Roy Inge

Vinter klargjøring Honda Accord 2008

Honda Accord 2008 modell

Jeg fikk en kjapp forespørsel for en drøy uke siden om jeg var intressert i å påta meg en jobb på en nyere Honda Accord stasjonsvogn.

Han ønsket primært en vinterforberedende behandling, minimun voksing med eksklusiv voks.

Men også litt ripekorrigering ettersom at litt av bilen hadde fått ny lakk for en tid tilbake.

Jeg sa meg villig til å gi gass, og her er noen bilder ved mottakelse.

DSC_0164.jpg

DSC_0165.jpg

Det er en del swirls å ta av her...

DSC_0166.jpg

Jeg gjorde litt research her på forumet, og kom over en meget god oversikt over hardhet på lakk på forskjellige biler. Her ble jeg konfrontert med at nyere Accord har en meget myk lakk.

Vask:

Prickbort som får ligge i opptil 10 minutter, blandet med Skumkanonog Jif Bilshampo, rimelig godt utblandet(jeg husker overhode ikke blandingsforhold, men la oss si et sted rundt 1:40).

Det regna forøvrog litt denne dagen.

-Felger fikk en omgang med P21S.

DSC_0167.jpg

DSC_0168.jpg

DSC_0169.jpg

DSC_0170.jpg

Bilen er tydelig godt tatt vare på(vaskeautomat tatt i betraktning!), og det er litt voks igjen på bilen fra tidligere tider. Dette gjorde jeg kål på med Surfex HD, 1:10.

Håndvask med Carbath før clayen kom utav skapet. Her var det litt å finne inni dørkarmene på bakdørene av alle steder, ikke så mye på dørflatene forøvrig.

Kunde ønsket også preventiv skinnpleie, og dette ble utført mens bilen stod til tørking.

DSC_0173.jpg

En liten svart flekk på sitteputa som jeg ikke fikk bort, selv etter 3 omganger med rens.. -en tilsvarende flekk på ryggstøet forsvant rellativt fort.

DSC_0172.jpg

Så er det litt lakk "å sånn":

DSC_0194.jpg

Men kjente patent med arbeidslys + traverskran :P

Fremgangsmåte:

Scholl S17+ på Swissvax polerpute

DA maskin på hele bilen, satser jeg på.

Alternativt vil være en omgang med f.eks. Scholl S3g og en roterende maskin for å se virkningen(det lagde mer riper enn det var før jeg begynte :P -tror det var sammen med en spiderpute fra Swissvax)

Avslutte med Scholl S40 for å bruke oljene til å fikse opp litt hologram, og den litt grove puta til å korrigere vekk micro riper.

DSC_0174.jpg

Swirls før en omgang med Scholl S17+ og Swissvax hvit poleringspute

DSC_0175.jpg

her er etter. Kjører en omgang til, så kommer det seg ytterligere.

Panser:

DSC_0177.jpg

DSC_0176.jpg

Jeg begynner å bli fornøyd nå etter hvert

DSC_0180.jpg

Det er litt oljer igjen på panseret som gir litt holos på bildet her. de forsvant ihvertfall etter en ekstra omgang med rosa microfiber.

DSC_0181.jpg

DSC_0185.jpg

50/50 speil

DSC_0186.jpg

50/50 etter at jeg måtte bytte pad. poler puta til Swissvax ble litt for varm i borrelåsen på DA-maskinen, så jeg gikk over til gul Meguiars skumpad. Det fungerer fint, MEN MF lager micro riper ved buffing! irriterende at slikt skjer. På bildet her er det forsiktig tørka av, masse oljer igjen.

---

Microfiber som blir brukt er av en mer fluffy type, også Swissvax sin fluffy utgave lagde små riper ved buffing av S17+. Premium klutene til SV sammen med inspeksjons sprayen til Scholl gjorde fine resultater ved buffing av S40, men gikk etter hvert over til rosa SV klut, denne gjorde en helt utmerket god jobb(skulle veldig gjerne hatt flere av disse!!)

---

DSC_0187.jpg

Her er da en ny omgang med en ny gul Meg. pute og Scholl S40, buffet av med rosa Swissvax MF. -gleder meg til NanoLotus klutene kommer!

DSC_0189.jpg

DSC_0192.jpg

Swissvax Shield ligger og godgjør seg. to lag la jeg på. Det første fikk ligge i ca en time, noe kortere liggetid på det andre laget.

Plutselig noen ferdigbilder her, ja

DSC_0195.jpg

DSC_0196.jpg

DSC_0197.jpg

DSC_0199.jpg

DSC_0200.jpg

DSC_0201.jpg

DSC_0204.jpg

Disse felgene er kun vasket rene, ikke behandlet med noe. Dekkene er smurt inn med Migliore Bella Lustra

DSC_0205.jpg

Honda har litt fine former på de nyere modellene sine.

DSC_0206.jpg

DSC_0207.jpg

shine happened :)

DSC_0208.jpg

DSC_0209.jpg

Urenhet på asfalten, sett via bilen.

DSC_0210.jpg

15

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mmm, shiny...

Trikset mtp smørlakk og mikroriper har man visst blitt enige om er å la lakken kjølne med poleringsguffe på og så tørke forsiktig av med myk klut og lite press - eller å kjøre grov/medium-steget, buffe av, kjøre finpolering, ikke buffe av men drukne bilen i sterk Surfex og spyle, og så tørke veeeldig forsiktig.

Så jo uansett ut til at du fikk det blankt nok og vel så det, så grønn fnutt er tafset på :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mmm, shiny...

Trikset mtp smørlakk og mikroriper har man visst blitt enige om er å la lakken kjølne med poleringsguffe på og så tørke forsiktig av med myk klut og lite press - eller å kjøre grov/medium-steget, buffe av, kjøre finpolering, ikke buffe av men drukne bilen i sterk Surfex og spyle, og så tørke veeeldig forsiktig.

Så jo uansett ut til at du fikk det blankt nok og vel så det, så grønn fnutt er tafset på :)

Jo takk. Jg var inne på tanken, men tenkte med meg selv at det kanskje ble stående litt lenge fra jeg ble ferdig med første panel til jeg skulle vaske bilen og at jeg måtte til med ny berøringsvask for å fjerne alle restene..

Men jeg skal se om jeg ikke får prøvd meg på det neste gang ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sleit med mikroriper når jeg buffet av Avensisen mens den var varm i lakken, men det var ikke noe problem når den kjølet seg ned. Kjørte en flate, begynte på neste, buffet første flate, begynte på neste, buffet andre flate osv. Men hvis det også lager riper er eneste valget noe a la det Christer snakker om, kjøre S30 eller S40, på med sterk avfetting og silkemyk berøringsvask før voks.

Og når det gjelder dørkarmene: både A3en og Golf stasjonsvogna jeg tok så var det ekstremt mye dritt i døråpningene, helt øverst om jeg ikke husker feil. Det var noe av det første jeg la merke til da jeg åpnet opp og tittet, tror dessverre jeg aldri fikk somlet meg til å ta bilder.

Blank og fin bil til sist, det er det som teller! :thumbup: grønnfnutt

Dumt du trælet slik med å få til tråden, jeg så teksten lenge men ingen bilder. Og selv om jeg åpnet den og tittet to tre ganger for å se om det var noen endring, så var visningstelleren fremdeles til 0. Det syntes jeg var litt rart? Kanskje det skjer hvis tråden er under redigering når noen forsøker å åpne den, jeg vet ikke egentlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du hologrammene helt bort til slutt?

Blei blank og fin til slutt ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du hologrammene helt bort til slutt?

Blei blank og fin til slutt ;)

Tror nok ikke jeg fikk det 100% rent for holos dessverre. Det som var igjen er så svake at det knapt nok er synlig. Nye batteri i LEDlenseren fant fortsatt noen spøkelser nederst på dørene etter voksing. Det kan vel ikke komme holos pga voksing?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tatt feil av hologrammer og vokssvetting/rester mer enn en gang. Den store testen er om det går bort hvis du f.eks gnir forsiktig med fingeren (for meg lettest å utføre på en måte som gjør at du får sett lakk og hologram i riktig vinkel mot sola) eller en helt rein klut. Av personlig erfaring kan jeg anbefale kluter beregnet på vindu på det siste etteravtørkingssteget ^_^ et eller annet med veving og glatthet som har reddet dagen for meg.

Men hologrammer skal strengt satt se annerledes ut enn produktrester, rester av voks og slikt blir gjerne litt mer i streker enten etter mønsteret du la produktet i eller etter mønsteret du buffet i. Svetting kan være likere hologrammer siden det ofte oppstår jevnere på overflaten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hologrammer skal strengt satt se annerledes ut enn produktrester, rester av voks og slikt blir gjerne litt mer i streker enten etter mønsteret du la produktet i eller etter mønsteret du buffet i. Svetting kan være likere hologrammer siden det ofte oppstår jevnere på overflaten.

Da er det nok voks det som jeg fant, for jeg la voksen(begge lagene) i rette linjer, prøvde ihvertfall, og hologrammene jeg tenker på er ganske vannrette de også. :)

Yey! Da ble det jo kanskje helt holofritt alikevel da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag fikk ej endelig sette meg ned med en kopp kaffi og lese heile S&S det vart et kjempe løft på denne bilen her! Blank vart den :)

Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det interessante med å lese gjennom en eldre SS som jeg har laget selv, er at jeg da får et nytt inntrykk av hvorfor jeg hadde relativt beskjeden karakter i Norsk på barneskolen :P

Det jeg mener er at jeg skal ta en ny svart Accord(ca samme årsmodell) før påske, og ønsker derfor å forbedre dokumenteringen av denne :)

Jeg ønsker da å kunne gjøre en bedre Show and Shine enn denne, selv om det er en relativt "hverdagslig og kjedelig bil" teknisk sett.

Forutsettningen for det hele er at ymse bildeopplastningsprogrammer spiller på lag og lar meg få laste opp bilder på en enklere måte enn beta versjonen av photobucket...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb dette! Jeg jobber på en sort Hummer hvor lakken er lik denne. Hvordan følte du s40 ordnet opp til slutt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

S40 fungerte fint som det siste steget på denne myke lakken.

Det skal sies at når jeg holdt på med denne bilen så hadde jeg verken S30+ eller D151 i produkt utvalget, og jeg tror jeg heller ville valgt D151 istede for S40. Til nå har jeg funne ut at denne er litt kjekkere å arbeide med på myk lakk.

S30+ har jeg enda ikke fått lekt så mye med, men ryktet går på at denne er ca lik Meg #205 i grovhet...?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive