Jump to content
Lilaen

S&S 2001 Opel Corsa C

Recommended Posts

Lilaen

Hei,

Lurer på om denne går som S&S, viss feilplassering hadde det vore fint med flytting =)

Er Fersk som poster på forumet, men har jo vore innom eg lese ein del.

Kom heim frå DCN treffet på Lillehammer i helga, med ubetydelige mengder bilpleieprodukter.

Litt meir kunskap, og ikkje minst friskt mot. Er ikkej så fryktelig inne i bilpleieverdene enda, men litt ytstyr hr jo kom dryppandes dei siste to vekene. Fekk da en forespørsel av min far om eg kunne ta ein utvendig shine av bilen til ho mor. Takka ja til dette, men har ikkje utstyr til og ta riper med, berre vasking og voksing.

Utstyrsliste.

Kranzle HD 10/120

Bilt Hamber Surfex HD

CarPro Iron-X

Jif bilshampo

Chemical Guys Citrus wash And Gloss

Foamlanse med stor beholder av ukjent opphav på Kranzle

P21S Power Gel

Swissvax Waschpudel

Swissvax bøtte med Gritguard og Dolly

Swissvax Paint Rubber

Swissvax Quick Finish

Swissvax Protecton

Swissvax Pneu

Swissvax Metal Polish

Swissvax Crystal

Swissvax Seal Fead

Swissvax Cleaner Fluid

Swissvax Shield

Swissvax Autobahn

Rain-X (vanlig gul)

Div påføringsputer og microfiber

Til og starte med var bilen sånn

4240d5ca.jpg

15b13682.jpg

Påføring av Iron X,

f5982243.jpg

Til og med Hjulkapslane fekk seg ein ommgang

8efb3055.jpg

Blir det rosa så skjer ting har eg forstått.

b16df4ab.jpg

Let Iron-X stå og virke på bilen i ca 10 min før avspyling, dårlig med bilder av det..

Så ein ommgang med Surfex HD, i SV Mixingbottle

16a4df3d.jpg

Nye 10 min venting før avspyling, Tida blei brukt til og gjere klar for Foaming.

Jif Bilshampo og varmt vatn blei blandinga i dag, Blandingsfohold ca 1:5 i såpebeholderen (fylte opp ca halvvegs med varmt vatn), og ca midtpossisjon på foamlansen under spyling.

9b3013da.jpg

Spruta P21S på hjulkapsler og felger.

Kaplsane bel berre godt vaska ikkje nok meir en det.

2cdb34b4.jpg

skilta fekk samme behandling, + skummlegging

9907d196.jpg

Skummet etter ca 5 min.

4c83869a.jpg

Etter avspyling kom der skilta var skrudde på bilen seg eit hakk.

41917987.jpg

Så var det klart for vasking.

Tok to "klumper" med CG Citrus oppi ei colaflaske og rista det ut med varmt vatn, legg merke til hulet ca der handa mi er.

d2093bc8.jpg

Flaska fungerer som tut på vasken for og fylle såpe/varmt vatn i bøtta.

44939275.jpg

Fungerte grett, slapp og ha ei "larve" med såpe i bøtta som ikkje var opplyøst, skomma dog ein del.

d3904664.jpg

Hadde ei lite uhell med Waschpudel´en under forrige maskinvask, microfiberen farga av. men fungerte grett for det om. Vaka bilen + matter med dennne.

5cdfccf8.jpg

Tid for litt Detailingarbeid med kost.

3369425c.jpg

b0a3d322.jpg

3cafd93b.jpg

5361e28e.jpg

Søt liten sak dette "monsteret" på 1,2 liter

baebaff5.jpg

Avspyling igjen

fc7a0a0a.jpg

Klart for ei nrunde med clay, valget blei SV Blå, og Quick Finish som lubricator.

Clayen på bildet viser ca halve sida under lista, og det representativt for ca like store parti av bilen.

d9ef34f7.jpg

Etter eg var ferdig med paneler med clay var det eksosen sin tur, den og fekk ein runde med clay.

c1d10ef5.jpg

Så blei bilen trilla inn i garasjen for skjermast frå vestlandsver. Der stod den og tørka seg sjølv mens eg fann fram utstyr for neste steg. Har som sagt ikkje maskin til og begynne med heftig ripekorigering, heller ikkje poleriddel. Men skit au, Fann fram ein gammal slitar, med nye pads fra Sonax, og SV Cleanerfluid Regular

d5c76182.jpg

Blei kjørt på ca 2-3 på fartshjulet utan nok serlig med press, berre nok til og halde den på plass.

Testa denne comboen på lyktene og bakvindu. kjørte veldig roleg, minimalt med press og ikkje lenge nok til det blei merkbar varmeutvikling.

50/50 Begge sider vasket med SV Crystal ittepå og høyre side behandla med Rain-X

6b748afe.jpg

cd2616c6.jpg

Resten av bilen blei behandla med Cleanerfluid Rgular og lagt på for hand med Sonaxpad.

0b6d531f.jpg

Bilen blei satt inn i to ommganger med SV Shield

d940549a.jpg

Når eg ser tilbake på jobben som er lagt ner så var det frykteleg uvant og ikkje sjå kvar ein har lagt på voks utan den rette vinkelen, er ikkje vant med det (voksen som eg bruka før kunne ein jo male med, og ikkje minst i). SV Shield utrulig enkel og legge på og bøffe av.

Mellom "slaga" blei resten behandla

Pakninger i dører framme, under panser og bakluke fekk seg ein ommgang med SV Sealfead

Plastdetaljer fekk ein runde med SV Protection

Dekksider og golvmatter behandla med SV Pneu

8599e2f1.jpg

Enderøyr blei pussa med SV Metallpollish, renska med Cleanerfluid og voksa med Autobhan.

f7d33c6e.jpg

Nytt lag med Shield som blei påført ca 12 timer etter forrige blei bøffa av.

c4e83598.jpg

Rain-X i aksjon

41b77fad.jpg

tømte på ca ein halv liter med vatn på panseret for og sjå på beading. Store deler berre rann rett av, men klarte og få noko dokumentert.

74abca22.jpg

Då var bilen ferdig utvenig.

899f645c.jpg

85da687a.jpg

Takker for eventuell Ris og Ros.

Edited by Lilaen
  • DCN Point 10

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roaas

Så ut som en flott Wash and shine dette :) Ble ren og pen nå!

Om du hadde brukt Prickbort som en del av Prewashen så hadde du kanskje spart din clay for mye merker :thumbup: Skal også være litt forsiktig med å bruke clay uten etterfølgelse av maskinpolering, da det kan bli claymerker i lakken, noe som ikke er spesielt pent..

Bare stå på, skaff deg poleringsmaskin og tilhørende utstyr så blir dette bra! Ga deg en cred jeg :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Reidar

Flott vask og klargjøring til vinteren dette.

Jeg ville byttet om på rekkefølgen med avfettingen og kjørt Prickbort først og så spylt av, Surfex HD evt med skum oppå her og så spylt av, håndvask og spylt av og til slutt Iron-X.

Neste gang har du skaffet deg poleringsmaskin og det du trenger til korrigering :) Dette blir du fort hekta på!

Stå på videre :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

Poleringsmaskinen du har kan du få utrettet mye med sammen med Sonax-putene du har. Kjøp Meguiar's Ultimate Compound på nærmeste Bilxtra, så får du fjernet mye riper med tiden til hjelp.

Ellers er det fyfy å sette produktflasker rett på lakken...

Ut over det var det i høyeste grad en credverdig innsats! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roy Inge

Syns virka litt pussig å begynne med iron-x jeg også. Men den ble jo ren, det var vel det mest tilsiktede med det hele.

Shield er en god allround voks, og jeg gleder meg til å få høre tilbakemeldinger fra eiger da;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Grundig wash&wax med sans for detaljer. Gled deg til å begynne maskinpolering så du får gjort noe med riper permanent :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lilaen

Takker for all respons.

Så nestegong begynner eg med Pricbort, spylar av.

Surfex HD, skummlegger og spyler av.

Vasker på vanlig måte med bøtte og vaskepuddel/ullhanske.

Spyler av, Iron-X, eventuell clay og ny avspyling?

Kommer nok ein tilsvarendes snart på Saab 9-3´en min, Tenker da bare ein grundig vask, og cleanerfluid på resten, 0 ripekorigering pga topic/13871-saab-93-vector-ett-stegs/ Bare ein enkel klargjering før vinteren. Panseret bør jo være ok etter lillehammer ;)

Bilen er Behandla med SV Viking, bør eg føre på eit lag med dette (vil fjerne minst mulig) for og så eit lag med SV Sheild som beskyttelse?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gry

Med utgangspunkt i lista di:

begynn med Pricbort på tørr bil, spylar av. Vent litt til endel vann har rent av

Surfex HD, skummlegger og spyler av.

Iron-X (og denne virker også best på tørrest mulig bil, men har du ikke tid til å vente på at den lufttørker så er det ikke noe stress, stikkord er at den muligens virker enda bedre på tørr lakk enn på våt), spyler av

Vasker på vanlig måte med bøtte og vaskepuddel/ullhanske, spyl av.

Clay mens bilen er våt. Kjapp avspyling med åpen slange (ikke høyttrykk). Tørk.

Er litt usikker på hva slags jobb Cleaner Fluid gjør, men starter du med en sånn runde med vask og avfetting og clay tror jeg ikke det er særlig mye Viking igjen uansett.. Har du begge voksene uansett gjør det sikkert ikke noe å ta et lag med den ene og toppe med den andre, men stort mer enn to lag er bare å kaste bort voks.

Hvis Saaben din nylig ble behandlet trenger den kanskje bare en omtenksom runde vask og nytt lag voks. Jeg ville holdt clayen unna, den kan lage ugang (subbemerker i lakken)

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lilaen

Takk Gry

På Saab´en, så tviler eg på at eg treng noko meir en pricbort, ein grundig vask, eit lag med Viking (ligger flekkvis på frå før, har forsvunne litt sidan i sommar) for og få det jamt utover bilen. Og toppe verket med Shield. Har ingen planer om clay på denne då den fekk "full" behandling i månadsskifte Juni/Juli, og er vaska 1-3 gonger per veke avhengig av bruk.

Men då har eg i det minste rekkefølga og påføre avfetting med :)

Takker for ein varm velkomst i denne familen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmsilset

Likte flaskeløsninga di jeg :) Cred for smart løsning som jeg ikke har sett eller tenkt før!

Edited by hmsilset

Share this post


Link to post
Share on other sites
dansken

Hei Hans :) Hyggelig å hilse på deg i Lillehammer!

Har du mer enn en washpudel? Mulig du formulerte deg litt klønete, men det ser ut som du vasket gummimatter før du vasket bilen :shocking2: Dersom du kun har en washpudel, så bruk den KUN på lakk, og bruk en børste eller microfiberklut på gummimatter. Det kan være veldig mye sand og grus på mattene, som kan være vanskelig å skylle ut av pudelen :(

Og så ser jeg på bildet av taket, at du setter flaska rett på taket.. Hvis den har stått på en benk eller på bakken, er det stor fare for at det kan ripe lakken. Og så ville jeg tatt av klokka på hånden, slik at du ikke risikerer at ikke reima kommer bort i lakken og riper opp ;)

Men resultatet er absolutt godkjent :thumbup:

Med tanke på hvor mye jobb det var med panseret på Saab'en må du nok skaffe deg sterkere poleringsmiddel enn Cleaner Fluid ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lilaen

Takk i like måte.

Matten blei vaska heit til sutt, glømte berre og ta bileter av bilen under vasking.

Ser der reagerer på cleanerfluiden på taket, dene bel itørka godt under, satt på taket, knips bilde og så vekk fra lakken.

Etter jobbinga med panseret på Lillehammer, så viser det seg på lakkskjemate som Roy Inge laga til då han tok bilen i sommer, så var det opplakert og dei eine døra nylakert/bytta, verdiane hær var høgare en gjennomsnittet på resten av bilen. Planen framover med Saab´en er og klargjer den på ca samae måten som Corsaen. Går for eit lag med Viking i bunn. Eit lag med Shield etter 12 timer++. Så begynner nok korigering og slik på vårparten ein gong.

Har og skaffa meg Meguiar's Ultimate Compound etter råd fra Christer, gleder meg til og prøve den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...