Roy Inge

Shine: Toyota Rav4

Jeg fikk forespørsel på forsommeren av en kjenning om å få shinet opp bilen tilsvigers, en svart 2004 Rav4. Jeg tenkte litt på om dette var noe å begi seg utpå men sa ja før jeg var helt ferdig med å tenke.

Litt fordommer om at japanere har en rar lakk å arbeide med gjorde at jeg rog litt på det, men denne fordommen skulle jeg nå få greie på at ikke gjelder denne bilen ihvertfall. Bilen skulle dukke opp til vask fredag ettermiddag, men kunne ikke komme før tidlig lørdag morgen. Det ble derfor litt travlere enn først antatt, og da ble det fort fotografering som det ble skåret ned på.. Derfor litt skralt med bilder.

Ved mottakelse og før vask:

DSC_0172.jpg

DSC_0173-1.jpgDSC_0175-1.jpg

Felgene ble avtalt på forhånd at ikke skulle gjøres så mye med, grunnen ser dere her.

Reservehjuls dekselet ville han også at jeg skulle styre unna da dette måtte byttes snart.

DSC_0174-1.jpg

Første forvask:

Prickbort lagt på tørr bil. Vriketid ca 7min

Bilt Hamber AutoFoam 1:5 lagt på med skumkanon.

P21S felgrens på felgene

DSC_0176.jpg

DSC_0177-1.jpg

DSC_0178-1.jpg

Etter avspyling var det faktisk en svart Toyota under all møkka også ;)

DSC_0179.jpg

DSC_0181-1.jpg

DSC_0182.jpg

Stigbrett av plast.... jaha en ny utfordring da..

Skjelden jeg tar bilde av clayen, men denne gangen følte jeg at det passet seg.

dette er bare fra de 10 første cm fra passasjerdør og bakover under dørlista :P

DSC_0185.jpg

Så kommer vi inn til lakkmåling og maskering

Jeg skryter da litt av min nyeste ervervelse fra Lillehammer. Arbeidslys med "hjemme"laget oppheng :)

DSC_0186.jpg

DSC_0187-1.jpg

ett bilde før maskering

DSC_0188.jpg

DSC_0188.jpg

50/50 her med Scholl S3gold og Spiderpad

DSC_0189-1.jpg

Her er det brukt stor spiderpad pga en feilbestilling en gang. Den burde vært medium. Jeg syns denne er litt for hard i bruk iforhold til den gamle, og det hjelper ikke på at den ene store bakplata jeg har er enda hardere...

DSC_0190.jpg

Jeg forsøkte med Scholl S2orange og Mrika ullpute på bakdøra. Dette fungerte mye bedre. mye mindre hopping fra maskinene sin side også. Det ble til at jeg brukte denne kombinasjonen på hele bilen.

50/50/50 av speielen :P

DSC_0191.jpg

DSC_0193.jpg

DSC_0194.jpg

Her er da bilen ferdig korrigert. Det blir en del å rydde oppi etter at ullputa har fullført sin vrede.

DSC_0195-1.jpg

DA-maskinen og gul Meg. sammen med Meguiars #205 gjorde en gor jobb der.

Men jeg var ikke helt fornøyd etter dette heller, så jeg peiset på en runde til med roterende og brun Meguiars pute med Meg #105 etterfulgt av en god omgang med DA-maskin og Swissvax Cleaner Fluid Professional Strong på svart Meguiars pute. Da ble det ganske så mye bedre :)

Her følger noen bilder etter buffing av voks.

DSC_0196.jpg

DSC_0197-1.jpg

DSC_0198.jpg

Voksen som ble valgt var Swissvax Shield. Jeg har erfart at den gjør seg godt på svarte biler, og siden det går med storm skritt mot vinter, så passer det greit tenker jeg.

Hele denne jobben kvaifiserer ikke til en "show and shine", mer en "shine" ettersom at det er mangelfullt med bilder her. Men resultatet ble såpass bra at det bare var verdt å lage en tråd om.

DSC_0199-1.jpg

DSC_0200-1.jpg

DSC_0201-1.jpg

DSC_0202-1.jpg

DSC_0203-1.jpg

DSC_0204.jpg

DSC_0205.jpg

DSC_0206.jpg

DSC_0207.jpg

DSC_0208.jpg

Dette er et irriterende sted å lage riper da, folkens! kommer man til her uten å plukke bort dørhåndtakene?

DSC_0209.jpg

Det er forøvrig brukt en "ball børste" med polish på, og gått over med Swissvax Mechanical Paint Repair blandet med litt Cleaner Fluid Regular.

DSC_0210.jpg

Swissvax Opaque voks :)

Jeg lager noen kontrastbilder nå på tampen

DSC_0172.jpg

DSC_0199-1.jpg

DSC_0173-1.jpg

DSC_0201-1.jpg

Endret av Roy Inge
19

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei sinnsyk forbedring her. Cred sendt! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei sinnsyk forbedring her. Cred sendt! :)

Takk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ble utrolig bra! fikk seg et godt løft her! bra jobba, cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

God jobb dette. Noe den sårt trengte :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba! Denne lakken er det bare å peise avgårde på og kose seg med finnishen til slutt ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ble utrolig bra! fikk seg et godt løft her! bra jobba, cred!

Ja jeg syns det ble bra selv også

God jobb dette. Noe den sårt trengte :)

Takk. Jeg fikk overlevert bilen til eigeren etter at jeg lagde denne tråden, og kommentaren hans var bl.a Planen var å selge bilen, men nå tror jeg nesten jeg vil ha den litt til bare fordi den er så blank ;)

Bra jobba! Denne lakken er det bare å peise avgårde på og kose seg med finnishen til slutt ;)

Ja, fantastisk at det enda finnes slike lakktyper igjen på markedet :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott løft på en sliten lakk! :) Cred er sendt din retning! :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv samme bilen bare 2år eldre og fikk samme resultat som deg men brukte mg mikrofiber correction kitett som det følger med mf pads etter jobben satt jeg i en blanding av sjokk og eufori da jeg var ferdig etter 4-5 timers jobbing . Den eneste problematiske med rav 4 er at ofte under plastikk listene finnes det steinsprut så det holder.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive