Ruben

Vinterhjul på bmw

La om til vinterhjul i dag på en bmw 320 d 06 mod, Og bilen ble helt forjævlig å kjøre med, kom til og med opp varsel lampe om at det var glatt ute. Luft trykket stemmer med det som står i boka. Har nye dekk bak og 2 år gamle framme. continental contakt viking.

Noen som har hatt samme problemer som meg ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du må nullstille sensoren for lufttrykket i menyen når du legger om. Bilen vet ikke at den har fått nye dekk, så den forholder seg til trykket i sommerhjulene.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det kanskje . Hjelper nok med at det kommer opp varsel lampe, men hjelper vell ikke på kjøreegenskapene?:P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei desverre, de er nok fortsatt ræva :/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener med at den har blitt så mye verre å kjøre? Slipper den raskere i sving? Sporer den? Rister? Har du andre dimensjoner enn på sommerhjul?

Jeg har kjørt på piggfritt i to uker nå, og kjenner godt forskjellen fra sommerdekkene. Bilen sklir mye mer i svingene, kjenner den siger bort fra linjen når jeg får for mye krefter. Og på vått er den rett og slett ekkel, kjører mye mer defensivt nå for å holde marginene på min side. Vinterdekkgummi er jo ganske myk...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer som de andre sier, men den varsellampen du har fått opp har nok ingenting med at det er glatt eller kaldt ute.

Du vil riktignok få opp et varsel når temperaturen synker under 3+, et snøfnugg-symbol som indikerer fare for glatt føre, men den har ingenting med å gjøre at du har byttet hjul.

Den lampen du har fått opp er punkteringsindikatoren som slår inn når den merker forskjell på tyngden/balansen på dekkene.

Bilen forteller deg at den har punktert, men i dette tilfellet må du bare resette denne da bilen merker forskjell etter at du har byttet hjul. At bilen, som du sier har blitt"for jævli" å kjøre synes jeg høres litt rart ut. Du vil selvfølgelig merke endring i oppførsel og kjøreegenskaper på bilen ved bytte fra sommehjul, da vinterhjulene som regel har mindre felg, høyere profil og smalere bredde på dekk og mykere gummiblanding. Dette betyr som oftest vesentlig redusert grep på våt og sleip høst-asfalt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det uoriginale felger? Kan det tenkes at det mangler sentreringsringer (plast-skims) på navet, eller at de ikke ble med over fra sommerfelgene. Det vil gi ubalanse og risting, men du har ikke beskrevet hvordan problemet utarter seg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener med at den har blitt så mye verre å kjøre? Slipper den raskere i sving? Sporer den? Rister? Har du andre dimensjoner enn på sommerhjul?

Jeg har kjørt på piggfritt i to uker nå, og kjenner godt forskjellen fra sommerdekkene. Bilen sklir mye mer i svingene, kjenner den siger bort fra linjen når jeg får for mye krefter. Og på vått er den rett og slett ekkel, kjører mye mer defensivt nå for å holde marginene på min side. Vinterdekkgummi er jo ganske myk...

eksempel blien slipper bare jg hadde 60 kmt på tørr asfalt i en slak sving.(:S har orginale m-sport felger 17" og continental 225/45 profil . Sprett nye dekk bak og 2 år gamle framme. dekk trykk er som det skal . Veit at biler blir litt dårlige kjøreegenskaper i forhold til sommerdekk, men skal ikke bli så gæli.

Er det uoriginale felger? Kan det tenkes at det mangler sentreringsringer (plast-skims) på navet, eller at de ikke ble med over fra sommerfelgene. Det vil gi ubalanse og risting, men du har ikke beskrevet hvordan problemet utarter seg.

Er orginale m-sport felger 17 " senterringer var det ikke på og skal heller ikke være. Problemet er at bilen glir/skrenser i veldig lav fart på tørr asfalt og slak sving. Hovedsaklig framme.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bilen senket uorginalt? Er dette første gang du kjører denne bilen på vinterføre?

Jeg opplevde en gang å kjøpe en bil på sommerstid som nylig var senket. Tidligere eier hadde ikke utført forstillingskontroll etter senk. Dette gikk fint på sommerstid med sommerhjul, men når jeg byttet om til vinterhjul ble bilen helt rar å kjøre. Kjenner igjen noen av symptomene dine når jeg opplevde dette. Jeg tok en hjulstillingskontroll og dette hjalp MYE!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

var lampen som kom opp rød eller gul? Punkteringsvarselet er rødt. Ser på min at selv ved pådrag over 100 så kommer av og til DTC lampen, det skjer aldri med sommerdekka. Nå har jeg 19" vinter og de er mye bedre en 17" jeg hadde før. DTC slår inn mye sjeldnere, men det er veldig annerledes å kjøre med vinterhjul. Kjøre stilen blir mye mykere :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bilen senket uorginalt? Er dette første gang du kjører denne bilen på vinterføre?

Jeg opplevde en gang å kjøpe en bil på sommerstid som nylig var senket. Tidligere eier hadde ikke utført forstillingskontroll etter senk. Dette gikk fint på sommerstid med sommerhjul, men når jeg byttet om til vinterhjul ble bilen helt rar å kjøre. Kjenner igjen noen av symptomene dine når jeg opplevde dette. Jeg tok en hjulstillingskontroll og dette hjalp MYE!

bilen er ikke uorginalt senket nei. Men satt rimelig breie dekk på bilen. Satt 265/35 19" bak og 235/ 19" fram. han prata på at bilen ble tatt 4 hjulskontrol på på forje service da de bytta hjullagre på bilen. Skal innom bmw i morgen å høre hva som ev. kan være feil.

var lampen som kom opp rød eller gul? Punkteringsvarselet er rødt. Ser på min at selv ved pådrag over 100 så kommer av og til DTC lampen, det skjer aldri med sommerdekka. Nå har jeg 19" vinter og de er mye bedre en 17" jeg hadde før. DTC slår inn mye sjeldnere, men det er veldig annerledes å kjøre med vinterhjul. Kjøre stilen blir mye mykere :)

det er dtc lampa som blunk, og dtc slo inn. har nullstilt dekktrykkssensorene. OKei, men lampa mi lyste da jeg hadde 60 km i en slak sving så , det er ikke helt normalt tror jeg :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen er ikke uorginalt senket nei. Men satt rimelig breie dekk på bilen. Satt 265/35 19" bak og 235/ 19" fram. han prata på at bilen ble tatt 4 hjulskontrol på på forje service da de bytta hjullagre på bilen. Skal innom bmw i morgen å høre hva som ev. kan være feil.

det er dtc lampa som blunk, og dtc slo inn. har nullstilt dekktrykkssensorene. OKei, men lampa mi lyste da jeg hadde 60 km i en slak sving så , det er ikke helt normalt tror jeg :P

Det er helt normalt, ettersom vinterhjul har ekstremt myk gummi, og DTC på BMW er meget sensitiv. Hvis jeg ligger i 60 km/t på 5. gir med min 320CI, og gir full gass, så slår antispinn inn, fordi dekkene vrir seg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp bekrefter det, den slår inn hele tiden med vinterhjul.

Spesielt hvis det er litt vått ute, ofte er det nesten bedre å trykke engang på den så du deaktiverer ett hakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 116d 2.0 med 116hk. Med Yokohama piggfrie vinterdekk så skulle man tro jeg hadde en 1M ;) Slipper i 1-2-3 gir bare det er litt vått ute.... Så nå skal jeg kjøpe Hakka 7, da blir det nok bedre grunnet hardere gummi siden det er piggdekk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 118i med vinterhjul nokian hakkapellitta 6 piggdekk i størrelse 225-40-18. Med denne dimmen blir ikke DTC så følsom, men jeg hadde piggfrie Yokohama Iceguard før i 16" og disse er ekstremt myke!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Yokohama Iceguard 16'' som jeg også synes er dårlig... Nokian Hakka 6 finnes ikke Sindre A A :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er spesifisert rulleretning på dekkene og de er satt feil, kan det gi veldig rare kjøreegenskaper.

Men det er sikkert ikke så enkelt i dette tilfellet.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Yokohama Iceguard 16'' som jeg også synes er dårlig... Nokian Hakka 6 finnes ikke Sindre A A :)

Hehe, var 5 det skulle stått der ser jeg :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører på også på Yokohama Ice Guard IG30 på begge bilene mine, har gjort det i minst 4 år. Eneste jeg har å utsette på disse er at det fester seg mye stein i "lamellene", som er en drittjobb å fjerne før eller etter omlegging. Et bevis for min del er hvordan min stakkars nyinnkjøpte middelaldrende Audi A2 oppførte seg med Minerva dekk(min første erfaring med merket, og den var IKKE god), Jjeg har siden kjøp holdt 3 ganger normal avstand til bilen foran, da disse dekkene skled så fort det ble antydning til tåke :blink: Men har nå fått på nye Yokohama på denne bilen, og det er som en ny bil.. Jeg har samme dekkene på min BMW 330XD og der klarer jeg ikke å fremprovosere blinking i det hele tatt, det bare setter seg og drav av gårde....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive