Reidar

S&S 2010 Porsche Targa 4S + ferdigbilder 2013

33 innlegg i emnet

Da er det tid for en ny S&S fra meg igjen.

Denne gangen er det en jobb som ble avtalt via "jobb ønskes utført" delen her på forumet.
Eier ønsket ikke noe showcar finish på denne da den brukes daglig året rundt men en god runde på lakk med beskyttelse for vinteren.
Jeg har en stund sett meg om etter en bryllupsbil og vi avtale lån av denne med shine så nært mitt bryllup som mulig.
I forkant av dette har jeg gått over sommer og vinterhjul som jeg begynner denne tråden med.

Sommerhjulene ble hentet hos dekkleverandør hvor de ligger lagret. De kjører alle dekk og felger gjennom sin vaskemaskin men dette er langt fra godt nok :)
Dette er da Porsche 997 Turbo felger.

Noen bilder før vask

_DSC1431.jpg

_DSC1432.jpg

_DSC1433.jpg

_DSC1434.jpg

_DSC1436.jpg

_DSC1437.jpg

_DSC1438.jpg

Solid bredde på bakhjulene her B)

_DSC1441.jpg

Litt overflødig gummi må bort

_DSC1442.jpg

_DSC1443.jpg

Så legges hjulene ut for vask på planker slik at felgkanten ikke skal ta i bakken og lage skader

_DSC1445.jpg

_DSC1446.jpg

Begynner så med Prickbort på tørre felger

_DSC1447.jpg

_DSC1450.jpg

_DSC1451.jpg

Mens Prickbort jobber får dekksider Surfex HD 1:5 og børste. Her var det veldig lite møkk å finne.

_DSC1453.jpg

_DSC1454.jpg

Så blir dekk og felger spylt rene før felger får en runde med Scholl RIM 7. Gir denne 7-8 minutters virketid før jeg går på med børste.

_DSC1455.jpg

_DSC1456.jpg

_DSC1457.jpg

_DSC1458.jpg

Etter avspyling er det tid for litt mere krutt og gir da felgene en runde med Iron-X. Denne lar jeg virke i ca 10 minutter før avspyling. Ikke mye å finne men noe er det alltid

_DSC1459.jpg

_DSC1460.jpg

_DSC1461.jpg

_DSC1462.jpg

Så var det tid for håndvask med Meguiars mitt og såpe før felgene ble spylt rene og satt til tørk mens vaskeutstyret ble ryddet bort

_DSC1463.jpg

_DSC1464.jpg

_DSC1466.jpg

Siste dråpene ble tatt med CG Miracle Dryer før felgene ble tatt inn på gjesterommet for natten :rolleyes:

_DSC1467.jpg

Neste dag startet jeg med å fjerne limrester fra gamle lodd. Dette satt ganske løst og gikk greit å skrape av med fingrene. Limrester ble tatt med KCL Citrus spray

_DSC1472.jpg

Så var det tid for klargjøring for voks med Swissvax Cleaner Fluid Regular

_DSC1474.jpg

_DSC1476.jpg

Deretter ble det lagt Swissvax Autobahn, påført med fingrene for å komme til i alle kriker og kroker. Voksen ble lagt både på inn og utsiden av felgene.

_DSC1477.jpg

_DSC1478.jpg

Dekksider fikk så Swissvax Pneu.

_DSC1479.jpg

Senterdeksler ble vasket med Surfex HD 1:5 og detailkost.

_DSC1482.jpg

_DSC1483.jpg

_DSC1484.jpg

Ett av dekslene var begynt å løsne litt i limet så da ble denne limt på nytt.

_DSC1485.jpg

Så var det Swissvax Autobahn på disse også.

_DSC1486.jpg

Ferdigbildene ble litt lek med spruteflaske og forskjellige vinkler B)

_DSC1488.jpg

_DSC1493.jpg

_DSC1495.jpg

_DSC1500.jpg

_DSC1498.jpg

Sommerhjulene ble så levert hos dekkforhandler igjen og byttet mot vinterhjulene som er av typen Porsche Carrera Sport.

Noen bilder før vask.

_DSC1548.jpg

_DSC1550.jpg

_DSC1551.jpg

_DSC1552.jpg

_DSC1553.jpg

Prickbort jobber på tørre felger

_DSC1555.jpg

Etter avspyling var det tid for Scholl RIM 7

_DSC1557.jpg

_DSC1559.jpg

Denne ble jobbet inn med børste etter 7-8 minutter

_DSC1560.jpg

_DSC1561.jpg

Dekksider fikk så Surfex HD 1:5 og børste. Her var det litt mer skitt enn på sommerhjulene.

_DSC1562.jpg

_DSC1563.jpg

Iron-X er sistemann ut før håndvasken. Ikke mye å finne men ikke helt fritt heller.

_DSC1565.jpg

_DSC1568.jpg

_DSC1571.jpg

_DSC1572.jpg

Det lå fortsatt et lite belegg igjen i felgbanen som ikke ville slippe helt taket. Da ble Ferro Bet felgrens funnet frem. Denne tok jeg en og en felg om gangen på siden dette er syre. Kort virketid, en runde med børste og skikkelig avspyling. Da ble resultatet tilfredsstillende :)

_DSC1573.jpg

_DSC1574.jpg

_DSC1575.jpg

_DSC1576.jpg

_DSC1578.jpg

Felgene ble så tørket og tatt inn i varmen som sist gang.
Neste dag begynte jeg med å fjerne overflødig gummi.

_DSC1579.jpg

Felgkanten fikk en runde med denne komboen som løftet glansen og fikk bort litt riper.

_DSC1587.jpg

_DSC1586.jpg

Noen av eikene hadde lette riper som ble fjernet med denne komboen for hånd.

_DSC1589.jpg

_DSC1588.jpg

Før LSP valgte jeg å ta wipedown med denne.

_DSC1591.jpg

_DSC1590.jpg

Etter dialog med eier fant vi ut at vi skulle teste ut en ny LSP som skal ha mye bedre holdbarhet enn voks. Valget falt da på denne. Denne perler vannet ganske bra mens vannavrenningen er helt syk i forhold til voks.

_DSC1592.jpg

_DSC1595.jpg

Så noen ferdigbilder. Også her litt lek med kamera og vinkler :P

_DSC1604.jpg

_DSC1606.jpg

_DSC1609.jpg

_DSC1613.jpg

_DSC1615.jpg

Så var tiden kommet for å ta selve bilen. Hentet bilen hos eier på kvelden så jeg kunne starte opp med denne tidlig neste morgen.

Noen bilder før vask.

_DSC1618.jpg

_DSC1619.jpg

_DSC1620.jpg

_DSC1621.jpg

_DSC1622.jpg

_DSC1623.jpg

_DSC1624.jpg

_DSC1625.jpg

Med kalde netter og morgendugg fikk jeg ikke tørr bil til Prickbort men denne ble påført fra vinduer og ned.

_DSC1626.jpg

_DSC1627.jpg

_DSC1628.jpg

_DSC1629.jpg

Etter 7-8 minutter og litt rigging av mer vaskeutstyr ble denne spylt av og ny runde med Surfex HD 1:5 ble påført hele bilen.

_DSC1631.jpg

_DSC1632.jpg

_DSC1633.jpg

Etter 7-8 minutter ble denne toppet med skum av CG Maxi Suds II og Snowfoam som fikk 5-6 minutters virketid før avspyling.

_DSC1634.jpg

_DSC1635.jpg

_DSC1636.jpg

_DSC1637.jpg

_DSC1638.jpg

_DSC1639.jpg

Gikk så over kriker og kroker med samme blanding Surfex HD og detailkost. Skiltene fikk samme behandling.

_DSC1640.jpg

_DSC1641.jpg

_DSC1642.jpg

_DSC1643.jpg

_DSC1644.jpg

_DSC1645.jpg

_DSC1646.jpg

Så var det tid for Iron-X. Denne er litt kjedelig å bruke på mørk lakk da effekten ikke er så synlig, men ut ifra fargen på bakken fant den litt å jobbe med her også.

_DSC1647.jpg

_DSC1648.jpg

_DSC1649.jpg

Håndvasken stod for tur og ble tatt med sterk blaning Meguiars NXT såpe og ny Zymol svamp for anledningen.

_DSC1650.jpg

_DSC1651.jpg

Etter avspyling hang vannet godt igjen på lakken.

_DSC1652.jpg

_DSC1653.jpg

Dørkarmene og motorrom ble så tatt med samme blanding Surfex HD og detailkost.

_DSC1654.jpg

_DSC1655.jpg

_DSC1656.jpg

_DSC1657.jpg

Mattene fikk samme behandling.

_DSC1658.jpg

Så stod interiøret for tur. Tok ut alle matter og støvsugde disse.

_DSC1659.jpg

Så noen bilder av interiøret før oppstart.

_DSC1660.jpg

_DSC1661.jpg

_DSC1662.jpg

_DSC1663.jpg

_DSC1664.jpg

_DSC1665.jpg

_DSC1667.jpg

_DSC1668.jpg

_DSC1669.jpg

_DSC1670.jpg

_DSC1671.jpg

_DSC1673.jpg

_DSC1675.jpg

Startet opp med støvsuging av hele bilen før jeg gikk løs på bagasjerommet.
Her ble alle smårom støvsugd og vasken ble tatt med CG Green Clean 1:15 og microfiber. Her ble også deksler tatt løs for bedre tilkost og vask.

_DSC1676.jpg

_DSC1677.jpg

_DSC1678.jpg

_DSC1679.jpg

_DSC1680.jpg

_DSC1681.jpg

_DSC1682.jpg

_DSC1683.jpg

_DSC1684.jpg

_DSC1686.jpg

_DSC1687.jpg

_DSC1688.jpg

_DSC1690.jpg

_DSC1692.jpg

_DSC1693.jpg

_DSC1695.jpg

Avsluttet her med å gi plast en runde Swissvax Pneu.

_DSC1696.jpg

_DSC1697.jpg

_DSC1698.jpg

_DSC1699.jpg

Så var det interiøret i bilen. Tok så vasken her med samme kombo, detail sticks på trange steder.

_DSC1700.jpg

_DSC1701.jpg

Neste ut var skinnrens. Fant ut av det ikke var så møkkete, var mest flekker her og der.

_DSC1702.jpg

_DSC1705.jpg

_DSC1706.jpg

_DSC1707.jpg

Etter skinnrens måtte skinnet pleies og ble da påført Swissvax Leather Milk. Synes det fungerer best å legge denne på med hendene.

_DSC1708.jpg

Så gikk turen videre til bakluken hvor plast ble vasket på samme måte som tidligere og deretter påført Swissvax Pneu for å friske opp plasten igjen.

_DSC1709.jpg

_DSC1710.jpg

_DSC1711.jpg

_DSC1712.jpg

_DSC1713.jpg

_DSC1714.jpg

Gikk så videre til motorrom og spoiler på bakluke. Også her ble det brukt samme metode som resten av interiøret. Tok løs luftinntak i motorrom for bedre tilkomst og for å vaske disse grundigere da det var mye skitt mellom rillene på disse.

_DSC1715.jpg

_DSC1716.jpg

_DSC1717.jpg

_DSC1719.jpg

_DSC1721.jpg

_DSC1725.jpg

Tok så en kjapp runde på vinduer da de skulle få mer oppmerksomhet senere. 50/50 av innsiden på bakluka :P

_DSC1720.jpg

Avsluttet for dagen og startet opp neste dag med hjulbuer på planen. Sommerhjulene som stod på ble tatt bare 3 uker tidligere så disse gikk lett å få rene med en runde Scholl RIM 7 og detailkost. De fikk også ny voks og Pneu før montering igjen.
Hjulbuer fikk Prickbort og Surfex HD 1:5, jobbet inn med børste og kalipere fikk Swissvax Autobahn.

_DSC1726.jpg

_DSC1728.jpg

_DSC1729.jpg

_DSC1731.jpg

_DSC1735.jpg

_DSC1738.jpg

_DSC1727.jpg

_DSC1733.jpg

_DSC1734.jpg

_DSC1736.jpg

_DSC1737.jpg

Så gikk turen til lokale som eier har tilgang til for å gå løs på lakk.

Etter en kort rolig kjøretur dit tok jeg en kjapp vask med Surfex HD 1:5 og bøttevask før bilen ble trillet inn, tørket og maskert opp.

_DSC1740.jpg

_DSC1741.jpg

_DSC1742.jpg

_DSC1743.jpg

_DSC1744.jpg

_DSC1745.jpg

Så noen tilstandsbilder av lakk.

_DSC1746.jpg

_DSC1747.jpg

_DSC1748.jpg

_DSC1749.jpg

_DSC1754.jpg

_DSC1756.jpg

For det meste hologrammer, men med litt swirls og noen få RDS også.

En runde med lakkmålinger gav med disse gjennomsnittsverdiene etter 5-6 målinger på hvert panel.

Venstre forskjerm.

_DSC1759.jpg

Panser.

_DSC1760.jpg

Takramme venstre side.

_DSC1761.jpg

Venstre dør.

_DSC1762.jpg

Venstre bakskjerm

_DSC1763.jpg

Bakluke

_DSC1764.jpg

Høyre bakskjerm

_DSC1765.jpg

Høyre dør

_DSC1767.jpg

Høyre takramme

_DSC1766.jpg

Høyre forskjerm

_DSC1768.jpg

Taket på denne er bare glass.

Store deler av bilen ble kjørt med Scholl S30+ på orange Scholl med DA. Noen paneler krevde litt hardere skyts og ble da kjørt med Scholl S17+ på sort Scholl først. RDS ble tatt med Scholl S03 Gold på gul Scholl med roterende.
Trange steder ble tatt for hånd for ikke å skade noe med maskin.
Videre følger en del bilder underveis, 50/50 og in action shots :)

_DSC1757.jpg

_DSC1758.jpg

_DSC1757.jpg

_DSC1774.jpg

_DSC1772.jpg

_DSC1787.jpg

_DSC1794.jpg

_DSC1803.jpg

_DSC1798.jpg

_DSC1809.jpg

_DSC1817.jpg

_DSC1820.jpg

_DSC1818.jpg

_DSC1832.jpg

_DSC1826.jpg

_DSC1836.jpg

Panser hadde noen dypere RDS som krevde litt mere jobb. Kjørte her 3-4 runder meg Scholl S03 Gold på ullpad uten å få disse helt bort. Løsningen ble da våtslip med 2500 papir og polert opp igjen med Scholl S03 Gold på gul Scholl etterfulgt av Scholl S30+ på orange Scholl.

_DSC1848.jpg

_DSC1847.jpg

_DSC1849.jpg

_DSC1850.jpg

_DSC1851.jpg

_DSC1845.jpg

_DSC1846.jpg

_DSC1852.jpg

_DSC1853.jpg

_DSC1854.jpg

_DSC1859.jpg

Tiden var nå kommet for LSP på lakk og valget falt på Swissvax Shield.

_DSC1869.jpg

_DSC1870.jpg

_DSC1871.jpg

Mens den fikk ligge og godgjøre seg gikk oppmerksomheten til dørkarmer. Disse ble polert for hånd med orange Scholl og S30+.

_DSC1872.jpg

_DSC1873.jpg

Voksvalget her ble Swissvax Onyx. Denne ble også lagt på lakkerte detaljer i interiøret samt under panser.

_DSC1874.jpg

_DSC1885.jpg

_DSC1886.jpg

_DSC1887.jpg

_DSC1910.jpg

Porsche deksel i motorrom fikk Swissvax Autobahn sammen med skiltplater.

_DSC1883.jpg

_DSC1915.jpg

Eksos fikk en runde med denne komboen før et lag med Swissvax Autobahn.

_DSC1877.jpg

_DSC1878.jpg

_DSC1881.jpg

_DSC1882.jpg

Alle ruter og utvendige speil fikk Rain X

_DSC1890.jpg

_DSC1891.jpg

Denne ble buffet med litt fuktig klut som er trikset for å få dette bra har jeg funnet ut.

Voks på bilen ble så buffet av og slik så bilen ut før jeg da tok kvelden.

_DSC1888.jpg

_DSC1889.jpg

_DSC1895.jpg

_DSC1898.jpg

_DSC1901.jpg

_DSC1902.jpg

_DSC1892.jpg

Neste morgen startet jeg med å gå over vinduer innvendig med denne komboen. Synes den fungerer mye bedre enn CG Streak Free.

_DSC1911.jpg

Så fikk lakk en runde med Carpro Reload. Påfører denne og fordeler denne med en microfiber og polerer den ut med en annen tørr microfiber. Ble riktig så blank og dyp lakk med denne :wub:

_DSC1912.jpg

_DSC1914.jpg

Siste detalj på verket ble mappa til håndbok og serviceheftet samt nøkkelring. Dette ble renset med Swissvax Leather Cleaner og påført Swissvax Leather milk.

_DSC1916.jpg

_DSC1917.jpg

_DSC1918.jpg

Så til ferdigbildene :)

_DSC1919.jpg

_DSC1920.jpg

_DSC1921.jpg

_DSC1922.jpg

_DSC1923.jpg

_DSC1924.jpg

_DSC1925.jpg

_DSC1926.jpg

_DSC1927.jpg

_DSC1928.jpg

_DSC1929.jpg

_DSC1930.jpg

_DSC1931.jpg

_DSC1932.jpg

_DSC1933.jpg

_DSC1934.jpg

_DSC1935.jpg

_DSC1936.jpg

_DSC1937.jpg

_DSC1938.jpg

_DSC1939.jpg

_DSC1940.jpg

_DSC1943.jpg

_DSC1944.jpg

_DSC1945.jpg

_DSC1946.jpg

_DSC1947.jpg

_DSC1948.jpg

_DSC1949.jpg

_DSC1950.jpg

_DSC1951.jpg

_DSC1952.jpg

_DSC1953.jpg

_DSC1954.jpg

_DSC1955.jpg


BILDER TILLATES IKKE BRUKT UTEN FORFATTERS SAMTYKKE!!


Takk for titten :)

Endret av Reidar
63

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av de beste S&S jeg har sett her inne noen gang!

Jeg liker ikke å ha vokskrukken rett på lakk eller felg, men du hadde sikkert kontroll på det så det ikke skadet. :) Rett og slett nydelige bilder, og herlig blankt resultat etter en grundig detaljert jobb. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Looking good! Regner med at du oppdaterer med bilder fra den store dagen? Du har i hvertfall skaffet deg flott skyss for dagen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott arbeid :)

og veldig gode bilder :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra ble den :) cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

denne blei jo veldig pen :thumbup: ser du har et godt øye for detaljer også når du driver på :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virkelig en SHOW and shine dette! :) Omfattende og god writeup.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke showcar finish? Det brydde i alle fall ikke du deg noe om. Fantastisk rett og slett. Grønn knapp trykket så hard som mulig :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

cred for sinnsykt jobb! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøken jobb på rå bil! Ble veldig bra resultat og som nevnt har du fått med deg detaljene.. Tok vel litt tid dette her:)

Kanskje litt mye bilder av felgene etter min mening, men det er vel ikke noe stort minus el problem:)

Du har jo kontrol på kameraet også!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oj dette var bare brutalt! utrolig mange gode bilder du tar! Dette kan du :)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra resultat, og en virkelig bra og detaljert writeup. Hva var tidsforbruket på denne jobben?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye og veldig fin detail! Cred gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

wow, nydelig utført jobb på alle mulige måter ! Cred i massevis :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil jo si at det ble tilnærmet lik showcar-finish :P

Strøkent jobb og flott bilder :thumbup:

Cred er vel fortjent!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen :) Jeg har også et sett med rå banehjul som tilhører denne bilen som skal shines. Bilder fra dette oppdateres etterhvert :)

En av de beste S&S jeg har sett her inne noen gang!

Jeg liker ikke å ha vokskrukken rett på lakk eller felg, men du hadde sikkert kontroll på det så det ikke skadet. :) Rett og slett nydelige bilder, og herlig blankt resultat etter en grundig detaljert jobb. :thumbup:

Krukka ble selvfølgelig meget forsiktig plassert så ingen skade skjedd :)

Looking good! Regner med at du oppdaterer med bilder fra den store dagen? Du har i hvertfall skaffet deg flott skyss for dagen :)

Bilder fra den store dagen som er nå lørdag 6/10 blir lagt til :)

Meget bra resultat, og en virkelig bra og detaljert writeup. Hva var tidsforbruket på denne jobben?

Med begge hjulsett havnet jeg vel på rundt 45 timer tror jeg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow.... Litt av en gjennomført jobb!

Ikke vært så strøken siden den var på samlebåndet.

Cred for dyktig arbeid :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred er en selvfølge! Strøkent resultat! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall fin jobb og A+ for writeup... cred er en selvfølge for denne.

Personlig liker jeg å ta siste finish inne i karmer og sprekker til sist, da i hvertfall når jeg holder på alltid kommer litt små støv og polish rester der.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wow! Nydelig utført jobb og veldig bra skrevet, med gode bilder. +1 fra meg!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive