Roy Inge

Allmenne bilpleie begrep

Jeg føler for å gjøre det litt enklere(også for meg selv). Hva tenker folk her inne i miljøet når en "kunde" ber om å få:

- En enkel boning av bilen...?

-Lakkrens, rubbing og polering...?

-Lakkrens...?

-Polering...?

-Rubbing...?

Det var disse begrepene jeg kom på i farten, men saken er følgende:

Går ikke Lakkrens, rubbing og polering hånd i hånd?

En "enkel boning" får ingen av meg ihvertfall, ettersom at boning er noe om er forbeholdt gulvet :P

Det er så lenge siden jeg brukte disse begrepene selv at jeg ikke husker betydningen av de...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du gjør om på det og forteller hva nettopp du gjør med bilen hans for å få den pen, også forklarer du at de begrepene han gir deg har forskjellig betydning avhengig av hvem man snakker med...

Sånn gjør ihvertfall jeg det..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøver å i full fart forklare de forskjellen på forbrukerprodukter for hånd og maskinpolering med proffprodukter, hvor lang tid det tar og hvilke resultater man kan forvente i.fht hvor mye tid man bruker. Og så få de til å forklare på nytt hva de vil ha.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begrepet boning er vel rimelig lokalt, og DCN'ere som bor der man bruker begrepet, må gjerne jobbe aktiv for å endre det for min del :)

Jeg bruker lite tid på å snakke om voksing/lakkrens/polering/rubbing etc. Jeg forklarer heller den prinsippielle forskjellen mellom å fjerne riper permanent kontra å sminke/dekke over til det gradvis vaskes frem igjen. Folk flest er ikke interessert i prosessen, de skjønner heller pris når man sier man jobber f. eks 15 timer på bilen deres for så og så mye.

Noen lurer selvsagt veldig på hva dette går ut på og de henvises til DCN, gjerne gjennom en link via Show&shine på bilen sin :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fornuftige kommentarer egentlig.

Ja kan hende bl.a. boning er noe lokalt, jeg husker bare en gang jeg fikk forespørsel om å "gjøre en enkel boning" på en bil en gang. Jeg stod der i mitt stille sinn som et spørsmålstegn og tenkte at jeg fikk gjøre det beste utav det.

Den ene gangen endte det ihvertfall med S40 og Migliore Frutta.

Resultatet ble som kunden ønsket, men jeg tipper uansett at han vill jeg skulle gå over den med polergarn og ett eller annet TW-produkt.. Dette er over ett år siden, så jeg skulle ha tatt kontakt med ham og spurt ham om hvordan han opplevde behandlingen varte iforhold til forventningene..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forsøkte akkurat i stad å forklare en kollega at dette med polish og voks betød litt forskjellig ettersom hvem du prata med.. at lakkrens forsåvidt er en type "polish", og det faktum at det er litt beskyttelse og rens i den blå turtleflaska ikke akkurat kvalifiserer til å kalle den verken voks eller polish. (Jeg bruker helst ikke uttrykket polish, men heller poleringsmiddel. Nettopp fordi polish er litt diffust, og ikke bare fordi det er engelsk).

Har inntrykk av de fleste ikke-dcn mener at rubbing er grove greier, men de forbinder det ikke med begrepet polering slik vi bruker det her.

Det er igrunn litt enklere å ta veien om hvor mange timer det tar å få en bil blank heller enn å prate så mye om stegene underveis. Vil du ha bilen ripefri eller bare få opp glansen litt? er min måte å spørre på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive