Sindre2 122 Skrevet 12 September, 2012 Rapporter Share Skrevet 12 September, 2012 (endret) Test: 22PLE VXI PRO Glass Coating/lakkforsegling Om testen: Testen ble startet 6. september 2012 er gjort på oppdrag av Scandicshine og omfatter en langtidstest av deres nye glass coating/forsegling: 22PLE. Målet er å komme med oppdatering cirka 1 gang i måneden. Bare å purre på dersom det går lenge mellom hver gang, er jo lett å glemme… Testen blir utført på min splitter nye Ford Ranger 2012. Den har pr dags dato gått litt over 1000km. Jeg jobber i anleggsbransjen slik at bilen utsettes daglig for tøffe testforhold. Elendige anleggsveger og gjørme langt oppover sidepanelene er dagligdags. At bilen står parkert utendørs til enhver tid, gjør at dette må være en ypperlig bil å ta en slik test på. Takk til Scandicshine for testproduktet og ekstremt kjapp leveringstid! Fikk pakken i posten under 24 timer etter jeg meldte meg på testen J Om produktet: Dette er en såkalt «glass-coating – forsegling». Det vil si at den forsegler lakken med en herdet glass overflate. Det skal visstnok gi 18 til 24 måneders holdbarhet og gi en smussavvisene effekt. Ser for meg at dette må være et ypperlig produkt til den som ønsker pen og velstelt bil, men som ikke ønsker å bruke alt for mye tid på dette. Etter hva jeg har forstått er navnet på produktet 22PLE, men jeg har ikke lyktes å finne ut hvem som er produsent og om de har noen andre produkter på markedet. 22PLE er for meg et helt nytt og ukjent produkt jeg aldri har hørt om tidligere. For å ha noe og sammenligne imot har jeg delt opp en av dørene på bilen i 2 og lagt den ene siden med Swissvax Glacier og den andre siden med 22PLE. Ut ifra mine tidligere erfaringer har Glacier en holdbarhet på omtrent 4-5 måneder. Jeg henviser til Scandicshine`s nettsider for mer utfyllende info om produktet: http://www.scandicsh...&product_id=544 Om flasken/innholdet: Produktet kommer i en liten flaske på hele 30ml, noe som skal rekke til en hel bil. Etter jeg hadde tatt hele bilen hadde jeg cirka 10 prosent igjen av flaskeinnholdet. Her vil jeg rette litt kritikk til at det kan være litt vanskelig å finne ut hvor mye produkt man skal bruke. Her måtte jeg prøve meg litt frem og kom frem til at cirka 5-6 dråper på en påføringspad rakk til å dekke cirka 30x30 cm av lakken. Produktet kommer i en fin liten pappeske i en glassflaske. Det gir meg et eksklusivt inntrykk. Det følger også med en slags tut som man setter på flaska slik at man kan dryppe ut dråper. Litt kjedelig og man skulle være litt uforsiktig og tømme litt brått og søle ut halve flaska, eller miste flaska i gulvet slik at den knuses. Jeg hadde konstant frykt for at jeg skulle miste flaska mens jeg holdt på med påføringen, så det hadde ikke gjort noe om den kom på plastflaske. Scandicshine har en veiledende pris på 899,- for en flaske, så dette er ikke produktet du vil søle bort. Som sakt holder flasken til å påføre en bil, og til sammenligning holder en boks med Swissvax Shield til kanskje 20-30 biler og koster litt over tusenlappen. Dere skjønner at dette er et svært dyrt produkt, spørsmålet er om det er verdt prisen. Jeg håper å ha et svar på dette om 1 års tid. Klargjøring: Da jeg fikk bilen var den ikke klargjort på noen som helst måte av bilforhandler da jeg måtte ha bilen så raskt som mulig. Dette var derfor en ypperlig anledning til å ta denne jobben. Bilen ble først avfettet rikelig med Prickbort som ble lagt på tørt panel og avspylt. Dette ble gjentatt 2 ganger før jeg var fornøyd og fulgte opp med en sterk blanding av Sufex HD. Tilslutt ble bilen sauset inn med Iron X. Lakken ble såpass ren at jeg droppet clay og hoppet direkte til svampevask med Zymolsvampen og sterk såpeblanding. Kan også nevne at jeg hadde problemer med at bilforhandleren hadde tatt av transportfolien uten å fjerne limet under den. I og med at bilen hadde stått ute i 3 uker før jeg startet med jobben, hadde det festet seg masse støv i limet som jeg hadde litt problemer med å fjerne. Bilen ble tørket og kjørt inn i garasje og kjørt over med Scholl S40 og oransje pute på Flex roterende. Lakken var i utgangspunktet ganske bra fra før, men den tok en del swirls og fikk opp glansen ett hakk. Tok deretter en wipedown med IPA og bilen var deretter klar for påføring. Taket så slik ut. Påføring: Påføringen er svært enkel, ganske likt som en vanlig voks og tar like lang tid. Jeg brukte en påføringspute som jeg delte i to og dryppet 5-6 dråper med produktet på den som jeg påførte i rette linjer på cirka 30x30 cm av lakken. Tok ett og ett panel som ble buffet fortløpende. Det er viktig at produktet ikke får stå for lenge på panelet, da kan det bli vanskelig å buffe. Svært enkelt å få til, selv om det ikke følger med noen bruksanvisning utenom det lille av tekst som står på flasken. Jeg opplevde at det var litt vanskelig å se hvor jeg hadde påført produkt ettersom produktet er helt flytende og gjennomsiktig. Her må jeg si at vanlig voks er lettere å se, men det er ikke noe stort problem dersom man har bra med lys. Herding: Produktet skal deretter stå og herde i 8 til 12 timer før det kan utsettes for regn og andre forhold. Lakken er fullstendig herdet etter 5 dager, og man skal ifølge Scandicshine kunne se forskjell på glansen i denne perioden. Jeg opplevde ingen forskjell. Etter at bilen hadde stått i en varm og god garasje i 24 timer etter jeg påførte remediene tenkte jeg at det kunne være greit å ta en liten titt. Jeg buffet først lett over lakken med min fineste microfiber for å få bort eventuell svetting og produktrester. Utseendemessig er det ikke mulig å se stor forskjell syns jeg. 22PLE virker kanskje litt mer glassaktig, men forskjellene er minimale. Jeg vet ikke om det har så stor betydning, men syns jo at det gir en godfølelse når overflaten virker glatt og fin. Resultatet her var at Swissvax Glacier gav en veldig glatt og fin følelse. 22PLE føltes litt mer sticky. Kjente stor forskjell når jeg dro hånda fra Glacier til 22PLE. 22PLE til venstre, Glacier til høyre. Ikke stor forskjell, men 22PLE gir kanskje litt mer glassert overflate Jeg var så «heldig» at det faktisk regnet den dagen jeg kjørte bilen ut av garasjen. Her er det stor forskjell på beading mellom Swissvax og 22PLE: 22PLE gir mange små dråper på lakken, mens Glacier gir svært få dråper. Det kan virke som om Glacier slipper vannet lettere slik at det ikke henger så mange dråper igjen på panelet. 22PLE til venstre, Swissvax Glacier til høyre. Hensikten med denne testen nå er å teste hvor lenge produktet holder. Skal bli interessant å se hvordan det ser ut etter vask, om det er forskjell på beading og sheeting og om det er forskjeller i utseende og blankhet. Jeg oppdaterer denne tråden fremover, så følg med! Endret 12 September, 2012 av Sindre2 16 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasLie 1 034 Skrevet 13 September, 2012 Rapporter Share Skrevet 13 September, 2012 Ser veldig bra ut Ikke så alt for lenge til jeg får startet på min test også, den er jo svart metallic så spennende og se om man ser noe forskjell i glansen der kontra din hvite. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Klykken 112 Skrevet 13 September, 2012 Rapporter Share Skrevet 13 September, 2012 (endret) Grundig gjennomgått test, vil jeg si! Kanskje vanskelig å se noe glansforskjell og slikt på hvit lakk? Ser også ut til at vannet "henger" mer der 22ple er brukt, uten at det betyr noe særlig kanskje. Men vannet har perlet seg godt, da.. Blir spennende og se holdbarheten! EDIT: Navnet på produktet er vel VX1. Produsenten er 22ple og produktet heter VX1 Signature Glass Coat. Eller? Endret 13 September, 2012 av Klykken Siter *201x Tesla Model 3 i reservasjon *2015 Tesla Model S85D *2016 Mazda CX-3 150hk 4x4 *2014 BMW i3 *2021 Tesla Model Y LR Helelektrisk bilpark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre2 122 Skrevet 14 September, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 14 September, 2012 Vanskelig å se noe glansforskjell på hvit lakk ja, spent å se om du får noen forskjell Andreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre2 122 Skrevet 17 September, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17 September, 2012 Oppdatering 10. september, 4 dager etter at testen ble startet Etter 100km på våt motorveg ser det slik ut, 22PLE til venstre og SW Glacier til høyre. Vet ikke helt om jeg vil skryte av den smuss avvisende effekten til 22PLE. Foreløpig vil jeg holde en knapp på Glacier, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre2 122 Skrevet 17 September, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17 September, 2012 (endret) Oppdatering 14. september, 8 dager etter at testen ble startet Surfex HD og avspylt etter ca 500 km etter påføring. Glacier beader betydelig bedre. Det kommer ikke frem så godt på bildene, men jeg synes også Glacier gir en my hvitere farge. 22PLE har fått et brunskjær i fargen. Spent å se hvordan det blir når jeg tar en skikkelig vask Endret 18 September, 2012 av Sindre2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 17 September, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 17 September, 2012 Spennende å følge denne tråden. Ser bra ut for Glacier så langt Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Klykken 112 Skrevet 18 September, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 September, 2012 (endret) Flott test så langt. "Nykommeren" ser foreløpig ut til å stille svakest. Endret 18 September, 2012 av Klykken Siter *201x Tesla Model 3 i reservasjon *2015 Tesla Model S85D *2016 Mazda CX-3 150hk 4x4 *2014 BMW i3 *2021 Tesla Model Y LR Helelektrisk bilpark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre2 122 Skrevet 18 September, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 18 September, 2012 Takk for det Endret på det ene bildet i den siste oppdateringen nå da det var feil. Men etter Surfex HD og HT kan det se ut til at 22PLE får vannet til å ligge helt flatt mens Glacier fortsatt beader. Er spent å se hvordan det blir når jeg tar en god svampevask, men for meg personlig er det viktig at vannet ikke ligger helt flatt mellom man vasker også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NeDD 1 604 Skrevet 18 September, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 September, 2012 Tydelig seier til SV Siter Ueland Bilpleie & Detailing v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714. Mine jobber Detailer-garasjen Vår Facebook side Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Klykken 112 Skrevet 18 September, 2012 Rapporter Share Skrevet 18 September, 2012 Er spent å se hvordan det blir når jeg tar en god svampevask, men for meg personlig er det viktig at vannet ikke ligger helt flatt mellom man vasker også Enig i det. Man må "se at det virker" på en eller annen form. Når vannet ligger flatt er LSP for min del død. Siter *201x Tesla Model 3 i reservasjon *2015 Tesla Model S85D *2016 Mazda CX-3 150hk 4x4 *2014 BMW i3 *2021 Tesla Model Y LR Helelektrisk bilpark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S-Stian 2 Skrevet 7 Oktober, 2012 Rapporter Share Skrevet 7 Oktober, 2012 Oppdatering Sindre? syntes produktet ser spennende og holdbart ut. Men ingen beading er jo ikke akkurat positivt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre2 122 Skrevet 7 Oktober, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 Oktober, 2012 Oppdatering 7. oktober, 31 dager etter at testen ble startet Surfex HD og avspylt etter ca 2000km etter påføring. Har i melllomtiden også tatt en skikkelig god vask. 22PLE til venstre og Glacier til høyre. Bildet viser øverste del av døra. Ser ikke stor forskjell her, men lenger ned på døra synes jeg Glacier er mye bedre. Skal prøve å ta et bilde av det neste gang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
offroad 20 Skrevet 11 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 November, 2012 opdatering? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre2 122 Skrevet 13 November, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13 November, 2012 Ikke noen bilder, men foreløpig ser den ut til å ha full effekt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
offroad 20 Skrevet 13 November, 2012 Rapporter Share Skrevet 13 November, 2012 Bra! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonick 0 Skrevet 8 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Januar, 2013 Hvordan ser dette ut nå ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen-s 201 Skrevet 8 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Januar, 2013 X2 Siter Simonsen´s Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad 39 Skrevet 8 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Januar, 2013 X3 Siter Kjører Golf MK6 2011 - Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre2 122 Skrevet 8 Januar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8 Januar, 2013 Oppdatering 3. desember Bildene er fra 3.desember. Har dessverre vært nødt til å låne bort bilen til en kollega fra midten av desember til ut februar så blir ingen oppdateringer før om et par måneder nå.. 22PLE til venstre, Glacier til høyre. Synes Glacier virker mye freshere.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.