Gå til innhold
dreuf

Behandling av BMW's frozen lakker.

Recommended Posts

dreuf    0
dreuf

Jeg har solgt en BMW til en kunde som har "sonderlackerung" i farge Frozen Brilliant white metallic.

Jeg har ikke sett bilen selv, men kunden sier den ser nesten ut som den har ett rim-lag utenpå.

Ved hjelp av google har jeg funnet ut at dette er en lakk som ikke skal behandles normalt når det gjelder polish etc. (Leste ett sted at når du kjøper bilen ny, så får du ett skjema du må signere på at du har fortstått behandlingen av den).

Noen som har noen gode tips å komme med?

Fant litt på youtube også:

Jeg mener å ha lest noe om at Swisswax har kommet med en polish for matte biler, kanskje den kan brukes? Eller skal man høre på BMW ikke polere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Matt lakk kan ikke poleres...

Den kan renses og smøres inn med produkter som fremmer og bevarer mattfargen.

Frozen høres ut som en detailers mareritt :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john    163
dj john

Ifølge Bmw så ska den kunn vaskes for hånd med Bmw,s egene produkter,det å legge noe slags voks på en slik lakk kan skade lakken..Du kan da miste all garanti.Leste dette på bimmerpost.Bmw er kjempe strenge på slike ting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØrjanA    1 742
ØrjanA

Ifølge Bmw så ska den kunn vaskes for hånd med Bmw,s egene produkter,det å legge noe slags voks på en slik lakk kan skade lakken..Du kan da miste all garanti.Leste dette på bimmerpost.Bmw er kjempe strenge på slike ting.

Etter å ha sett hele youtube klippet så var jeg nok litt vell kjapp ute med å anbefale Opaque serien. Kommer jo vedlig tydelig frem mot slutten av videoen at det IKKE skal brukes noe for for voks, polish eller quick detailer på denne lakken da den kan ta skade av det. Ikke en gang microfiber skulle brukes til å tørke av lakken.... Lekkre farger, men fy så kjedelig da å ikek kunne "kose" med lakken :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dreuf    0
dreuf

Takk for hjelpen.

Kjedelig å ha en lakk man ikke kan fikle med, men iflg kunden er lakken helt rå!

(jeg fikk dessverre ikke sett bilen selv)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

"Helt rå" lakk som må vaskes med en heeeeeeelt spesifikk BMW-såpe? Nei vet du hva - makan til tull. Neste blir vel at "diesem Ratt sind sooo wünderbahr at du må schjøre med denne hanske, åkk aldri aldri ta på det med fett på finger".

Denne "råe" lakken ser vel like herpa ut som andre etter 15.000 km, steinsprang, salt-dævelskap, unger, boblejakker med knapper og glidelås, lange negler, over-ivrige måker med mageproblemer etc etc.......

edit: og på Gol har vel bilene et helt naturlig rimlag 5-6 mndr i året også? :)

Endret av Essiek
  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Jeg plukker opp så mange argumenter mot å noensinne kjøpe BMW her inne at det er helt utrolig. :)

• DCN Poeng 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Haakon O    773
Haakon O

Har selv matt folie på bilen, og der blir det avfettet med både prickbort og surfex, vasket med normal Megs NXT såpe, og fjernet fettmerker fra andre sine klåfingre med ren isopropanol. Er min egen bil, så "stresstester" folien for å se hva som går og ikke går. Fant foreksempel ut at å bruke SV Pneu (er helt sikkert likt for alle dekkfornyere) så kom svevestøvet fra sprayen bort på folien og lagde utallige runde flekker :) Så nå er fremgangsmåten å spraye på en klut og dra denne over dekket, ikke spraye rett på. Kan også nevnes at å gå over med SV Opaque ordnet opp og fikk en helt jevn finish igjen.

Jeg tipper BMW helgarderer seg og vel så det ang behandling av denne lakken, så de ikke går på en erstatningssmell fra de som kjører bilen gjennom en selvvask med voks, der bilen kommer skjoldete ut på andre siden, og lignende tilfeller.

Det hjelper ikke at en lakk er så kul den bare vil, om man ikke har noen mulighet til å faktisk holde den fin. Virker på BMW at om man får en ripe eller steinsprut i lakken så er omlakkering av hele panelet eneste løsning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cesandberg    78
cesandberg

Naboen har en foliert matt rød BMW E61, den har først gloss rød folie, så matt klar folie ytterst, knalltøff bil.

Han fikk en flaske med Permanon supermatte av meg, og da ble bilen skikkelig vannavstøtende, uten å endre matthet, struktur og egenskaper på folien, kanskje det kunne vært noe, ekstremt enkelt å påføre, spray på, vent 1min, spyl av:

http://www.permanonusa.com/Supermatte.html

Supermatte is formulated to keep matte finishes looking like they should without adding shine or creating a layer of build-up

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy    5 766
Tommy

Er ganske omstendelig, å holde denne lakken, og i tilleg hvis den skulle trenge en reparasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
halldor84    2
halldor84

Men for og si det enkelt så bør en KUN vaske Frozen lakken skånsomt med masse avfetting og unngå alt som heter voks og såper med voks i? En kompis har kjøpt BMW med Frozen Grey, der anbefalte selger Opaque serien men det blir vell ikkje riktig det heller? Frozen Grey er jo ikkje en matt lakk, det er jo en "Frozen" lakk.

Noen som har hatt detailing på BMW frozen her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
griffenfeldt    184
griffenfeldt

Mini blir også levert med denne lakken og det eneste jeg har hørt bli anbefalt er å tørke av skjolder med Ipa o.l produkter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Frozen-lakkene regnes vel egentlig som mattlakk, og skal vel da kunne behandles med Opaque.

Hvorfor folk går så hardt inn for å gjøre det vanskelig for seg selv ved å velge en slik lakk som er "umulig" å holde i strekk, er noe jeg aldri kommer til å forstå...

Endret av Christer
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Både Porsche og Mercedes har tilsvarende lakk. Ikke noe unikt for BMW dette. Og kan såvidt jeg vet behandles med både SV Opaque og Nanolex sin matte-serie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig