flyfizz

Behandling etter lakkering av steinsprutskader

Hei.

Jeg har akkurat gått over bilen med 2-komponentlakk fra forhandler (base og klarlakk) og vil la dette herde noen dager før jeg evt. gjør noe mer med dem.

Jeg vurderer å gå til innkjøp av poleringsmaskin og lurer på følgende:

- som nevnt i flere andre emner så skal man bruke roterende maskin ved rubbing og polering etter at man typisk har våtslipt klarlakken med 2000-3000 papir. Klarer jeg denne jobben med en DA-maskin eller må jeg ha roterende? PS: Vil helst slippe å kjøpe 2 stk! :unsure:

- evt. kan jeg få bra nok resultat ved å bruke lakkhøvel isteden for siping og rubbe/polere for hånd?

Noen tips til hvilken rubb/polish jeg bør bruke?

På forhånd takk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt en "lakkhøvel" dvs en lakkrasp fra Mirka

_DSC0184.jpg

og syntes ikke denne var så lett å bruke som jeg håpet. Det skal vel muligens tillegges at jeg garantert ikke hadde nok herdetid. Men jeg testet på riper og ikke på steinsprang, og herdetida var nok for kort også siden endel av dem bare knuste mot raspen.. I teorien skal jo denne spare deg endel arbeid ved at du kjapt får slipt ned toppen før du begynner å slipe plant.

Når du sier 2-komponent fra forhandler mener du standard lakkstift-sett, dvs en liten "neglelakkflaske" med farge og en med klarlakk?

Noen har bruksanvisning som sier noe om herdetid, men jeg har testet både BMW, Audi og Toyota nå og henger meg på de som sier minst 48 timer før noen korrigering ("noen dager" høres ut som det er innenfor forsåvidt)

Hva slags bil har du? Lakk er ikke bare lakk...

Jeg har forsøkt, fordi noen andre spurte om akkurat det samme, å polere opp våtslip for hånd på BMWen min i tillegg til at jeg gjorde det på Yarisen (eller så var det omvendt). På Yarisen ble det så og si usynlig, på E87 kan jeg se slipemerker ennå, men der fór jeg over ganske kjapt kun for å dempe merkene frem til jeg får tid til en skikkelig maskinkorrigering.

Jeg tror nok du klarer deg med en DA-maskin og litt tid (Krauss 500W koster ca 1500kr). Men samtidig må jeg nevne at jeg har korrigert mye med Fixit roterende maskin fra Jernia til 499,-

Ninjaedit:

Velkommen til galskapen! Bilder av alle prøver og forsøk er velkommen ;)

Endret av Gry
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holdt nettopp på med dette i helgen, og for å få ned toppene brukte jeg en Meguiars Unigrit Sanding Block. Jeg brukte 1500grit, og den tok fint toppene relativt kjapt. Tok meg bare noen minutter å få ned toppene. Vet ikke hvorfor, men for meg virker det som at de tar mer enn 1500grit papir fra samme produsent..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.. Takk for svar.

Jeg har en Opel Vectra (sølvgrå metallic) 2008 modell. Har ikke peil om jeg har en myk eller hard lakk på denne. Med 2-komponent mener jeg lakkstift i bilens farge + egen lakkstift med klarlakk..

Jeg er som sagt ny i gamet og er redd for å starte med roterende maskin i og med at jeg har en forholdsvis ny bil.. Det hadde vært kjipt å endt opp med hellakkering av bilen.. :shocking2:

Jeg hadde håpet å kun bruke lakkhøvel for deretter å gå direkte over på rubbing og polering m/u maskin, men vet ikke om det er nødvendig å finslipe med feks. 3000 papir etterpå.

Uansett så har jeg lakkert en del steinsprutskader i hjulbuene på bilen min. Akkurat i bøyen utenfor plasten, hvilket gjør det vanskelig å komme til med en poleringsmaskin. Hva anbefaler dere å gjøre her?

En annen ting jeg lurer på er om det er anbefalt å blande farge og klarlakk sammen før det påføres eller å lakke farge og deretter klarlakk etter at denne er tørket?

Til nå har jeg gjort det siste, men har problemer med denne metoden når det er små steinsprutskader jeg skal fylle. Lakken er "flush" med kanten allerede etter fargelakken er påført og får da sliping rett på fargelakken, hvilket sannsynligvis er noe uheldig... :wacko:

Muligens litt dårlig formulert dette, men jeg har som sagt akkurat begynt å stupe ned i dette emnet. Det blir vel bedre etterhvert.. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Nærmeste jeg kommer i erfaring er min søsters 2008 vectra med sort metallic, den er myk i lakken, men det er jo ikke samme lakken som du har dessverre. Tittet litt i denne tråden. Lakken din er ikke nevnt der, men ser ut til at de fleste opelene folk har vært borti er myk eller medium i lakken. Du finner jo fort ut hvor myk/hard den er når du forsøker å korrigere da.

Bilen jeg holdt på med i helgen var en ford med "sea gray" lakk som var myk/medium. Der holdt det faktisk med DA for å korrigere etter å ha avsluttet med 3000 papir. Jeg brukte scholl orange waffle pute og S03 gold på en das-6 pro maskin til korrigeringen, og det er ingen spor etter hverken ripene jeg fylte i eller slipingen.

Siden du er redd for å gå på med roterende ville jeg finslipt med 3000 først og forsøkt med DA-maskin. Om det ikke holder så kan du jo gå på med roterende. Er ikke så skummelt som det virker, og er mange gode guider og tips her på forumet da ^_^

Jeg har opplevd det samme som deg at jeg har gått gjennom klarlakken siden jeg har lagt i for mye farge først. Det jeg har fått best resultat med er en ferdigblandet lakk (med farge og klarlakk) som jeg selv har blandet herder i, men av det jeg har fått med meg er det stor forskjell på lakken man får tak i. Det er ikke alle som kan/skal blandes, så jeg ville vel ha hørt med forhandleren hvor du kjøpte lakken om det er smart eller ikke. Jeg synes jeg får finest resultat når de er ferdig blandet siden det er enklere for meg å mestre ;)

Bare for å ha nevnt det: jeg har ikke holdt på med dette så alt for lenge selv, så dette er kun mine egne erfaringer på de få bilene jeg har fylt i lakk og våtslipt. De har alle hatt ganske myk lak med unntak av en VW som jeg måtte bruke roterende på.

Og jeg syns du formulerte det godt! Jeg tror i hvert fall at jeg forstod det du spurte om :thumbup: Du får bare rette meg om jeg har misforstått noe.

Endret av chriss
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange tips her folkens. Det setter jeg veldig pris på.

Men som nevnt tidligere har jeg lakket steinsprutskader i hjulbuene og sliter med å komme til med noen poleringsmaskin. Hvordan håndterer jeg disse? Pusse ned og korrigere for hånd?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gry: hva var prisen på lakk høvelen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

130 kr inkl. frakt fra ebay. Den selges også på gasolin.no til kr 150+frakt..

Beklager, så ikke at det ikke var meg du spurte før nå.. ;)

Endret av flyfizz
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mirka lakkrasp kostet 252 eks mva. De andre høvlene jeg har sett er vel litt billigere uten at jeg husker eksakt pris. Men jeg måtte pusse etter raspen, blir ikke fint nok bare av den, selv med den fine siden.

Skal du polere på kanter og knekker lønner det seg å maskere mot knekken, det er veldig lett å brenne gjennom når man står og legger press for å korrigere bort våtslip, ofte tynnere lakk slike steder også.

Typen sier forøvrig han skal bestille med en lakkhøvel ved neste anledning, er et firma han pleier å kjøpe bildeler fra i UK som selger en justerbar elektronisk høvel, og den var priset til 10% av det han fant den til i en norsk nettbutikk (tror det var så ille som 1200 vs 12000)

(Jeg har vært på jakt og ikke hatt dekning)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive