Christoffer

Organisering av bilder

Hei, har etterhvert blitt en god del bilder. Ikke bare i forbindelse med polering, men også andre ting. Og lurer derfor på om noen vet om et fornuftig program til å sortere bilder og gjerne videoer som er tatt.

Gjerne gratis, men kan betale en liten slant hvis programmet er bra :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv har jeg brukt Adobe Lightroom i flere år. Supert for både organisering og redigering. Ikke samme lag-redigeringsmuligheter som med Photoshop, men for type "RAW-justeringer med noe attåt" er det suvverent. Ikke gratis, men vel verdt penga. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er den paranoide typen som sterkt misliker at noen andre enn meg selv skal styre med noe som helst, spesielt siden et programs måte å sortere på gjerne er proprietær og så bytter man program og må lære seg alt om igjen og man kan uansett ikke verken eksportere eller importere de innstillingene man trenger på fornuftig hvis, eller så er de inne og endrer og man vet ikke helt hva som er originaler og redigerte bilder lenger, kanskje de til og med endrer originalbildene!!!

Så min "sortering" er å opprette mapper etter dato.

<År>

<År_mnd>

<År_mnd_dag "kort kommentar">

filnavn som ut av kameraet

I de tilfellene der jeg har vært på en ferietur som går over et månedsskille oppretter jeg derfor en egen mappe med navn

<År_mnd1/mnd2 Kommentar> slik at den havner på ca riktig plass i strukturen

F.eks i går var jeg på NSKs Classic Sportscar Meet, og mappen med bildene derfra blir hetende <2012_08_25 CSM>

Hvis jeg hadde orket å finne noen geocacher i regnværet og tatt bilder av det hadde jeg i tillegg lagt inn GC i mappenavnet.

Tar jeg bilder hos familie bruker jeg rett og slett postnummeret som indikator. Bursdagen til nevøen min ble da <2012_08_18 1900 Henrik 8> da de bor på 1900 Fetsund og han ble åtte år.

Tror ikke systemet mitt er verre enn at omtrent hvem som helst som klarer å skru på en pc vil klare å skjønne systemet mitt etter to-tre minutter. Og det er greit for da vil jeg selv også fortsette å skjønne det selv om jeg er full og trøtt.

For øvrig bruker jeg selv Lightroom, denne importerer bildene til mapper for meg (jeg må riktignok selv endre bindestrek til underscore, men det bruker jeg like gjerne som en indikator på at jeg har gått gjennom mappa og slettet uskarpe bilder og redigert bildene som er noe å samle på, så jeg synes ikke det er noe stress), og når jeg redigerer skjer ingenting med originalen, den oppretter en slags database som den "legger over" originalen, originalen forblir original.

Før brukte jeg mye Irfanview (bruker det ennå, men bare når jeg sitter med bærbar pc på farta), som er et gratisprogram med plugins for lesing av råfiler fra de fleste produsenter, og den har også en thumbnail-viewer jeg tror kan gjøre de fleste oppgaver ganske greit, når det gjelder oversikt og sortering. Den viser video tatt med kompaktkameraet mitt, men har ikke testet den i særlig grad på slikt. Irfanview bruker bare mappestrukturen du allerede har opprettet så for meg med mitt system i bunn var det perfekt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Adobe Lightroom, ingen over ingen ved siden. Kan forsåvidt velge helt selv hvordan programmet skal håndtere bilder.

Endret av JimL
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar

Da har jeg ihvertfall sortert alle bildene jeg har tatt de siste to årene i en mappestruktur lignende den Gry nevnte over her. Og bare det hjalp mye. Har alltid trodd at jeg ikke hadde så mange bilder men ble ett par tusen bilder :P Heldigvis hadde jeg de i mapper med navn slik at det bare var å finne rett år/mnd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker selv Lightroom, og lager bildene fra f.eks en shoot i egen "stack", men når jeg skal "stacke" bilder fra f.eks en ferietur så får jeg beskjed om at jeg ikke kan ha bilder fra forskjellige mapper(datoer) i samme "stack".

Hvordan løser folket dette?

Er det jeg som gjør dette på en litt for tungvindt måte?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tagger dem bare med ferie også lager jeg en smart collections i en mappe som heter ferie

Alle

henter ut alle bilder med tag "ferie"

2011

alle med tag "ferie" og dato i 2011

2012

alle med tag "ferie" og dato i 2012

Samme med turer, biltreff, bilprosjekterer, familie, etc

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Apple Aperture (likt Lightroom).

- Importerer først til lokal bærbar med SSD disk.

- kjører så TimeMachine backup.

- formatere minnekort i kamera.

- går igjennom shooten, sletter alt som ikke er keepers.

- gir en stjerne til de som er ok, bedre og best for en stjerne eller to til.

- når bildene har vært en stund på den bærbare (ca en mnd), så velger jeg 'relocate master' for flytting til NAS. Jeg bruker en NAS (network-attached-storage) fra Synology med 5-disker RAID5.

Mappenavn er det samme som prosjektnavn, men på NAS ligger det under person slik:

\servernavnfotofotografFornavnåååååååå-mm-dd, nøkkelord navn på event søkeord denne mappa kan innehold navn etc

Mappenavn starter med år, mnd og dag for enkel sortering i hver årsmappe. Etter komma skriver jeg mest mulig om hva som ligger i mappa. Jeg er aldri kommet så langt som til å starte med tagging og keywords. Faces bruker jeg heller ikke.

Eksempel hvis jeg tok bilder av en bil i dag:

2012-08-27, mitsubishi asx 2010 sort kundenavn sol regn skade dør collinite 845 etc her er det bare å skrive i vei alle søkeord som kan hjelpe en gang i fremtiden

Skjer det flere ting på samme dag, lager jeg bare flere mapper (prosjekter). På nas blir dette helt vanlige mapper. Men siden alt er RAW-filer er det greit å bruke et 'fremkallingsprogram'. Om noen andre i husstanden nå ønsker å lage eget arkiv av de samme filene har de lesetilgang til originalRAW, men ikke skrivetilgang. Dermed kan andre maskiner lage egne arkiv for etterbehandling som de vil, da gjerne i Lightroom etc. Det samme gjelder om du tar JPG, JPG+RAW.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Popp: høres nesten ut som du bruker stack på samme måte som de fleste bruker collections? Stack bruker jeg selv, og har intrykk av at mange andre gjør det og, mer som en samling av feks en serie med nesten like bilder, ulike versjoner av samme bilde, ulike eksponeringer brukt i en HDR, eller en serie bilder brukt i et panorama. Den slags. Selv lager jeg mapper, mest av gammel vane, kunne jo smæla alt i en megamappe og basert meg på keywords, men men, Beitostølen 2012. Om det er tatt over en eller flere dager bryr jeg meg ikke om, det kan jeg jo sortere på. Fire år senere klarer aldri jeg å finne tilbake noe på hverken dato eller år uansett ;)

Endret av bsa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmt anbefale Lightroom (Ikke enig at det er likt Aperture... for å være pirkete). Jeg lagrer alt direkte på NAS'n min ved import i Lightroom. Strålende fornøyd :fun:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lightroom!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et flott (gratis)alternativ er Googles Picasa! Denne har enkle redigeringsmuligheter, samt mulighet for å eksportere albumene du lager til en mappe, slik at du kan ha en "backup" av arbeidet ditt skulle du ikke lengre ønske å bruke programmet ;) Og ved redigering av bilder lagres en backup av originalbildet automatisk.

Synes den dekker mine behov, da jeg bruker Nikon programvare til mesteparten av redigeringen, så syntes den er verdt å sjekke ut!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Adobe Lightroom 4 er kanon! Flotte og veldig enkle redigerings muligheter om dette skulle være nødvendig (noe jeg har erfart at det ofte er) og ett smakfullt design!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her styrer også Lightroom alt og dermed kan jeg bruke tiden på andre ting enn å lage mapper etc. Det foregår en automatisk backup av alle bildene min til en ekstern disk hver gang jeg importerer bilder.

Før så drev jeg også med en slik manuell mappestruktur, men det syntes jeg var tungvindt. Dessuten så har jeg bare RAW-filer liggende på pc'en, og de gangene jeg trenger en jpg ver. av et bilde, så bare eksporterer jeg via Lightroom.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive