ColdFusion

BMW 320D E92 Individual Blue - microriper ved buff

Sliter noe alvorlig med microriper på en E92, ca 10-12 grader i garasjen (byggtørke på vei), men det blir helt villt med microriper etter buffing av polish. Det må være buffinga som gjør det, da jeg kan endre retningen på ripene.

Jeg har et par bilder som illustrerer problemet:

1302747.jpeg

Nærbilde:

1302756.jpeg

Jeg har kun kjørt med Flex DA på bakskjerm (passasjerdør er etter en eller annen "poleringssjappe"), orange/grønn uber og Gtechniq P1 og P2. Har prøvd å vente med å buffe til panelet er helt kaldt igjen, forsiktig osv. Disse bildene er etter en forsiktig P2 orange uber zenith runde inkl juvellering. Er seriøst inne på om denne bilen er litt over hva jeg kan klare å få til? Bilen er vasket DCN style (stripping) og 3m medium clay med ONR, Surfex HD 1:5 etter clay.

Av annen polish så har jeg fullt sett med Menzerna og Scholl S3+, S17 og S40+. Har Flex roterende i tillegg til DA. Av pads så har jeg gul (hard), orange, grønn og blå (veldig myk) uber, samt noe Mag purple og en sort tror jeg (har aldri brukt de).

Hva gjør jeg? Er det rett og slett for kaldt, eller er det en roterende runde evt annen polish som gjelder på denne lakke. Jeg har kun avtalt 1-stegs med kunde, setter pris på alle forslag og innspill.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å spraye avfetting istedenfor å buffe av ? Så bare spyle med vann og tørke lett over

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv S03G på gul Scholl og roterende. Kan være at du bare metter lakken med oljer, som ser ut som mikroriper.

Mener det er ganske hard lakk på den her, spotkorrigerte en X3 i sommer med samme lakkode, og da gikk jeg for nevnte kombo. Mulig du klarer å avslutte holofritt om du kjører uten press de to siste passene, men det bør jo finpoleres med S30 etterpå og da er ikke dette en enstegs lenger. :)

Eventuelt kan du prøve sort Scholl med S17!

Prøv også med f.eks isopropanol og batterivann som wipedown, kanskje tilogmed Scholl CF02 hvis du har det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som solide kjørespor. Hvis du har laget dem bør du prøve med en snillere kombo pad og polish. Er det gammel moro, må du nok til med en grovere kombo, hvis du ikke får fjernet det med det du bruker nå.

Får du en lunk i panelet når du polerer, er nok ikke kalde omgivelser problemet. Du kan hjelpe av med å ta halogenlys nærmere og forvarme hvis du ikke får opp varmen ved polering. Viktig å bryte ned polish skikkelig for best finish :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ser ut som solide kjørespor.

Jeg har ikke rørt døra!! Jeg har Scholl CF02 og tester det. Men gul Scholl pad finner jeg ikke, hva tilsvarer den ca med uber?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

CF02 tipper jeg er svaret her, bruk flere mikrofiber for å få tørket skikkelig så det ikke blir nye skjolder. Kan være det går lettere å fjerne hvis du bruker en polish med mindre oljer, f eks Scholl S30+

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polishrester? Prøv IPA eller noe lignende :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd wipedown, Scholl S03G på grønn uber, så S17 på DA grønn uber (med og uten wipedown) - mye bedre, men fortsatt langt fra at jeg er fornøyd. Tok en omlakkert MB E-klasse for en stund siden som jeg syntes var svært vanskelig, men denne tar kaka.

Mulig at det er pga ekstermt mye RDS og dype swirls, samt kjørespor fra en annen verden (som en eller annen sjappe har påført). Det er litt synd. Ser at jeg kan dra en runde med S17 og DA som gjør bilen mye bedre, men det vil ikke på langt nær fikse opp i all RDS, holos og kjørespor. Har snakket med eier, og han forstår at dette kanskje ikke er mulig for meg å rette opp i med et tilfredsstillende resultat.

På bakskjermen hvor jeg har kjørt S03 så har det meste av RDS forsvunnet, det ser bra ut, men like forbannet så kommer det microriper etter buff, både med og uten IPA. Buffer superforsiktig, bruker 8 sider MF på en kvart bakskjerm (fra hjulbue og frem til passasjerdør). Må jeg tester med annen type MF og ikke IPA etter S17.

Ser Belle anbefaler S30+ (har kun S40), men har også Gtechniq P2 som alltid har avsluttet perfekt på mørke biler. Jeg kan ikke se at det er maskin/pad/polish som lager microripene da de fleste er i retningen jeg har buffet. Noen ninjatips?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har polerte en phantom schwartz nå med flex roterende, orange og S30+ og fjernet store mengder vaskeriper (måtte bytte til DA med samme kombo på ene bakskjermen som var lakket opp). Da jeg tok samboerens tiefseeblau brukte jeg DA, V34 (ca samme grovhet som S30, finere enn S17) og blå hex-logic for å fjerne hologrammene etter klargjører.

Snur disse mikroripene seg etter som du tørker av? Altså snur de seg underveis eller kommer de i den retningen du tørker av?

BMW-lakk pleier jo å være hard og fin, selv om jeg strengt tatt ikke har polert så fryktelig mange...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har ikke vært lakkert opp eller noe? Kan ikke tenke meg det, men alt er mulig.

Bakluka på min er lakkert opp, og jeg sleit med at det kom riper når jeg buffet av. Hvordan MF bruker du? Er jo en del i de bildene dine. Prøv med forskjellige kombinasjoner, så kanskje du finner ut av det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, kan ikke se noe sted at den er omlakkert, evt ny klarlakk. Bruker MF fra Nanolotus som er vasket med MF såpe og selvsagt uten tøymykner i vaskene før.

Snur disse mikroripene seg etter som du tørker av? Altså snur de seg underveis eller kommer de i den retningen du tørker av?

BMW-lakk pleier jo å være hard og fin, selv om jeg strengt tatt ikke har polert så fryktelig mange...

I den retning jeg tørker, og de er helt rette. Kan prøve med roterende og mild polish. Men gul scholl, finner den ikke i pad-oversikten, er den myk, medium eller hard?

PS: på bildene er det ikke gjort noe som helst etter clay og surfex hd på passasjerdøra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg anser gul som den med mest kutt av skumputene fra Scholl (unntatt muligens de spesialputene med krysskjæring, diverse spidervarianter som skal etterligne ull i kutt). Og så er muligens blå, lilla og gul temmelig like også, der er jeg ikke ferdigkonkludert selv om jeg gjorde et forsøk på å sammenligne en gang.

Hvis mikrofiber virkelig lager slike riper må du kanskje til med det siste trikset i boka (mi), polere ferdig, ikke tørke av polish underveis men dynke bilen i surfex til slutt og vaske den med minst mulig gnikking, deretter tørk og voks.. har sett noen tråder der det har vært eneste måten for å unngå å påføre riper under korrigering :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror du er inne på noe her... Jeg testet nå med å buffe superforsiktig, slik at jeg kunne se lakken greit, så tok jeg hånda forsiktig for å fjerne siste rest... Megariper umiddelbart... Dette har jeg aldri sett før. Kan virkelig lakken være så myk på orginal BMW? Dette var med P2 og grønn uber på DA.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg anser gul som den med mest kutt av skumputene fra Scholl (unntatt muligens de spesialputene med krysskjæring, diverse spidervarianter som skal etterligne ull i kutt). Og så er muligens blå, lilla og gul temmelig like også, der er jeg ikke ferdigkonkludert selv om jeg gjorde et forsøk på å sammenligne en gang.

Hvis mikrofiber virkelig lager slike riper må du kanskje til med det siste trikset i boka (mi), polere ferdig, ikke tørke av polish underveis men dynke bilen i surfex til slutt og vaske den med minst mulig gnikking, deretter tørk og voks.. har sett noen tråder der det har vært eneste måten for å unngå å påføre riper under korrigering :(

Gul og lilla rangerer som listet, men er rimelig like i cut. Blå er litt grovere enn orange, men ikke verre enn at den kan gjøre nytten som finpolishpute med S30+/S40 om det virkelig kniper.

Jeg så en cut-skala fra Scholl et sted en gang, men finner den ikke igjen... fritt etter hukommelsen har ull og hvite spiderpads 6/6 i cut, gul har 4.5, lilla har 4, blå har 3 og orange 2. Svart har 1/6 siden det er en finishing pad. Orange waffle og gul spider husker jeg ikke i farten, men tipper de ligger rundt 4-5-tallet et sted.

Bernhard korrigerer meg nok hvis jeg har bommet grovt på noe her...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er denne bilen tilbakelevert etter avtale med eier, uten korrigering eller voks. Vi får satse på at Tommy har tid å se på denne til våren! Kan kanskje bli interessant å se hva som blir "løsningen"?

Som det ble skrevet om i en annen tråd, jeg må bare være så ærlig med eier å si det som det er - denne lakken er for vanskelig å få bra, at det vil ta meg et hav av tid, uten å være i nærheten av et godt resultat. Mine kunnskaper, utstyr og produkter strekker rett og slett ikke til... Hadde virkelig ikke regnet med at det var en BMW som skulle knekke "stoltheten" ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

var borti en problem bil for litt siden, Den var en volvo xc60 type rød 2011 mod. Bilen hadde masse rds og swirls . KJørte både 5 og 6 ganger på hvert panel, med mg101 og 95 for og bli fornøyd. (Lakken var veldig hard) Dette ble det jo selfølgelig kjørespor av, Så gikk over bilen med 205 på gul diamond cut pute fra mg på på roterende. Gikk over bilen og inspiserte med led lykt og ble ikke helt fornøyd, Så gikk over bilen med orange scholl og s30+ Og ble fornøyd. Tok så wipedown med surfex , og inspiserte igjen, og bilen var full i microriper . Så ble strafferunde på meg med s30+ igjen. Så testet jeg på panseret og skulle ta wipedown med kondensfjerner og batterivann. Da skjedde det noe rart. Fikk ikke tørket av det jeg sprayet på. Aldri vært borti før. Prøvde og bruke både 4, og 5 kluter men fikk det ikke av drev i kanskje 1 time bare på den lille firkanten på panseret. Hmmmm, da ble løsningen og kjøre s40 og orange pad, og dette gikk som en drøm og bilen ble fri for microswirls , men turte ikke prøve meg på wipedown på denne igjen.

Ligner egentlig litt på det samme problemet som med denne bmwen. Bare at microripene jeg fikk ble ikke like tydlige som på denne.

her er ett ferdig bilde av bilen , har desverre ikke bilde av microripene

P1020216.jpg

Endret av Ruben
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive