TengTools skralle på den måten, så vil ikkje anbefale det. Blei ny latmannsarm etterpå og det går finfint. Den gamle var søkk vekk, og skralla blei nødløsning. Ein erfaring rikere

Endret av Bigbird
andrepedersen
Skrevet

Jeg er mekaniker av yrke og har aldri klart det. De metoden jeg forklarte der fungerer akkurat på samme måte som å kjøpe en latmannsarm og! Det er en "billig" og grei måte. Det som skjer når du forlenger armen du skal fordele kraft utover er at du flytter belastningspungtet og det blir dermed lettere ved lengre arm og tyngre ved kortere arm.

Øyvind G
Skrevet (endret)

Jeg er mekaniker av yrke og har aldri klart det. De metoden jeg forklarte der fungerer akkurat på samme måte som å kjøpe en latmannsarm og! Det er en "billig" og grei måte. Det som skjer når du forlenger armen du skal fordele kraft utover er at du flytter belastningspungtet og det blir dermed lettere ved lengre arm og tyngre ved kortere arm.

Har du aldri ødelagt en skralle når du har brukt rør på den?! Tro meg den går istykker til slutt. (Det kommer selfølgelig ann på hvor hardt du bruker den da. Bruker du rør for at det skal bli lettere å dra og du kunne klart det uten rør så er det jo en annen sak)

Vil du ha lenger skralle så kan du kjøpe denne. Da er det selvfølgelig kun meningen å bruke de rørene som følger med.

På bolter som sitter foretrekker jeg en lang latmannsarm fremfor skrallen. På bolter som går tregt foretrekker jeg å bruke skrallen i linken over her. (Dette er når jeg ikke har tilgang eller ikke kan bruke muttertrekker på luft)

Endret av Øyvind G
Skrevet

Jeg er mekaniker av yrke og har aldri klart det. De metoden jeg forklarte der fungerer akkurat på samme måte som å kjøpe en latmannsarm og! Det er en "billig" og grei måte. Det som skjer når du forlenger armen du skal fordele kraft utover er at du flytter belastningspungtet og det blir dermed lettere ved lengre arm og tyngre ved kortere arm.

Som utdannet mekaniker burde du vite at det er ekstremt mange svake ledd som kan gi etter på ei skralle kontra en latmannsarm, har ødelagt en del billigskraller her og med ren håndmakt uten rør. Prinsippet med å sette et rør på en arm eller ei skralle har alle lært seg for lenge siden ;)

  • DCN Poeng 1
Øyvind G
Skrevet

Eg bruker alltid hjulmutternøkkel med uttrekkbart skaft når eg skal løsne hjulbolter. Er iallefall mykje bedre enn det originale som følger bilene

http://www.biltema.n...rnokkel-102606/

Den fungerer den, men jo lenger arm det er fra vinkelen på latmannsarmen og bort til pipen jo større er kjangsen for at du knekker bolten hvis du må ta i skikkelig da du får mer kraft nedover med denne enn du får med en vanlig latmannsarm som er nermere bolten/mutteren du skal løsne.

andrepedersen
Skrevet

Som utdannet mekaniker burde du vite at det er ekstremt mange svake ledd som kan gi etter på ei skralle kontra en latmannsarm, har ødelagt en del billigskraller her og med ren håndmakt uten rør. Prinsippet med å sette et rør på en arm eller ei skralle har alle lært seg for lenge siden ;)

Når sa jeg at dette var den optimale løysningen? Har aldri sagt at det her fungerer bedre en ei latmannsarn, sa bare at dette var en enkel og billig løsning for å få opp faste bolter! Og, det er ikke drakrafta som tar livet av ei skikkelig skralle, er slag :)

Uansett, så var dette ment som et tips for å hjelpe han karn her :)

Skrevet (endret)

1270816757098_224.jpg

http://www.breimyr.no/muttertrekker.htm

Denne er bør vel kunne hvirke bra på dette :)

Eller er det best kansje en stor moment nøkkel med gir på.......men da er det vel fare for at bolten ryker vis

di ikke løsner med en gang.

Biltema har mye bra verktøy :) Er i værtfall mye bedre enn TengTools på holdbar het :)

Mange verksted som kjøper verktøy på biltema.......der i blandt jobben min :) :)

Endret av GeirEM
Skrevet

Biltema har mye bra verktøy :) Er i værtfall mye bedre enn TengTools på holdbar het :)

Det var ein heftig påstand..

Skrevet (endret)

nop.....bare mye erfaring fra jobb hvor vi har hatt tengtools lenge og har byttet ut mye av det som har gått i stykker med biltemas med 10 års garanti. :) :) og det holder i værtfall ..

I tillegg kan enn kjøp dobelt opp og kansje enda mer i forhold til prisen på tengtools. :) :)

Endret av GeirEM
  • DCN Poeng 1
Skrevet

Då får me bare være uenige på det punktet :) Ser det kan bli litt OT å diskutere videre

  • Moderatorer
Skrevet

Vinkelrett er best, men hvordan en bruker det avgjør. Uansett hvilke forlenger eller verktøy jeg bruker, holder jeg på plass over bolten med ene hånda og løsner med den andre. Å hale og dra med begge hendene kan ende med grin hvis det glipper.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Skrevet

Det var ein heftig påstand..

Jeg er rimelig sikker på at mye av Biltemas verktøy med 10 års garanti er det samme som Teng Tools...

Det er iallefall HELT identisk. Jeg har sammenlignet flere verktøy, og bortsett fra logoen er det umulig å se forskjell.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår