redline

Ripete plast, hva bruker dere?

Skal ta en liten strekk på snøskuteren før vinteren, ser at et par av de større plastpanelene har en del riper i overflaten (blank plast). Hva anbefales for å komme disse til livs?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ulakkert plast? Er vanskelig å fjerne riper om det ikke er lakkert tenker jeg..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er det ulakkert plast? Er vanskelig å fjerne riper om det ikke er lakkert tenker jeg..

Siden panelene er blanke er de sikkert lakkert.

Men det er jo fryktelig vanskelig å ta store/grove riper på plastpaneler da. :/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant. Isåfall tenker jeg grov polish på DA, og passe på varmen. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden panelene er blanke er de sikkert lakkert.

Men det er jo fryktelig vanskelig å ta store/grove riper på plastpaneler da. :/

På ATVer som f.eks Suzuki er det blank ulakkert plast, altså helt gjennomfarget plast..

Det samme kan være tilfellet på snøscooter

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på.. Enkelte motorsykler(f.eks Buell XB) har tank i svak gjennomsiktig blank plast, enten sort eller rød.. 90% av disse ser jo helt håpløse ut etter noen tusen km.. :ph34r:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på.. Enkelte motorsykler(f.eks Buell XB) har tank i svak gjennomsiktig blank plast, enten sort eller rød.. 90% av disse ser jo helt håpløse ut etter noen tusen km.. :ph34r:

Om man klarer å prøve på ett litt mindre synlig sted, så kan man jo prøve i det små med f.eks S40 og orange?

Eller Scratch-X for hånd om man er av den litt mer nervøse typen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel gjennomfarget blank plast ville jeg tro. Ingen dype riper men bare masse bitte små etter at is og diverse har blitt pusset av i årenes løp, skal prøve med DA og S40

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går i hvert fall veldig fint å rydde vekk riper på vindavvisere som er i gjennomsiktig plast. Jeg vil tro dette blir noe av det samme. Altså å jobbe seg fra grov til fin polish med DA-maskin :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går i hvert fall veldig fint å rydde vekk riper på vindavvisere som er i gjennomsiktig plast. Jeg vil tro dette blir noe av det samme. Altså å jobbe seg fra grov til fin polish med DA-maskin :)

Takker, da fikk jeg en liten confidence boost når vindavviserne på begge bilene skal gnukkes... de er i gjennomsiktig sotet plast. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, da fikk jeg en liten confidence boost når vindavviserne på begge bilene skal gnukkes... de er i gjennomsiktig sotet plast. :)

Jeg har slike på XTrailen. De ble nesten som nye i vår :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har slike på XTrailen. De ble nesten som nye i vår :)

Da er jeg spent på hvor gamle og ripete de var... mine er brukte, plukket fra to 1996 og 1997-modeller Legnum VR-4 på New Zealand, pakket i plast og sendt med NZPost til Norge og har vært gjennom to og tre vintre med mye snøkosting... det er vanskelig å se gjennom dem, for å si det sånn, men satser på at jeg hvertfall får ordnet dem litt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg polerte opp vindskjermen (i plexiglass) på båten min som så temmelig ripete og fæl ut. Googlet meg frem til at de fleste anbefalte god gammel Autosol. Jeg testet og brukte batteridrill med 3M lykteshine pad/bakplate. Fungerte ekstremt bra! Eneste jeg ser er at det ble litt hologrammer, men det løses lett med en mild polish og pad etterpå. Vil tro det fungerer fint på denne plasten også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg spent på hvor gamle og ripete de var...

De ble montert av Nissan når bilen var 1 måned gammel, dvs at de er 4 år nå i desember. De får smake poleringsmaskin en gang pr år, og det er nødvendig, for de ripes lett. Men når man kan hente opp igjen 25 år gamle slitte Citroen CX baklykter i plast, er det nok håp for vindavviserne dine også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De ble montert av Nissan når bilen var 1 måned gammel, dvs at de er 4 år nå i desember. De får smake poleringsmaskin en gang pr år, og det er nødvendig, for de ripes lett. Men når man kan hente opp igjen 25 år gamle slitte Citroen CX baklykter i plast, er det nok håp for vindavviserne dine også :)

Hvor grovt går du på for å få dem fine igjen da? Finpolish på fin pute?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor grovt går du på for å få dem fine igjen da? Finpolish på fin pute?

Scholl S03Gold på orange Cyclopad med Buff Daddy DA, etterfulgt av Meguiar's D151 på orange Schollpad. Mulig jeg freste over med MG#205 og sort finishpute på FlexDA til slutt. Det ble brukt som finish på lakken.

Ingen vits å kjøre veldig fint først hvis en vil ha bort ripene i plast. I forhold til lakk har man like mye som avstanden herfra og til Kina å gå på, før en går gjennom vindavviseren. Bare pass på varmen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Scholl S03Gold på orange Cyclopad med Buff Daddy DA, etterfulgt av Meguiar's D151 på orange Schollpad. Mulig jeg freste over med MG#205 og sort finishpute på FlexDA til slutt. Det ble brukt som finish på lakken.

Ingen vits å kjøre veldig fint først hvis en vil ha bort ripene i plast. I forhold til lakk har man like mye som avstanden herfra og til Kina å gå på, før en går gjennom vindavviseren. Bare pass på varmen :)

Flotte greier, tusen takk for tips. Skal se det blir blanke vindavvisere på meg også til slutt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plukker opp tråden igjen, har ikke fått tatt panelene ennå men var å kjørte litt i dag og irriterte meg over ripene igjen :P

Tror jeg må få plukket med meg panelene i uka og få tatt noen bilder før/etter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive