Gry

Sportslokomotivet - BMW E61 Carbon schwarz

I det siste har det vært en del å gjøre (egentlig altfor mye for en som ikke har egen garasje..), og med samboeren på jobbreise var det jo ikke noe i veien for å reise til Gran med bilen full av greier for å polere nykjøpet til en av marshalene i sportsvognklubben.

Oppdraget: ett-stegs med lakkfylling av steinsprut og rens av skinnseter.

Det er faktisk bare litt over 60 bilder, avsluttet av ferdigbilder i en litt for mørk garasje. Som jeg pleier..

Det er plass til endel i en liten BMW

_DSC0747.jpg

Sportslokomotivet (til forskjell fra sportsvogner som er litt mer snertne ;)). Importert fra hjemlandet sitt litt tidligere i år

_DSC0748.jpg

_DSC0750.jpg

Varsomt parkert på vaskeplassen, så ingen knusemaskiner i nærhet

_DSC0749.jpg

Litt førvask-bilder. Avtalte med eieren av han kunne gå over bilen før jeg fikk den, for det tar jo litt lenger tid å vaske en bil som er inngrodd av møkk. Så han spylte og vasket utvendig, støvsuget og fjernet søppel og barnesete innvendig, og han har kjøpt både flekklakk og Nanolotus ruteforsegling. Og så skal han komme opp etter jobb for å hjelpe meg med innspurten.

Jeg antar at det kanskje var litt mørkt da han vaska..

_DSC0751.jpg

_DSC0756.jpg

Litt av steinspruten jeg skal flekke. Trodde først det var rester av poleringsmiddel nedi, men panseret (og forskjermene) er aluminium så det var muligens metallet jeg så.

_DSC0753.jpg

Mye flekker på taket, sevje tenker jeg

_DSC0754.jpg

:eek:

_DSC0755.jpg

Ny felger og nye dekk, så disse gjorde jeg overhodet ingenting med, var nok av andre ting jeg skulle prøve å rekke.. Felgene ligner litt på mine egne egentlig, synes disse er litt fetere riktignok.

_DSC0757.jpg

Oj, oj!

_DSC0758.jpg

Litt støv på bilen, den ble vasket søndag kveld men kjørt litt på tørre veier etterpå

_DSC0759.jpg

Hm

_DSC0760.jpg

(Det er ikke en ripe på fangeren, det er gjenskinnet av en gul hageslange)

_DSC0761.jpg

_DSC0762.jpg

Lent seg litt mot bilen mens han byttet dekk, ser jeg

_DSC0763.jpg

Mer av de deilige vinduslistene

_DSC0764.jpg

En liten skrape på bakdøra på førersida

_DSC0765.jpg

Litt reklame for den fantastiske lysstyrken (det var da også noe å klasse i ruta?). Har sett flere BMWer med noe som nesten ligner på korrosjon på den lista mot frontruta, helt mot gummien

_DSC0766.jpg

Og så: VASK

Testet for moro skyld Prickbort mot Turtlewax Nano-Tech Extreme Pre-Wash (eller noe som ligner)

_DSC0767.jpg

Skilpadde

_DSC0768.jpg

Bort med prikkene

_DSC0769.jpg

Lot virke så lenge jeg orka, det var litt kaldt her på Hadeland, og dynket litt med vann før jeg hadde på skum.

_DSC0770.jpg

Hadde produkt på hele bilen, glass og tak. Slik ble bakruta seende ut etter avspyling av første runde avfetting med Jif-skum på toppen (fikk ikke helt taket på høyttrykken, blei litt tynt skum så jeg la to ganger oppå hverandre)

_DSC0771.jpg

Tok et bilde av den artige lakken. Phantom schwartz er sort/blå (alt ettersom). Og det virker som metallic-effekten ligger både i fargede korn og i slike hvite korn. Jeg må si jeg savnet å ha svart bil mens jeg holdt på (syke greier igrunn)

_DSC0772.jpg

Siden jeg brukte Jif-skum hoppa jeg over egen runde surfex (dessuten rant jo aldri vannet av bilen igjen etter avspyling!), og gikk direkte til Iron-X. Dette var det eneste jeg spanderte på felgene også forøvrig. (Den nye Iron-X er veldig tyntflytende, som vann, forrige var tykkere og geleaktig)

_DSC0778.jpg

Var litt enklere å se virkningen med Jifskum på

_DSC0780.jpg

Motorrommet var også gyselig. Jifskum og surfex 1:5 og kost. Avspylt med hageslange. Klarte å glemme under/etter-bilder :wacko:

_DSC0781.jpg

_DSC0782.jpg

_DSC0783.jpg

Avspylt etter enda noen runder med høyttrykk og håndvask med citrus wash og to GG-bøtter. Fine blanke bilen (vannet klamrer seg fast til panseret, ikke antydning til å ville slippe). Og omtrent nå sendte far til eier (er på tunet til barndomshjemmet jeg står og vasker) en sms til sønnen sin om at jeg endelig var ferdig med vasken etter fire timer (tror ikke jeg brukte fire timer! Overhodet ikke mer enn tre og en halv)

_DSC0784.jpg

Kjørte bilen inn i garasjen og gikk inn hovedhuset til varm eplekake med krem og kaffe.

Etter en liten pust i bakken var det ut i garasjen for siste prep før polering. Leire! (Meguiar's)

Var litt spent på om det var noe forskjell på høyre og venstre side

_DSC0788.jpg

Og det var det ikke... Gadd ikke ta bilde av den andre siden av leira. Og det var fremdeles igjen en god del tjære og asfalt på nedre deler. Forvaskmessig så var jeg skuffa over hvor mye som lå igjen til leira. Hadde nok hadde nytte av en ny runde Prickbort men vannet hang slik på bilen at jeg ikke så poenget i å prøve mens jeg sto ute. Og så merket jeg egentlig ikke noe til dette mens jeg fremdeles sto ute.

Noen bilder som viser i detalj lakken jeg skulle gjøre et kjapt forsøk på å få blankere. Kun ett steg utvendig altså.

_DSC0789.jpg

_DSC0793.jpg

_DSC0792.jpg

Myyyye insektsrester på fronten!

_DSC0790.jpg

Og så oppdaget jeg hvorfor PDC'en ga feilmeldinger

_DSC0794.jpg

_DSC0796.jpg

_DSC0800.jpg

Masse masse vaskeriper

_DSC0803.jpg

Taket

_DSC0804.jpg

Innsteget bak

_DSC0805.jpg

Bakfanger

_DSC0808.jpg

Litt subbemerker fra leira også

_DSC0813.jpg

Antydninger til hologrammer? Bakskjerm på førersida

_DSC0817.jpg

_DSC0818.jpg

Et annet rart merke, den forsvant uten noe oppstuss under polering

_DSC0819.jpg

Var noen slike merker ved begge dørene på førersida

_DSC0820.jpg

Slått av en god del lakk i kanten på førerdøra!

_DSC0821.jpg

På et eller annet tidspunkt ble jeg hentet inn fra garasjen for å meske meg med pølser og lompe på kjøkkenet. :fun: Han far var stadig ute og sjekket åssen det gikk.

Og et umotivert bilde innenfra. Husker ikke hva skinntypen heter, men den er glattslipt, utrolig deilig og mykt! Og selvfølgelig samme skinnet i døra, seter, i lommene bakpå setene og på håndbrekket.

_DSC0822.jpg

Gjorde endel innvendig før jeg tok kvelden. Støvsuget kjapt (eieren hadde allerede tatt det meste så jeg tok bare litt der jeg så noe), gikk over alle ventiler med en pensel og støvsuger. Tørket over all plastikk med en klut dynket i ei bøtte varmvann som hadde en liten skvett Green Clean. Vasket og støvsuget også under/bak setene og midtlene, under lokkene i bagasjen.

Pellet av to klistrelapper innvendig på frontruta (lyktereklamen og påminnelsen om airbag).

Renset alt skinn med Autoglyms spray og en myk børste. Tørket av med et dedikert bomullshåndkle. Etter dette brukte jeg en bomullspute (som følger med i enkelte av poleringspakkene til tohodet-poleringsmaskin) og smurte på rikelig med lærbalsam fra samme produsent og lot dette bare stå og trekke til alt annet var ferdig dagen etterpå.

Dag1

Dro hjemmefra (dvs etter ferdig nattevakt sov jeg noen timer i varmtlageret mitt på Hønefoss) ca kl 1400 og var hjemme igjen ca 2330. Det var en helsikes tåke på hjemturen! Så knapt fra ene brøytestikka til den neste, kjørte litt saktere enn vanlig..

Dag2.

Dro hjemmefra først 0900, var så altfor trøtt...

Fyret opp poleringsmaskina for å finne en kombinasjon. Hadde med meg nesten alt fra hyllene hjemme ("det var da en hælvettes mange krukker og greier du har her"), sålenge det får plass i bilen er det enklere å ta med seg alt enn å prøve å finne ut på forhånd hva jeg muligens kan ha bruk for.

Testet roterende, liten sort Scholl og S17. Tok endel riper.

_DSC0827.jpg

Dessverre ikke noen vinner på hologramfronten..

_DSC0830.jpg

Prøvde orange scholl og S17 og det hjalp heller ikke noe særlig, hologrammer av det også og det tok ikke like mye riper.

Men så testet jeg orange scholl og S30. Ingen hologrammer og fjernet masse vaskeriper selv om det ikke tok på langt nær like mye som S17 gjorde.

Kjørte over lyktene foran og bak med sort pute, pluss denne flekken der det sto en reklame før (jeg fjernet denne for en måneds tid siden og håndpolerte den gang bare kjapt over for å dempe det verste)

_DSC0833.jpg

Fant en liten rustboble under skiltfestet

_DSC0834.jpg

Denne tok jeg med polytrol! De blir så matte av en eller annen grunn. Tok hele viskerarmen siden det er vanskelig å legge på kun den nedre knotten. Renset ruta med samme kombo som lakken.

_DSC0836.jpg

Her er det en slags 50/50 men det er ikke godt å si hvilken side som er polert... Det er høyre siden som er ferdig, men uten refleksjoner sier det ikke stort. Var ikke så ille mye vaskeriper på panseret, det var greit synlig med det blotte øyet at det blei blankere men jeg har bare et veldig uskarpt bilde der det nesten synes.

_DSC0843.jpg

Polerte ferdig panseret ganske tidlig etter at jeg fant hvilken kombo jeg skulle bruke, så jeg kunne legge flekklakk i sårene. Tørket først over med silikonfjerner (har en ny flaske fra 3M, lim og voksfjerner står det på den, men i følge bruksanvisningen tok den også silikon), deretter flikket jeg litt med det minste av de kulerunde dremel-hodene. Ikke fordi jeg så noe forskjell men fordi alle de andre som får til dette gjør det. La så i farge med et skråskjært strå fra en piasava-kost som var. Lot tørke ca en halvtime (tok litt tid å gå rundt) før jeg la i klarlakk med samme strået. Neste gang bruker jeg heller en q-tip som er spisset, var for lite lakk på piasavaen i forhold til hva jeg erfarte sist da jeg brukte en q-tip. La bare i en runde med klarlakk, bilen skal på veien denne dagen.

Og så en herlig halvt-om-halvt. Vinduslister! Håper de holder seg slik en stund. De flekkene på ruta lot seg ikke fjerne med bare klut, men strøyk såvidt over med puta for hånd og de forsvant.

_DSC0845.jpg

Alt ferdig her unntatt speilhuset

_DSC0848.jpg

Stresset egentlig ikke så mye, men oppdaget jo etterhvert at tida fløy! Lot derfor være å ta så mye bilder av korrigering :unsure: Begynte å bli sliten i hodet og kroppen.

Eier kom i fem-tida tror jeg, og etter at han fikk resten av de pølsene jeg ikke hadde spist, og fikk skiftet til arbeidstøy kom han ut og hjalp til.

Mens jeg polerte med maskin satt jeg bort håndpolering under dørhåndtak og oppå med en liten sort scholl og S17. Han la også Nanolotus på frontrute, takluke og bakrute. De to førstnevnte ble også renset med den som følger med i settet (litt usikker på om bakluka fikk samme behandling med rens, jeg blandet meg ikke så mye). Og to lag Rain-X på alle sideruter og sidespeil.

Da jeg målte lakkdybden fant jeg ut at bakskjermen på førersida måtte ha vært omlakkert, plutselig et område med ca 50µm mer enn resten av bilen. Og denne flekken fikk hologrammer, så da måtte jeg fram med Krauss DA, brukte samme pute og middel og det holdt.

(Slenger inn lakkdybdeskjema nå som det er skannet)

E61_PS.jpg

Så la jeg voks, Swissvax Shield, og jeg la bare tynt siden det ikke ville bli tid til mer enn et lag. Eier fikk gleden av å tørke av. Jeg gikk over bilen etterpå med vaffelglasskluten min (understøttet av en fantastisk håndholdt lampe fra Würth) som vanen er.

Jeg tørket av setene og alt annet skinn som var blankt av balsam, så litt mer naturlig ut igjen etterpå.

_DSC0863.jpg

Fjernet limrester i frontruta. Det var noe rester av noe som så veldig offisielt ut (type oblat, forsikringsbevis eller noe) rett under speilet, og den krevde negler for å løsne. Vasket deretter over alle ruter med Meguiar's Glass Cleaner, gikk over plastikken med Hyper Dressing. Eieren satt på nye skiltholdere.

_DSC0851.jpg

Så satt vi litt sportsvogn-dekaler. Jeg kunne gjerne tenkt meg sånne, men siden jeg ikke lekte med biler da jeg var liten (jeg hadde to Barbie-dukker og to My Little Pony) måtte jeg i såfall skaffet noen der det står "jeg har begynt å leke med biler". Lurer litt på hvor godt de kommer til å sitte, var kanskje ikke så smart å ha dem på _etterpå_ at vi la Rain-X, føltes litt som de ville følge papiret av igjen.

_DSC0859.jpg

(Heldigvis synes ikke skitten på min gule genser på dette bildet... minst like lekker som eierens grå genser)

_DSC0861.jpg

De siste bildene er frihåndsbilder tatt med ISO 400 (når du hører lukkeren si klikk-kliiikkk skjønner du at de ikke kommer til å vinne noen pris) siden blitz ikke ga noe bra resultat. Ikke den beste samlingen bilder jeg har klart å skrape sammen til en S&S men sikkert ok for 10 minutters underholdning en lørdag :blush:

_DSC0857.jpg

_DSC0852.jpg

_DSC0856.jpg

_DSC0855.jpg

Før jeg dro fylte jeg opp en pose med epler fra hagen (samme eplene som var i den kaka jeg hadde fått servert begge dagene) og takket for bevertning hos vertskapet :)

God kveld til alle!

Endret av Gry
40

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Looking good, som vanlig! Bilen så nesten møkkete ut med alle de ripene. Bra du ordner opp! Creds fra meg :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ut som du hadde litt å tatak i her Gry, men bra ble det så absolutt :)

Fargen heter Carbon Schwartz. Phantom schwartz finner du på Audi og ikke på BMW så vit jeg vet ;)

Den listen mellom A-stolpen og frontruta er gjenganger med korosjon på E60/E61. Den er lett å nappe av så en slipper å maskere ved polering av A-stolpen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en flott redningsaksjon! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba som vanlig

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget flott resultat på en bil som trengte litt stell :thumbup:

Cred avgitt :)

Angående skinninteriøret; Kan det være Nappa skinn?

På den nye 5-serien skilles det mellom "Dakota", "Nappa" og "Merino", men jeg vet ikke om de samme betegnelsene ble brukt på E60.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kreds på lørdagsunderholdningen min ^_^

Så ut som du hadde litt å tatak i her Gry, men bra ble det så absolutt :) Fargen heter Carbon Schwartz. Phantom schwartz finner du på Audi og ikke på BMW så vit jeg vet ;) Den listen mellom A-stolpen og frontruta er gjenganger med korosjon på E60/E61. Den er lett å nappe av så en slipper å maskere ved polering av A-stolpen :)

Ikke bare het den ikke Phantom Schwartz, den heter faktisk Carbon Schwarz (uten t altså). Har endret tittelen nå. Forresten har jeg en ganske stor rosa post-it festet til kanten av pc-skjermen, der jeg har skrivi opp følgende:

Carbon Schwarz

-> Ett-stegs S17+ blå

Evt S30+ oransje

Ikke verst at jeg klarte å huske at jeg skulle bruke oransje og S30 mens jeg og lappen var i hvert vårt fylke, mens jeg ikke klarer å lese av korrekt fargenavn fra en avstand på 50cm B)

Jeg sto og dro litt i den lista på denne bilen også men har ennå ikke turt å røske en av, får teste på typens E61 først he-he. Takk for tipsene.

Meget flott resultat på en bil som trengte litt stell :thumbup: Cred avgitt :) Angående skinninteriøret; Kan det være Nappa skinn? På den nye 5-serien skilles det mellom "Dakota", "Nappa" og "Merino", men jeg vet ikke om de samme betegnelsene ble brukt på E60.

Jeg har sitti en god stund nå på diverse bimmers-forum og linker hit og dit og forsøkt å finne det ut, men jeg må vente på svar fra de som vet slikt før jeg er sikker (bildene på BMW-konfiguratoren var jo ikke til å bli klok av, skinnet så dønn likt ut, bare noe forskjell i sømmer?). Eieren sa noe om at den typen han har anses å være mer ømfintlig, det var derfor han ville ha en runde med pleie på den.

Forøvrig er dette en facelift E61 530d. Hva man finner ut når man sitter og feker på intervebben.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb Gry!

Som nevnt så hadde du litt å henge fingrene i på denne..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk endelig søkt opp utstyrskodene ( takk til min eminente samboer), og det er nappa i denne

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra som vanlig dette, Gry! Cred levert :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei Gry ;)

husker du reg. nr på bilen

så går til mekonomen og legger inn reg nr der og tar de siste 7 tallene på Understellsnummer

til denne siden http://www.rubmw.ru/vincode/eng/

legger så inn det svaret på linjen under, så får du opp alt bilen har fabrikk montert ink type skinn :thumbup:

fargen er som nevnt Carbon Schwarz(416) svart til blå,

men det finnes biler som går i fra blå til svart også men lakk koden er den samme :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig en link som funka! Alle de jeg fant på bimmers og nettet forøvrig var bare noe som lignet ETK-skjema som GS-bildeler har.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig løft! Write up'en din er artig lesning som alltid, og viser mye detailer-glede :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra jobba! Dreiv på med sånn bil i helga.var ikke riper mellom vinduene der.Rart.Så lakkert ut, men må ha vært en slags vinyl eller plast på den.Cred til deg! du er veldig dyktig, og skriver bra.Oftest bare skumleser jeg S&S, men dine leser jeg setning for setning fordi det er mye å lære!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du fikk rydda opp i mye på denne bilen ja :) ja ser det er mangen som bruker Scholl, så gleder meg til å få prøvd den på neste bil :)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott writeup, flott resultat og flott bil. Helt riktig utstyrt også ser jeg!! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb både på detailing og skriving igjen av deg!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg nevnte for eier at den fargen var litt sjelden, men det gjelder visst bare i Norge. Omtrent alle han fikk opp da han tittet etter import var Carbon Schwarz. Eller så har det en sammenheng med utstyrslista... ikke mye som mangler på denne ^_^ Moro å se head-up display, sjøl om det bare var på de 10 metrene fra vaskeplassene og inn i garasjen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive